blu-ray film på "hd- ready" vs "fullhd" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    Skulle man følge samme logikk, så kan man si at ingen trenger mer enn 1 Megapixel kamera, for man ser jo ikke forskjell!
    De fleste proffe fotografer refererer til "megapixel-sirkuset" med et hånflir. I mange situasjoner kan et godt kamera med 6 megapixel være å foretrekke framfor et kamera med 12 megapixler.

Hvis vi snur litt på logikken din så kan man hevde at CD er dårlig fordi båndbredden er 20kHz, 40kHz ville være bedre, og 80kHz enda bedre. "Problemet" er bare at i kontrollerte blindtester så tyder mye på at det ikke betyr noen verdens ting: mennesket har ikke sanser til å høre noe over 20kHz så det er bortkastet.

Bilder og video er ikke helt overførbart siden man kan variere bildestørrelsen/sitteavstanden, så evnen til å oppfatte detaljer varierer.
    Minner om at vanlig DVD er 0,4 megapixler, 720p er ca 1 megapixel og 1080p er 2 megapixler...

Om man ikke skal ha noe glede av 1080p kontra 720p (på full HD signaler), så skal man rimelig lantgt unna TV´en!
    Ja. I følge BBC sin test (som selvsagt ikke er noen definitiv fasit) så skal man ca 2.7 meter unna på på 50" før man kan nyttiggjøre seg noe bedre signal enn 720p.

På PC-skjermene mine som er 1.8 megapixel og 20"/22" kunne jeg gjerne ha hatt mer oppløsning, men der er også avstanden en helt annen...

Ellers er det alle tiders om du vil bidra med erfaringer og referanser til tråden min som bl.a. tar opp dette temaet:
    http://avforum.no/forum/generell-vid...smal-svar.html

-k

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i prinsippet enig i alt du skriver over, takker for link til "riktig" tråd, skal ta en titt ikveld eller neste gang jeg har tid - avslutter med det mitt HD korstog i denne tråd.

Men husk, pixler kan man aldri få nok av!

Eirik

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt riktig at man ikke nødvendigvis ser forskjell mellom SD 720p 1080p osv hvis betraknings avstanden er større enn den oppløsningen øynene klarer. Men rent prinsipiellt synes jeg man på skjermvisnings enheter som har en native pixcel oppløsning, at den børr ha en oppløsningen som er større eller lik den oppløsningen kildemateriale har.

Dette, rett og slett for å unngå å miste den tilgjengelige oppløsningen og bildeinformasjonen som finnes i de kildene man bruker, og for at man mer fleksibelt kan velge sitte avstand og hvordan man utnytter tilgjengelig oppløsning.

Man kan vel nesten kalle den høyere skjermoppløsning som en bedre nærgrense for betraknings avstand, og denne økte fleksibiliteten blir vel også viktigere og viktigere jo større skjermbilder man oppererer med.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Eller 540...Men siden han bruker en 720p-fremviser, så er det vel mange spillere som neskalerer til 720p-direkte. Værre blir det dersom man sitter med en 768-skjerm...eller tar jeg feil her?
    Me get confused...kanskje jeg bare skal låne en BD spiller og prøve ut. Liker jeg det, kjøper jeg det...

Newcomer deepc0re sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå består jo et bilde av mye mer enn bare oppløsning da

Skal man kjøpe seg flat-tv for rundt 30 lapper idag må man gjøre et kompromiss.

Jeg vet ihvertfall klart hva jeg kommer til å prioritere. For meg er det viktigere at filmen vises mest mulig slik regisøren/DOPen vil i henhold til farger/kontrast/gamma enn at man muligens får bitte litt bedre oppløsning og et Full-HD klistremerke på TVen.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wasimza
    Me get confused...kanskje jeg bare skal låne en BD spiller og prøve ut. Liker jeg det, kjøper jeg det...
    Lurt!
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eirik73
    På en 50 tommer på en meters avstand, så er det en enorm forskjell på HD og HD light. Jeg sitter daglig og jobber med HD film på en 23" på ca 60 cm avstand - og det er en like stor opplevd forbedring fra 720p til 1080p som det er fra standard def og opp til 720p.

Men det kan jo være at:

1) 1080i signalet du så i utgangspunktet var av dårlig kvalitet (lav bitrate, oppskalert fra standard def., el.)
    2) At den 50" 1080p skjermen du så på var av elendig kvalitet.
    3) At du ikke klarer å se forskjell, av ulike årsaker.

I filmverden er toppformatet som brukes digitalt 4K, det har en horsiontal oppløsning på 4096 pixler, og det er fordi det gir en reel og merkbar bedring i kvaliteten som publikum opplever og vil ha.

Skulle man følge samme logikk, så kan man si at ingen trenger mer enn 1 Megapixel kamera, for man ser jo ikke forskjell!

Minner om at vanlig DVD er 0,4 megapixler, 720p er ca 1 megapixel og 1080p er 2 megapixler...

Om man ikke skal ha noe glede av 1080p kontra 720p (på full HD signaler), så skal man rimelig lantgt unna TV´en!
    Har du selv sammenlignet fullHD og lightHD på 50 tommer? PÅ elktroworld messa tok jeg frem en barstol og satt meg ca litt over en meter i fra en 50 tommer fullHD og en lightHD. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke så forskjell annet enn farge pga av at det var 2 forskjelllige tv'er. Tviler på at det var pga av oppløsningen, faktisk så syntes jeg fargene på lightHD var bedre. Samme opplevde jeg på samsung stand'en og kommenterte dette til en fra samsung som stod der. Han innrømmet selv at det ikke var store forskjellen.

Og ja, jeg har normalt syn om ikke meget bra syn. Alle mine venner sier jeg er syk i hodet fordi jeg legger merke til så mange detaljer og feil i bilder, men selvfølgelig kan det jo hende at du har mye bedre syn enn meg. Alle har som kjent sin overmann hehe

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Hemmabios flatskjermtest:
    Full HD eller ikke?

" I testet är det två tv-apparater med 1024 x 768 pixlar, två med 1366 x 768, "hd-ready" och två med full hd om 1920 x 1080 pixlar. Eftersom samtliga är på 40- eller 42-tum har vi fått ett rejält tillfälle att jämnföra hur viktigt det är med "rätt" upplösning. Är det nogon skillnad på bilden? Ser vi mer detaljer med full hd än med de andra upplösningarna?

Svaret er nej!

Vi ser väldiga skillnader mellan de olika teveapparaterna men det handlar om faktorer som kontrast, färgåtergivning, bildbehandling och andra egenskaper. Kliver vi innom tre meter från TV-en kan vi ana en del detaljskillnader. Men vad som skapar den skillnaden är fortfarande en väldig öppen fråga. Men talar vi om typiskt vardagsrum med 3.5 till fyra meter mellan ögon och teve: Nej!

I den här storleken är antalet pixlar den kanske minst viktiga faktorn för bildkvalitet. Om du nu inte planerar att sätta dig två meter framför teven vilket ändå inte är en god idé eftersom du får problem med betraktningsvinkeln hos lcd-teve och tydligt ser gittermönstret från plasmatevens ljuspulskontroll."

TV-ene som ble testet var:
    Pioneer PDP-428DX
    Panasonic TH42PX700
    Sony KDL-40D3000
    Samsung LE40M87(86)BD
    LG 42LY95
    Phillips 42PFL7562D/10

Samtlige TV'er har blitt testkjört med DVD-spilleren Pioneer dv-989Avi over scart, Komponent og HDMI. Playstation 3 (både spill og Blu-ray) over HDMI og Pixel magic Mediabox over komponent og HDMI. En Apple Mac Mini med programmet SwitchresX brukes til å kobles mot data over DVI/HDMI og VGA. De kalibrerer fargetemperaturen mot studiostandard 6 500 Kelvin med programmet Colorfacts 6 og de bruker kalibreringsverktöyet Spyder 2. TV-signalet kommer fra de frie digitale marknettet samt Com Hem's analoge uttag i veggen. Kabler fra Monster og Supra.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Har du selv sammenlignet fullHD og lightHD på 50 tommer? PÅ elktroworld messa tok jeg frem en barstol og satt meg ca litt over en meter i fra en 50 tommer fullHD og en lightHD. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke så forskjell annet enn farge pga av at det var 2 forskjelllige tv'er. Tviler på at det var pga av oppløsningen, faktisk så syntes jeg fargene på lightHD var bedre. Samme opplevde jeg på samsung stand'en og kommenterte dette til en fra samsung som stod der. Han innrømmet selv at det ikke var store forskjellen.

Og ja, jeg har normalt syn om ikke meget bra syn. Alle mine venner sier jeg er syk i hodet fordi jeg legger merke til så mange detaljer og feil i bilder, men selvfølgelig kan det jo hende at du har mye bedre syn enn meg. Alle har som kjent sin overmann hehe
    Jeg er etterhvert blitt av samme oppfatning når det gjelder flatskjermer. Noe annet blir det med 90-100" lerret. Da synes jeg det er en must med FullHD, selv om 720p gir et meget godt bilde det også. Det som er viktig på den 768-skjermen er at den har skikkelig bildebehandling, og at den nyttegjør seg av 1080-signalet, uten først å halvere det til 540 før den igjen må oppskalere det til 768.

Jeg vet at du vet dette, Andy, men bare til info til trådstarter

Men, så er spørsmålet om man skal satse på en Samsung/ Sony FullHD LCD til ca 20k, eller en Pioner plasma ala 508 med HD-Ready som igen har fantastisk bildebehandling og uslåelig sortnivå til 30-35k?

Jeg hadde nok tatt Pioneer, men det er ikke tvil om at de nye FullHD LCD-skjermene fra f.eks Samung, LG og Sony er et meget godt kjøp.

Ikke lett...
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, så er spørsmålet om man skal satse på en Samsung/ Sony FullHD LCD til ca 20k, eller en Pioner plasma ala 508 med HD-Ready som igen har fantastisk bildebehandling og uslåelig sortnivå til 30-35k?
    For veldig mange er oppløsning = kvalitet.

Det er de samme som sammenligner sine digitalkameraer ved å se på antall megapixler og så konkluderer at det med 10megapixel er bedre enn det med 6.

Pioneer & co har et enormt problem med å utdanne kjøperne i andre faktorer enn antall pixler.

-k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er langt på vei enig med deg her Knut, men i digitalkamera sammenheng er det vel en del andre faktorer som spiller inn. Kan blandt annet nevne den fysiske størrelsen på bilde brikka og den oppløsning/størrelse pr pixcel i forhold til lysets fysiske egenskaper (nedblending av objektivet osv) , kvalitet på objektivet, undertrykking av elektronisk støy osv.

Har man to forskjellige 50" plasma skjermer, en i 1366 x 768 og en annen i 1920 x 1080 må nødvendigvis størrelsen på pixcelene eller avstanden mellom dem være forskjellig hvis kjermens yttre dimmensjoner skal være lik. Det er vel egentlig hva dette har å si for hver enkelt av skjermens pixler som i praksis ofte gjør at de lavere oppløste ofte er å foretrekke.

Det er vel noen av disse fysiske faktorene for plasma teknologien som gjør at det er vanskeligere å få til et like godt bilde med 1920x1080 som med 1366x768, og man går ofte glipp av noen av de andre meget viktige bilde kvalitetene (kontrast, fargemettning osv) som vel er nevnt tidligere i denne tråden.

synes derfor det er litt farlig å bare isolert se på oppløsningen den andre veien også, da en høyere oppløst skjerm som kan 1:1 pixcelmappe en fullHD kilde og som i tilegg fremdeles kan ivareta de andre viktige bildeparameterene, det ville vel egentlig vil vel egentlig alltid være å foretrekke, i stedet for å måtte skalere osv.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Fra Hemmabios flatskjermtest:
    Full HD eller ikke?

TV-ene som ble testet var:
    Pioneer PDP-428DX
    Panasonic TH42PX700
    Sony KDL-40D3000
    Samsung LE40M87(86)BD
    LG 42LY95
    Phillips 42PFL7562D/10
    Har du en link til denne testen?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min ringe erfaring er i alla fall meget god med overgang til BR selv om både TV og PJ kun er "ready" Stort løft billedmessig !
    Sonyen gjør også en bedre jobb med DVD enn min gamle Oppo 970.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Min ringe erfaring er i alla fall meget god med overgang til BR selv om både TV og PJ kun er "ready" Stort løft billedmessig !
    Sonyen gjør også en bedre jobb med DVD enn min gamle Oppo 970.
    Yepp. Dette er ubestridt
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat skaffet en 1080 plasma, Panasonic TH-42PZ70

På denne er det ganske lett å se forskjellen mellom 1:1 og skalert 1080p.

Ved 1080p signaler så kan man velge "overscan off" som gir 1:1. Forbedringen er synbar på 3m avstand.

Kjøpte tven mest for spilling og da syntes jeg at en standard oppløsning var viktigst, med tanke på konsoller og pc.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moses
    Har du en link til denne testen?
    http://avforum.no/forum/kalibrering-...stips-m-m.html
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate wasimza sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    546
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yepp. Dette er ubestridt
    Betryggende å høre!! Nå må det handles snart!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Min ringe erfaring er i alla fall meget god med overgang til BR selv om både TV og PJ kun er "ready" :grin: Stort løft billedmessig !
    Sonyen gjør også en bedre jobb med DVD enn min gamle Oppo 970

Yepp. Dette er ubestridt
    Hva mener du egentlig her SVS! -man, hva er ubestridt?

Er forsåvidt enig i at PS3 gjør en god jobb på BD og DVD og at det er et løft å gå fra SD TV og SD Projektor i til "HDready", men mener du samtidig her at full HD ikke har noe for seg, og at det også er helt "ubestridt"?

Det var vel det med
    "vil jeg se noe forskjell på en hd ready tv vs fullhd??"
    denne tråden vel egentlig handlet om :roll:

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hva mener du egentlig her SVS! -man, hva er ubestridt?

Er forsåvidt enig i at PS3 gjør en god jobb på BD og DVD og at det er et løft å gå fra SD TV og SD Projektor i til "HDready", men mener du samtidig her at full HD ikke har noe for seg, og at det også er helt "ubestridt"?
    Jeg svarer jo bare på hans inntrykk om at det er kvalitetsforskjell mellom DVD og BD, selv om man "bare" har HD-Ready. Og at PS3 er en bedre DVD-spiller enn Oppo 970.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarer jo bare på hans inntrykk om at det er kvalitetsforskjell mellom DVD og BD, selv om man "bare" har HD-Ready. Og at PS3 er en bedre DVD-spiller enn Oppo 970.
    Ok da skjønner jeg bedre hva du mente SVS! -man, og kan si meg helt enig med deg. :-D

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •