Garanti - gå rett til servicverkstedene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Garanti - gå rett til servicverkstedene?

Flere og flere handler TVer og andre dyre ting over nettet. Men den skeptikeren eg er, så kvir eg meg til å eventuelt måtte sende det ene og det andre gjennom posten for å få rettet opp det som måtte være feil.

Spørsmålet mitt er: Må du gå gjennom selgerstedet for å reklamere?
    Dei fleste nettsteder krever at du kontakter og sender varen til dem. Men trenger du det, kan du ikkje gå rett til et servicverksted med TVen
    (+ kvitering) og få dei til å gjør reprasjonen på vegne av fabrikanten?
    Dette skulle vel også gjelde om du kjøper et produkt i utlandet og, dvs at du utelater/hopper over importør også?

Er det noen som arbeider på et slikt verksted og har gjennskap til hva som er rett policy?

Har også hørt (sannsynligvis fra en ivrig selger) at du kan levere varen til en hvilkensomhelst butikk som selger samme merke, og kreve at videre behandling skal skje gjennom dem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må ikke gå til selgerstedet for å reklamere hvis det er en tv kjøpt av en forhandler som selger nordiske modeller, da kan du kontakte verkstedet til produsenten og få dem til å hente tv-en hjemme hos deg. dette gjelder hvertfall pioneer, samsung, panasonic og philips. dette koster ikke noenting ekstra for deg siden det dekkes av garantien.

har du derimot kjøpt en parallellimportert tv bør du hvertfall sjekke med selger først. i værste fall kan du ende opp med å måtte betale for rep selv.

snakket med min samsung representant i forrige uke, og han stresset dette veldig. samsung nordic er vel mildt sagt misfornøyde med all parallellimporten som foregår, så han nevnte at ingen av samsungs verksteder i norge ville reparere disse tv-ene i det hele tatt. nå er ikke dette tilfelle akkurat nå, men jeg tror nok at vi kan ende opp der...kostnaden for dette er det jo forhandleren som må ta hvis ikke samsung tar den, så økonomisk har det lite å si for kunden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    har du derimot kjøpt en parallellimportert tv bør du hvertfall sjekke med selger først. i værste fall kan du ende opp med å måtte betale for rep selv.
    Hvordan vet vi egentlig om tv'en er parallellimportert eller ikke da? Tenker på bestillinger gjennom en hvilken som helst norsk webshop. (også shg.no)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ingen produsent med det minste vett i behold til nekte å godta reklamasjon på TVer under samme merke. Canon prøvde seg jo på et slikt stunt for noen år tilbake, med det resultat at de fikk en kjempesak på TV2-hjelper deg der Canon som sådan ble slaktet. Dette var ikke Canon internasjonalt videre fornøyd med og Canon Norge aksepterte deretter reklamasjon på alle Canon-produkter i Norge, også produkter som er kjøpt i utlandet.

Produsentene må selv ha orden i rekkene når det kommer til distribusjonen av varene. De har ingen rett, verken praktisk eller lovmessig, å nekte for såkalt "gråimport" så lenge importen skjer fra et EU/EØS-land. Stopper de denne type import indikrekte ved å f.eks. nekte å ta reklamasjon på TVene er dette også brudd på direktivene Norge må etterleve som medlem av EØS.

...jeg tipper det ikke vil være veldig lenge før en av de større brunevare-representantene i Norge vil få en sak inn for EØS-domstolene hvis de ikke skjerper inn forholdene rundt reklamasjon. Produsenten må ta inn over seg at vi lever i en stadig mer globalisert verden. Norge er ikke en øde øy som kan leve sitt eget liv, vi er del av en stor verden, det vi også har akseptert å være del av det "gode" europeiske selskap.

Jeg sier ikke dermed at norske representanter for de ulike merkene er noe negativt, det er snarere tvert imot helt avgjørende etter mitt syn at produsentene er lokalt representert. Det er distribusjonsmodellen det er noe feil med. Vi nordmenn bør ikke sperres ute fra de supereffektive enorme distribusjonsmodellene på kontinentet som det gjøres sterke forsøk på i dag. Det skal jo ikke være slik at vi i Norge skal måtte betale mer bare fordi vi bor nettopp i dette landet, det er grovt urettferdig.

Jeg har jobbet innen elektronikkbransjen i 10 år snart og har sett det eksakt samme skje i databransjen som vi nå ser i brunevarebransen. Dette er en tapt sak for brunevarebransjen hvis de ikke innser at verden nå har endret seg; en må gå til bordet og forhandle med produsenten rundt nye betingelser. Nordmenn bør ha tilgang til produkter fra hele EU, alt annet blir tullete, men den lokale produsenten bør selvsagt betales for det antall produkter som selges her i Norge, det er tross alt de som besørger markedsføringen av disse produktene.

Jeg har litt på følelsen at disse "lekkasjene" også er noe japanerne synes er helt OK. Da har de en norsk representant som påtar seg alle kostnadene rundt markedsføring etc., så "lekker" det tilfeldigvis litt fra land og strand rundt inn som den lokale representanten ikke nyter noen som helst goder av. Det er selvsagt også blodig urettferdig, og resultatet er jo at den lokale representanten forsvinner, og plutselig er det slutt på f.eks. oppmøte på lokale messer. Resultatet er ofte at produsenten som sådan mister helt fotfeste i markedet, se bare hvordan det gikk med Harman/Kardon etter de skulle ta over distribusjonen av disse merkene selv fra Danmark og sa opp avtalen med Neby. Det er vel få eksempler som understreker tydeligere viktigheten av en lokal representant som virkelig er på piggen og passer på tilstedeværelsen for det aktuelle merket.

Uansett, "lekkasjer" i form av HELT LOVLIGE importer fra EU blir TOTALT tullete å nekte reklamasjon for, det skal jeg, som utdannet sivilmarkedsfører, GARANTERE at vil føre til bare sorg og surr for den aktuelle produsent. Produsentene må RYDDE opp i distribusjonsforholdene og gi nordmenn TILGANG til rimelige produkter fra hele EU - greit nok at vi litt nisser her til lands, det må vi vel bare innrømme, men nok er nok - ingen kan forvente at vi skal betale xx% mer enn folk fra resten av kontinentet.

En lite ekstra poeng; å skylde på at vi i Norge har bedre reklamasjonsmuligheter er også selvsagt bare tullete. I så fall må regjeringen virkelig gå i seg selv og revurdere hvordan retningslinjene rundt dette regelverket skal settes. Det er tydelig at disse "rettighetene" i så fall koster langt mer enn det smaker, og at det uansett er forbruker som betaler regningen og vel så det. Blir litt som "feriepengene" folk tenderer til å tro at de har fått som følge av sterke rettigheter, men egentlig selv har spart av EGEN lønn... Vi må slutte å lure oss selv her i landet - eller - vi må slutte å la tullete politikere å påtvinge oss tullete "rettigheter" som koster langt mer enn det smaker. I det minste må politikerne utforme regelverket slik at det ikke medfører økte kostnader for forbruker, men for produsenten, som selvsagt snor seg unna så godt de klarer. Nå har de altså sluppet unna kostnaden ved å la lokale representanter legge på regningen tilsvarende kostnaden den økte servicen utgjør og VEL SÅ DET... BRA JOBBA JENS!

Uansett - jeg tror og håper at produsenter som Samsung vil komme til vettet, hvis det faktisk stemmer at de vurderer å nekte reklamasjon på produkter som helt lovlig har blitt importert og kjøpt av sluttkunde her til lands. Da tar den lokale representant en avgjørelse som sverter det internasjonale merket i langt større grad enn de tror, og resultatet blir vel uansett bare at det lokale kontoret fjernes... Her må produsentene TENKE - jeg er overbevist om at det må være mulig å løse denne type distribusjonsspørsmål. Min mening; produsenten må på sentralt plan innse at Norge pr. dato er et høykostland å drive i og dermed bidrar mer til den lokale representanten for hvert produkt som selger i landet. Først da har våre forbrukerrettigheter faktisk noe for seg - da har Norge som land spart penger på vegne av sine forbrukere...

Intermediate bler sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker av dette innlegget at du har sterke meninger rundt emne! Håper at det blir så enkelt som at man kan levere produktet hvor som helst uten at det skal by på altfor mye pes. Virker som det er litt verre i praksis pr dd. Har noen dårlige episoder rundt dette, selv om det som regel har ordnet seg.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...uansett kan du selvsagt alltid hevde din rett hos den forhandleren du benytter, men da er det jo litt risiko å bruke nettbutikker med kort fartstid, de har dessverre en tendens til å forsvinne like raskt som de dukker opp mange av dem...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Loven er jo ganske klar. Du kan rette kravet mot tidligere salgsledd, Så lenge f.eks Samsung Nordic ikke er tidligere salgsledd så kan du heller ikke rette krav mot de. Jeg kan faktisk ikke se hvilke EU direktiver dette vil være brudd på, men jeg regner med at du kan linke til de

Ett eksempel på hvor feil det kan bli er jo hvis bedrift X, fra land x, kjøper 1000 enheter fra leverandør Y. For å presse prisen ned overtar bedrift x alt reklamasjon og garanti ansvar på disse, mot å få produktene rimeligere. (dvs produsenten står uten forpliktelser for produktet). Bedrift x videreselger disse til noen forhandler xyz i land Z. Hvis produsenten har en datterselskap i land z har skal dette ikke ansvar for produktene eller forpliktelser de skaper.

Problematikken er at varer solgt i ett land kan selges under andre avtaler og lover enn de som gjelder i Norge. Da vil det være spesielt om de forplikter mer fordi kunden videreselger dette til ett annet land.

EDIT: Men for trådstarter vil det enkleste være å ta kontakt med forhandler, så vil de i de fleste tilfeller henvise deg videre til service verksted de har avtale med. Det er enklere for forhandler.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt skrevet Lygren, kjenner igjen problemstillingen fra bilbransjen der jeg har mine siste 25 år Alle husker vel den motviljen merkeverkstedene hadde i mot privatimporterte biler når dette begynte å ta av for ca.15 år siden . Vi vet jo hvordan det gikk..( joda her var det penger å hente alikevel :-D )
    Men problemet med varepartier som " skifter eier " et x antall ganger får vi nok slite med til produsentene kan ta hele distribusjonen selv eller at en form for "verdensgaranti" som faktisk fungerer kommer på plass

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dal
    Hvordan vet vi egentlig om tv'en er parallellimportert eller ikke da? Tenker på bestillinger gjennom en hvilken som helst norsk webshop. (også shg.no)
    shg selger kun via parallellimport. powerbuyene her er stort sett også parallellimport. samsung fra norek/komplett er også parallellimport. det er vel snart bare kjedene som kjøper inn produktene via vanlige kanaler...

edit: merk også at dette ikke er et problem som kunde i utgangspunktet vil merke noe til. det er forhandleren som har risken og som får kostnaden hvis kostnad for rep ikke kan viderefaktureres til f.eks. samsung. det er vel kun to ting som kjøper risikerer her, og det er vel å miste pixelfeilgarantien og at man neppe får kreditert en tv pga lang servicetid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •