Innbrenning på flatskjerm ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning på flatskjerm ?

Noen som vet hvor hurtig det blir inbrenning på nye flatskjermer ?

Skal brukes bla til presentasjon.

Mvh Roald

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du LCD så slipper du å tenke på det problemet i hele tatt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Kjøper du LCD så slipper du å tenke på det problemet i hele tatt.
    Er nå det så sikkert? Vi har (billige?) Dell-skjermer på jobben, og har klart å brenne inn flere av dem. Bare Google på "dell+lcd+burn-in" så skal du se på lang smørbrødliste med problemer...

Jaja. Det kan godt hende disse problemene bare gjelder Dell-skjermer og at Dell har dummet seg ut på en helt spesiell måte...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er nå det så sikkert? Vi har (billige?) Dell-skjermer på jobben, og har klart å brenne inn flere av dem. Bare Google på "dell+lcd+burn-in" så skal du se på lang smørbrødliste med problemer...

Jaja. Det kan godt hende disse problemene bare gjelder Dell-skjermer og at Dell har dummet seg ut på en helt spesiell måte...
    Er nok ikke bare dell, har hatt innbrenninger på et par "billigskjermer" selv.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke være mulig på LCD, men jeg skal ikke si at det ikke har skjedd. Men "normale" LCD skjermer skal ikke ha dette problemet. Egentlig ikke plasma skjermer heller i dag, men det kan være greit å være mer safe i dette tilfellet.

Skal ta en google
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer laaars sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig å brenne inn på ALLE skjermer, enten det er LCD eller plasma!!

Det er bare at en LCD skjerm "tåler" mye mer. Men generelt alle billige skjermer er det en mulighet for å brenne inn. Men på LCD skjer det sjeldent, og vil tro det skjer oftest på statiske bilder (som spill osv)??

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Skal ikke være mulig på LCD, men jeg skal ikke si at det ikke har skjedd. Men "normale" LCD skjermer skal ikke ha dette problemet. Egentlig ikke plasma skjermer heller i dag, men det kan være greit å være mer safe i dette tilfellet.

Skal ta en google
    Visst er det mulig. Selv CRT skjermer brenner seg inn. Sett mange tilfeller av innbrente LCD tv'er og ikke bare billig modeller. Det har vært Philips, LG, Samsung etc også.

Og på plasma er det ihvertfall mulig og det skal heller ikke mye til. 24 timer med en dvd meny som bruker skarpe farger og du har et problem. Meste parten kan betraktes som retention men tipper det vil ta en god stund før den henter seg inn igjen om den klarer det i det heletatt. (MERK) Ekstra stort problem på helt nye Plasma tv'er, så vær litt varsom i begynnelsen.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er innbrenning på CRT er kjent. Har bl.a. en del gamle radarskjermer på job som er "preget" av dette. Der ser man menyer osv når skjermene er slått av.

At plasma har dette problemet er også kjent, selv om det har blitt mindre med årene, men med et døgn på en DVD meny vil det vel skje ting ja.

Men at dette var et problem på LCD var jeg ikke klar over. Synes det lurer noe bakerst i hodet, men trodde nesten at det var noe jeg hadde drømt.

Er det noen som har noen formening om hvor lenge et bilde må stå på på en LCD kontra en plasma for at det skal bli innbrenning? Skjønner at det varierer fra skjerm til skjerm selvsagt...

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står en grei forklaring her. LCD Image Persistence

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat som har fått innbrenning på sin lcd skjerm til pc. Selv har jeg aldri sett det minste tegn på mine lcd'er. Men det kan skje ja, kjenner ikke helt til mekanismen bak fenomenet men det er mulig ja.

Men som kjent så er jo lcd mye mindre preget av dette problemet enn plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Har du prøvd å slå av skjermen en stund? Det skal ikke være mulig å få inbrenning på en lcd, men du kan oppleve noe som heter "image retention". Det vil si at et statisk bilde kan hange igjen, men vil forsvinne helt om du slår av skjermen en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det kan brenne seg på lcd også, men nå brenner det seg ikke på nye plasma skjermer heller, med mindre du har et fryst bilde med et sted hvor det er veldig skarp farge å lar det stå på i flere dager 4-5 dager kan du kansje myse noe gråaktig der de skarpeste fargene har vært. dette går jo vekk igjen også. lcd har man jo pixel feil som er kjedelig.
    Mvh

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsolg
    det kan brenne seg på lcd også, men nå brenner det seg ikke på nye plasma skjermer heller, med mindre du har et fryst bilde med et sted hvor det er veldig skarp farge å lar det stå på i flere dager 4-5 dager kan du kansje myse noe gråaktig der de skarpeste fargene har vært. dette går jo vekk igjen også. lcd har man jo pixel feil som er kjedelig.
    Mvh
    Så visst jeg lar skjermen stå på i 3 dager med full farge, kontrast og lysstyrke, så går det greit da eller? Hadde det vært så vanskelig å få innbrenning som du forklarer, trur jeg nok de fleste plasmaprodusente hadde begynt å komme med innbreningsgaranti på skjermene sine. Men så vidt jeg veit er det ingen som har dette.

Mye bedre har det blitt, men det er enda ingen 100% garanti for at det ikke kan skje. Men med vettug bruk og litt reduserte innstillinger på lysstyrke osv i starten er det nok ganske trygt å velge plasma.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Noen som vet hvor hurtig det blir inbrenning på nye flatskjermer ?

Skal brukes bla til presentasjon.

Mvh Roald
    Ingen firma (med sine fulle fem) benytter plasma som presentasjonsskjerm. Vel, enkelte bruker faktisk plasma til videokonferanser, men for presentasjoner så er det kun LCD som gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsolg
    Mvh
    Dette tror jeg ikke noe på... med mindre du kjører med max 10 i kontrast eller.noe. Det er faktisk folk som har problemer med inbrenning idag også, men ja det har blitt mye bedre.

Lar du tven stå for det meste på en kanal med ugjennomsiktig tv logo, så kan logoen brennes inn rimelig kjapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ingen firma (med sine fulle fem) benytter plasma som presentasjonsskjerm. Vel, enkelte bruker faktisk plasma til videokonferanser, men for presentasjoner så er det kun LCD som gjelder.

Nå er det ikke som i infotavle presentasjon, det er bare noe av bruken. De statiske bildene vil ha en varighet på timer ikke dager.

Har sett innbrenning på alle typer skjerm …… så det går på tid og intervall med statisk bilde.

Så hva mener dere ?

Har man sitt på det tørre om man holder seg under 3 timer

Mvh Roald

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ser det er vedlig mykje "synsing og teoriar" om dette.

Eg har ein Panasonic plasma (TH42PH9), og kan berre snakke av eigen erfaring med denne. Eg ser ikkje på innbrenning som eit problem, men har nok som mange opplevd at statiske bilde har vore synlege ei stund i ettertid. Det verste eksempelet var for ei tid sidan då skjermen hadde stått på full kontrast og høg lysstyrke med radio på parabol, med kanalliste, i nesten ein heil dag. Må innrømme at eg var litt spent då eg slo av og tydeleg såg konturane av skjermbildet. Køyrde "Screen saver" (kvit breid stripe som rullar over skjermen) ein times tid og det meste var borte. I løpet av kvelden med vanleg TV forsvant resten.

Ein annan ting eg har lagt merke til, er at når skjermen er "kald", kan eg ane konturane av XP-logoen og "BIOS-bildet" eit minutt eller to etter oppstart.

Slik eg ser det er innbrenning ulik slitasje på deler av panelet. Dersom ein over tid har eit "variabelt bilde", som tv og film, vil dette jevne seg ut.

Ellers har eg sett mange PC-skjermar med permanent bilde, men her er snakk om visning av statiske bilde over månader og år. Men sidan desse skjermane sannsynlegvis kun har hatt behov for å vise denne type bilde, så er det vel egnetleg uinteressant om det er brent inn eller ikkje....

Når det gjeld plasma og "proff-bruk" så er vel ikkje det så unormalt heller. F.eks. leverer Panasonic kun dette.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi bruker LCD-skjermer fra Samsung på jobb og de fleste har faktisk relativt kraftige innbrenninger.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med alle displayene du finner rundt om kring pä norske flyplasser?
    De fleste er 5. generasjon pioneer plasma sä vidt jeg veit...

Selv har jeg hatt bäde 5. ,6. og nä 8. generasjons pioneer plasma.. aldri merket noe til innbrenning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Hordaland
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har i dag en panasonic plasma og den funker veldig bra, fikk en liten innbrenning for en stund tilbake pga eg hadde pc bilde på skjermen også var eg så uheldig og sovnet på sofaen og da stod pc bilde på, hadde heller ikkje skjermsparer den gang men eg satte bare på snø bilde på tv`en og lot det stå på i en halv time/ tre kvarter så var alt vekke og tv like fin etterpå. Det er jo en løsning vist en får innbrenning

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •