37" Full HD til maks 13 000 KR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

37" Full HD til maks 13 000 KR

Hei! Jeg er på jakt etter en 37" fullHD LCD tv. Planen var å kjøpe en av Samsung sine modeller, men etter å ha hørt mye negativt styrer jeg unna . Noen som har et godt tips?

-Jeg skal til Electroworld på lørdag og lurer da også på om det er noen her som vet om det er et godt alternativ der.
    -Jeg skal bruke tven til Xbox 360, spille av HDDVD og bruke pc opp mot den.
    -Jeg er kresen på sort nivå, og er på jakt etter noe som er tilsvarende det Samsungen viser.
    -Prisen må ikke overstige 13 000 KR

Er litt kresen men håper noen kan komme med et godt tips...

Mvh André

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor langt unna skjermen kommer du til å sitte? Mange som sitter 4-5 meter og da tror jeg ikke du ser forskjell på en 720 og en 1080-skjerm med 37" størrelse...

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marantz: om du sitter nærmere enn 4-5 meter.. er det da du merker mer forskjell eller om du sitter lenger borte?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Hvor langt unna skjermen kommer du til å sitte? Mange som sitter 4-5 meter og da tror jeg ikke du ser forskjell på en 720 og en 1080-skjerm med 37" størrelse...
    Dette er argument som dukker opp gang etter gang og dette er veldig individuelt - jeg sitter for tiden ca 3 meter fra en 14" farge TV CRT, og jeg er overbevist om at jeg ville sett det om den var HD - ikke at jeg tror det finnes.

Mitt tips er, om man har råd: kjør full HD, det kommer man ikke til å angre. Iløpet av ett par år kjøper ingen HD light, og da sitter man med en gammeldags TV!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter 2 meter unna, og er derfor på jakt etter fullHD. Skal også koble opp pc slik at jeg vil jo se stor forskjell uansett...

Er noen av disse tvene gode etter mine krav? Sett bort fra Samsung
    Link: Hardware.no - Prisguide - TV

Blant tvene finner jeg denneToshiba REGZA 42X3000PG : Hardware.no - Prisguide - TV - Toshiba REGZA 42X3000PG
    Hvordan er denne på Svart nivå? HAr sett flere toshibaer og er ikke blitt imponert over hva de har vist.

og denne Philips 37PFL7662D/12 : Hardware.no - Prisguide - TV - Philips 37PFL7662D/12

Og finnes disse kun på nettet, eller er det butikker i Oslo / Akershus med denne inne? Vil gjerne se på bildet)

Og takker for alle svar!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petter Smart
    Marantz: om du sitter nærmere enn 4-5 meter.. er det da du merker mer forskjell eller om du sitter lenger borte?
    Les mer i denne tråden
    Ellers er jo denne tråde fra AVS-forum ganske interessant:

Sitat:
    We recently upgraded from a 42" Panny ED plasma to a Panny 50" HD plasma. We've had the 42" for 3½ years, so I'm intimately familiar with how good it can look at our normal viewing distance of 10-11 feet (FYI, I have slightly better than 20-20 vision). The 50" display has excellent picture quality for HD and DVDs, but at our viewing distance, I cannot honestly say that it is better than the 42" ED. In fact, the SDTV picture quality of the 50" is much worse than the 42" ED.

I certainly prefer the larger picture provided by the 50"; and because it's a newer generation Panny, it may also have slightly better black levels and shadow detail. But, even though it has 2.5x the resolution of the ED plasma, the picture quality is NOT obviously superior at our viewing distance. Both displays have excellent color accuracy, saturation and contrast, and these are the attributes that are most apparent. For this reason, I still believe that the Panasonic 42" ED plasma can be a great display choice if you watch a mix of HD, DVD and analog SDTV.

Uansett, jo nærmere du kommer skjermen, jo større blir forskjellene mellom 720 og 1080. Motsatt blir det dersom man sitter langt unna, og etter en viss avstand klarer man ikke å se forskjell. I ressaa sitt tilfelle, hvor han sitter 2 meter unna, er nok 1080-skjerm en fordel. Hadde avstanden vært litt lengre, ville jeg heller lagt pengene i en 720-skjerm med bra kontrast, sortnivå, farger osv, kontra en 1080-skjerm som naturlig nok ikke vil ha de samme kvalitetene til samme pris som en 720.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ressaa
    Hei! Jeg er på jakt etter en 37" fullHD LCD tv. Planen var å kjøpe en av Samsung sine modeller, men etter å ha hørt mye negativt styrer jeg unna . Noen som har et godt tips?

-Jeg skal til Electroworld på lørdag og lurer da også på om det er noen her som vet om det er et godt alternativ der.
    -Jeg skal bruke tven til Xbox 360, spille av HDDVD og bruke pc opp mot den.
    -Jeg er kresen på sort nivå, og er på jakt etter noe som er tilsvarende det Samsungen viser.
    -Prisen må ikke overstige 13 000 KR

Er litt kresen men håper noen kan komme med et godt tips...

Mvh André
    Du kan jo se på LG LY95 til 13000 hos Hificenter kjeden. Denne støtter 1080p @ 24, har Wide Colour Backlight og 1:1 pikselmapping. Ulempen er at den ikke har like godt sortnivå som 40M86.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg nesten bestemt meg for Sony KDL-40W2000. Tven har fått gode kritikker, og servicen fra Sony Norge er veldig god. Men jeg lurer på en ting. Tven tar inn 1080p signal KUN over HDMI. Hvordan gjøres da dette med f.eks Xbox 360 som ikke har HDMI... Vil 1080i kunne gi nesten like godt bilde over component? hva er egentlig forskjellen på 1080p og i når det kommer til hva øyet ser? (Jeg vet hva den teoretiske forskjellen er) Så er det noen vits for meg å kjøpe denne tven da jeg ikke får brukt 1080p da jeg ikke har noe med HDMI utgang?

Og den siste tingen; Jeg skal bruke tven koblet opp mot pc, men ser dette under spesifikasjonene:

PC-kompatibilitet
    VGA (640 x 480) via DVI/VGA inngang Ja
    SVGA (800 x 600) via DVI/VGA inngang Ja
    XGA (1024 x 768 ) via DVI/VGA inngang Ja
    WXGA (1280 x 768 ) via DVI/VGA inngang Ja
    1:1 Pixelmapping Ja, via HDMI

Hva betyr 1:1 Pixelmapping, og hvordan overfører jeg et signal fra pc via en HDMI kabel?

Link til tv specs: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Sony KDL-40W2000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ressaa
    Da har jeg nesten bestemt meg for Sony KDL-40W2000. Tven har fått gode kritikker, og servicen fra Sony Norge er veldig god. Men jeg lurer på en ting. Tven tar inn 1080p signal KUN over HDMI. Hvordan gjøres da dette med f.eks Xbox 360 som ikke har HDMI... Vil 1080i kunne gi nesten like godt bilde over component? hva er egentlig forskjellen på 1080p og i når det kommer til hva øyet ser? (Jeg vet hva den teoretiske forskjellen er) Så er det noen vits for meg å kjøpe denne tven da jeg ikke får brukt 1080p da jeg ikke har noe med HDMI utgang?

Hva betyr 1:1 Pixelmapping, og hvordan overfører jeg et signal fra pc via en HDMI kabel?
    [/url]
    Denne tv'en støtter 1080p fra Xbox 360 via VGA selv om det ikke er spesifisert. Uansett er det få spill som direkte støtter 1080p. Det du egentlig velger er om X360 skal oppskalere signalet til 1080p, eller om du skal la tv'en gjøre det. Når det gjelder HD DVD vil betydningen av at 1080p via VGA være større da 1080p signalet fra X360 vil være et rent signal uten noen form for oppskalering. Ellers fåes jo nå X360 med hdmi utgang.

1:1 pikselmapping betyr at signalet tv'en mottar legges direkte ut på skjermen uten noen form for skalering. Det vil si at hvis signalet den mottar er på 1920*1080 og skjermen har en fysisk oppløsning på det samme, vil hver piksel i signalet mappes direkte til en korrensponderende fysisk piksel på skjermen.

Hvis f.eks en skjerm med oppløsning 1080p mottar et 720p signal og bildet dekker hele skjermen vet du at det ikke er snakk om 1:1 pikselmapping. Hvis det skulle vært det måtte bildet kún dekket de 1280*720 pikslene midt på skjermen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •