TH42PX70 med hdmi og 1080i blir for lyst.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TH42PX70 med hdmi og 1080i blir for lyst.

Heisann

Har nettopp blitt en (så langt) lykkelig eier av en Panasonic TH42PX70.
    Jeg har justert den etter anbefaling på hdtvtest.

(Jeg har hørt om det med innkjøring av plasma, men siden det ikke sto noe i manualen, ringte jeg panasonic's tekniske linje, og de sa det ikke var nødvendig på de nye G-10 skjermene. Jeg ville kanskje oppnå at TV'en varte i 15 år i steden for 15,5. men jeg ville "ikke få noe mere ut av det". Så jeg tar kjansen og kjører på)

Uansett.
    Jeg har dekoder fra rikstv med hdmi utgang. bruker kvalitets-kabel. Når jeg kjører 720p fra dekoderen til tv, blir bildet sylskarpt, og med veldig bra sortnivå. Men når jeg setter dekoderen til å sende ut 1080i blir alt det sorte gråere. og bildet virker blasst. 1080p kan jeg ikke velge.

Noen som kan forklare meg hvorfor bildet blir gråere? Og litt med sammenhengen mellom 720p/i og 1080p/i og 720/1080?

Ny dvd-spiller står på ønskelista, er det noe vits å velge en som kan oppskalere til 1080p/i? Blir det merkbart bedre enn med "vanlig" DVD-spiller?
    Ser litt på Pioneer DV-600AV-K (Må ha en med 5.1 ut, siden jeg har gammel forterker uten dekoder)

Kenneth

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må ha med dekoderen å gjøre. I et annet innlegg skriver jeg at mitt bilde er mye bedre med Canal Digitals HD-boks i 1080i enn 720p. Ingen forskjell i lys slik du skriver, men bildet er mye klarere og skarpere i 1080i. Konklusjonen i den trden var vel at dette kommer av CD-boksen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok signalkilden, ja. Har selv tidligere erfart at 1080i blir for lyst (ukalibrert). Min tidligere Primare DVD26 hadde dette "problemet".

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel ikke noen hensikt å pumpe inn høyere oppløsning enn det skjemen gjengir , da må jo bildet behandles uansett. Et progresivt signal er vel å foretrekke uansett , kjør 720P :-D
    gubben

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører kun 720p signal til min 42PX70E.
    Gir det beste bilde etter mine øyne, har prøvd 1080p også med DVD og Blu Ray men 720p for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Det har vel ikke noen hensikt å pumpe inn høyere oppløsning enn det skjemen gjengir
    Det er ikke alltid sant. Se mitt innlegg der jeg sier at Canal Digitals HD-boks gir klart bedre bilder på min Panasonic 37PX70 når jeg setter den i 1080i enn om jeg setter den i 720p. Dette på tross av at 37PX70 har en oppløsning på 720 linjer.
    Dette er det tydeligvis mange som har opplevd, og konklusjonen i den tråden jeg refererer til i mitt innlegg er at grunnen sannsynligvis er at 37PX70 er mye bedre til å konvertere signalene (1080->720) enn CD-HD boks (1080->720). Derfor lønner det seg å la PX70 gjøre jobben. Dette avhenger selvsagt av utstyret som brukes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer nok at det er kilden.
    Etter å ha justert fram og tilbake på farger og kontraster og det meste, så viser det seg at det er ganske store individuelle forskjeller fra kanal til kanal. og program til program.

Feks har serien på tvn "CSI MIAMI" veldig klare og bra bilder med heftig sortnivå. mens eldre serier er en god del gråere og svakere i fargen.
    Men det er vel kanskje en naturlig utvikling?

Jeg synes 1080i gir litt bedre detaljer enn 720p, men jeg er ikke helt sikker ennå....

Også sliter jeg litt med hvordan jeg vil ha TV'en innstillt. (mulig det bare er de som har panasonic selv som kan hjelpe meg med dette)
    Nå jeg setter den på "cinema" modus blir bildene veldig detaljerte, og man ser detaljer i det sorte, men det sorte er en anelse lysere enn det sorte hvis jeg setter den i "normal" modus. Men da forsvinner detaljene i de sorte områdene. Er det bare meg? eller er det sånn at man ikke får begge deler?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da må jo bildet behandles uansett. Et progresivt signal er vel å foretrekke uansett , kjør 720P :-D
    gubben
    det er faktisk færre bildekonverteringer når man kjører et 1080i signal enn når man kjører 720p , så teoretisk sett skulle bildet bli bedre med 1080i inn. men det var altså ikke tilfelle for denne tuneren.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Panasonic - lekkerhet

Jeg har problemer med å få et bra bilde med 1080i på min, mens 720P går smurt. Jeg opplever også grå vertikale streker i bildet på skjermen når det er sorte partier i 1080i.

Dette når jeg kobler direkte til TV og gjennom min Denon.

Og jeg kjører på normalt på tv og Cinema på HD med litt nedjustert kontrast, er meget godt fornøyd med det.

//Christie

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel ikke noen hensikt å pumpe inn høyere oppløsning enn det skjemen gjengir , da må jo bildet behandles uansett. Et progresivt signal er vel å foretrekke uansett , kjør 720P :-D
    gubben
    Siden PX70/PV70 serien til panasonic oppskalerer alt til 1080P, før den skalerer ned til 1024x768 (kommer an på størrelsen), er det greit å gi tven dette signalet. Det er alltid greiere å skalere ned et bilde, enn å skalere dette opp.

Jeg kjører 1080P inn i min th42pv70. Ingen problemer der. Har en pioneer DV-600, og justert innstillingene etter det man finner på nettet. Jeg har også endret V og H amp i service menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torkelom
    Jeg kjører 1080P inn i min th42pv70. Ingen problemer der. Har en pioneer DV-600, og justert innstillingene etter det man finner på nettet. Jeg har også endret V og H amp i service menyen.
    Service meny? spennende. Hvordan finner man denne? Og hvorfor har du justert V og H amp? hva hjelper det for?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kennayeh
    Service meny? spennende. Hvordan finner man denne?
    Trykk og hold inne "-/V" på selve tv'n og tast "000" på fjernkontrollen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom meg inn i service-menyen. Men jeg fikk ikke valgt noe (og siden jeg ikke vet hva de forskjellige tingene er, så bør jeg kanskje la være?)

Kan noen gi et lynkurs? Er litt interressant og kunne potensialet til tv'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hos meg er det omvendt, synes bildet blir bedre på 1080i enn 720p. Forskjellen er ikke stor på HD DVD( Toshiba HD-E1), men på Xbox 360 opplever jeg et drastisk mye bedre bilde på 1080i. Aner ikke hvorfor, men jeg kjører på det jeg liker best.

Liker best normal bildemodus, cinema blir for mørkt for rommet jeg benytter(null lysrefleksjon på tv'n som regel). Tror dette avhenger veldig av øyet som ser, jeg liker godt at hvitt er helt hvitt. Noen detaljer forsvinner dog i mørke scener, men det bryr meg fint lite.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •