Hvilken oppløsning skal jeg kjøre fra ps3 (720p eller 1080i)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken oppløsning skal jeg kjøre fra ps3 (720p eller 1080i)

Tittelen sier det meste.

Jeg har en JVC 40" Lcd som har native oppløsning på 720p, den har dog støtte for 1080i som den deinterlacer og oppskalerer til 720p.

Kjøpte i går en ps3 og den anbefaler meg 1080i når jeg setter oppløsningen på automatisk. Så en Bluray film på 1080i i går og det var helt klart veldig akseptabel kvalitet. Likevel lurer jeg på om det ikke er like greit å sende signalet ut i 720p ?

Noen kloke hoder som vil dele sin mening med meg?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Tittelen sier det meste.

Jeg har en JVC 40" Lcd som har native oppløsning på 720p, den har dog støtte for 1080i som den deinterlacer og oppskalerer til 720p.

Kjøpte i går en ps3 og den anbefaler meg 1080i når jeg setter oppløsningen på automatisk. Så en Bluray film på 1080i i går og det var helt klart veldig akseptabel kvalitet. Likevel lurer jeg på om det ikke er like greit å sende signalet ut i 720p ?

Noen kloke hoder som vil dele sin mening med meg?
    Vil tro 720p er best, da sparer du noen skaleringsoperasjoner. En annen ting er at endel TV-er håndterer 1080i ved å halvere til 540i for så å skalere opp til 720p. Man mister dermed halve informasjonen...

Men dette varierer fra TV til TV, og du må nesten bare prøve begge deler, og se hva du synes er best.

Noe du kan gjøre er å lage et testbilde på PC'en, 1280x720 med sorte og hvite striper en pixel brede, og vise det på PS3'en. Det vil gi en pekepinn om hvilke signal som faktisk gir deg best oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testbilde høres ikke dumt ut..
    Noen tips til hvordan man kan lage det? evt finnes det noen ferdige?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjørt 720p, hvis du kjører 1080i så får du jo bare "30" progressive bilder på skjermen, mens hvis du kjører 720p så får du 60 progressvie bilder på skjermen hvilket er mye bedre på spill.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testbilde høres ikke dumt ut..
    Noen tips til hvordan man kan lage det? evt finnes det noen ferdige?
    Windows Paint holder i massevis, legger ved to bilder her, et med horisontale og et med vertikale striper, begge 1280x720 pixler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Da skal jeg se om jeg får prøvd dem på tv`n.
    Men de vil vel se like ut gitt at tv`n deintelacer til 540p så oppskalerer til 720p når den får et 1080i signal?

Hvor lang tid brukte du på å lage det i paint? jeg begynte svidt, men fant ut at det kom til å ta hele dagen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja! Da skal jeg se om jeg får prøvd dem på tv`n.
    Men de vil vel se like ut gitt at tv`n deintelacer til 540p så oppskalerer til 720p når den får et 1080i signal?
    Tja, si det Det er jo ikke sikkert at TV'en går om 540p. Derfor er det kjekt med testbilder. Fint om du rapporterer resultatene her i tråden.

Hvor lang tid brukte du på å lage det i paint? jeg begynte svidt, men fant ut at det kom til å ta hele dagen.
    Tja, ti minutter ca. Trikset er å lage tre-fire korte linjer, markere linjene, cut-og-paste et par ganger så man får et større felt med linjer, markere dette feltet, osv.

Man bør nok lage flere andre varianter også, f.eks. en sort - to hvite linjer, skrålinjer osv. for å se hvordan ulike mønstre skalerer.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1080i fra min PS3 -> Panasonic 50" PX70E.

Skal jeg i teorien ha bedre bilde med 720p enn med 1080i ? (Min TV er ikke full HD, men den tar 1080p signalene eller noe slikt). Jeg syns at HD trailerne som er i 1080p er klarere/penere enn de i 720p. Prøvde kjapt å kjøre kun 720p fra PS3en også - men merket ikke særlig forskjell.. (testet bare en scene i James Bond Bluray). Spill har jeg ikke prøvd enda.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M

Skal jeg i teorien ha bedre bilde med 720p enn med 1080i ?
    Kanskje, kanskje ikke... Kommer an på hvordan og hvor bra TV'en skalerer.
    Mange TV'er kaster bort halve oppløsningen når de skalerer ned 1080i, derfor er det i slike tilfeller bedre å velge 720p. Vet ikke om dette gjelder din TV.

Man må rett og slett teste, og velge det man syns ser best ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal jeg i teorien ha bedre bilde med 720p enn med 1080i ? (Min TV er ikke full HD, men den tar 1080p signalene eller noe slikt). Jeg syns at HD trailerne som er i 1080p er klarere/penere enn de i 720p. Prøvde kjapt å kjøre kun 720p fra PS3en også - men merket ikke særlig forskjell.. (testet bare en scene i James Bond Bluray). Spill har jeg ikke prøvd enda.
    Grunnen til at 1080p trailere ser bedre ut enn 720p er fordi de i utganskpunktet inneholder mere bilde informasjon og disse nedskaleres, mens 720p trailere må oppskaleres bittelitt.

Når det gjelder spill er det i utganskpunktet best med progressive bilder da man gjerne vil ha mest mulig fps. Er det interlaced kan man bare få opp tl 30 progressive bilder på skjermen, noe som er litt lite. Progressivt klarer å vise opp til 60 fps. Tenker spill nå, tv'en er 60hz uansett, men den interne spillrendringen har helt andre fps.

Kort forklart, man har mere å gå på å spiller med 720p enn 1080i da man har høyde for flere fps.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til og med på min "vanlige" 20" tv ser 720p trailere bedre ut enn den som er beregnet på sdtv'er så det trenger ikke bety noe som helst.

Mener at Pana 70 støtter 1080p.

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest hva dere skrev i tråden her, sjekket jeg Panasonic sin hjemmeside.. Dette sier Panasonic om TH50PX70E:

"Den kan også motta de nyeste videoformatene som Blu-ray og høyoppløste spillkonsoller ettersom den behandler innkommende 1080p-signaler."

Så jeg tok en manuell skjerminnstilling på PS3en, og huket av på "1080p" også. Og så blekte jeg på en Bluray film, - og da viser TVen 1080p. Bare så jeg ikke er helt på viddene her nå: TVen min takler altså 1080p - og 1080p gir noe bedre bilde enn 1080i (progressiv vs interlaced.. progressiv har mer "linjer" i bildet?). Jeg er klar over at jeg ikke får FULL HD, - men likevel vil jeg få bedre bilde med 1080p enn 1080i !? Jeg er 99% sikker på svaret selv, men siden jeg ikke er helt inni dette bilde greiene enda, er det alltid greit med en "YEAH - that is correct Egil!" hehe.

Jeg forstod forresten det med 720p vs 1080i når det gjelder spill/FPS. Men dette har strengt tatt ikke være noe problem til nå, for selv om jeg hele tiden har kjørt 1080i - så har alltid spillene vært 720p (Vel, iallefall motorstorm og ninja gaiden).. Tekken har blitt kjørt i 1080i tror jeg, men det har ikke hakket for det. Lurer på hvordan dette spillet er nå som jeg kjører 1080p..

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p må nødvendigvis ikke være bedre enn 1080i på film, det kommer ann på deinterlaceren i tv'en. Pana px70 oppskalerer uansett alle signaler til 1080p for å så skalere de ned til 1366x768 igjen, det er i allefall det panasonic selv sier.

Prøv deg frem mellom de forskjellige og bruk det du synest er best! Ser du ikke forksjell så hold deg til 720p...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    1080p må nødvendigvis ikke være bedre enn 1080i på film, det kommer ann på deinterlaceren i tv'en. Pana px70 oppskalerer uansett alle signaler til 1080p for å så skalere de ned til 1366x768 igjen, det er i allefall det panasonic selv sier.

Prøv deg frem mellom de forskjellige og bruk det du synest er best! Ser du ikke forksjell så hold deg til 720p...
    Ok! Takker for nærmere forklaring iallefall

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •