LCD og PLASMA skjermer demontert!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD og PLASMA skjermer demontert!

Ta en kikk, det er i hvertfall ingen tvil om hvorfor Plasma er dyrere enn LCD. Veldig interessant - tekniker som demonterer en LCD og en Plasma skjerm.

LCD og Plasma skjermer demonteres

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg lurer på hva butikkene tjener mest penger på... LCD eller Plasma..?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en ENORM forskjell ja..glad jeg sitter på en plasma og ikke en lcd - er jo bare plast med et lite kretskort og en minimal strømforsyning!

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkle er ofte det beste

Vel, selv foretrekker jeg Plasma.

Morsom videosnutt!

Active Kaffekopp sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:)

artig innslag.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det var en ENORM forskjell ja..glad jeg sitter på en plasma og ikke en lcd - er jo bare plast med et lite kretskort og en minimal strømforsyning!
    Jeg er glad jeg har kjøpt LCD jeg Ettersom plasmatv`er tydeligvis må være stappet fulle av komponenter og mulige feilkilder for å gi tilsvarende bilde Er jo ikke tvil om hva som da er den beste teknologien!
    (Selvfølgelig er verden mye mer nyansert enn dette)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Ettersom plasmatv`er tydeligvis må være stappet fulle av komponenter og mulige feilkilder for å gi tilsvarende bilde
    Tilsvarende bilde? Kan du nevne hvilket område en LCD-skjerm gir tilsvarende bilde som en PLASMA på?

Det er jo omvendt, LCD-teknologien er ikke i nærheten av å kunne hamle opp med en god plasmaskjerm....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilsvarende bilde? Kan du nevne hvilket område en LCD-skjerm gir tilsvarende bilde som en PLASMA på?

Det er jo omvendt, LCD-teknologien er ikke i nærheten av å kunne hamle opp med en god plasmaskjerm....
    Det får være dine ord Jeg mener de har forskjellige områder de er "best" på og at det ene formatet ikke er mye bedre enn det andre. Og når en plasmaskjerm må ha så mange komponenter må jeg jo få mene at den teknologien er dårligere når lcd klarer seg med så få komponenter?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det får være dine ord Jeg mener de har forskjellige områder de er "best" på og at det ene formatet ikke er mye bedre enn det andre. Og når en plasmaskjerm må ha så mange komponenter må jeg jo få mene at den teknologien er dårligere når lcd klarer seg med så få komponenter?
    Det er en grunn til at LCD ser så dårlig ut som det gjør. Venter fortsatt på hva som gjør LCD-teknologien til den beste.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en grunn til at LCD ser så dårlig ut som det gjør. Venter fortsatt på hva som gjør LCD-teknologien til den beste.
    Ja igjen får det være dine ord. For meg er lcd det beste alternativet, og den gir bedre bilde enn plasma på noen områder, og dårligere på andre (i mine øyne). At den klarer dette med så få komponenter sammenlignet med plasma synes jeg er bra. Du må gjerne synes at lcd bildet er ræva og at det at den har så få komponenter bare er negativt, men da er jeg helt uenig med deg og har ikke behov for å argumentere i det vide og brede.
    Les eventuelt plasma vs lcd tråden. Denne tråden omhandler vel egentlig bare det fysiske innholdet.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fagbladene synes jo å være enige om at LCD fortsatt har mye å ta igjen til plasma, og folket synes å enes om det samme. Her er en av mange undersøkelser som tyder på det:

http://www.plasma-lcd-fakta.no/

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første som slo meg når jeg leste info på den siden var den voldsomt partiske fremstillingen, men ser jo nå at hele greia er kjøpt og betalt av Hitachi, Panasonic og Pioneer.
    Og det var ikke akkurat imponerende flertall for farge, skarphet og responstid. Videre er det ikke spesifisert hvilke modeller som er brukt. Jeg kikket på både plasma og lcd før jeg kjøpte, og jeg føler fortsatt at jeg har valgt rett. Men bevares, du må gjerne mene noe annet.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er glad jeg har kjøpt LCD jeg Ettersom plasmatv`er tydeligvis må være stappet fulle av komponenter og mulige feilkilder for å gi tilsvarende bilde Er jo ikke tvil om hva som da er den beste teknologien!
    (Selvfølgelig er verden mye mer nyansert enn dette)
    Hvis minst mulig komponenter er løsningen for deg håper jeg du valgte en TV med minst mulig innganger og bildeforbedringskretser (les LCD-svakhetsskjulekretser)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fagbladene synes jo å være enige om at LCD fortsatt har mye å ta igjen til plasma, og folket synes å enes om det samme. Her er en av mange undersøkelser som tyder på det:

Vel, å henvise til en nettside som promoterer plasma er vel ikke noe "bevis" på at plasma er best.

Jeg er enig at plasma er best til film, men i løpet av de siste årene har LCD tatt igjen så mye av forspranget at jeg synes man må vurdere fordelene LCD har på andre områder.

Selv var jeg i mange år plasmafan, men etterhvert trengte jeg en skjerm som skulle brukes til film, TV, spilling, PC-bruk, billedredigering m.m., og alt tatt i betraktning syntes jeg en god LCD ga mer for pengene enn en plasma i tilsvarende prisklasse (rundt 20.000). Spesielt stillbilder i høy kvalitet synes jeg er mye bedre på LCD enn plasma - (og da snakker vi Pioneer-plasma...) og fordelene der syntes jeg mer enn oppveide fordelene plasma har på film.

Nå ønsker jeg ikke å lage dette til en plasma vs lcd-tråd, bare poengtere at ulike preferanser og ulike behov bestemmer hvilken teknologi som som er "best".

Og når det gjelder hvor mange komponenter som står i TVen kan det umulig være et mål på hvor "bra" en teknologi er. Porsche har jevnt over langt færre komponenter enn en Ferrari, men det betyr jo ikke at Ferrari alltid er bedre for det... (hilsen Top-Gear fan.) For ikke å snakke om hvor mange komponenter som står i en VHS-spiller....

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke uenig i at plasma er bedre enn tilsvarende priset LCD på flere områder, men når siden er sponset av tre plasma-produsenter, blir vel ikke dette en upartisk kilde.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd passer ypperlig på kjøkken, barnerom, som pc skjerm på kontoret og på soverommet (for oss som syntes 37" er for stort på soverommet da). Når det gjelder stua: der er det Plasma som gjelder. De Lcd skjermene som er på markedet i dag for ikke innpass i min stur - sikkert tatt igjen noe av forspranget som Plasma har, men er fortsatt for meg et godt stykke bak.

For meg virker det som om Lcd produsentene er mest opptatt av oppløsning og glemmer mye av bildebehandlinge. Oppløsning er ikke det eneste som skal til for å gi et godt bilde.....

Edit:
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Er ikke uenig i at plasma er bedre enn tilsvarende priset LCD på flere områder, men når siden er sponset av tre plasma-produsenter, blir vel ikke dette en upartisk kilde.
    Alle produserer også Lcd tv'er, bare for å ha nevnt det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    De Lcd skjermene som er på markedet i dag for ikke innpass i min stur - sikkert tatt igjen noe av forspranget som Plasma har, men er fortsatt for meg et godt stykke bak.
    Der er vi forskjellig. Nettopp fordi plasma ikke holder mål for meg når det gjelder stillbilder, får den ikke innpass i min stue...

For meg virker det som om Lcd produsentene er mest opptatt av oppløsning og glemmer mye av bildebehandlinge. Oppløsning er ikke det eneste som skal til for å gi et godt bilde.....
    Snakker du her om ALLE LCD-produsenter? For ikke lenge siden så jeg en Samsung 46M87 ved siden av en Pioneer 508 på Blue-Ray, og Samsungen hadde etter mitt skjønn bedre bilde. Dog skal det sies at TVene sikkert ikke var optimalt kalibrert, og dette var i dagslys. Hadde vi sett på TVene i mørket hadde sikkert Pioneeren knust Samsungen på sortnivå... Uansett, jeg synes det blir for unyansert å si at LCD-produsenter generelt ikke er opptatt av bildebehandling, ref. for eksempel Samsung, Sony og Sharp.

Selvfølgelig finnes det mange LCD-produsenter som lager dårlige produkter, men det finnes det jammen meg på plasmasiden også...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Snakker du her om ALLE LCD-produsenter? For ikke lenge siden så jeg en Samsung 46M87 ved siden av en Pioneer 508 på Blue-Ray, og Samsungen hadde etter mitt skjønn bedre bilde. Dog skal det sies at TVene sikkert ikke var optimalt kalibrert, og dette var i dagslys. Hadde vi sett på TVene i mørket hadde sikkert Pioneeren knust Samsungen på sortnivå... Uansett, jeg synes det blir for unyansert å si at LCD-produsenter generelt ikke er opptatt av bildebehandling, ref. for eksempel Samsung, Sony og Sharp.

Selvfølgelig finnes det mange LCD-produsenter som lager dårlige produkter, men det finnes det jammen meg på plasmasiden også...
    Jeg snakker om hva som er generelt. Det vil si at det finnes bedre og det finnes de som er dårligere. Derimot har jeg enda ikke funnet noen god Lcd som slår en god Plasma. Jeg kjøper ikke tv for å se på stillbilder.

At du finner Samsung 46M87 bedre enn Pioneer 508, er din subjektive mening. Nå var vel dette i et godt opplyst salgslokale (antar jeg og kan ta feil) - noe som mest sannsynlig ikke kan sammenliknes med din og min stue.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du finner Samsung 46M87 bedre enn Pioneer 508, er din subjektive mening. Nå var vel dette i et godt opplyst salgslokale (antar jeg og kan ta feil) - noe som mest sannsynlig ikke kan sammenliknes med din og min stue.
    Akkurat det presiserte jeg da virkelig. At det var min subjektive mening, og at det var i et opplyst salgslokale (les posten min..).

Jeg kjøper heller ikke TV utelukkende for å se stillbilder, men jeg bruker den som en multimedieskjerm. Poenget mitt var at en god LCD (Samsung M-serie, Sony W- og X-serie) har et større fortrinn på stillbilder enn plasma har på film, og at LCD derfor kan være et bedre valg som allround-skjerm.

For ordens skyld: Jeg mener plasma er en god del bedre enn LCD på lavoppløste videosignaler. På høyoppløste signaler, evt. DVD med god skalering, mener jeg forskjellen er mindre mellom (en god) LCD og (en god) plasma.

...og ja, dette er min subjektive mening.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk anledning til å se Discovery HD sending på en Samsung 52M87 (Lcd) ved siden av Pioneer 508 (Plasma) i en lokal Expertbutikk. Rent umiddelbart var Samsungen best...helt til man fikk sitte litt å studere. På panoreringer og mørke deler i naturscener så var det ingen tvil om at Pioneeren var best. På rolig panorering av snøkledde fjell og skyfri himmel så var Samsungen mye bedre (les; skarphet og farger). Nå var disse satt opp i et område i butikken som ikke var så opplyst som det pleier.

Jeg ble litt forelsket i Samsungen men det ga seg etter noen minutter med direkte sammenligning med Pioneeren, men det er som kjent lett å miste hodet når man blir forelsket...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •