LCD og PLASMA skjermer demontert! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Albatross
    Akkurat det presiserte jeg da virkelig. At det var min subjektive mening, og at det var i et opplyst salgslokale (les posten min..).

Jeg kjøper heller ikke TV utelukkende for å se stillbilder, men jeg bruker den som en multimedieskjerm. Poenget mitt var at en god LCD (Samsung M-serie, Sony W- og X-serie) har et større fortrinn på stillbilder enn plasma har på film, og at LCD derfor kan være et bedre valg som allround-skjerm.

For ordens skyld: Jeg mener plasma er en god del bedre enn LCD på lavoppløste videosignaler. På høyoppløste signaler, evt. DVD med god skalering, mener jeg forskjellen er mindre mellom (en god) LCD og (en god) plasma.

...og ja, dette er min subjektive mening.
    Jeg forstår at du ble en smule provosert over at jeg la trykk på at det er din subjektiver mening. Det var ikke for å provosere, men synligjøre det. For slik jeg leser det er det ganske mange som er av en annen oppfattning enn din her inne - men dette er jo et fdiskusjonsforum, og heldigvis har vi lov til å ha egne meninger her i norge - dvs vi kan like Plasma eller Lcd :-D

Når det gjelder stillbilder, så er jeg en ivrig fotograf. Viser i blandt frem noen av bildene ved hjelp av pc'en på kontoret som er tilknyttet plasma skjermen i stua med 25m lang Vga kabel eller PS3'en i stua. Jeg er strålende fornøyd - vi sitter tross alt 3-4 meter i fra og da er ikke den høyere oppløsningen til Lcd like store fordeler slik jeg ser det. Sitter man derimot klin intil skjermen omtrent - kan jeg være enig om at lcd har en fordel. Men jeg benytter meg minimalt av det, og regner det ikke som noen reell ulempe hvis jeg skulle finne ut at det i hele tatt ville vært fordel for meg.

TV, film og PS3 er de viktigste ting for meg - og da tilpasser jeg meg med den mest hensiktsmessige fremviseren for meg, Plasma. Men nå er vi vel et godt stykke unna topic?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer sikkert, men er jo ikke det som er core market eller det de markedsfører hardt her i Norge. Alle tre er jo kjente plasmaprodusenter, og når siden er sponset av de, blir det jo ikke et helt balansert bilde(no pun intended).

Sitat Opprinnelig postet av Msport

Alle produserer også Lcd tv'er, bare for å ha nevnt det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    286
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår at du ble en smule provosert over at jeg la trykk på at det er din subjektiver mening. Det var ikke for å provosere, men synligjøre det.
    Vel, provosert ble jeg vel ikke, men jeg syntes du kunne lest posten min litt nøyere - så hadde du sett at jeg tydelig sa at det var MIN mening.

TV, film og PS3 er de viktigste ting for meg - og da tilpasser jeg meg med den mest hensiktsmessige fremviseren for meg, Plasma.
    Nettopp! Du velger det du synes er best til ditt bruk, jeg velger det jeg synes er best til mitt bruk, og andre velger det de synes er best til sitt bruk. Derfor mener jeg diskusjonen om hva som er "best" av LCD og Plasma blir litt unyansert. Det blir som å diskutere hva som er best av en Range Rover og en Audi A8. Alt til sitt bruk.

For slik jeg leser det er det ganske mange som er av en annen oppfattning enn din her inne - men dette er jo et fdiskusjonsforum, og heldigvis har vi lov til å ha egne meninger her i norge - dvs vi kan like Plasma eller Lcd :-D
    Er nok mange som sverger til plasma her, ja. Men hvis du ser hvor mange som var med på powerbuyene på M86/M87-serien til Samsung, så kan vi vel være enige om at det er en del som foretrekker LCD her inne også?

Men nå er vi vel et godt stykke unna topic?
    Eh, ja.. Sorry til trådstarter, som for så vidt hadde funnet en veldig interessant video!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var absolutt en artig video å se! Håper folk legger ut lignende videoer om de kommer over dem. Jeg var ikke klar over at det var så betydelig forskjell på selve konstruksjonen LCD/Plasma. Interessant å se

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er kabler, eller plasma/lcd -- krangles skal det.

Med mine sølle øyne - og jeg arbeider med film, i den grad at det brukes ganske mange kroner på filmene jeg lager (reklamefilm mest).

Plasma gir det mest filmtro bildet - mer dybde og realisme, på naturlig betrakteravstand.

LCD myldrer, har dårligere kontrast og mer unaturlig fargegjengivelse. Dette er blitt bedre i senere år, men LCD ligger fortsatt etter plasma. Du venner deg til et LCD bilde, men ta meg **** så mye bedre det er når du har filmrullen i telecinen og driver og fargesetter der - da myldrer det ikke, og det er detaljer i det sorte.

Med 100 Hz så kan LCD i hvertfall forsøke å gjøre noe med kriblingen, men like forbannet så blir det vanskelig å ta igjen kontrastforholdet på de beste plasma skjermene.

Og når det gjelder fargegjengivelse, så har plasma den fordel at det ikke ligger etterglød i elementet etter en impuls. Her har LCD blitt vesentlig forbedret, men plasma ligger fortsatt foran.

La meg si det enkelt. Jeg, eller fotografene jeg arbeider sammen med, fargesetter ikke på LCD.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig flott videosnutt !! Artig å se på oppbygningen på de forskjellige teknologiene. Det var nytt for meg at det var faktisk selve glasspanelet som er den bærende konstuksjonen på plasmaskjermen. Forklarer jo litt om hvorfor man må være så forsiktig under frakt av nettopp plasmaskjermer...
    Litt om oppbygningen og teknologien bak plasma og LCD viste jeg fra før, men at LCD tv'ene var så simpel oppbygd viste jeg ikke.
    Kan ikke være rare produksjonskostnader på en LCD tv vs. en plasma. Ihvertfall ikke på selve sammensettingen. Men det betyr jo ikke nødvendig vis at pro*****n er høyere ved salg av LCD. Forskning og utviklingskostnader utgjør jo alltid en stor del av kostnaden ved et produkt. Men etter et X antall produserte og solgte skjermer er jo det inntjent. Og da blir nok LCD-modellene mer lønnsomt å produsere/selge enn en plasmaskjerm.

Hva som er best av plasma og LCD er nok svært subjektivt. Men det kan man heller diskutere i denne tråden :

http://avforum.no/forum/tv-apparater...ma-vs-lcd.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det betyr jo ikke nødvendig vis at pro*****n er høyere ved salg av LCD.
    Lol!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [-GoMp-]
    Lol!
    Jeg ler også så jeg griner. Her gjør auto-sensor høyst uventede inngrep!

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle produserer også Lcd tv'er, bare for å ha nevnt det også.
    Pioneer produserer ikke LCD tv'er.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dyrt

Når man sammenlikner noe med Pioneer sine plasma skjermer blir det fort dyrt.
    Jeg er egentlig mer intressert i skjermene til rundt 10k + - tre fire tusen da.

Jeg har sett meg grønn på specs og tester i det siste uten å ha kommet fram til noen konklusjon.
    Det er så sinnsykt mange "Testvinnere" der ute at man ikke vet hvor man skal snu seg. Plasma har jo ikke oppløsningen som LCD har men det står alikevel at de er 1080p skjermer ?? (vet oppløsning ikke er alt)

Jeg har sett på Panasonic 37 plasma TV TH37PX70 - elprice.no i det siste men også Toshiba 37 LCD-TV 37X3030DG - elprice.no
    På en annenside ser jeg pokkern meg ikke store forskjeldene på sistnevnte å Toshiba 37 LCD-TV 37WL67ZG - elprice.no heller

Fant også dette om en av pioneer sine skjermer : "Nye Pioneer PDP-5000 EX er verdens første og eneste 50” skjerm som har ekte HD oppløsning. Det vil si at den har en oppløsning på 1920 x 1080. Den er verdens eneste plasma som kan kjøre 1080p."

Vil det ikke da bety at om man har investert i en full hd kilde så er det litt bortkastet å kjøre det på en "billig plasma" ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj

Fant også dette om en av pioneer sine skjermer : "Nye Pioneer PDP-5000 EX er verdens første og eneste 50” skjerm som har ekte HD oppløsning. Det vil si at den har en oppløsning på 1920 x 1080. Den er verdens eneste plasma som kan kjøre 1080p."

Vil det ikke da bety at om man har investert i en full hd kilde så er det litt bortkastet å kjøre det på en "billig plasma" ?
    Den Pioneer'en er et år eller to gammel, det er kommet flere plasma med full HD-opplösning på markedet nå. Både Samsung, Pioneer og Panasonic har flere modeller som koster en god del mindre enn PDP-5000EX.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

seff

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Den Pioneer'en er et år eller to gammel, det er kommet flere plasma med full HD-opplösning på markedet nå. Både Samsung, Pioneer og Panasonic har flere modeller som koster en god del mindre enn PDP-5000EX.
    Alltid noen sider som har gamel infor

Men på nesten alle de plasmaskjermene som jeg har lest om står det at de er 1080p kompatible eller at de har 1080p søtte. Er det en innebygd skalering det da eller?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Alltid noen sider som har gamel infor

Men på nesten alle de plasmaskjermene som jeg har lest om står det at de er 1080p kompatible eller at de har 1080p søtte. Er det en innebygd skalering det da eller?
    Helt korrekt!
    Da skalerer den ned 1080p/24 eller 1080p/60 til skjermens oppløsning

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jaja

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Helt korrekt!
    Da skalerer den ned 1080p/24 eller 1080p/60 til skjermens oppløsning

Jeg er ganske sikker på hva farsan skal få seg da hvertfall.
    Han har ikke noen HD kilder og har ingen planer om å skaffe det heller og utifra det jeg har lest og sett gjør Plasma vel så god jobb med vanlige tv signaler og "nonHDmatriale" som LCD, dessuten vil det ikke bli brukt til spilling, pc eller stillbilder så da er vel valget en rimlig Plasma.

For min egen del kommer jeg til å holde meg til en prosjektor en stund til
    Kanskje jeg blir klokere med årene.....

Er det forrøvrig noen som vet om det er forskjelder på Panasonic sine Plasma modeller de som heter PX70 og PV70 ?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Ta en kikk, det er i hvertfall ingen tvil om hvorfor Plasma er dyrere enn LCD. Veldig interessant - tekniker som demonterer en LCD og en Plasma skjerm.

LCD og Plasma skjermer demonteres
    Hvorfor plasma er dyrere enn LCD!? Det er jo plasma som vesentlig billigere enn LCD pr. tommer. Pioneer er et unntakk ellers så får man utrolig mye for pengene med plasma. En Panasonic 42" plasma får man til 10k. En 40" god LCD koster vel nærmere det dobbelte, og er i mine øyne fortsatt dårligere.

Ellers så vil jeg påpeke at folk ikke bør trekke konklusjon utifra hva de ser i butikkene. LCDene ser nesten alltid best ut, spesielt ved første øyekast. Hjemme derimot, er plasma klart best til TV og film. LCD er en stor PC skjerm. End of discussion!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo at plasma er mye dyrere å produsere han mente da. Det er jo derfor alle butikkene pusher LCD, for de får mer fortjeneste.

Ellers enig, rart at LCD er dyrere for konsumentene

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Det var jo at plasma er mye dyrere å produsere han mente da. Det er jo derfor alle butikkene pusher LCD, for de får mer fortjeneste.

Ellers enig, rart at LCD er dyrere for konsumentene
    Enig her. Synes det er både synd og trist at så mange tror LCD er bedre og billigere.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bare den siste uka har to til jeg kjenner kjøpt LCD. Den siste skulle ha plasma når han gikk inn i butikken, men endte av en eller annen grunn opp med en LCD. :? Dyktige selgere.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lært noe

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Enig her. Synes det er både synd og trist at så mange tror LCD er bedre og billigere.
    Jeg kan hvertfall si jeg har lært noe.
    Var inntil nylig sikker på at en full-HD LCD skjerm til rundt 15 lapper var tingen, delvis pga selgere som pusher og delvis pga alle testene som har vert gjort stort sett kunn av LCD hvor de skilter med "Best i test" "Eisa vinner" og Hvor mange piksler bedre lcd er enn plasma.

Men så sant hovedbruken ikke er stillbilder eller PC så vil jeg nå gå for Plasma selv.
    En annen ting er jo at jeg akkurat nå hjelper tre bekjente med tvkjøp (derfor jeg leser meg opp litt) og for bare noen dager siden ville annbefalingen min vert en ganske annen.

Da gjør jeg mitt til å oppretholde Plasma salget

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God test

Hjemmekinos siste "ekstranummer" likte jeg veldig godt egentlig, sikkert et blad som kan skape mye debatter med sine "alvlive myten" artikler men der sto det mye nyttig syns jeg.

At å rense ørene før man lytter kritisk til et system er viktig er jeg 100% sikker på at det er noen som har helt glemt av i all sin høytidelighet .

Og så har de en test av flatskjermer (plasma og lcd) som har gitt tre seksere og to femmer til de plasmaskjermene som er testet der.
    (totalt 14 skjermer med)

om Pioneer: "setter standaren innen dagens flatskjermer"
    om Panasonic: "et brennhett tips til alle som vil ha mye for pengene uten å gå på kompromiss med bildekvaliteten"

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •