24 Hz( 24p)??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: 24 Hz( 24p)??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24 Hz( 24p)??

Jeg skal ha meg tv snart og er litt rundt på nettet å titter. Jeg leste en test:www.flatpanels.dk - Din guide til fladskærme
    av Panasonic 50PZ700E. Den fikk glimrende omtale men hadde et lite minus. Den kunne nemlig ikke støtte 1080p24 signaler.

"Skærmen har nemlig ikke mulighed for at modtage 1080p signaler i 24 Hz, hvilket ligger på Blu-Ray og HD-DVD skiver. Reelt set betyder det, at skærmen skal konvertere disse signaler, hvilket endeligt introducerer fænomenet judder, som jeg også oplevede".

"Judder er fænomenet hvor billedet hakker en smule i bevægelser"

Er dette noe som er viktig å vektlegge når man skal kjøpe ny tv. Jeg har ps3 og ønsker å spille og se filmer i full hd. Jeg vil jo helst ikke kjøpe katta i sekken.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic 50PZ70 takler 1080/24p og har 10000:1 i contrast og fullHD. Den er også rimeligere enn PZ700. Ventes til norge i slutten av oktober

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok tøft. Kommer denne også i 42 tommer?

Jeg var egentlig mest innstilt på lcd. Men nå som plasma har kommet med full hd så er jo det like aktuelt, hvis ikke mer.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer i 42 tommer også ja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tusen takk for flott info. eneste som kan hindre meg i å gå for denne er innbrenning. Jeg har hørt at innbrenning forekommer mye sjeldnere nå enn før. Men det er altså fortsatt en risiko for innbrenning på plasma?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heter 1080p/24fps.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin87
    tusen takk for flott info. eneste som kan hindre meg i å gå for denne er innbrenning. Jeg har hørt at innbrenning forekommer mye sjeldnere nå enn før. Men det er altså fortsatt en risiko for innbrenning på plasma?
    ikke for normalt oppegående mennesker nei

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    unskyld?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det heter 1080p/24fps.:-D
    JA ok takk. er helt grønn på dette området.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det vel oftest omtalt som 1080/24p.

Ang innbrenning på plsama så er dette ett fenomen som er mindre og mindre av på nye plasma tv'er. Men det kommer også ann på hvordan man bruker tv'en. Høy kontrast og lysstyrke og statiske bilder er det som kan fremprovosere innbrenning, men normal tv, film og spill bruk med ikke for høy kontrast eller lysstyrke så sier de fleste at de ikke har merket noe til innbrenning med de siste modellene til panasonic. Men risken vil alltids være der i større eller mindre grad, alt etter bruken.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Ang innbrenning på plsama så er dette ett fenomen som er mindre og mindre av på nye plasma tv'er. Men det kommer også ann på hvordan man bruker tv'en. Høy kontrast og lysstyrke og statiske bilder er det som kan fremprovosere innbrenning, men normal tv, film og spill bruk med ikke for høy kontrast eller lysstyrke så sier de fleste at de ikke har merket noe til innbrenning med de siste modellene til panasonic. Men risken vil alltids være der i større eller mindre grad, alt etter bruken.
    ¨

Ok. det har kanskje lettere for å forekomme hvis du kobler tvn opp mot pcn og kjører høy kontrast i tillegg og får et statisk bilde. foreksempel en windows bakgrunn.

Jeg leste også et sted på forumet her at hvis du kjørte tvn rolig opp i starten. stille inn på lav kontrast de 200 første timene så reduserte du sjansene for innbrenning betraktelig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, plasma skal kjøres inn ca de 200 første timene med lavere kontrast og lysstyrke.

Snakket med flere som har hatt panasonic plasma og har brukt denne til pc. De har ikke opplevd noe innbrenning, så tror ikke det er så stort problem så lenge man setter ned kontrast og lysstyrke der man bruker statiske bilder...

Ellers lykke til med tv kjøp, jeg går for pz70 eller px70 fra panasonic....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo takk. lykke til du også og takk for hjelpa:-D

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,732
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator

Hvis det skal omtales som noe må det være 1080p/24!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Hvis det skal omtales som noe må det være 1080p/24!:-D
    Må og må, både 1080/24p og 1080p/24 brukes. Begge uttrykk sier det samme, at det er 24 progressive bilder i sekundet med 1080 linjers oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer det i praksis at en TV søtter 1080/24p?

Blir bildet mer jevnt under hele filmen? Eller bare under panoreringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ølvomm
    Hvordan fungerer det i praksis at en TV søtter 1080/24p?

Blir bildet mer jevnt under hele filmen? Eller bare under panoreringer?
    I vanlig, interlaced visning av bilder (samme som vi har hatt i årevis i CRT fjernsyn) så lages bildet ved hjelp av halv-bilder, som kombineres til helbilder ved å utnytte at hjernen ikke klarer å skille enkeltpulser fra hverandre når de når opp til en viss frekvens (for de fleste mennesker noen og tredve pulser i sekundet).
    Vi har 50Hz strømnett, og hadde 2x25 halvbilder på våre fjernsyn. (Dette er også årsaken til at bildet noen ganger "kriblet" fordi linjene ikke lå riktig i forhold til forrige halvbilde.)

I en kino kjører prosjektor med 24 bilder i sekundet, men hvert bilde vises to ganger (helt sant) slik at antallet billedpulser skal komme over grensen der man ville sett hakking mellom enkeltbilder i bevegelser. Hjernen lures. 24 bilder ble valgt fordi filmprodusenter ville ha en rate der de ikke brukte for mye film, men likevel oppnådde kvalitet i fremvisningen. Et system som SHOWSCAN har langt høyere bilderater, og gir et helt utrolig bildeinntrykk om du sitter og ser på det. Men det er også utrolig mye dyrere i filmforbruk enn kinostandard.
    Showscan - How It Works

En flatskjerm med en god bildeprosessor (eller som er kompatibel med output fra en slik) kan gjenskape følelsen av kinoprojeksjon. Slike skjermer er i stand til å vise frem bildene progressivt (altså ett og ett, og ikke i halvbilder). Og bildene pulses slik at man skal få til den nødvendige flyten.

Derfor brukes betegnelsen 24p, altså 24 bilder progressiv fremvisning. Min skjerm klokker om strømfrekvensen fra nettets 50Hz, og viser 24p i 72Hz. Altså tre pulser, for å få enda jevnere bilde.

Kinovisning: 24 frames per second (fps), men 48 pulser.
    TV i Europa: 25 fps, med 50 halvbilder.
    TV i USA: 30 fps (egentlig akkurat under 30, skyldes at de har en høyere strømfrekvens enn oss, 60Hz - egentlig 29.97 frames (59.94 fields)), og at halvparten av denne blir tilnærmet 30 fps.)

Dette skaper konverteringsproblemer. F.eks. fra kinofilm til amerikansk framerate. Det at moderne fjernsyn og prosessorer kan bruke andre frekvenser, som er multipler av grunnfrekvensene, gjør at man slipper de verste utslagene av konverteringene.
    Enkelte fjernsyn og prosessorer er så avanserte at de analyserer seg frem til grunnfrekvens og rett konverteringsfrekvens. Andre ganger må man stille om selv.
    Da jeg så DVDen YAMATO hjemme, måtte jeg stille om til frekvensen som ble brukt i Japan ved overføring av filmen, for å unngå hakking hvert sekund.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god info. Men blir bildet jevnere da? Under hele filmen eller bare under panoreringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ølvomm
    Takk for god info. Men blir bildet jevnere da? Under hele filmen eller bare under panoreringer?
    Under hele filmen - bildet står "fastere" ved høyere frekvens. Kanskje husker du at 100Hz CRT fjernsyn var stort i årene rett før vi begynte å gå over til å bruke flatskjerm. Det skyldtes nettopp denne muligheten til å øke pulsraten og lure øyet ytterligere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •