Flatskjerm til 15 000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flatskjerm til 15 000

Hei!

Vurderer å kjøpe meg flatskjerm som "førjuls-gave".

Stuen min er ikke gigantisk, men fra sweetspot til der skjermen skal stå er det ca. 4 meter. Bruksområder er digital-tv, dvd, xbox og wii.

Lydegenskaper er ikke viktig, da anlegget tar seg av det. Men det er viktig med HDMI-inngang og at skjermen design-messig (WAF) ser bra ut, helst i sort og slik at skjermens høyttalere er "usynlige". Verdt å merke at den også skal kobles til yamaha rx-v3800, som har HDMI(v.1.3).

Tar gjerne imot tips om merke, lcd vs. plasma, størrelse og annet som jeg kanskje ikke har nevnt her! Budsjettet mitt er helst på +/- 15 000, men kan strekke meg til 20, hvis det finnes et knalltilbud der ute.

eriksg.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dra til en stor butikk med flatskjermer.
    Se hvordan de ser ut.

Har selv Panasonic TH-42PX70E (plasma) testvinneren og folketvn nr 1 for tiden.
    Panasonic står meget sterkt kvalitetsmessig med sin 10 serie :-)

Leste sist en test i dag i Lyd og bilde en LCD fra 32" der Pansonic kom best ut :-)

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Dra til en stor butikk med flatskjermer.
    Se hvordan de ser ut.

Har selv Panasonic TH-42PX70E (plasma) testvinneren og folketvn nr 1 for tiden.
    Panasonic står meget sterkt kvalitetsmessig med sin 10 serie :-)

Leste sist en test i dag i Lyd og bilde en LCD fra 32" der Pansonic kom best ut :-)
    akkurat det skal du ta med en klype salt da de fleste større kjeder som selger tver manipulerer bildene som dem selv vil. dvs at den kvaliteten du har på bildet i butikken ikke er den samme som du får hjemme. merk at det går begge veier. dvs hvis butikken har veldig lyst å selge en bestemt tv kan de sørge for at andre tver får dårligere bilde.
    ville stolt mere på det folk sier og hva de store testene sier.

Newcomer Arien sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    akkurat det skal du ta med en klype salt da de fleste større kjeder som selger tver manipulerer bildene som dem selv vil.

Kan man ikke selv manipulere dem som man vil selv når man får dem hjem da?
    Er ikke dette faktisk så viktig at man faktisk nesten er nødt til å gjøre det for å få et bra bilde?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic TH-42PV har de til under 12000,- på Siba.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten tvil Samsung M86!

Etter å ha lest dine kriterier så er det bare en skjerm som utkrystalliserer seg som et førstevalg og det er Samsungs M86 serie. Jeg har selv 40" og dette er en LCD som faktisk har et fenomenalt godt kontrastnivå. Jeg ser overhodet ingen grunn til å gå for plasma når du alltid kan risikere innbrenning. Selv om dette har blitt et betraktelig mindre problem på de nye panelene. Men med ditt bruksområde og behovet for en fet tv med høy WAF så er det kun Samsung M86 evt. M87 som kan tilfredstille dette. Jeg synes den er så bra at jeg faktisk kunne trodd at DVD var HD-film når jeg testet dette ut for første gang. Dessuten er det full HD

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    akkurat det skal du ta med en klype salt da de fleste større kjeder som selger tver manipulerer bildene som dem selv vil. dvs at den kvaliteten du har på bildet i butikken ikke er den samme som du får hjemme. merk at det går begge veier. dvs hvis butikken har veldig lyst å selge en bestemt tv kan de sørge for at andre tver får dårligere bilde.
    ville stolt mere på det folk sier og hva de store testene sier.

Jeg skrev " se på " ja... etter som hun med makten er litt nøye på om den passer og ser bra ut i stuen og har skjulte HT den såkalte WAF faktoren mange sliter med he he.

Bildekvaliteten på skjermen er ikke og se mye etter i butikken nei, da må du ta fjernkontrollen og justere bildet selv og se...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bibendum
    Etter å ha lest dine kriterier så er det bare en skjerm som utkrystalliserer seg som et førstevalg og det er Samsungs M86 serie. Jeg har selv 40" og dette er en LCD som faktisk har et fenomenalt godt kontrastnivå. Jeg ser overhodet ingen grunn til å gå for plasma når du alltid kan risikere innbrenning. Selv om dette har blitt et betraktelig mindre problem på de nye panelene. Men med ditt bruksområde og behovet for en fet tv med høy WAF så er det kun Samsung M86 evt. M87 som kan tilfredstille dette. Jeg synes den er så bra at jeg faktisk kunne trodd at DVD var HD-film når jeg testet dette ut for første gang. Dessuten er det full HD

Ser ut til å gå for LCD da det blir mye spilling i forhold til film, ikke det at film er nedprioritert. Men hvis for eksempel svartnivå, som før var LCDs svakhet, og blitt betraktelig bedre det siste året, ser jeg heller ingen grunn for å gå for plasma, selv om risikoen for innbrenning er blitt mindre. Og WAF er utrolig viktig, samsungen m86/m87 ser jo nydelige ut...

Newcomer CosmoK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er selv på utkikk etter en ny TV som kommer primært til å brukes til TV titting (via Lyse), og tenkte umiddelbart på M86/87 serien til Samsung, siden jeg har hørt en god del om den i det siste. Jeg stakk innom både Lefdal, Siba og Elkjøp rundt omkring på Forus i Stavanger, bare for å ta en titt, og der var det stor forskjell i hvordan TV'ene var satt opp.

Siba hadde M86'en og Panasonic TH-42PX70E plasmaen stående ved siden av hverandre, og en av selgerene holdt på å vise noen hvor "mye bedre" Panasonic'en var fra samme bildekilde (både TV signal og DVD). Det så ut som M86'en slet med "flimmer" i bildet (hvite streker blendet med svarte streker flimret og hadde et slags rosa skjær i seg). Samsung'en hos Lefdal derimot var en av de tre LCD TV'ene som virket skarpest og klarest i bildet (Toshiba Regza'en og en Sharp var nokså lik). Til sist havnet jeg hos Elkjøp, der jeg kom i kontakt med en selger som anbefalte en JVC p.g.a. den var veldig god for vanlig TV bruk. Alt i alt, så føler jeg at denne turen hjalp meg ikke noe særlig i å bestemme hvilken TV som passet best. Jeg har en viss anelse om at M86/87'en hos noen av el-kjedene er tidligere utgaver som har stått der en stund, eller at de rett og slett er satt opp med tanke på å ikke bli solgt.

Etter å ha surfet litt rundt på nettet, ser jeg at nettdata (hvor jeg er kunde fra før av) har en god del tilbud på alle TV'ene som er aktuelle. Jeg lener meg mer mot en LCD-TV, men er like åpen som trådstarter når det gjelder akkurat dette. Full-HD oppløsning er en fordel for litt PC bruk innimellom selvfølgelig.

Grunnen for kjøpet mitt er at Panasonic CRT'en til foreldrene har tatt kvelden etter mange års bruk (bilderøret har røket = fin stripe tvers over skjermen ), så jeg har fått oppgaven av å finne en ny TV til dem mens de er bortreist. De kommer tilbake på søndag og jeg vet de hadde likt det hvis det sto en ny TV helt klar til bruk oppi stuen deres. En aften uten dagsrevyen er rett og slet krise...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valg av LCD

Til Cosmok,
    Jeg ville nok vært litt skeptisk til måten butikkselgere går frem for å promotere en spesiell type tv. Ofte er TVene konfigurert spesielt for å fremheve de TVene de ønsker å selge, eller får høyest provisjon på. Jeg har nemlig selv vært på Elkjøp og hørt likedan promotering av Samsung. Jeg sitter med ett inntrykk av at butikkselgerne vries lett av enkelte distributører til å anbefale de merkene de fører. Det beste er nok å høre hva andre sier på forum osv. Selv sitter jeg med Samsung 40M86 og er megafornøyd med denne. Selvsagt er du ikke nødt til å ha full HD dersom den ikke kobles til PS3 eller HD-DVD/Blue-Ray spiller. Den er helt grei til analoge tv-signaler, men dette avhenger veldig av signalene du får. Dersom du har digital-tv signaler så er det ikke noe å tenke på. Et ekstra stort pluss for meg var 3 HDMI innganger. Disse har jeg allerede brukt opp og kunne faktisk tenkt meg 4! I tillegg er jo TVen i seg selv et vakkert møbel i stua med høy WAF.

Newcomer CosmoK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kjapp telefon til Nettdata igår ettermiddag overbeviste meg om at Panasonic PV/PX70'en var det beste valget for de "godt voksne". Det er jo en hyggelig pris de har på den i disse tider, så jeg dro ut dit idag og kjøpte 42 tommeren. Har ikke fått satt den opp enda (travel dag), men jeg får se om jeg kan ha den klar til de kommer hjem igjen imorgen.

Hadde jeg kjøpt en TV til meg selv, hadde jeg nok valgt LCD, siden jeg hadde hovedsakelig brukt den sammen med PC'en og 360'en, men jeg er utrolig fornøyd med BenQ projektoren som også ble kjøpt hos Nettdata i romjulen, og bytter den nok ikke ut med det første. Forlater sjeldent leiligheten for å se på TV med foreldrene i andre etasje uansett, og jeg foretrekker vel egentlig størrelsen av projektoren når jeg skal spille litt og se på film.

Håper at de blir like fornøyd når de ser den som da jeg snakket med dem på telefonen tidligere. Venter bare på at de skal reagere på størrelsen nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva vil dere si er den beste tven av M86 og PV70 når man ser bort fra pris? Vil M86 for eksempel gi et bedre bilde ved HD-avspillinger pga oppløsningen, eller er det bra nok bildebehandling i PV70en til at man ikke merker den lavere oppløsningen...?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsning er ikke det viktigste kriteriet for bra bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg klar over, men jeg lurte på om dette har noe å si i disse to spesielle tilfellene? Er snakk om 42 og 40 tommer...

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har svært vondt for å tro at man ser særlig forskjell om man går opp til 1080 oppløsning på så små skjermer. Det er vel skrevet side opp og side ned om dette. En gjengs oppfatning later å være at full hd har noe for seg først ved over 50" eller projektor.

Jeg ville uansett valgt PX70.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel egentlig den konklusjonen jeg også har kommet frem til, men det som får meg til å lure er at ved å lese testene av M86 på bl.a dingz.no og hdtvtest.co.uk, så gir de den mye skryt ved avspilling av blu-ray og slikt, men sammenligner den kun med andre LCD-tver, ikke med billige plasma som f.eks PV/PX70...:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av oveovo
    Er vel egentlig den konklusjonen jeg også har kommet frem til, men det som får meg til å lure er at ved å lese testene av M86 på bl.a dingz.no og hdtvtest.co.uk, så gir de den mye skryt ved avspilling av blu-ray og slikt, men sammenligner den kun med andre LCD-tver, ikke med billige plasma som f.eks PV/PX70...:???:
    Det siste du sier er ikke akkurat riktig. Dette står nettopp på HDTV Reviews i testen av Samsungs M86 under kapittelet Black level: "But because lowering the backlight to such an extent entailed too much sacrifice in shadow detail and overall luminance, I settled at a slightly higher backlight level while maintaining video black. Even then the Samsung LE40M86BD had no problems matching the blacks on the recent Panasonic TH42PX70 plasma TV."

Jeg har en svoger som har PX70 og jeg forstår godt at denne TVen er populær, men den kan ikke sammenlignes med min Samsung M86 når det kommer til full HD signaler via PS3 og/eller Blue-Ray. Da kan Panasonicen gå og legge seg! Skal du bare se TV og film så er PX70 helt fin, men jeg synes også der at Samsungen er langt bedre. Det er rett og slett en nytelse å se filmer på M86. Jeg må nesten se DVDene på nytt nå som min Pioneer DVD spiller oppskalerer til HD oppløsning 1080p

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde først tenkt meg 40M86, men etter å ha sett endel på den droppa jeg det.
    Så endel hakking ved panoreringer, fra dvd og bluray. Ser det som uakseptabelt på en så dyr skjerm.

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har m86 46"
    Har aldri sett hakkinger ved panoreringer verken på dvd/BD/hd-sendinger eller ved vanlig parabol..sortnivået er meget bra. Og med rette instillinger var jo også fargene på plass

PS! har nyeste firmware, tvn er "godkjent" 30.aug på service meny

Har også f71 til å sammenligne med, så m86/m87 vil jeg anbefale.

Newcomer aoottis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Har m86 46"
    Har aldri sett hakkinger ved panoreringer verken på dvd/BD/hd-sendinger eller ved vanlig parabol..sortnivået er meget bra. Og med rette instillinger var jo også fargene på plass

PS! har nyeste firmware, tvn er "godkjent" 30.aug på service meny

Har også f71 til å sammenligne med, så m86/m87 vil jeg anbefale.
    akkurat det samma her. nyderlig tv :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •