Ekte 16:9 - Tv2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekte 16:9 - Tv2

Satt og zappet her en kveld, og kom til Tv2 som sendte Hos Martin...og ble overrasket over at det så ut til å være en sending i ekte 16:9...for å "sikre" meg gikk jeg over til 4:3 modus, og da var sannelig folkene strukket ut i høyden.

Kan det stemme at de har begynt å sende flere ting i ekte 16:9 hos TV2 nå?

Prøvde å finne noe info hos TV2 om dette, men fant ikke noe...

-Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Ekte 16:9 - Tv2

Sitat Opprinnelig postet av mf
    Prøvde å finne noe info hos TV2 om dette, men fant ikke noe...
    Fant det tilslutt.
    Og det stemte:
    http://pub.tv2.no/TV2/omtv2/tv2/bred...icle157004.ece
    Det eneste som er kjedelig er at de kun sender det på programmer som jeg ikke ser på foreløpig. Gidder ikke begynne å se på Hos Martin kun fordi det er i 16:9!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis som ikke har peiling på slikt sier at han har hørt at fra 1 januar 2005 så skal TV2 sende alt i ekte 16:9. Er det noen andre som har hørt det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, også en jeg ikke kjenner som heller ikke har peiling fortalte meg ikke i går at det er riktig :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Mener faktisk å ha hørt det skulle gjelde alle de norske kanalene, men det kan jeg ikke garantere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK 2 har sendt 16:9 lenge, NRK 1 begynte vel i fjor sommer (?) og TV2 for ikke så lenge siden. Ser veldig lite TV, så jeg er ikke sikker på tidspunktene, har bare observert det i forbifarten...

På et tidligere tidspunkt var det annonsert at NRK 1 skulle begynne etter påske i fjor og at TV2 skulle begynne i fjor høst, men tror det drøyde litt. Man har vel grunn til å tro at det vil bli mere av dette etter hvert, siden de har tatt det første steget.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte mail til TV2 med noen spørsmål. Her er mailen jeg fikk i retur:

1. Kommer dere til å sende ekte 16:9 over luftantenne/analogt kabelnett. (Svensk TV4 gjør det her i Trondheim).
    Eventuelt hvorfor ikke?

-Nei, fordi de som har vanlig 4:3 tv ikke har noen måte å presentere ekte 16:9 på uten at bildet blir sammentrykt. Kun digitale mottakere (evt. Noen nyere analoge tv apparater) gir seeren mulighet til å endre dette.

2. Hvorfor kan dere ikke plassere teksten i billdeområdet slik som NRK2 gjør det på sine lettebox sendinger? Er det tekniske grunner
    eller er det bare som dere hevder at det ikke skal dekke for bildet til et allerede redusert bilde.

-Det er både tekniske grunner til det men også det siste. Men når vi nå sender noen få programmer i ekte 16:9 har vi flyttet teksten opp (det sendes ikke noe svart i bildet fra oss når vi sender ekte 16:9).

3.Problemet med slik teksting som dere har er spesielt stor på f.eks Panasonic 16:9 apparater som ikke kan justere bunn. De blir tvunget til å se letterbox sendingene med sorte kanter på alle kantene(4:3 modus) for å se tekst. Jeg vil tro de fleste 16:9 eierene vil foretrekke tekst i bildet isteden for å se bildet sammentrykt som de gjør det nå.

-Ja, men verden er full av kompromiss….

4. Har dere noe tall på hvor stor andel av apparatene i de norske hjem som er 16:9? (det som selges idag ligger vel på ca 70% ifølge f.eks Elkjøp)

-salget i fjor var på over 40%, det er det eneste tallet vi har fått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Kommer dere til å sende ekte 16:9 over luftantenne/analogt kabelnett. (Svensk TV4 gjør det her i Trondheim).

Eventuelt hvorfor ikke?
    [i]
    -Nei, fordi de som har vanlig 4:3 tv ikke har noen måte å presentere ekte 16:9 på uten at bildet blir sammentrykt. Kun digitale mottakere (evt. Noen nyere analoge tv apparater) gir seeren mulighet til å endre dette.
    Måtte sjekke igjen igår når det var Hos Martin.
    Igår var det vanlige sorte striper oppe og nede.
    Så enten var det en feil fra Tv2 sist gang, eller så er det UPC som sender det ut med striper...

Men UPC sendte jo DR1 i ekte 16:9 så .....

-Ja, men verden er full av kompromiss….
    Det der var et bedritent svar fra de synes jeg...

-Magne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelper SVÆRT lite for kunder av Telenor Avidi i Trondheim dessverre! De "skalerer" ned alt til 4:3 (evt. med letterbox) før de pøser det ut på kabelen Svært frustrerende, har nå hatt WS TV i over 10 år uten å kunne dratt nytte av det til TV ...

... den eneste gleden her er når svensk TV4 sender noen sendinger i WS. Det har tydeligvis ikke Avidi fått meg seg enda...

Ganske morsomt med NRK2 som reklamerer med 16:9 og greier og greier, også kutter Tullenor ut oppløsninga... :-(

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Hjelper SVÆRT lite for kunder av Telenor Avidi i Trondheim dessverre!
    ...men dere har forhåpentligvis bra bilde/lyd i motsetning til UPC?
    Tragisk kvalitet på mange kanaler hos UPC, særlig TVNorge/SVT1/SVT2...

Og etter omleggingen av kanaler så har de ikke klart å bestemme seg for hvor høyt lyden skal sendes ut på en del av kanalene, så den svinger innimellom opp og ned mens man ser på programmer....heldigvis ikke ofte, men dog....

-Magne

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Hjelper SVÆRT lite for kunder av Telenor Avidi i Trondheim dessverre! De "skalerer" ned alt til 4:3 (evt. med letterbox) før de pøser det ut på kabelen Svært frustrerende, har nå hatt WS TV i over 10 år uten å kunne dratt nytte av det til TV ...

... den eneste gleden her er når svensk TV4 sender noen sendinger i WS. Det har tydeligvis ikke Avidi fått meg seg enda...

Ganske morsomt med NRK2 som reklamerer med 16:9 og greier og greier, også kutter Tullenor ut oppløsninga... :-(
    De digitale sendingene til nrk på avidi sitt nett inneholder da mye 16:9. det er vel bare de analoge som blir skalert ned.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes svarene fra TV 2 var overraskende ærlige og korrekte.

Det var tydeligvis en person med litt omløp i toppen som svarte.

Man kan være uenig i svaret, men det er i hvertfall gjennomtenkt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes ikke svarene var spesielt gjennomtenkte jeg. Letterbox er noe av det værste som finnes. Det gjør at en kun får brukt noen få av de tilgjengelige linjene i bildet, resten av linjene er tomme dvs. svarte. Spesielt på sendinger over bakkenettet hvor bildet inneholder så lite linjer fra før av er dette spesielt ille. Resultatet er et elendig bilde. I tillegg har folk med 4:3 apparater mulighet til å presse sammen et anamorft signalt. Det er bare veldig gamle apparatere som ikke har disse mulighetene. Og de som ikke har denne muligheten bryr seg neppe så mye om billedkvalitet at det gjør dem noe at bildet er presset sammen. Halvparten av personene jeg har besøkt med widescreen apparat lar tv-apparetet sitt stå på WS hele tiden selv om det ikke sendes anamorfe bilder. De bryr seg rett og slett ikke at bildet er strukket.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du overvurderer det norske folks engasjemang i denne saken.

Folk flest bryr seg katta om bildekvalitet i det store og det hele.

Det er svært mange som ikke skønner noe som helst av dette med 16:9.

TV 2 er en kommersiell kanal som må ivareta sine økonomiske interesser og har ikke råd til å tråkke de store massene på tærne.

Hvis TV 2 eller NRK plutselig begynner å sende enkelte programmer i ekte 16:9, hvor mange er det som i det hele tatt vet hva de skal gjøre med bildet?

Letterbox er et greit kompromiss inntil folk blir vant til widescreen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvis TV 2 eller NRK plutselig begynner å sende enkelte programmer i ekte 16:9, hvor mange er det som i det hele tatt vet hva de skal gjøre med bildet?
    Det var litt av poenget mitt. Nordmenn flest bryr seg ikke så mye om billedkvalitet i alle fall ikke flertallet av de som sitter på eldre 4:3 tver som ikke støtter anamorfe bilder. Det er derfor man kunne slått to fluer i en smekk ved å sende anamorfe bilder. De med widescreen tv kunne endelig benyttet seg av tven sin. De med gamle 4:3 tver ville ikke brydd seg nevneverdig om bildet på tven deres så litt rart ut.

Letterbox er forøvrig ikke et kompremiss. Å kutte kantene på bildet og heller sendt bildene i fullskjerms 4:3 ville være et kompremiss. Da ville man fått benyttet seg av alle tilgjengelige linjer i bildet samtidig som ingen ville fått bilder som så "rare" ut (strukket/trukket sammen).

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote="Brannslange"]
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Letterbox er forøvrig ikke et kompremiss. Å kutte kantene på bildet og heller sendt bildene i fullskjerms 4:3 ville være et kompremiss. Da ville man fått benyttet seg av alle tilgjengelige linjer i bildet samtidig som ingen ville fått bilder som så "rare" ut (strukket/trukket sammen).
    Det kommer vel ann på hvordan man ser det... at kutte i INNHOLDET for å tilfredstille et krav om å bruke alle linjene i bildet er for meg mye VERRE enn å bruke noen færre linjer men får presentert hele INNHOLDET. Cropping, Pan&Scan og dets like er det verste jeg vet, neste etter PAL 4% speedup og lydkorrigering (lyden blir IKKE god med tonekorrigering, og uten høres det tåpelig ut... musikk 4% kjappere? Væææh...)

Når det gjelder Telenor Avidi (Eller Canal Digital Kabel TV som det nå vel heter) må jeg bare få si det at jeg betaler ikke flere hundre lapper ekstra i måneden bare for å få lov til å ta imot sendingene digitalt på EN mottaker. Det får være måte på snylteri. Hadde det vært noe merverdi kunne vi snakket om det, men nei da... så bra er ikke INNHOLDET på TV sendingene vi blir tilbudt... :)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •