Kjøpe plasma i foreldrenes navn - unngå tvlisens?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe plasma i foreldrenes navn - unngå tvlisens?

Dama skal kjøpe panasonic pv70 i morgen, joho Hun bor i kjellerleiligheten til foreldrene som ikke er adskilt fra resten av huset. Foreldrene betaler ekstra for dekoder her ned.

Lønner det seg å sette tvn i foreldrenes navn for å unngå krav om lisensen?
    Det er vel ikke meningen at hun skal betale den uansett så lenge hun bor "hjemme."

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lisensen er vel personlig, derfor kan man få flere lisenskrav innenfor samme hus. Jeg trodde at det gikk på adresse, så da jeg kjøpte videospiller for en del år siden oppga jeg mitt navn, men med adressen til foreldrene mine. Lisenskravet dumpet i postkassa noen måneder etterpå.

Så det kan nok være lurt å bestille/kjøpe i foreldrenes navn ja. Hvor etisk/lovlig det er er jo en annen sak...

Edit; Jeg var over 18 år da jeg kjøpte. Saken stiller seg vel annerledes hvis man er under 18 kanskje?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Sykt at man skal betale flere lisenser på samme adresse.

Men etisk må man være

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Jeg har to brødre og alle 3 har kjøpt TV i fatterns navn...opptil flere. Så han har kjøpt veldig mange TV'er oppigjennom årene. Men nå har jeg parabol, så desverre har jeg måttet krype til korset og registrere meg :evil: Er faktisk den mest irriterende regninga jeg får.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utdrag fra nrk:

En familie som bor sammen kan ha ubegrenset antall mottakere i bruk i sin bolig forutsatt at mottakerne kun benyttes av lisensbetaleren, ektefelle, samboer og/eller mindreårige barn som blir helt og fullt forsørget av lisensbetaleren

MEN!

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme. Se §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

Jeg vet NRK sender ut lisens viss du kjøper i ditt navn, selv om dine foreldre allerede betaler lisens. Akkurat dette skjedde med meg. Går du under forskriften over skal du derimot ikke betale. Tipper det er noe NRK gjør automatisk. Skader jo ikke å sende ut noen ekstra regninger :P

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte TV i egen navn da jeg bodde hjemme. Da jeg fikk kravet sendte jeg bare inn et brev hvor jeg forklarte at jeg hadde investert i skjerm for TV-stua, men at det var innen samme familie osv. Slapp unna lisensen på den måten uten problemer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •