Plasma Vs Lcd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 121

Tråd: Plasma Vs Lcd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma Vs Lcd

Jeg skal ut og kjøpe meg et nytt tv og lurer derfor på om dere kan gi meg noen tips i forhold til hva jeg bør kjøpe.
    Det jeg skal bruke tv til er til tv titting der av mye fotball (Digital Kabel tv) og selvfølgelig DVD filmer.
    Jeg spør derfor om hjelp til å velge mellom LCD OG PLASMA.
    Det er en stor stue med mye vinduer i og tv bør være mellom 40" og 42".
    Evt hva er viktigt å se etter når det gjelder hva tv bør være utstyrt med i kontrast og oppløsning?

Håper på hjelp da jeg trenger det .

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur du trenger en plasma

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder kontrast er det ikke tvil om at plasma tver slår lcd tv. men har du mye vinduer i stuen din så bør du være klar over at det ikke er hyggelig med sol lys direkte på skjermen, pga bildet blir mye dårligere. hvis du ser mye på samme kanaler, som har logo, er det også en hvis fare for at denne kan brenne seg inn i skjermen.
    ellers er det ikke lett å bestemme seg for hva en vil ha alt for mye å velge mellom. jeg for min del har akkurat kjøpt(sitter med den nå 47" lcd tv fra netthandelen og er skikkelig fornøyd.
    Edit: har glemt å nevne det at jeg kun kjøpte lcd for jeg bruker like mye eller mere som pc skjerm. skulle jeg bare brukt den til tv\film ville jeg definitivt gått for plasma

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PX 70 e God tv til prisen , test i siste Hjemmekino
    gubben

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er viktigst?? Oppløsning: 1920 x 1080 eller Kontrastforhold når en skal kjøpe plasma??

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppløsning på 1080 linjer trenger du strengt tatt ikke om du sitter mer enn 50cm fra en TV (overdrevet, ja, men man fatter poenget?)

Kontrastforhold og sortnivå er etter min mening viktigere.

Da er det Pioneer eller Panasonic som er naturlige valg, begge lager bra skjermer, men Pioneer er bedre og dyrere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å generalisere: Alle jeg kjenner som egentlig ikke bryr seg om AV kjøper LCD. De som er litt hekta kjøper plasma. Lurer på hvorfor...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord Tiger, kloke ord.. "Rema 1000-resonering" er nok ikke så dumt.

Jeg kjøpte LCD, og er forsåvidt fornøyd, men er nå blitt "mer hekta" og ville valgt plasma om jeg skulle gjøre det om igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har problemer med å overbevise kompisene om at de må velge plasma. Alle som er sånn middels interessert i lyd/bilde og vil se fotball og film må etter min mening gå og kjøpe PV70. Gjerne 50":-D.
    Men selgererne maser om sharp full HD, og LG skjermer til 14 tusen, og folk tror på det som blir gjenntatt tilstrekkelig antall ganger.

Verdens vil som kjent bedras, og så lenge folk føler de gjør en god deal vil selgere forsatt kunne pushe skjermer folk ikke trenger.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et av de hoteste argumentene rundt bordet under lunchen på jobben de få gangene AV er samtaleemne er at "Plasma? Er ikke det på vei ut, og LCD vil overta?". Sikkert riktig det, men jeg lar ikke teknologi som ikke er tilgjengelig ennå bestemme hva jeg skal kjøpe i dag.

Så, dette blir nok et selvoppfyllende profeti, da massene kjøper LCD...

Active Bj-h sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tottoen
    Jeg skal ut og kjøpe meg et nytt tv og lurer derfor på om dere kan gi meg noen tips i forhold til hva jeg bør kjøpe.
    Det jeg skal bruke tv til er til tv titting der av mye fotball (Digital Kabel tv) og selvfølgelig DVD filmer.
    Jeg spør derfor om hjelp til å velge mellom LCD OG PLASMA.
    Det er en stor stue med mye vinduer i og tv bør være mellom 40" og 42".
    Evt hva er viktigt å se etter når det gjelder hva tv bør være utstyrt med i kontrast og oppløsning?

Håper på hjelp da jeg trenger det .
    Hmm..

Mye fotball titting? Da ville jeg valgt en LCD tv med god respons og helst med 100hertz.

Eller for å gjøre det enkelt for deg:
    Som nevnt tidligere; Har du vinduer i stuen? Ja? Da kan Plasma tven reflektere mye, da den har en liten glassplate i fronten av tven. Om du er godt fornøyd med de gamle CRT tvene, og vil helst ha de samme kvalitetene, er plasma valget.. om du foretrekker et mer behagelig og "smooth" bilde, ville jeg valgt plasma.

LCD er mer.. "live" opptreden, hvor alt er sterkt og kantene er som regel skarpe i forhold til plasma. LCD har jo fordeler som at den f.eks ikke reflekterer, som er nok et godt argument for mange.. I dag er det jo fult mulig å skaffe en god 37" LCD fra Sharp til 14999,-, med 100 hertz, godt med kontrast og lysstyrke..tror du ville likt den

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så er det kjipt med f.eks. tv2merket som brenner seg fast oppi hjørne der, om du ser lenge på en kanal, eller rett å slett glemmer å skru den av

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en samsung 46" m87. den er i prosessen med å bli byttet inn i en panasonic 50" plasma. pz700. når det gjelder oppløsning og lengde fra tv'en så begynner man å få fordelen av 1920x1080 på en 50" ved 3m og nærmere.

se her Chart: 1080P Does Matter - CarltonBale.com

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er vel ikke lenger tema?
    Velger å tro at det er et tilbakelagt stadium.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 42PV70 så har jeg ikke giddet å følge de paranoide innkjøringstipsene mer enn noen få timer i starten bare sånn for å sjekke om image retention var et problem som kunne utvikle seg til innbrenning. Konklusjonen var at på Panasonics panel på denne skjermen så kan man se så lenge man gidder på én kanal.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Innbrenning er vel ikke lenger tema?
    Velger å tro at det er et tilbakelagt stadium.
    Har sett en som har fått innbrenning på Pioneer PDP-508XD på Minhembio.com - Mötesplatsen för hembio- och hifi-entusiaster.
    Har hatt både LCD og plasma. Bildet er uten tvil skarpere på LCD, spesiellt på SD-signaler (digital parabol), men også en aning skarpere på Blu-ray (1080p). Dessuten er det greit å ikke behøve tenke på innbrenninger. Svartnivå litt bedre på plasma og farger en aning bedre. Dette er mine erfaringer med Sony KDL-46X2000 og Pioneer PDP-LX508D.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony Bravia KDL-40D3000 er det et bra tv som jeg evt skulle gått for da?? eller er det noe som er bedre i samme prisklasse??
    Kan få dette for ca 14000kr.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart Plasma og Pansonic PV70! Det er enkelt og greit den beste tv'en du kan finne i den prisklassen.

Når det gjelder LCD, så synes jeg LCD er "snakket" bedre enn hva det er. Bli skuffet tilnærmet hver gang jeg ser på dem. Blasse i fargen og ikke spesielt godt sort nivå. Eneste to grunnene jeg finner til å velge LCD er hvis min bruk skulle vært over 50-60% som ren monitor (med stillbilder) for pc eller man skal ha så liten skjerm at man ikke får plasma.

Innbrenning? Hva er det? Ikke noe jeg har sett noe til på min Panasonic PV60 42".... Det er et spøkelse som i hvertfall for Panasonic sin del døde for en stund siden.

LCD er ok så lenge man ikke for Plasma i størrelsen (+ 37") LCD her hjemme er type soverom, kjøkken, barneroms tv. Plasma er i stua - for å se vanlig tv og en sikkelig god filmfremviser fra dvd!

Gå for en 42" Panasonic, da trår du ikke feil! Lykke til med kjøpet!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det hele koker ned til følgende:

For dedikerte kinorom eller rom med god lyskontroll og kun TV/DVD bruk så er plasma suverent. For alle andre omgivelser (vanlige stuer og rom med vinduer og lys) og annet bruk (PC/spill/bilder/internett osv) er LCD suverent. Så en må vurdere bruk og omgivelser. Jeg mener at LCD er blitt så bra idag at det er den beste allround skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så evig glad jeg sitter med plasma og ikke lcd. Har en kompis som har Philips 42 Full HD Ambilight. Den tven kosta 27000 kr for et par måneder siden, og jeg betalte akkurat 10000 kr for min Panasonic 42PX70. Bruker pc, xbox osv, kan GARANTERE at innbrenning skjer midlertidig(hvis man f.eks har sett på Discovery HD i et par timer så har man merket der oppe i ca 5 min, så er det helt borte!) Hver gang jeg er hos kompisen min med Philips skryter alle av bildet. Klart det er skarpt, lite refleksjon og et bra svartnivå på tv'n, men den hakker og hakker og hakker! Fotballkamper er nesten helt umulig å se på. Min Panasonic kommer mye bedre ut - myyyye finere og mer naturlige farger. Ingen plagsomme panoreringer, bildet er glatt og veldig pent, og i raske scener(som f.eks en fotballkamp) er det deilig å se på plasma, fordi bildet ''flyter'' mye bedre. Veldig bra innsynsvinkel(dette er et av LCD mange problemer).

Slik jeg ser det har plasma ingen negative sider, jeg sitter ca 3m fra bildet og blir stadig overrasket over fine farger og bra sortnivå. LCD er blasst i forhold, på de fleste områder(ihvertfall svart) og slitsomt å se på i lengden.

Etter dine kriterier hadde jeg ikke vært i tvil om å kjøpe plasma. LCD er oppskrytt til de grader. Hvorfor har ikke f.eks Pioneer(som regnes som et av de beste tvmerkene tilgjengelig for Ola Nordmann) laget en eneste LCD tv? Jeg lar tvilen ligge.

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •