Plasma Vs Lcd - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 121

Tråd: Plasma Vs Lcd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Det var en del forhandlere som mente at man måtte ha hd-ready tv for i det hele tatt å kunne ta inn det digitale bakkenettet. Dette var jo bare fjas!

Du trenger ikke full hd på en 42", eller mindre. Du vil ikke kunne se forskjell på 720P og 1080P før skjermen kommer opp mot 50". Nå har man også sakte innrømt at lcd med full hd støtte komprimerer bilde med en gang det begynner å bevege seg. Altså kan man i prinsippet kun oppleve hd som stillbilder på en lcd skjerm.

Det sagt, så vil jeg anbefale deg en lcd hvis det er spill og pc du sikter mot. Det ser knall ut på en plasma også, men det er nok hakket bedre på en lcd. Hvis du skal ha en "allround" tv så vil jeg anbefale plasma, da dette systemet funker bedre til film og vanlig tv. Sortnivået på de fleste lcd skjermer ødelegger mye av nytelsen man skal ha av en god film.
    Vel jeg er smartere enn den forhandleren:-D Poenget mitt var bare at jeg har lyst på fullHD selv, ingen som har lurt meg til det

Ok, så det du sier er at LCD jukser litt, men plasma gjør ikke det?
    Jeg vil også gjerne vite hvorfor jeg ikke ser forskjell på 720p og 1080p på en 42" TV. Meningen med høyere oppløsning er vel at man skal få mate inn mer data=mer detaljer på bildet/videoen?

Jeg sikter vel egentlig mest mot film og spilling, med noe PC, så personlig har jeg veldig lyst til å prøve plasma for fagene og sortnivået sin skyld. Hva er det du/folk mener gjør at LCD er bedre til PC/spilling enn Plasma? Plasma skal jo ha raskere responstider = mindre "ghosting", og at den kan gi mer dybde i bildet er jo bare positivt.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [-GoMp-]
    Vel jeg er smartere enn den forhandleren:-D Poenget mitt var bare at jeg har lyst på fullHD selv, ingen som har lurt meg til det

Ok, så det du sier er at LCD jukser litt, men plasma gjør ikke det?
    Jeg vil også gjerne vite hvorfor jeg ikke ser forskjell på 720p og 1080p på en 42" TV. Meningen med høyere oppløsning er vel at man skal få mate inn mer data=mer detaljer på bildet/videoen?

Jeg sikter vel egentlig mest mot film og spilling, med noe PC, så personlig har jeg veldig lyst til å prøve plasma for fagene og sortnivået sin skyld. Hva er det du/folk mener gjør at LCD er bedre til PC/spilling enn Plasma? Plasma skal jo ha raskere responstider = mindre "ghosting", og at den kan gi mer dybde i bildet er jo bare positivt.
    Plasma har et litt softere bilde som vil myke ut en del av detaljene i grafikken.

Lcd er en dataskjerm, rett og slett.

For meg handler bilder om nettopp sortnivå. Det er gråskalaen som skaper dybden og den bør være nyansert for at bilde ikke skal bli flatt. Her ligger plasmaen langt foran. Til film er det ingen tvil om at plasma er det beste.

Av de plasmaene jeg har tittet på så er det nok Kuroen til Pioneer som imponerer mest. Panasonic pv kan kjøpes for en svært lav penge. Der får du mye krutt for pengene selv om sortnivået ikke er som Kuro.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, ok... Hadde vært supert om du eller noen andre hadde screenshots eller lignende som sammenlignet plasma og LCD på dette området - at noen grafiske detajler blir "myket ut".

Venter fortsatt på mer utdypet kommentar angående 720p vs 1080p

Min logikk tilsier jo at jo høyere oppløsning man har - jo mer data og mer detaljer kan man se - selv om på små skjermer er vel dette vanskelig. Men man kan vel fint se forskjell på 720p og 1080p på en 37" ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, ok... Hadde vært supert om du eller noen andre hadde screenshots eller lignende som sammenlignet plasma og LCD på dette området - at noen grafiske detajler blir "myket ut".

Venter fortsatt på mer utdypet kommentar angående 720p vs 1080p

Min logikk tilsier jo at jo høyere oppløsning man har - jo mer data og mer detaljer kan man se - selv om på små skjermer er vel dette vanskelig. Men man kan vel fint se forskjell på 720p og 1080p på en 37" ?
    Joda, man ser nok forskjell, men da er du nærme skjermen. På normal sitteavstand (2-3 meter) skal det godt gjøres å se forskjell.

Fra bladet Hemmabio:

Full HD eller ikke?

" I testet är det två tv-apparater med 1024 x 768 pixlar, två med 1366 x 768, "hd-ready" och två med full hd om 1920 x 1080 pixlar. Eftersom samtliga är på 40- eller 42-tum har vi fått ett rejält tillfälle att jämnföra hur viktigt det är med "rätt" upplösning. Är det nogon skillnad på bilden? Ser vi mer detaljer med full hd än med de andra upplösningarna?

Svaret er nej!
    Vi ser väldiga skillnader mellan de olika teveapparaterna men det handlar om faktorer som kontrast, färgåtergivning, bildbehandling och andra egenskaper. Kliver vi innom tre meter från TV-en kan vi ana en del detaljskillnader. Men vad som skapar den skillnaden är fortfarande en väldig öppen fråga. Men talar vi om typiskt vardagsrum med 3.5 till fyra meter mellan ögon och teve: Nej!

I den här storleken är antalet pixlar den kanske minst viktiga faktorn för bildkvalitet. Om du nu inte planerar att sätta dig två meter framför teven vilket ändå inte är en god idé eftersom du får problem med betraktningsvinkeln hos lcd-teve och tydligt ser gittermönstret från plasmatevens ljuspulskontroll."

Fra AVforum.no:
    HåkonN (om Pioneer's full HD-tv)som har vært på IFA messen i Berlin:

Den har jeg allerede sett nøye på i helgen (IFA Berlin). Der stod XX antall LX skjermer sammen og XX antall PDP-508 skjermer sammen. Og alt kjørte samme HD demo-matriale, og var iflg Pioneer likt kalibrert. Han som var med meg har vært gira på å kjøpe LX de siste månedene fordi han ønsker å bytte ut sin Pioneer 507 til en 1080P skjerm.

Problemet var da vi kom, at vi trodde alle skjermene var av samme type fordi vi ikke kunne se en døyt forskjell. Først da vi snakket med Pioneer fikk vi vite at det var 2 ulike modeller vi kikket på. Etter å ha studert blomster-bilder, biler og mennesker på 50-80cm avstand kunne vi begge konkludere med at det var ingen forskjell. Ei var det noe som helst forskjell på sortnivå.

Jeg spurte Pioneer om dette. Han tittet litt frem og tilbake mellom de ulike plasma-veggen og dro litt forsiktig på smilebåndet, før han sa seg enig. Det er ikke mulig å se forskjell. Han var derimot rask med å påpeke at dersom en skulle spille Playstation3/XBOX360 kunne 1080P være bedre... (?).

Jeg utelukker ikke at LX 508 er skarpere, men på alt det 1080P HD-matriale vi fikk demonstrert var det dønn umulig å se forskjell selv om vi stod 50cm og nistirret på detaljer. Jeg pleier lett å se forskjell på 702P og 1080P når jeg står så nærme andre skjermer, men hos Pioneer kan jeg med hånden på hjertet si at jeg ikke kunne se noe forskjell. En ting jeg la merke til på en Pioneer 1080P skjerm som viste film, var at den slet litt med panoreringer. Jeg vet ikke om dette var drivverket (BD) eller skjermen, men et eller annet skjedde.

Vi fikk også demo på 60" med 1080P i lukket rom, der de viste frem en modell av Pioneer sin nye "super-forsterker", men det er en helt annen historie.

En ting jeg kan si, var at sammenlignet med flere LCD på messen, kom Pioneer til kort når det gjaldt skarphet. Der var det forskjell nå en gikk nærme skjermen. Igjen så var det ingen av LCD-produsentene som demonstrerte bilder med noe sort i, ei heller bilder som beveget seg fort. Fikk også se flatskjerm med over 4k i oppløsning. Så ikke noe forskjell på avstand, men 30cm fra skjermen var det rett og slett ekstremt detaljert.

Så min foreløpige konklusjon, er at om en har tenkt til å sitte 1m unna skjermen for å studere kantene rundt hver og enkelt pixel, bør en uansett kjøpe seg en LCD.

Her er noen aktuelle linker om temaet:
    1080p Does Matter - Here's When (Screen Size vs. Viewing Distance vs. Resolution) » CarltonBale.com

The Truth About Inflated HDTV Contrast Ratios » CarltonBale.com

The case against 1080p - Fully Equipped - CNET reviews

Her har du et screenshot fra min Pioneer 508XD plasma. Bildet er tatt fra ca 1 meters avstand. Kilden er PS3 og filmen er Flags Of Our Fathers - Blu-ray. Min TV har en oppløsning på 1366 x 768p men takler 1080p/24. Du får en fin indikasjon på farger, svartnivå og oppløsning her:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer PRO-110FD, hvilken tv tilsvarer den i Europa? Den er iallefall 1080P, og disse bildene her ser bare helt sinnsyke ut. Utrolig klarhet (og utrolig bra fotograf)

Official Pioneer Kuro Pictures Thread....... - AVS Forum

Det store spørsmålet er jo om de ville sett like bra ut på 508

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kuro bildene er litt softe, men dette gjør dem mindre støyete. Til og med 4,5 gb dvd-r går ned på høykant. Dette har jeg også sjekket på en Sony KDL3000 og på den så det som noen hadde spytta snus på panelet. Jeg skulle ønske det fantes gode plasma skjermer i 32" klassen også, men så vidt jeg vet så finnes det ikke så små plasma skjermer.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det gjør ikke det nå, men i følge leder i denne mnd.s Hjemmekino-blad går det nå rykter om at det vil komme plasma i 32-tommer størrelse....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Nei, det gjør ikke det nå, men i følge leder i denne mnd.s Hjemmekino-blad går det nå rykter om at det vil komme plasma i 32-tommer størrelse....
    Det er spennende nyheter! Hvilke merker er det som skal lage disse?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg hørte noe om panasonic, men så skal jeg sannelig ikke si noe sikkert her...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk AndreWerdenskrieg, det var et bra innlegg som ga meg noe å tygge på Skal sjekke ut linkene etter jobb.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt noe annet enn det som sto i den lederen. Det sto imidlertid at det dreide seg om merker som også produserte lcd i den størrelsen så Panasonic er sikkert ikke urimelig å tippe på.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt noe annet enn det som sto i den lederen. Det sto imidlertid at det dreide seg om merker som også produserte lcd i den størrelsen så Panasonic er sikkert ikke urimelig å tippe på.
    Det er nok ingen dum ide.

Ofte er det jo slik med ny teknologi at i første fase så er ikke folk så kritiske.
    I neste omgang så vil de ha skikkelig billedkvalitet og ikke minst lyd.

Hvis noen har sett kvaliteten på en tidelig rør tv så vet de hva jeg mener. I starten var det nok å bare ha en tv.

At lcd vil vokse det neste året? Ja helt sikkert, men en 32" folkeplasma kan virkelig gjøre seg.
    Hvis folk blir litt mer belært om plasma, levetid og ikke minst innbrenning. Så vil kanskje flere trekke mot dette formatet.
    Ikke at det noen gang vil slå lcd, men det kan i det minste får det livet det fortjener!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok ingen god ide.

???

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ???
    VRÆÆÆLLLLL.... tankeløs skriving! DET ER EN GOD IDE! SKAL MEKKE!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG har noe på gang!

Elektronikkbransjen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg lest linkene, og det jeg får inntrykket av angående oppløsning er at det _kan_ ha litt å si for skarphet, 1080p er litt bedre hvis man har 50" og sitter nærmere enn 3 meter. I film.

Det var dessverre lite referanser fra spilling med PC/konsoll på disse skjermene.

Jeg lurer fortsatt på: Hvorfor anbefaler dere meg LCD i stedet for plasma? Jeg tror jeg har lyst på Plasma. TV'en vil brukes mest til spilling og Film, være 46-50". (noen anbefalinger? gjerne under 20k..)

En annen ting jeg lurer på ang. oppløsning og TV signaler. Vil det lønne seg å ha en 50" plasma med 1366x768 fremfor 1920x1080? Jeg mener, det må jo bli lettere for TVen å oppskalere og behandle TV-signalet så det ser bra ut ved 720p enn ved 1080p? Vil ikke 1080p være mer utsatt for støy/"blokker" i bildet? Det samme gjelder vel for oppskalering av DVD, at det blir jo flere pixler å skalere opp bildet til ved 1080p, så selv om det er flere pixler=teoretisk skarpere og mer detaljert bilde så vil det vel bli mer uskarpt/blocky likevel?
    Eller tar jeg feil? Er veldig forvirret når det gjelder dette..:-?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for en Panasonic PV70 50". Hvorfor? Ta et søk og les alle god ord om den serien her på forumet. Finner du bedre kjøp? Neppe... Skal du bruke den som pc-skjerm er vel LCD løsningen, men skal du bruke den til andre ting også er svaret skrevet i posten min allerede....

Kvalitet på behandling av tv signal? En banal sammenligning: jeg har 26" lcd tv på soverommet Viewell (eller noe slikt) og 42" Panasonic plasma i stua. Bildemessig på analogt kabel-tv og en meters avstand er plasmaen overlegen.... Nå er jo tv'ene i en helt forskjellige prisklasse, men jo høyere oppløsning jo større krav til bildebehandling.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport: må si jeg ble fryktelig fristet av denne TVen, evt 42" versjonen Takk for tipset.

Tilbake til 1080p klagingen min... vis jeg kjøper en Panasonic PV70, som har 1366x768 native, og jeg f.eks vil se bilder jeg har tatt med digitalkameraet mitt i høyere oppløsning - vil ikke bildet bli "rart" siden det komprimeres for å få plass på den skjermen? :/ Eller er jeg helt på bærtur nå...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sikkert et dumt spm, glem det ops: :-D
    Grunnen til at jeg maser om 1080p er at jeg vil ikke havne i en situasjon hvor jeg bruker mye penger på en tv uten 1080p, og så om bare et par år så finner jeg ut at man får virkelig bruk for det! Jeg har ikke råd til å drive å bytte tv ofte...

Noen andre som har noe å si for/mot fullHD eller?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sikkert et dumt spm, glem det ops: :-D
    Grunnen til at jeg maser om 1080p er at jeg vil ikke havne i en situasjon hvor jeg bruker mye penger på en tv uten 1080p, og så om bare et par år så finner jeg ut at man får virkelig bruk for det! Jeg har ikke råd til å drive å bytte tv ofte...

Noen andre som har noe å si for/mot fullHD eller?
    Det er mer enn to år til Full Hd blir et must på en tv.

Hd ready vill holde i lange baner i mange år fremover. Det er ikke før 1080P blir standard at man bør ha dette. Det er ikke til å legge skjul på at Full Hd også er en liten hype for tiden.

Når det gjelder hyppige tv kjøp så tror jeg dette kommer til å ta seg opp i årene fremover. Det kommet nye og bedre ting hele tiden, etterhvert dukker det også opp nye systemer som er enda bedre enn plasma og lcd.

Folk har kjøpt tv hvert 10 år, men jeg tror nok at den vanlige forbruker kommer til å halvere dette i løpet av kort tid.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •