Hjelp til noob vedrørende TV, DVD og kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til noob vedrørende TV, DVD og kabler

Hei,

jeg har etter en tids bearbeidelse av kona fått gjennomslag for å kjøpe en ny TV. Etter å ha trålet det som er av tråder her på dette utmerkede forumet har valget falt på en Panasonic 37PV70 plasmaskjerm.

Denne skulle passe godt til vårt bruk som er litt tv-titting samt en DVD film i ny og ne. Ikke noe PC eller Playstation.

Uansett: Vi har per i dag kabeltv fra Canal Digital, som kommer via en coaxkabel fra uttaket i veggen og kobles rett i tv'en.

Nå må jeg vel investere i en dekoder for å få digitale bilder? CD har listet opp noen dekodere på hjemmesiden sin, er det noen som er bedre enn andre? Bør jeg kjøpe HD-dekoderen deres? Vi kommer til å ha denne TV'en sikkert de neste 10-12 årene, og da vil det sikkert være HD sendinger på alle kanaler. Ved å kjøpe en HD dekoder vil jeg da kunne få HD bilder på denne skjermen?

Eller holder det å kjøpe den billigste boksen deres til 795;-?

Hvilke koblinger må jeg ha mellom den nye dekoderen og plasmaskjermen? Er det HDMI kabel som må til for å få best bilde?

Jeg har i dag en NAD T518 DVD spiller som er koblet med scart-kabel til TV'en. Det er ikke noen HDMI-uttak på denne spilleren såvidt jeg kan se.
    Hvordan kobler jeg denne for å få best mulig bilde når vi ser DVD?

Er det veldig stor forskjell på HDMI og scart-kabler, eller holder det med noe billig fra Clas Ohlson? Penger er egentlig litt underordnet det å få til godt bilde her...

Blir følgende oppsett best mulig:

Kabel fra uttak i vegg til dekoder - HDMI kabel fra dekoder til plasma? Scartkabel fra DVS spiller til plasma?

Er ganske blank på dette, så all hjelp blir høyt verdsatt :razz:

mvh
    Thomas

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei der, og velkommen til forumet her

siden du skriver det at penger er litt underordnet når det gjelder å få gode bilder ville jeg nok gått for en HD dekoder med en gang, siden de garantert om noen år vil starte med HD sendinger.

trur at mange trur det at hdmi kabel er hdmi, men det stemmer ikke. ligg unna de billigste kablene og kjøp gjerne en som er sertifisert til 1080p eller noe sånt, de gir bedre kvalietet på bildene selv om du ikke utnytter den oppløsningen fullt ut

når det gjelder Dvd spilleren er det nesten garantert at den har komponentutgang(RGB) som skal gi vesentlig bedre bilde enn scart. igjen vil jeg si at du må ligge unna de billigste kablene og kjøpe noen skikkelige noen.
    HDMI gir mye bedre bilde en scart kabler. men har du ikke hdmi ut fra spiller så skal komponent være like bra, bortsett fra at du trenger ekstra kabel til lyd

håper dette var til litt hjelp

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hei der, og velkommen til forumet her

siden du skriver det at penger er litt underordnet når det gjelder å få gode bilder ville jeg nok gått for en HD dekoder med en gang, siden de garantert om noen år vil starte med HD sendinger.

trur at mange trur det at hdmi kabel er hdmi, men det stemmer ikke. ligg unna de billigste kablene og kjøp gjerne en som er sertifisert til 1080p eller noe sånt, de gir bedre kvalietet på bildene selv om du ikke utnytter den oppløsningen fullt ut

når det gjelder Dvd spilleren er det nesten garantert at den har komponentutgang(RGB) som skal gi vesentlig bedre bilde enn scart. igjen vil jeg si at du må ligge unna de billigste kablene og kjøpe noen skikkelige noen.
    HDMI gir mye bedre bilde en scart kabler. men har du ikke hdmi ut fra spiller så skal komponent være like bra, bortsett fra at du trenger ekstra kabel til lyd

håper dette var til litt hjelp
    Takker for hjelsomme svar Goldeneagle :razz:

Slik jeg skjønner det så er det pr. i dag ingen forskjell på om jeg velger en HD dekoder eller en annen digital dekoder, men om noen år når flere kanaler blir sendt med HD kvalitet så vil HD dekoderen komme til sin rett?

Har du noen anbefalinger på ulike kabler jeg trenger, og hvor jeg får kjøpt slike? Hi-Fi klubben fører kanskje det meste av slikt utstyr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mcslu
    Hei,

jeg har etter en tids bearbeidelse av kona fått gjennomslag for å kjøpe en ny TV. Etter å ha trålet det som er av tråder her på dette utmerkede forumet har valget falt på en Panasonic 37PV70 plasmaskjerm.

Denne skulle passe godt til vårt bruk som er litt tv-titting samt en DVD film i ny og ne. Ikke noe PC eller Playstation.

Uansett: Vi har per i dag kabeltv fra Canal Digital, som kommer via en coaxkabel fra uttaket i veggen og kobles rett i tv'en.

Nå må jeg vel investere i en dekoder for å få digitale bilder? CD har listet opp noen dekodere på hjemmesiden sin, er det noen som er bedre enn andre? Bør jeg kjøpe HD-dekoderen deres? Vi kommer til å ha denne TV'en sikkert de neste 10-12 årene, og da vil det sikkert være HD sendinger på alle kanaler. Ved å kjøpe en HD dekoder vil jeg da kunne få HD bilder på denne skjermen?

Eller holder det å kjøpe den billigste boksen deres til 795;-?

Hvilke koblinger må jeg ha mellom den nye dekoderen og plasmaskjermen? Er det HDMI kabel som må til for å få best bilde?

Jeg har i dag en NAD T518 DVD spiller som er koblet med scart-kabel til TV'en. Det er ikke noen HDMI-uttak på denne spilleren såvidt jeg kan se.
    Hvordan kobler jeg denne for å få best mulig bilde når vi ser DVD?

Er det veldig stor forskjell på HDMI og scart-kabler, eller holder det med noe billig fra Clas Ohlson? Penger er egentlig litt underordnet det å få til godt bilde her...

Blir følgende oppsett best mulig:

Kabel fra uttak i vegg til dekoder - HDMI kabel fra dekoder til plasma? Scartkabel fra DVS spiller til plasma?

Er ganske blank på dette, så all hjelp blir høyt verdsatt :razz:

mvh
    Thomas
    Om du vil kjøpe HD dekoderen kommer litt ann på når du vil ha tilgang til HD materiale. Hør med CD om dette. Viser det seg at du må vente 2år før du får ett bredt utvalg av HD sendinger ville jeg spart pengene. Idag er som regel HD tilbudet fra CD 2-3 kanaler (mener det er silver, national geo, og en til) og 1 fotball HD kanal, men ikke alle har tilgang til dette tilbudet, inkl meg.

Dessuten mente jeg at når du signerer en kontrakt med CD av digitale kanaler, så får du spandert en helt greit dekoder til dette. Denne dekoderen slipper du å betale leie for, hvis de har det tilbudet enda. (igjen, hør litt med de)

De pengene du har spart nå investerer du i en skikkelig DVD spiller med HDMI.
    (slipper du å bruke penger på kabler uten god grunn iaf, da en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si.)
    Mitt tips er OPPO DV-980H. (søk litt på forumet, fins en egen tråd)
    Denne kommer på 1395kr inkl frakt og moms/toll fra USA. Gir ypperlig bilde til din TV og det beste av alt, den kommer med en HDMI kabel inkl som har veldig god kvalitet. (på markedet idag koster en god kabel rundt 500kr, og de fleste gode DVD spillere kommer uten den)

Håper det hjalp noe

koblingen blir da fra min ide:

coax til dekoder scart til tv.
    hdmi fra dvd til tv.

Gratulerer med en super tv !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Janeszku
    Om du vil kjøpe HD dekoderen kommer litt ann på når du vil ha tilgang til HD materiale. Hør med CD om dette. Viser det seg at du må vente 2år før du får ett bredt utvalg av HD sendinger ville jeg spart pengene. Idag er som regel HD tilbudet fra CD 2-3 kanaler (mener det er silver, national geo, og en til) og 1 fotball HD kanal, men ikke alle har tilgang til dette tilbudet, inkl meg.

Dessuten mente jeg at når du signerer en kontrakt med CD av digitale kanaler, så får du spandert en helt greit dekoder til dette. Denne dekoderen slipper du å betale leie for, hvis de har det tilbudet enda. (igjen, hør litt med de)

De pengene du har spart nå investerer du i en skikkelig DVD spiller med HDMI.
    (slipper du å bruke penger på kabler uten god grunn iaf, da en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si.)
    Mitt tips er OPPO DV-980H. (søk litt på forumet, fins en egen tråd)
    Denne kommer på 1395kr inkl frakt og moms/toll fra USA. Gir ypperlig bilde til din TV og det beste av alt, den kommer med en HDMI kabel inkl som har veldig god kvalitet. (på markedet idag koster en god kabel rundt 500kr, og de fleste gode DVD spillere kommer uten den)

Håper det hjalp noe

koblingen blir da fra min ide:

coax til dekoder scart til tv.
    hdmi fra dvd til tv.

Gratulerer med en super tv !
    Takker så mye for hjelpen Janeszku :razz:

Har lest den tråden om Oppo-spilleren ja, og den virker som et virkelig godt kjøp til prisen. Du mener at jeg bør bytte ut NAD spilleren min med en Oppo DV-980H?

Eneste jeg stusser over er scart fra dekoder til plasmaskjermen. Er det dette som gir best bildekvalitet? I mitt hode så er det scart som gir det dårligste bildet av de ulike alternativene HDMI, komponent og scart? Mulig jeg er helt på jordet som vanlig....

Du mener også at HDMI fra DVD til skjerm er det beste, noe som umiddelbart virker riktig på meg. MEn hva med det du sier at "en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si"?

Har skjekket ut CD sine sider, og det er som du sier veldig få kanaler i dag som har HD sendinger. Det virer som det er et stykke fram til de fleste kanalene sendes med full HD også...

Jeg kunne ikke finne noe om at du fikk med dekoder når du bestilte digitale kanaler, men kan prøve å ringe de om dette.

Beklager at jeg stiller så mange teite spørsmål, men jeg trenger et optimalt lyd og blide her for å virkelig vise kona at det var lurt å bruke så mye penger på dette...:razz:

mvh
    Thomas

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har lest den tråden om Oppo-spilleren ja, og den virker som et virkelig godt kjøp til prisen. Du mener at jeg bør bytte ut NAD spilleren min med en Oppo DV-980H?

Eneste jeg stusser over er scart fra dekoder til plasmaskjermen. Er det dette som gir best bildekvalitet? I mitt hode så er det scart som gir det dårligste bildet av de ulike alternativene HDMI, komponent og scart? Mulig jeg er helt på jordet som vanlig....

Du mener også at HDMI fra DVD til skjerm er det beste, noe som umiddelbart virker riktig på meg. MEn hva med det du sier at "en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si"?

Har skjekket ut CD sine sider, og det er som du sier veldig få kanaler i dag som har HD sendinger. Det virer som det er et stykke fram til de fleste kanalene sendes med full HD også...

Jeg kunne ikke finne noe om at du fikk med dekoder når du bestilte digitale kanaler, men kan prøve å ringe de om dette.

Beklager at jeg stiller så mange teite spørsmål, men jeg trenger et optimalt lyd og blide her for å virkelig vise kona at det var lurt å bruke så mye penger på dette...:razz:

mvh
    Thomas
    Med "scart fra dekoder til plasmaskjermen" menes at en benytter RGB signalet som ligger i scart-kabelen.

Med "en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si"? menes at det er andre komponenter enn overføringskabelen som er viktigere for bildet, eller...

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

mvh
    Thomas
    Ja, jeg mener at du bør bytte hvis du vil ha det beste bildet fra en DVD spiller, som idag er en hdmi spiller med god kvalitet. Jeg angret i alle fall ikke på mitt bytte fra en scart dvd spiller av billig kvalitet til min nye OPPO. Bildet ble rett å slett mye bedre.
    Jeg mener ikke at du BØR kjøpe en OPPO, men du at du bør finne deg en med hdmi Er flere gode spillere der ute.

Jeg er 99% sikker på at du får en dekoder, med eller uten leie, hos CD når du bestiller digitale sendinger. Jeg synes du skal ta kontakt med de og forhøre deg litt om dette. Spør dem om leien. Jeg fikk nemlig leie på fakturaen min, ringte inn og de fjernet den. Hyggelig service

Det jeg mener med "en dvd spiller gir det bilde den gir uansett kabel så og si"?, er rett å slett at det hjelper ikke hvor god kabel du har, viss ikke spilleren presterer. En Rimi spiller med en Ferrari kabel vil gi meg Rimi reklame :P

Jeg fikk en dekoder fra CD med scart. Grunnen til at jeg ikke klager på dette er at jeg slipper leie frem til de selger meg HD dekoderen. Den vil komme med hdmi kabel for HD sendinger. Kort fortalt, digitale kanaler er mye bedre tv bilde enn analoge, selv med scart overføring på dekoderen, endog vil jeg tro at full digitalt bilde med en hdmi fra dekodren er hakket bedre.

håper det hjelper

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har rett i det ja hvis du er villig til å bruke 3k på dvdspiller så selger hifiklubben en denonspiller som rett og slett er fantastisk. den har utrolig god lyd, men den skalerer også opp bildet fra vanlig dvd til hdkvalitet på en svært god måte. kjøpte akkurat 47" lcd tv med 1980*1080p i oppløsning. denne spilleren gir et fantastisk sylskarpt bilde.
    fortsatt er mitt råd å bruke hdmi fra dekoder i stedet for scart men det er selvsagt opp til deg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •