F.B.I.: Full HD - tull for de fleste

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

F.B.I.: Full HD - tull for de fleste

Artikkel:
    Full HD - tull for de fleste - FBI - NRK

TV-innslaget kom først i siste sending. Morsomt med journalisten som går rundt og roper "HD?" når han leter etter signaler.
    NRK Nett-TV - hastighetsmåling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje han finner en "HD-ready" receiver på veien...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ufattelig at han proramleder avfeier og kverulerer rundt hd-dvd, bd, ps3, ha-cam osv. htpc osv er jo ikke nevnt engang. hater subjektiv journalistikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du se for deg at tanta di på 51 kjøper seg htpc?

Jeg er faktisk ganske enig at full hd er for entusiasten. Akkurat som de fleste klarer seg med komplett surround til 10k. Massene kommer ikke til å hive seg over nye receivere med de nye lydformatene heller.

Jeg for min del ser frem til 720p som standard på tv sendinger.

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo typisk for denne typen "journalistikk" å operere med mest mulig oppsiktsvekkende saker, derfor nærmest avfeier de alle tilgjengelige HD-kilder for å få saken til å fremstå som mer svart/hvitt enn den egentlig er.
    Greit nok å gjøre folk skeptiske til behovet for HD-skjerm, men jeg syns de dro den litt langt i det innslaget der.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jovvialt, joa, det er det jo å hevde at innovative nye teknologier bare er tull; du er bra nok som du er, Ola! Uansett, det blir jo helt feil å generalisere på denne måten. Full-HD og andre teknisk innovative løsninger er ikke noe alle bør trakte etter, men for de som er opptatt av avansert teknologi må det jo sies å absolutt være et poeng.

Jeg synes for øvrig innslaget har et poeng i å understreke at Ola egentlig ikke trenger Full-HD, eller en avansert TV i det hele tatt egentlig. De fleste klarer seg fint med en Tatung 32" til 4000. En klarer seg også fint med blodpudding til middag 5 dager i uka, og Lada som fremkomstmiddel. Poenget er jo at mannen i gata kjøper TV som ledd i en avansert og kompleks beslutningsprosess, det vet jo jeg som er utdannet innen området. Selvsagt "trenger" ikke folk Full-HD eller merkevarer som sådan, og det er jo en grei folkeopplysning i seg selv, men å nærmest gjøre det til en svindelsak at elektronikkbransjen ønsker å fokusere på de innovative produktene de har å tilby blir jo bare tullete etter mitt syn. Poenget er jo at Ola VIL ha en TV som er bedre enn naboens, DET er hovedgrunnen til innkjøp av avansert TV, og det vet jo egentlig NRK også. Uansett, NRK har jo som folkeoppgave å jekke ned den slags holdninger, noen ganger blir det bare litt mer tydelig enn andre...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes hele programmet var tåpelig. Ja, jeg skjønner poenget med at man fortsatt ikke har noe særlig utvalg av tv-sendinger i HD, men som han som var representant fra elektronikkbransjen sa er det nok av andre ting som kan benytte seg av HD; Spill, foto, HD-videokameraer og ikke minst Blu-ray og HD DVD.
    Så har man jo intervjuet med de 3 på gata som ikke har greie på noen ting. Stakkars folk som har kjøpt "katta i sekken"... Her har du 3 forbrukere som har kjøpt noe de trodde var et must å ha for henge med i dagens samfunn. At det tilfeldigvis var en TV de hadde bommet på denne gangen spiller ingen rolle. Neste gang kjøper de seg sikkert en monster-pc til 15000kr for å bruke nettbank og sende e-post.

Hvordan var det forresten med 3G til mobil da det kom? Det tok mange år før det ble tatt i bruk og selv i dag tror jeg ikke "mannen i gata" bruker mobilen til så mye annet enn å ringe og sende sms/mms. Ny teknologi er som regel forbeholdt entusiaster og slik vil det alltid være. At gjennomsnittsforbrukeren ikke gidder å sjekke ting ordentlig før de svir av 15-20000kr får de ta på sin egen kappe. Logikken til Ola Dunk; Jeg har hørt noe om dette HD-greiene. Det sto en artikkel om det i VG. Det skal visst være ekstra bra bilde, men jeg skjønner ikke helt hva det egentlig er...Skitt au, jeg stikker og kjøper meg en flat-tv likevel

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ....Ola VIL ha en TV som er bedre enn naboens, DET er hovedgrunnen til innkjøp av avansert TV, og det vet jo egentlig NRK også. Uansett, NRK har jo som folkeoppgave å jekke ned den slags holdninger, noen ganger blir det bare litt mer tydelig enn andre...
    Det er selvsagt et poeng, men er det noen av de som har en bildeformidler som gir den fordelen ved HD-ready og full HD tv'er gir? Poenget for OLA er antagelig å ha den flateste skjermen ned best mulig specs på papiret.

På TV2 hjelper deg i dag spurte de folk på gata om de viste hva digitale tv sendinger var. Dårlig kunnskap hos de fleste, men så kan det jo hende at de bare viste de som ikke hadde peiling. I testen kom forøvrig GET best ut. Men bildekvalitet var IKKE vurdert.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HD eller ikke HD ?

Jeg synes det er artig med input på dette området. At HD er tull, er tull, stopper man utvikklingen av ny teknologi blir jo ingenting bedre noen gang! Men det er alltid et spørsmål om mange ting når man skal kjøpe ny TV.

Vi kjøpte oss nytt hus (overtagelse i morra ) og vi hadde følgende kriterier til ny tv:

Så stor som mulig.
    Meget godt bildekvalitet
    Meget god byggekvalitet
    Velrenomert merke
    Lite tilbakelevering
    Fornuftig pris (prisen ble 31.500)
    Nærhet til forhandler (ble el-kjøp)

Vårt valg ble en Pioneer PDP-5080AX, med denne skjermen har vi enorm underholdning og glede i så mange år at når den er moden for utskiftning kan vi få en på 100" som antagelig har trippel HD og kan lage kaffe .
    Vi sammenlignet vår skjerm med en Full HD skjerm uten å kunne se en forskjel som var fornuftig i forhold til prisen og ettersom størrelsen var viktig ble valget som over.

Jeg er sikker på at vi kunne fått en "bedre tv" men Full HD blir for oss uinteresant ettersom denne skjermen er så god i utgangspunktet. Før hadde vi en Samsung 28" Wide - CRT og jeg er overbevist om at vi blir blown away av vår nye investering.

Men for all del! Ikke stopp utvikklingen! Neste gang må vi jo ha noe som tar oss til nye høyder

Lars.

Newcomer hvar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste gang kjøper de seg sikkert en monster-pc til 15000kr for å bruke nettbank og sende e-post.
    Godt sagt, Marantz.

Gudene vet hvor mange som har kjøpt en PC som egentlig er altfor "bra" til det formålet de skal bruke den til. Jeg vil tro at dette er et større/dyrere "problem" enn at folk kjøper TV med full HD

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...har selv en Pioneer 508 til info, og selv om bildekvaliteten er GLIMRENDE hadde det jo ikke gjort noe om det var 1080P-oppløsning... Min vurdering på gjeldende tidspunkt er allikevel at denne TVen gir mest for pengene, så det er klart, Full-HD er ikke nødvendigvis betegnende for høy kvalitet, noe gjerne butikkpersonalet i de store elektronikk-kjedene til tider kan tendere til å benytte i sin argumentasjon overfor den jevne kjøper for å gjøre salgsjobben litt enklere.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av en eller annen grunn minnet det FBI innslaget om HDready og Full HD TV skjermene litt om den helt håpløse sykkelstativ til bil innslaget de hadde for noen år siden. (oi, katastrofe, sykkelen detter av under kjøring.... hvis man bare henger den på uten noen form for sikkring....:roll: )

Det er på en måte om å gjøre å lage sensasjoner ut av den grå massens uvitenhet, mens TV jornalisten nermest skriker ut sine egene meninger og samtidig manglende kunnskap om temaet. Dette var etter min mening ganske tydelig å se under intervjuet av Erik Andersen (elektronikk brangsjen) der HD via parabol, PC, Spill konsoller, HD-DVD og BD "heldigvis" ble nevnt, men det var tydligvis ikke godt nokk for FBI "agenten"...

En ting som vel stemte med det de tok opp var vel de norske tv selskapers "treghet" mot å satse på HD osv og kanskje underforstått at mange har misforstått digitalt bakkenett med HDsendinger osv, men å gå derfra til å konkludere med at HDready og Full HD visende skjermer ikke kan utnyttes i dag, det er vel ganske tåpelig. Oppløsning på skjermer har vel foruten kildemateriale også mye å gjøre med sitteavstand. Ikke fullt så lett sitte 1meter unna 32" SD skjermen og TV skjermen til PC monitor for å si det sånn...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men at betegnelsen Full HD er på vei ut synes nå jeg er greit, aldri helt skjønt greia med den. Hva skulle de gjort når neste og mer høyoppløst standard kommer med tid og stunder, nedgradert Full HD til HD ready, eller eller kalt den nye for "Full HD pluss litt til" ?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inslaget som helhet var vel blandet.

Men jeg syntes det var intressant å få greie på at det først om 7-8 år gjennomgående vil bli benyttet HD utstyr i de vanlige norske kanalene.

For de som benytter tv til ja ..... tv-titting så er jo dette bra å vite.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den dagen det kommer et nytt og bedre HD-format kommer det helt sikkert til å få en egen betegnelse, som f. eks Enhanced HD (EHD) eller HD Extreme (HDX)... de finner sikkert en kul forkortelse.

Gleder meg til EHDXTV og EHDXDVD kommer...

*hehe*

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Den dagen det kommer et nytt og bedre HD-format kommer det helt sikkert til å få en egen betegnelse, som f. eks Enhanced HD (EHD) eller HD Extreme (HDX)... de finner sikkert en kul forkortelse.
    *hehe*
    Garantert :-D

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dette var etter min mening ganske tydelig å se under intervjuet av Erik Andersen (elektronikk brangsjen) der HD via parabol, PC, Spill konsoller, HD-DVD og BD "heldigvis" ble nevnt, men det var tydligvis ikke godt nokk for FBI "agenten"...

Enig med deg her! Var irriterende at det eneste svaret som ville vært godt nok var: Ja, du har rett, man trenger ikke HD ready tv for å se på norske kanaler!

Mens alle andre muligheter som åpner seg bare blir avfeid som tull, siden denne saken kun handler om norske tv kanaler!

Vil jo tro det er litt dumt å kjøpe en tv i dag som man skal ha i kanskje 10 år (som jo en del gjør) åsså kan man ikke utnytte dagens teknologi en gang....

Skuffende av FBI som faktisk ofte har greie innslag!

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FBI-fjompen jobber jo for en norsk kanal da, de vil vel ikke ha noe av at folk bruker tid på konkurrerende medier som DVD og spill.

Ellers er jeg 100% enig med innlegget til Marantz. Om man ikke gidder å sette seg inn i hva man kjøper har man heller ikke klagerett om man ikke er fornøyd.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Kan du se for deg at tanta di på 51 kjøper seg htpc?

Jeg er faktisk ganske enig at full hd er for entusiasten. Akkurat som de fleste klarer seg med komplett surround til 10k. Massene kommer ikke til å hive seg over nye receivere med de nye lydformatene heller.

Jeg for min del ser frem til 720p som standard på tv sendinger.
    tanta mi på 59 har faktisk htpc.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og den blir brukt til å betale regninger med?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •