F.B.I.: Full HD - tull for de fleste - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Men jeg syntes det var intressant å få greie på at det først om 7-8 år gjennomgående vil bli benyttet HD utstyr i de vanlige norske kanalene.

For de som benytter tv til ja ..... tv-titting så er jo dette bra å vite.
    Bra å vite at det allerede finnes 1080i og 720p sendinger fra både kabel og parabol også, samt at de nye dvd formatene og spillkonsollene leverer ennå bedre bilde om man har TV til det. Forskjellen fra DVD til HDDVD/BR er uendelig mye større opplevelsesmessig enn det forrige "hoppet" fra video til DVD var. Selv om bestemor kanskje ikke hopper i taket kan jeg love at fattern din gjør det når du visern ManU - Liverpool i 720p.

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette stemmer jo på en måte da...jeg selv føler meg litt smålurt da jeg har kjøpt en LCD skjerm for en stund tilbake fordi jeg ble påpreika at hd-ready var nærmest noe nødvendig nå omdagen og jeg skjønte det såpass at hvis jeg kjøpte plasma så hadde jeg kjøpt katta i sekken..
    så da var det 32" lcd i steden for 42" plasma..:???:

menmen..det var før jeg ble kjent med AV verden

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I mange TV-innslag medfører tidspresset at innholdet ofte blir spissformulert, og da blir det gjerne på denne måten. Men mye av det som blir sagt, er ihvertfall jeg enig i. Dersom vi ser bort fra Pioneer PDP-LX508/508XD som mye sannsynlig er "verdens beste flatskjerm(er)" akkurat nå, så er min favoritt fremdeles Panasonic PA50. Og den er lavoppløst med 852x480 pixler og tilpasset dagens sendinger. For vanlige folk holder en slik skjerm fremdeles i mange år.

Den dagen vanlige TV-sendinger går i 720p, så er denne skjermen ikke lenger brukbar (i teorien skal den klare å nedskalere 720p til 576/480, men i virkligheten får den trøbbel), men da snakker vi nesten 10 år frem i tid. Og da har vi høyst sannsynlig fått flatskjermer med en kvalitet som får dagens skjermer til å fremstå som antikvariske "skramlekasser" som hører hjemme på den historiske skraphaug.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For stadig flere av oss blir HD viktig:

Det vi kjøper oss er egentlig en skjerm - ikke TV.
    Skjermen benytter vi til å se på foto, video, PC-bruk og selvsagt TV. Selv kona mi bruker den til å se på bilder fra sammen med veninnegjengen.
    Men hvem kjøper seg en skjerm med en kvart megapiksler til å se på foto med?

Men sine 1 megapiksler er en HD-skjerm bedre, men de fleste vil se at det bare er full HD (1080 linjer vertikalt) med sine 2 megapiksler som er bra nok til stillbider eller PC-bruk. Ikke en gang kameramobilene har mindre enn 2 megapiksler lenger.

Men selvsagt, for de som ikke tror de vil trenge skjermen til annet en TV blir vel HD ikke nødvendig på en stund.

For meg er det ikke aktuelt med annet enn full HD.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Av en eller annen grunn minnet det FBI innslaget om HDready og Full HD TV skjermene litt om den helt håpløse sykkelstativ til bil innslaget de hadde for noen år siden. (oi, katastrofe, sykkelen detter av under kjøring.... hvis man bare henger den på uten noen form for sikkring....:roll: )
    Litt OT men:

Hahahahaha.... er det virkelig noen som bare henger sykkelen på stativet og kjører uten å feste sykkelen i det hele tatt?
    isåfall burde innslaget handle om hvor utrolig teite de var da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanter og onkler TROR faktisk at de må bytte til digitalt bakkenett selv om de har parabol/kabel i dag.

Tanter og onkler TROR faktisk at digital-tv og HD er det samme.

Tanter og onkler TROR faktisk at man må ha HD-tv for å kunne se bilde i det hele tatt med de nye sendingene.

Tanter og onkler TROR faktisk at ethvert bilde blir HD dersom tv-en er HD-ready.

Jeg vil si at det er et stort behov for folkeopplysning så lenge folk flest henter sin informasjon fra selgere på elektro-kjedene og evt nevøer som er "data-interessert" og sier at 1080p er et must.

Jeg synes eksempelet med PC-er er godt: Mange kjøper dyre PC-er med "alt" av utstyr og ytelse når de skal brukes til Word. Det handler ikke om å stoppe utviklinga eller å si at "640KB ought to be enough", det handler om å fortelle folk at funksjoner du ikke får brukt innen 3 år er bortkastet fordi på det tidspunktet kan du få den funksjonaliteten nesten gratis.

Det er min påstand at mange av de HD-ready skjermene som er solgt de siste åra aldri kommer til å bli foret med et HD-signal før de kasseres. For brukerne som kjøpte disse TV-ene var det et genuint dårlig tips å måtte kjøpe en dyrere, HD-ready tv dersom ikke kvaliteten på SD forsvarte merprisen alene.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poenger knutinh som jeg er enige i.

Mange av de "store" PC'ene som blir brukt til å betale regninger med og til bursdagsinvitasjoner i word er antagelig stort sett PC'er kjøpt på hjemme pc ordning. Når man da "bare" betaler 500.- pr. mnd i 3 år spiller det ingen rolle for de fleste med noenlunde lønn. Hjemme PC ordningen er nå kortet ned til at man max kan handle for 10k. Man får faktisk en meget god PC pakke og 19" flatskjerm for 10k i dag.

De HD ready flatskjermene som du hevder aldri kommer til å bli tilkoblet en kilde med hd oppløsning støtter jeg. Men jeg er ganske sikker på at de fleste flatskjermene ble kjøpt fordi de var flate og dermed ser bedre ut i stua. Dette for å bedre WAF, noe damene er villige til å betale for.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder faktisk ikke med litt bedre lyd og bilde for Ola, Men det prøver filmselskapene å gjøre noe med, begge hd formatene prøver jo å lasse på mest mulig interaktivitet og annet støff for å ha noe nytt å tilby som ikke alle kan få på dvd fra før..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det trengs folkeopplysning er opplagt, men de som ikke orker forstå mer i dag vil ikke det i morra heller.

Det er mange "onkler og tanter" som aldri vil komme lenger - de må nok tilkalle nevøen.

MEN - det jeg IKKE skjønner er hva NRK FBI skulle med det fatale innslaget. Hadde det kommet for et eller to siden da forbrukerne måtte grave dypt i lomma for å få råd til en HD-ready TV så, men hva mener NRK FBI onkel og tante bør gjøre i dag? Kjøpe en IKKE-HD-ready damp-TV? :roll:

Det eneste nye jeg fikk ut av innslaget var at våre norske TV-selskaper ikke har planer om å komme med HD-sendinger på flere år. Det er sjokkerende. Et amatør HD-kamera med 1080p koster jo bare 10 kkr. De må da vel kunne få opp én ny produksjonslinje for HD opptak utendørs. Sendinger fra studio har ikke så stort behov for HD, så de kan vel rusle og gå noen år for meg. :-?

Jeg har heller ikke behov for å se Davy Wathne eller Viggo Johansen i nærzoom med to megapiksler (1080).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    At det trengs folkeopplysning er opplagt, men de som ikke orker forstå mer i dag vil ikke det i morra heller.
    Jeg har en tendens til å uttale meg for presist, med det som resultat at folk faller av etter 1 setning.

Etterhvert forstår jeg det at det er viktig å kunne uttale seg upresist : å si noe sleivete som inneholder akkurat den informasjonen mottaker er villig til å ta inn over seg, selv om det formelt sett er unøyaktig.
    Det er mange "onkler og tanter" som aldri vil komme lenger - de må nok tilkalle nevøen.

MEN - det jeg IKKE skjønner er hva NRK FBI skulle med det fatale innslaget. Hadde det kommet for et eller to siden da forbrukerne måtte grave dypt i lomma for å få råd til en HD-ready TV så, men hva mener NRK FBI onkel og tante bør gjøre i dag? Kjøpe en IKKE-HD-ready damp-TV? :roll:
    FullHD 1080p er da svært relevant å "advare" mot? Altså informere om at "HDready" sannsynligvis vil være mer enn nok for 90% av oss de neste 10 åra? At det finnes reelle grunner for å gå for 1080p for noen av oss, men hvis du ikke er interessert nok til å finne grunnene selv så er du sannsynligvis ikke en av dem?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    ..., men hva mener NRK FBI onkel og tante bør gjøre i dag? Kjøpe en IKKE-HD-ready damp-TV? :roll:
    Det er vel egentlig et ganske godt poeng adetu, for nå begynner det vel å bli ganske vanskelig å få kjøpt nye SD tver med enten plasma eller CRT "damp-TV" prinsipp.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er et forferdelig "noob" spørsmål men; Er dagens blu-ray og HD-DVD filmer kodet i 720p eller 1080p?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Knutinh

For ca 2 år siden skulle jeg kjøpe meg 42 tommers plasma-tv. Jeg sjekket rundt på diverse fora, på nett, og forhørte meg i flere lokale butikker. Jeg hadde egentlig sett meg ut en Panasonic PA50, som kostet ca 15k. Imidlertid var selgeren på en av de lokale sjappene svært så påståelig om at jeg MÅTTE ha HD-ready tv, da dette var fremtiden og blablabla, men denne tv-en kostet da omlag 10k mer. Dette gjentok seg også i de andre tv-butikkene i byen. Jeg trøste meg med at når det eventuelt ble aktuelt med å kjøpe HD-ready så var sikkert prisene sunket tilsvarende.

Jeg valgte imidletid å stole på meg selv og kjøpte Panasonicen, og har vært storfornøyd med bildet. Tv-en har kun vært brukt til å se på vanlige tv-sendinger, og en og annen film til ungene. Da jeg fikk en digital-boks fra Canal Digital ble bildet enda noen hakk bedre.

Jeg har en far som pr idag har en "gammel" 32 tommers CRT-tv med ok bildekvalitet og som kun brukes til å se på vanlige tv-sendinger. Han har en dvd-spiller, men har såvidt jeg vet ennå ikke sett en eneste film. Han vurderer imidlertid å kjøpe flatskjerm, bla pga plasshensyn.
    Så jeg ble med han til en av de lokale tv-sjappene for å se på tv. Og hva skjer? Joda, selgeren sier at HD-ready er vel og bra, men fremtiden det er Full-HD, men den koster jo 10k ekstra.....

Siden mange på jobb regner meg for å være litt over gjennomsnittlig interessert i lyd og bilde får jeg ofte spørsmål om blant annet kjøp av tv, og det evinnelige spørsmålet om HD-ready, full-HD osv.

Det slår meg er hvor påvirket folk er blitt av ordet HD, og forståelsen av at dette er noe som alle bare MÅ ha. Når jeg har forsøkt å nyansere dette litt, og prøvd å forklare at de kanskje ikke har bruk for akkurat den tven bare fordi den har Full HD-oppløsning, (og koster 30-40k...), men at det er en del andre faktorer som også bør tas med i betrakning, så har folk problemer med å skjønne hva jeg mener: "Jamen, selgeren på tv-sjappa sa jo at man må Full HD for å best mulig bilde" og "HVA? MÅ man ha egen HD-dvd spiller og egne HD-filmer for å få HD-bilde på tven??" "Jamen, jeg trodde at når jeg kjøpte en HD-tv så fikk jeg HD-bilde?" "Ja, men når jeg får sånn der digital-boks, da får jeg vel HD-bilde, eller?" "Selgeren sa jo at Riks-tv kommer til høsten, og det er jo digitalt, er ikke det HD da?" Osv.

Ikke det at disse eksemplene nødvendigvis er dekkende for alle, men jeg mener at innslaget fra FBI var høyst relevant for den "vanlige mann i gata" som ikke bruker tv-en til særlig annet enn å se vanlige tv-sendinger, og en dvd-film i ny og ne.

Men for oss gadget-freaker er vel saken en annen ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janan
    Mulig dette er et forferdelig "noob" spørsmål men; Er dagens blu-ray og HD-DVD filmer kodet i 720p eller 1080p?
    De er vel stort sett lagret med 1920x1080 med 24 helbilder i sekundet dersom kildemateriale er fra film.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla

Ikke det at disse eksemplene nødvendigvis er dekkende for alle, men jeg mener at innslaget fra FBI var høyst relevant for den "vanlige mann i gata" som ikke bruker tv-en til særlig annet enn å se vanlige tv-sendinger, og en dvd-film i ny og ne.

Men for oss gadget-freaker er vel saken en annen ;-)
    Enig i at innslaget til en viss grad er nokså relevant for Ola og Kari, det jeg irriterer meg over er programmleders motvilje til å se den andre siden av saken. Et slikt program bør ha som formål å opplyse, ikke slenge dritt om ny teknologi. De fleste ville sikkert vært fornøyd med nmt telefon også....:razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    ... Et slikt program bør ha som formål å opplyse, ikke slenge dritt om ny teknologi. De fleste ville sikkert vært fornøyd med nmt telefon også....:razz:
    Jeg tror du misser poenget. Hva er poenget med en GSM-telefon før det finnes dekning? Hvorfor skal "folk flest" være med og betale for ny teknologi som de ikke har sjansen eller ønske om å benytte seg av?

Normalt er det "gærningene" (dvs oss her inne) som er villige til å betale 40.000 for et fjernsyn når det i praksis utnyttes fullt ut bare med PS3-spill eller med en av et snevert utvalg HD-DVD og BluRay som finnes på markedet.

De fleste vet ikke hva HD-DVD er, eier ikke en PS3 og betaler ikke en krone ekstra for å få DVB-S med 1080i. For disse er det veldig relevant å få vite at de ikke har noen nytte av et "FullHD" tv i overskuelig framtid, uten den helt store tekniske utgreiningen.

-k

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig ganske enig. Jeg bare misliker programleders utrolig subjektive journalistikk. Ok Glem nmt gsm sammenligning, skjønner poenget ditt og er enig i at det er en dårlig sammenligning. ¨

for "folk flest" er det ikke nødvendig med full-hd, men det er jo nesten umulig å få kjøpt crt tver for tiden samt at lcd/plasma er penere og tilgjenelig i stooore størrelser. tror dette er hovedgrunnen til at "folk flest" kjøper hd-ready tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Er egentlig ganske enig. Jeg bare misliker programleders utrolig subjektive journalistikk.
    Jeg forstår ikke denne kritikken. Jeg er forholdsvis opptatt av disse spørsmålene og mener at innslaget var ganske objektivt.

Ser man bort ifra innpakningen ("HD.... Hvor EEEER du???") som uansett var der for å illustrere relevante poenger så fungerer programmet som pålitelig informasjon for de som vurderer ny tv men som ikke vil lese om inverse telecine og lanczos-algoritmen for interpolasjon.
    for "folk flest" er det ikke nødvendig med full-hd, men det er jo nesten umulig å få kjøpt crt tver for tiden samt at lcd/plasma er penere og tilgjenelig i stooore størrelser. tror dette er hovedgrunnen til at "folk flest" kjøper hd-ready tv.
    FullHD og HD-ready er ikke samme sak.

Det er nesten umulig å få tak i tv-er som ikke er HD-ready.

Det er fullt mulig (og faktisk betydelig billigere) å få tak i tv-er som ikke er FullHD.

Annonser og selgeren på elkjøp vil fortelle oss at FullHD er betydelig bedre og verdt mer-prisen i forhold til HD-ready. Dette programmet fortalte den jevne titter at dette ikke nødvendigvis er sant, avhengig av hvilke kilder man har og er villige til å betale for. De fleste vet ikke det...

For mange kan også alternativet være å beholde CRT-tven i noen år til eller å kjøpe en ny HD-ready/FullHD flatskjerm. Hvis vi ser bort ifra fordelen av en flat skjerm så er det ikke umulig at noen av disse vurderer flatskjerm pga bedre bilde og "HD". Hvis de planlegger å fortsette med dårlig analog kabel-tv så kan de bli skuffet.

-k

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en stund siden jeg så programmet og gidder ikke se det en gang til. men mener å huske at programleder ikke var villig til å se på andre bruksområder til et hd-ready/full Hd tv enn tv titting på norske kanaler. Det å nevne det som finnes av hd tv tilbud via parabol var ikke interesant. Det er som oftest to sider til en hver sak, og følte at begge sider ikke kom tydelig frem. Trenger nrk virkelig å oppdatere hele maskinparken for å tilby 720p? Hva med serier som allerede eksisterer i hd på andre kanaler? kan ikke/vil ikke nrk sende disse fordi de ikke kan produsere dagsrevyen i hd? dette er aspekter jeg mener programleder kunne undersøkt grundigere. På samme måte som autofil virker dette prgrammet mer som underholdning en et seriøst journalistisk programm. Det er dette jeg ønsker å kritisere/kommentere.

Knutinh, jeg tror vi egentlig er på samme side her, diskusjonen er mer preget av at vi ønsker forsjellige ting fra et slikt programm som f.b.i. noe som påvirker vår mening om innholdet.

Greit nok at den største delen av norges befolkning bruker tv'n sin til å se på tv. Og ja jeg deler din mening om at hd-ready tv i de fleste tilfeller vil være unødvendig. Anser denne diskusjonen som avsluttet for min del.

Jeg prøver å fo

ha en fin dag.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •