Feste 52-tommer til gipsvegg uten stendere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Feste 52-tommer til gipsvegg uten stendere

Nå har jeg et problem.

42 kilo tv må opp på veggen. En gipsvegg i en ny leilighet. For å ytterligere komplisere det er det en skyvedør i veggen, slik at jeg ikke kan skru ekspansjonskruer gjennom.

Så planen er som følger: Jeg limer og skrur en finerplate opp på veggen. Størrelse 90x60 cm. 12-15 millimeter burde holde. Plata blir da skjult bak TV-en. I denne fester jeg et dertil egnet veggfeste.

Sonygutta på Karl Johan anbefalte B-Tech BT 8422, som ser grei ut til formålet. (860mm x 100mm).

Spørsmålet mitt er da:
    1. Er dette en gjennomførbar og trygg løsning?
    2. I så fall, hva slags lim anbefaler folket?
    3. Og hvilke skruer skal jeg bruke - for ytterligere å sikre meg mot katastrofer?

Takknemlig for svar på dette. Har lest gjennom veggfeste-trådene, men ikke funnet noe som dekker mitt behov.

Intermediate HenningHG sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    606
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo prøve vaier fra taket metoden. Trenger ikke tykke vaiere. Har hengt opp et par tv i butikker på den måten. Men det funker dårlig med barn i huset hvis det er tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HenningHG
    Kan jo prøve vaier fra taket metoden. Trenger ikke tykke vaiere. Har hengt opp et par tv i butikker på den måten. Men det funker dårlig med barn i huset hvis det er tilfelle.
    Takk for tips, men det har jeg vurdert og slått fra meg. Det passer ikke med resten av riggen min. Og det hender at unger løper rundt her. Er nok nødt til en variant av veggfeste. Noen kommer garantert til å velte den om den ikke kommer opp på veggen.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feste en slik sak til en enkel gips vegg uten stendere?? Hmm.. skeptisk, hvis du ikke har erfaring med de forskjellige ankrene og hvordan de best festes så ikke

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme problem selv med gipsvegg og alle de (byggmester ++) som jeg har snakket med anbefaler IKKE å feste en tv på en slik vegg. Eneste løsningen er trolig å takfeste med noe alla dette http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...32567;c:100345

Sjekker litt med avshop om hva de kan levere av løsning kombinert med tv pluss montering. Vil gjerne ha noen proffe som vet hva de driver med så jeg ikke får en 508 i fanget en eller annen dag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har festet 50" Pioneer plasma i gipsvegg slik du skisserer, festet først en finerplate med 9 gipsanker, deretter skrudde jeg TV fast i denne. Henger som bare fy den...plata sitter bom fast. Men det skal jo sies at det er en trestender på venstre siden av plata da...

Newcomer kjetilp sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert takfeste til skjermen din? Det blir veldig pent og du har sikkert mer feste i taket... Vet at merket SMS har mange løsninger for takfeste til store skjermer... Lykke til :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilp
    Har du vurdert takfeste til skjermen din? Det blir veldig pent og du har sikkert mer feste i taket... Vet at merket SMS har mange løsninger for takfeste til store skjermer... Lykke til :-)
    Takfeste er uaktuelt. Dyrt og TV-en kommer for langt ut fra veggen. Litt for dominerende og industrielt for min stue blir det også.

Jeg ville tro, uten at jeg VET, at en solid plate limt fast til veggen med superlim i en eller annen variant, forsterket med skruer, ville være feste godt nok. Hvis plata er stor nok vil vektfordelingen bli akseptabel - tror jeg.

Vi snakker altså lim av en type som gjør at plata aldri vil kunne fjernes uten å rive veggen. Men som sagt, jeg er usikker.

Intermediate Tor Ole sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pontiuspilatus
    Takfeste er uaktuelt. Dyrt og TV-en kommer for langt ut fra veggen. Litt for dominerende og industrielt for min stue blir det også.

Jeg ville tro, uten at jeg VET, at en solid plate limt fast til veggen med superlim i en eller annen variant, forsterket med skruer, ville være feste godt nok. Hvis plata er stor nok vil vektfordelingen bli akseptabel - tror jeg.

Vi snakker altså lim av en type som gjør at plata aldri vil kunne fjernes uten å rive veggen. Men som sagt, jeg er usikker.
    Kjør på.

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pontiuspilatus

Da tror jeg du er i trygge hender dette skal nok gå bra!! fordel å bruke en skrue for mye

En smart løsning forresten.....

Newcomer A_hjelme sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke gå for noe sånt: Velkommen til Bohus

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig kjedelig med den plata limt på veggen om du skal selge huset/leiligheten en gang da

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er teit, men hva slags skruver skal du feste plata med? Siden du sier du ikke kan bruke gipsanker hvis du skulle festa festet rett på veggen.
    Skjønner poenget med vektfordeling da.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tec7 bør jo holde, Tec7 - Novatech Norge , skal lime 27kg per kvadratcm. Så hvis gipsplata holder, bør det jo ikke være noe problem.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevnte at det var en skyvedør i veggen. Om det er en standard skyvedør, så sitter denne i en "ramme" som er skyvet inn i veggen hvor døren blir skyvet inn.

Slik vi gjorde det hjemme var først å hekte av døren. Mellom rammen og døren pleier det å være en glippe på ca 2-3 cm. Derfor kuttet vi og skrudde fast noen lengder med bjelker fast på innsiden av rammen (inni veggen), i riktig høyde som tv'en skulle skrus fast. Deretter var det bare å sette på plass skyvedøren igjen, og skru opp tv'en. Forklart bra nok?

Dette er ganske enkelt, og du vil ikke få noen problemer om tv'en skal ned igjen, samtidig som at det sitter dønn fast.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei
    Lim på gips er nok ikke det beste siden papiret (overflaten på gipsplata) kan løsne. Det skal være nok å skru en plate fast i gipsveggen med gipsskruer og deretter feste tv i plata via veggfeste. Har benyttet slike gipsskruer selv til andre formål og det sitter som f. Du kan teste innfestet med å henge i TVfestet før du monterer Tvn. Evnt. bruk kjærringa som kanskje er nærmere TVen i vekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En får jo på Ikea og andre plasser slike vet ikke helt hva en skal kalle det, reoler som en henger tven opp på og sitter inntil veggen. En slags "tv-vegg" dette kunne jo vært noe?
    Hadde ihvert fall ikke turt å henge opp en så stor tv på gips uten stendere:?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan
    Du nevnte at det var en skyvedør i veggen. Om det er en standard skyvedør, så sitter denne i en "ramme" som er skyvet inn i veggen hvor døren blir skyvet inn.

Slik vi gjorde det hjemme var først å hekte av døren. Mellom rammen og døren pleier det å være en glippe på ca 2-3 cm. Derfor kuttet vi og skrudde fast noen lengder med bjelker fast på innsiden av rammen (inni veggen), i riktig høyde som tv'en skulle skrus fast. Deretter var det bare å sette på plass skyvedøren igjen, og skru opp tv'en. Forklart bra nok?

Dette er ganske enkelt, og du vil ikke få noen problemer om tv'en skal ned igjen, samtidig som at det sitter dønn fast.
    Av 16 innlegg var dette det eneste løsningsorienterte... I moderne, små leiligheter bygges det gjerne skyvedører inn mot soverom og ofte er de plassert der du vil henge TV-en. Bra og høre at det finnes en løsning, fortell gjerne litt mer om du orker...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KimSan

Det er en ramme ja for døren. Faktisk to siden soverommet har to innganger. Mellom kassene er det kanske en 20cm (men dessverre ingen stender).

Forstod ikke helt hvordan du festet bjelken? Satte du den horisontalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

veit jeg har sett slike lange bein til tver, men de labbene på beina er ganske store, så da må du isåfall ha god plass ut i fra veggen ved gulvet, men dem blir jo under tvbenk, kanskje det hadde vært noe. Veit ikke hvor du skaffer det eller pris men mulig å skaffe, eller lage hvis du føler for det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •