HDMI-får ikke lyd ut fra TV'en?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI-får ikke lyd ut fra TV'en?

Har et problem, jeg klarer ikke å få lyden fra Tv'en ut på surroundanlegget, via HDMI. Skal ikke det egentlig gå ann? Tv'en er Pana42pv60, som er koblet opp til Samsung htp1200 anlegg via en HDMI-kabel.
    Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg vurderer å bytte xbox360 til Elite360(med HDMI) men poenget er å bli kvitt ledninger, og hvis jeg ikke får lyden ut via HDMI, så er jo noe av poenget borte?
    Altså: Må jeg ha rød-hvit kabel mellom anlegget og tv'en, i tilegg til HDMI for å få lyden ut i anlegget?
    Fint om noen gidder å svare

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PV60'n har vel bare HDMI innganger, så du må eventuelt gå via reciever. Da tas lyden 'ut' i recieveren og bildet blir sendt videre til TV'n.
    Alternativt kan du ta lyden direkte dra XBOX'en og til reciever (aner ikke hvilke utganger du har, men det vel kanskje optisk/coax eller phono).
    I ytterste konsekvens kan du ta lyden fra PV60'n ut via to phonokabler og koble til reciever.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar...selv om jeg ikke er fornøyd med løsningen:neutral:
    Hmmm. Er litt usikker på om forsterkeren i dette anlegget ligger i Subwoofer boxen eller i selve spilleren, men det betyr kanskje ikke så mye?
    Har alle mulige utganger på spilleren(component/optisk/coax osv) men er det forskjell på "inn" og "ut" på HDMI?(Trodde noe av poenget med HDMI var å samle digital lyd OG bilde i en kabel) mulig jeg er dum men da får jeg kjøpe en ledning til da:???:
    Nå kjører jeg component inn i Tven fra xbox'en og lyden går rett inn i anlegget, det funker jo selvsagt, men det henger en skjemmende ledning i "løse lufta" mellom tven og anlegget...(Ht1200 står jo på en slags "pidestall")
    Jaja..
    Hvilken av de utgangene gir best lyd? Er det optisk ,eller tar jeg feil?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P.s: mulig jeg roter med "inn" og-"ut" ganger, men håper det er forståelig...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo egentlig rett, HDMI kan overføre både lyd og bilde.

Slik jeg forstår det er Xboxen koblet rett til TV'n med componentkabel og lyden direkte fra Xbox til forsterker, altså en normal tradisjonell oppkobling.
    Hvis du skal bruke HDMI så trenger du en HDMI fra Xboxen til recieveren og en videre til TV'n. Da må selvfølgelig recieveren ha både HDMI inn og utgang. Reciveren bruker da lydsignalet og sender bildet videre. Mulig alt går videre, men vi forutsetter vel at høyttalerene på TV'n ikke skal brukes.

Hvis recieveren din ikke har HDMI inn og ut, altså to separate kontaktpunkter, så kan du bare beholde oppkoblingen din slik du har den idag. For digital 5.1 lyd må du enten bruke coax eller optisk kabel fra Xbox til reciever.

edit*
    Kikket litt på Samsung sine sider ang systemet ditt. Der står det: "HT-P1200 har digital HDMI-utgang for best mulig bildekvalitet."
    Du kan altså ikke koble Xboxen via Samsungen og til TV'n for det har du ikke støtte for. Desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det.
    Da slipper jeg å bekymre meg for det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    funker ikke planene min om å koble anlegget via forsterkeren til tven, deretter kobler jeg dataen ved HDMI til tven og lar lyden som anlegget gir til "tven" bli den lyden som kommer fra dataen ?
    Det er løsningen jeg har forestilt meg og det virker da logisk? :O

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at løsningen din er skissert i en lang og ekstremt uoversiktelig setning, så vet jeg ikke helt om jeg forstå hva du mener. Men jeg er sikker på at du har det klart i hodet ditt, kjenner meg litt igjen

Selvom du har HDMI ut på pc'n er det ikke sikkert den sender ut lyd. Jeg vet ATI snakket om muligheten for lyd ut via HDMI, men så vidt jeg skjønte bare passtrough ved avspilling av DVD (evt HD-formater). Dvs at andre pc-lyder og ikke minst lyd fra spill ikke kommer via HDMI, men kun fra lydkortets egne utganger. Dette må du nesten sjekke opp litt først.

Uansett. Som hovedregel med HDMI så skal man FØRST innom reciever, deretter videre til skjerm/TV/projektor. Det er så vidt meg bekjent ingen skjermer som har HDMI-utgang. Svært få skjermer, om noen, har vel også noe lydprosessor som dekoder de nye digitale formatene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •