kjøpe min førsta flatskjerm,trenger litt råd og veiledning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjøpe min førsta flatskjerm,trenger litt råd og veiledning

hei.

skal nå gå til innkjøp av min første flatskjerm, har veldig lite kunnskaper omlcd,plasma,hd,osv.

jeg har et budsjett på 15k, men kan strekke meg til 20 k.

tven skal brukes til alt det vanlige,tv,film,litt spilling, og kanskje data etterhvert.

hva mye rundt i gåt og tittet på forskjellige skjermer.
    men fikk så alt for mye forskjellige svar fra selgere.

noen sa at hvis jeg skal spille, så vil jeg risikere innbrenning på en plasma allerede etter ca 4 timer,mens andre sa at så lenge det ikke står på samme bilde i over et døgn så er det ingen fare.
    noen sier at dataoppkobling på plasma er fint, mens andre sa at det ikke går i det hele tatt.

hvet som sagt ikke hva jeg skal gå for. eneste jeg kan si er at jeg vil ha en skjerm som er MINST 42, og gjerne større.

etter mye titting i går, så fikk jeg ett inntrykk av at plasma gir mye bedre bilde.

setter stor pris på all hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic PV/PX70 er en meget god skjerm. Vurderer å kjøpe denne selv.
    Dette er en plasmaskjerm med blank skjermflate, så man burde ha litt lysdisiplin i rommet tv'n skal stå i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar, denne tven virket fin.

hva mener du med at jeg trenger lysdisiplin i rommet ?

åssen er denne tven (Panasonic TH50PV60E) i forhold?

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo lese litt her: VG Nett - Teknologi

Forøvrig kan jeg trygt anbefale ovennevnte Panasonic. Har denne selv og er kjempefornøyd. Bruker den kun til film og tv, så data har jeg ikke erfart. Står plassert i en stue som er over gjennomsnitts opplyst på grunn av ekstremt store vindusflater. Det viktigste er vel at du har mulighet til å skjerme for direkte sollys.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis jeg skulle ha brukt den til data, så ville det i såfall ha vært til avspilling av filmer som ligger på hardisken.

må si jeg faller mer og mer mot denne tven. virker som en fin tv som kan takle fremtidens muligheter, og den har fått topp score på alle steder jeg leser om den.

det siste jeg lurer på ang. denne tven, er faren for innbrenning ved feks. spilling av xbox.

men har ennå ikke helt forstått forksjellen på hd-klar og og full hd

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du vil bruke tven til mye spilling så ville jeg kansje heller vurdert en lcd tv. problemet med plasma er at hvis du feks spiller mye et spill som har en logo, noe som viser type våpen du har eller noe annet som er helt fast på skjermen hele tiden, så er faren for å brenne dette inn på skjermen adskillig større.
    når det gjelder full HD og HD klar skjerm så er forskjellen det at en skjerm som har en oppløsning på min 1080p(siste tall) er full HD mens er siste tallet 720i så er det minste kravet for å kalle tven HD tv.
    grunnen til at du trenger "lysdisiplin" i rommet når du har plasma tv er at plasma tåler dårlig direkte sol lys eller vanlig lys direkte på skjermen.
    håper du ble litt klokere av dette

lykke til med valg av tv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så,hvis jeg har forstått riktig. så er full hd best med tanke på fremtiden.

noen forslag til en lcd skjerm da?

max 20 000

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå for samsung le-m86!

Full hd, nydelig bilde ved ps3, xbox-360 bruk.
    Ca 20.000 for 46"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aquaman
    så,hvis jeg har forstått riktig. så er full hd best med tanke på fremtiden.

noen forslag til en lcd skjerm da?

max 20 000
    Det viktigste er vel i grunn hvordan bildet dannes på skjermen. Oppløsning er etter min mening skrytt veldig opp av de som driver med spilling (hovedsaklig). 1080P har du også bare utbytte av hvis du sitter nærmere enn 3 meter fra en 50" mener jeg å ha lest.

Gå for en god plasma skjerm - lcd er etter min mening underlegne plasma (noe jeg vet mange med meg er enig i). Tenk ikke for mye på oppløsning - dette kan du lese om i mange tråder her på forumet. Innbrenning er neppe noe problem med den bruken du skiserer (ikke med dagens skjermer generelt).

Konkret anbefalling: Panasonic 50 plasma TV TH-50PX70E - elprice.no. Her for du mest for pengene - knall bilde i en flott innpakkning. Da har du 2000 innenfor maksbudsjette ditt til feks en dvd spiller også (og bare 1000 i fra en hd dvd spiller med 5 filmer).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar jeg får her. er jaggu meg ikkel ett å kjøpe tv lenger nei, hehe.

en ting til jeg lurte på.

vi har en hjørnesofa, og på det lengste sitter vi ca 3 ,5m unna. og på det korteste ca 1,5 - 2m unna.

åssen vil det vbli med en 50 tommer,vil det bli for stort-vil det bli slitsomt å sitte og se på tv i 2-3 timer i strekk ?

og åssen er den 50 tommern(panasonicen) rusta med tanke på fremtiden, vil den takle den nye teknologien vi holder på å få?

Newcomer atarup sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for alle svar jeg får her. er jaggu meg ikkel ett å kjøpe tv lenger nei, hehe.

vi har en hjørnesofa, og på det lengste sitter vi ca 3 ,5m unna. og på det korteste ca 1,5 - 2m unna.

åssen vil det vbli med en 50 tommer,vil det bli for stort-vil det bli slitsomt å sitte og se på tv i 2-3 timer i strekk ?

og åssen er den 50 tommern(panasonicen) rusta med tanke på fremtiden, vil den takle den nye teknologien vi holder på å få?

Jeg sitter på cirka 5 meter (har 42"). Ingen problem i det hele tatt i forhold til avstand. Ikke problemer med teksting/tekst-tv. Ungene sitter på 2 meter og ser ut til å trives med det også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men åssen vil det være med en 50 tommer, og den avstanden jeg fortalte om litt lengre opp ?

eller burde jeg kanskje bare gå for en 42tommer?, men peoblemet med det er da at kona ikke vil ha . hun sier at hvis vi skal kjøpe en 42tommer, så kan vi like beholde 28tommer boksen vår. hun vil ha en STOR tv, og ikke en som er bare litt større enn den vi allerede har........

ifølge henne,så er det bortkasta penger å gå for en 42 tommer, når vi allerede har en 28tommer

åssen er denne tven: hitatchi 50" plasma tv-P50TP01 i forhold til den 50"panasonicen ?

Intermediate rayman85 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville klart gått for en 50 tommer, hvis den skal brukes til film og med den avstanden du skal ha tven. (3,5m). vet om mange som har 42" som godt kunne tenkt seg større.
    jeg derimot kommer kansje til å kjøpe pan th-42pv70. men har i tillegg projektor.
    men på en annen side så er 1,5-2 meter avstand fra tven kort, å da kansje vurdert 42" (denne koster vel rundt 9000kr nå) å spandert i et rimelig surround annlegg, hvis du ikke har dette fra før av da.

ps: forskellen på en 28" og en 42" er som natt og dag! er stOr forskejell.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

var jeg deg ville jeg kjøpt max 40" tv på den avstanden du nevner.
    begriper ikke at folk syntes det er greit å sitte 3m fra en 50".
    skal du ha 50" bør du sitte minst 5 meter i fra skjermen.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    begriper ikke at folk syntes det er greit å sitte 3m fra en 50".
    skal du ha 50" bør du sitte minst 5 meter i fra skjermen.
    skal han følge ditt råd, kan han vel bare beholde 28 tommeren sin.
    (å sitte 5 meter fra en 50 tommer er nesten det samme som å sitte 3 meter fra en 28tommer...)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da skal tv kjøpes i dag, og jeg har valgt ut følgende modeller:

panasonic 50"plasma TH-50PX70E
    HITATCHI 50"PLASMA P50PO1
    panasonic 42"plasma TH-42PV70E

hva sier dere, hvilken burde jeg gå for ?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

åssen vil det vbli med en 50",vil det bli for stort-vil det bli slitsomt å sitte og se på tv i 2-3 timer i strekk ?
    sitter du på 3,5 meter ville jeg gått for 50", sitter du 1,5-2 meter ville jeg gått for 42". så du må nesten finne ut hvor du sitter mest. (går ut ifra at det er 3,5m)
    jeg har hatt en 42 tommer med den avstanden, var helt ok. men etter noen mnd så kunne jeg godt hatt større. av 50 tommerene tror jeg ville valgt panasonic`en

Active ToCa sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Her
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TIl ca. 20 lapper er ikke 50" Pana med FullHD en kanidat? Er det ikke flere nettsjapper som har den til ca 20?

ToCa

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter nøyaktig måling, så er den lengste acstanden på 2.10m. og den korteste 1.4m.

personlig så er jeg litt skeptisk til å ha en 50" ståendes så nær, men var på elprice en tur. der ble jeg fortalt aven selger at de hadde vært på kurs hos hitatchi og hadde fått vite at en avstand på 2 m er ingen problem med en 50".

men, er nå litt redd for unga mine (er de som sitter nærmest). og er redd for at tven kommer til å dominere hele stua.

er mere kona som vil ha 50", men jeg har et inntrykk av at en tv er mye større hjemme enn det den er i butikken (får ikke så godt inntrykk av hvor stor en skjerm egentlig er i butikken).

mmmm... nei,tror jeg kanskje bare burde gå for 42" tommeren(panasonic), og slenge med en xbox 360 og noen spill

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    504
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter nøyaktig måling, så er den lengste acstanden på 2.10m. og den korteste 1.4m.
    men jeg har et inntrykk av at en tv er mye større hjemme enn det den er i butikken (får ikke så godt inntrykk av hvor stor en skjerm egentlig er i butikken).
    mmmm... nei,tror jeg kanskje bare burde gå for 42" tommeren(panasonic), og slenge med en xbox 360 og noen spill
    med avstand med litt over 2 meter tror jeg du vil bli storfornøyd med den tven å den vil virke større når du får den opp på veggen. så kona blir sikker fornøyd hun også

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •