Ny FlatTV. oppløsning og kontrast

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny FlatTV. oppløsning og kontrast

Hei! Jeg trenger ny flat TV rundt 40-45 tommer. Har kikket litt på markedet, og finner exempler på tver med 1200:1 og andre med 15000:1 i kontrast. Hvor mye har det å si, og hva er reelt for normale instillinger?

Jeg bruker hovedsakelig TVen til mediacenter, surfer en del osv. (sånn som nå :-) På min nåværende TV har jeg en oppløsning på 1024x768, men det blir jo feil siden tven er 16:9, og bildet blir strukket. velger jeg en annen oppløsning, blir det ikke skarpt bilde. Vil det si at jeg må ha WXGA oppløsning med 16:9 forhold for å få det bra?

Er det kanskje noen tver dere kan anbefale i prisklassen 10-15000 på 40-45 tommer?

fant denne, og lurte på om det er noe negativt å si om den?
    LG 50PB65

Har prøvd å finne svar og søkt i forumet, men fant ikke det jeg lette etter, så beklager hvis jeg spam-poster..

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei der

hvor langt sitter du fra tven??

hvis du har 10-15k å bruke på en tv så kan jeg ikke anbefale deg nok å ligge unna 50". personlig syntes jeg at størrelsen da går alt for mye ut over kvaliteten på bildet. 37-40" trur jeg gir mye bedre bildekvalitet i forhold til det du vil betale.
    når det gjelder kontrast så trur jeg at jeg kan garantere deg at de tvene du har funnet med kontrast på 15000:1 er plasma, mens lcd tver har kontrast på rundt 1000:1. den pc skjermen jeg har er lcd skjerm(21"w) med kontrast på 1000:1. kosta meg 7500kr for et år tilbake, og personlig har jeg alldri sett noen andre som har like god skjerm.
    det jeg prøver å si er at lcd skjerm med 1200 i kontrast er mere en nok. plasma skjermer er mye bedre på kontrast(svartnivå) en det lcd tver er. men ulempen med plasma igjen er at viser du samme logo eller lignende på skjermen over lengere tid så vil du brenne det fast på skjermen

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

LGen da...

Jeg sitter ca 3,5 meter fra TVen.. har 42" Plasma nå, som desverre gikk til he...... Jeg mener at 50" ikke blir for stort, og spesifikkasjonene på den LGen ser bra ut syntes jeg selv, for å ikke snakke om designet:-) Samsung har noen LCD med kontrast på 8000:1, og de koster 11000 kr. Men for eksempel den dyreste hos komplett.no var vel en sony trur jeg. 25k, hvis ikke det var 35k den kostet, og den hadde bare 1200:1 i kontrast.

Den LGen koster for øverig 20.000,- (Må inrømme at jeg ble litt forelsket)

Det jeg likte med den også (hvis det er som jeg tror) er at den har en WXGA oppløsning, og da får jeg riktig og krystallklart bilde :-)

Ellers hadde den:
    Brightness (cd/m2) 1500
    Dynamic Contrast Ratio 15000:1
    Response Time(G to G) Less than 1 micro sec
    HDMI/HDCP Input 2 (v1,3) (480i/p 576i/p 720p 1080i/p) 1x PC Mode, 1xVideo mode (60p/50p/30p/24p)

..er ikke det gode greier. Er også innebyggd DVB-T dekoder, dog MPEG-2. Kan den brukes fordi?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kommer i hvert fall til å handle en av de 40" skjermene som hifiklubben selger. på de produktene de selger er de i hvertfall best på pris, og jeg har mulighet til å se på skjermene fysisk og velge en tv som jeg i hvertfall er fornøyd med bilde. så kan jeg heller skikke på spesifikasjonene etterpå de kommer snart med en NAD 40" til 14k som det skal være veldig bra bilde på. hvis ikke den er noe kjøper jeg en av de samsung tvene de har.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lureste er å se på bildet på hver enkelt tv. Ikke lurt å kjøpe TV etter kun Spec.
    Det er ingen tv til dags dato som har holdt det som står oppgitt i kontrast sålangt jeg har fått med meg ihvertfall. Har selv måle utstyr og de fleste LCD ligger på 300-800:1 i reel kontrast. Plasma ligger litt høyere fra 300-4000:1(Pioneer)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor jeg legger lista..

Altså, jeg er, som dere sikkert skjønner, ingen fanatiker, og ser ikke så godt de forskjellene dere snakker om..

I dag har jeg, som tidligere nevnt, en Fujitsu-Siemens Myrica 42H2 plasma med 10000:1 i kontrast, 1080i oppløsning. osv..

Er egentlig fornøyd med den, men den har ikke hdmi inngang, ikke lydutgang og kun oppløsning på XGA 1024x768.

Tingen er at jeg kan få den LGen til 15.000,- mens den ellers over alt koster 20.000,- (som jeg har sett)
    Men en ting som undrer meg. det står at den er HD Ready, og så står det nesten som et tilleggspunkt litt skjult også 1080p. Vil ikke det si at det er Full HD, eller er det kanskje oppskalering? Det er jo også en ganske ny tv på markedet, så derfor ikke noe tester eller erfaringer... hmm...

Selv om dere ikke kikker så nøye på specs'a, så kan dere vel si om det ser bra ut eller ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gir meg ikke

Hehe...føler nesten ikke at jeg gir meg før dere er enig med meg..

hva tror dere om tven da? andre erfainger fra LG? jeg syntes den ser bra ut, og vet at LG lager mye bra for tiden. specs'a ser også bra ut, selv om det er et skudd i blinde i følge noen av dere...

Dårlig kjøp er det vel ikke?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen her som har testet den 47" LG skjermen som de selger på Netthandelen. var så "heldig" å vinne den i går ser du på spesifikasjonene så kan det jo ikke være en dårlig tv. men desverre så lyver jo de ganske ofte som en her var innpå alltså, noen her som har erfaring med den?? LG 47LF66

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

netthandelen ja..

kikket på den også, det koster vel ca 25k ny?
    ser ikke de helt store forskjellene på den og den 50" Jeg snuser på der, annet enn prisen.. er sikkert bedre den 47". jeg ser at den er merket med Full HD! på 50" står det HD ready, men de sier også:

-LG 50PB65 er en 50" HD-ready Plasma-TV. Apparatet er utstyrt med et panel med oppløsning på 1366 x 768 pixler , og det har et oppgitt kontrastforhold på 15000:1. Lysstyrken er oppgitt til 1500 cd/m^2. Responstiden er oppgitt til 1 ms.

- Apparatet er HD-ready og takler derfor 1080i og 720p HDTV-signal og i tilegg støtter apparatet 1080P som er den beste HDTV-oppløsningen som er tilgjengelig fra HD DVD, Blu-Ray, XBOX360 og Playstation 3.

Vet ikke hva jeg skal tro, men den 50" går for 14900,- i ny å ne..

se LG 50PB65 50" Plasma

har sittet å tittet litt på den 47" du snakker om der også nå..hvis du blir fornøyd, må du si ifra...skjønner ikke helt hvorfor den er så mye dyrere, men kanskje fordi at det er en såpass stor lcd tv? er sikkert bedre fordi da. men jeg ser at den har en responstid på 8ms, mens plasmaen har under 1ms. hva har det å si?

tror 47" hadde passet litt bedre. er vl 20 cm smalere også...slick design..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må vell være en grunn til at 47" er dyrere håper jeg

har du tv med elendig bilde hjelper det ikke mye at den har masse bra spesifikasjoner.) alle plasma har jo bedre kontrast en det lcd tver har. pc skjermen min har kontrast på 1000:1 og den har et fantastisk bra bilde. så er nok andre ting som spiller mere rolle, som hvordan bildet blir behandlet før det vises trur tregheten i dvdspilleren er større en 8ms så trur ikke den forskjellen blir kjempe stor
    men skal si litt om hvordan tven min er når jeg har fått den og har testet den litt

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den LG-modellen du nevner har jeg ikke spesifikke erfaringer med, men LG generelt har aldri fått særlig skryt i de tester jeg har sett. Det er Pioneer og Panasonic som er kongene på Plasmahaugen. Samsung sine er heller ikke å forakte.

Av de LG-plasmaer jeg har sett, har de hatt et grått og blasst bilde i forhold til de tre andre nevnte merkene. De nyere LG-skjermen er sikkert litt bedre, men jeg har funnet ut at jeg ikke har sansen for noen av LG's skjermer, enten det er plasma eller LCD.

Panasonic 50PX70 er en skjerm jeg vil anbefale deg å se nærmere på, koster fra 16000,-

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •