"Regnbueeffekt" på lcd???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy "Regnbueeffekt" på lcd???

Jeg tror jeg blir gærn....

Jeg kjøpte meg først en plasma (Panasonic pv 60), men måtte returnere den da jeg ble plaget med noe som kunne oppleves som en form for "regnbue-effekt". Mer nøyaktig så besto problemet i at hver gang det var store kontraster i bildet, f.eks svart mot hvit bakgrunn eller motsatt og teksting i mørke filmscener, så ble jeg plaget av noe som opplevdes som gule og/eller grønne blink/"blitser". Dette førte etter en tid til hodepine og kvalme...

Har derfor ventet et lite år på at lcd-skjermene skulle bli bedre for der skulle jeg i alle fall ikke bli plaget med dette. Fikk en Sony d3000 i posten i dag, og regnet med at nå skulle det bli ordning!!!

Satte meg ned for å kose meg med en film i kveld og der var problemet utrolig nok igjen. Gule/grønne blink i kontrastrike scener og ved teksten. Jeg fatter ikke at det er mulig... Jeg skulle vel vært gardert mot dette når jeg kjøpte lcd-skjerm ( eller er det en lsd-skjerm jeg har fått ).

Er det noen som overhodet har sett noe som likner på det jeg beskriver på en lcd-skjerm????

Fant to stk. på et engelsk forum som slet med det samme (men på andre skjermer). Klikk link for å sjekke ut bilder: Rainbow Effect on LCD TV - AVForums

Lite billedeksempel til slutt (fra linken nevnt ovenfor):

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at det ikke er noe iveien med kilden din da?
    Regnbueeffekten er ett fenomen som bare opptrer på DLP-prosjektorer etter hva jeg har forstått. Selv om en meget skjeldent ser denne på prosjektorer av nyere dato.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rimelig sikker på det da den oppviser det samme fra både dvd-brenner via komponent, dvdspiller via hdmi og canal digital via scart.....

Det er vel ikke regnbueffekten som ved dlp;det likner mye mer på den "regnbueeffekten" enklete (meg inkludert) opplever ved bruk av plasmaskjerm....

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel en bieffekt av høy kontrast? Kanskje du kan bli kvitt den høye graden av problemet med å justere på bilde-parametre?

Jeg vet ikke om dette vil gjøre noe, men prøv i hvert fall. Føler med deg :neutral:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det har med kontrast/lysstyrke å gjøre og helt avgjørende at jeg tydeligvis er uhyre sensitiv for dette. Kona og kamerater merker det ikke.....
    Hvis jeg skal ha et bilkde uten dette (eller med minst mulig) blir ikke bildet til å se på ellers

Blir vel å sende den i retur...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, jeg har også en d3000, og kan se det du beskriver veldig godt på all slags materiale med høy kontrast. er utrolig følsom for regnbueeffekt på dlp-projektorer, men ser det i betydelig mindre grad på lcd- og plasmaskjermer. har vel egentlig bare bestemt meg for at det ikke plager meg

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det faktisk mer på plasmaskjermer enn på lcd, men fortsatt så mye på lcd at det er veldig plagsomt...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten kjekt at noen andre har sett det også... Da er ikke synet mitt helt koko i alle fall

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så blir vel konklusjonen at det er mange her inne som sitter å chatter/poster fra "galehuset" , hehe..

Trodde dette fenomenet bare gjaldt plasmaer. Har aldri hørt om dette i LCD sammenheng.

Er disse plagene verre i et mørkt rom, enn når det er lyst ?
    Er dere følsomme for "alt" av skarp lys ( eks. industri belysnig ol ) ?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde heller aldri hørt om det når det gjaldt lcd så jeg trodde det skulle være trygt...

Det er verre jo mørkere det er i rommet, men jeg liker å se film med dempet belysning og det fungerer dårlig.

Kan ikke si jeg har tenkt over at jeg har vært veldig følsom for annet skarpt lys akkurat. Dessuten har vel crt mye høyere kontrast enn lcd og der har jeg aldri merket noe...

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hm...

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Jeg hadde heller aldri hørt om det når det gjaldt lcd så jeg trodde det skulle være trygt...

Det er verre jo mørkere det er i rommet, men jeg liker å se film med dempet belysning og det fungerer dårlig.

Kan ikke si jeg har tenkt over at jeg har vært veldig følsom for annet skarpt lys akkurat. Dessuten har vel crt mye høyere kontrast enn lcd og der har jeg aldri merket noe...

Det høres veldig merkelig ut...
    Slik jeg forstår det har lcd et helt jevnt bilde som ikke flimrer.
    Bruker du lcd som pc skjerm?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Ja, jeg gjør det og har aldri merket noe der (men jeg bruker den ikke til spill/se film). Den er jo også mye mindre. Vet ikke om det kan ha noe å si og/eller at disse Sony-skjermene viser bildet på en "annen" måte enn pc-skjermen min....

Jeg skjønner det heller ikke, men det er nå der.....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Ok...

Ja, jeg gjør det og har aldri merket noe der (men jeg bruker den ikke til spill/se film). Den er jo også mye mindre. Vet ikke om det kan ha noe å si og/eller at disse Sony-skjermene viser bildet på en "annen" måte enn pc-skjermen min....

Jeg skjønner det heller ikke, men det er nå der.....

Det er to ting du kan prøve, den ene er å teste en annen tv.
    Jeg hadde Sony lcd en liten stund. Den er ganske hard i bildet og veldig skarp.
    Det kan være en tv med et litt mykere bilde og en litt annen kontrast vil
    hjelpe.

Sjekk ut Samsung M87.
    Den har en litt annen billed gjengivelse.

Sist men ikke minst så kan du teste en 26".
    Samsung har en fin 26" som har veldig bra bilde.

Ellers har jeg lest at de nyeste plasma skjermene har løst mye av regnbue problemet. Det har de også på DLP projektorer. Det er jo ikke et veldig sjelden fenomen.

Ellers er det mye fete billedrør på finn.no for tiden. Folk selger sine sine Loewe tv'er til relativt lave summer. Du finner både 32", 37" og 40", de er også 100hz! De er store og veier litt, men faktum er at de fremdeles har et mye bedre bilde en både lcd og plasma.
    Så hvor flatt trenger du det egentlig?

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven

Ellers er det mye fete billedrør på finn.no for tiden. Folk selger sine sine Loewe tv'er til relativt lave summer. Du finner både 32", 37" og 40", de er også 100hz! De er store og veier litt, men faktum er at de fremdeles har et mye bedre bilde en både lcd og plasma.
    Så hvor flatt trenger du det egentlig?
    Akkurat det har jeg tenkt også etter denne fiaskoen. Tanken med flatskjerm var jo i utgpkt. å få større tv, men jeg støtte altså på dette problemet med "regnbuer". Når det er sagt så er bildet på lcd utrolig flat og kjedelig i forhold til en grei crt-skjerm. Merket det når jeg koblet opp igjen min gamle, skrantende tv. Det er en helt annen smell/dybde i crt bildene fortsatt. Fullstendig utklassing i forhold til Sonyen som skal ha noe av det beste svartnivået på markedet. Og jeg ser i grunnen ikke poenget i å ha større tv om bildet blir så mye dårligere.
    Nå skal det sies at plasma tydeligvis fortsatt er mye bedre enn lcd, og at de ikke er så langt unna crt-nivå. (men der er jeg desto mer plaget av denne regnbue-effekten...)

Det eneste problemet med bruktkjøp er at jeg bor litt utenfor allfarvei og de er ikke akkurat lett å sende disse gamle kolossene. Hadde jeg bodd i Oslo-området hadde det vært mange gode kjøp!!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hehe...

Akkurat det har jeg tenkt også etter denne fiaskoen. Tanken med flatskjerm var jo i utgpkt. å få større tv, men jeg støtte altså på dette problemet med "regnbuer". Når det er sagt så er bildet på lcd utrolig flat og kjedelig i forhold til en grei crt-skjerm. Merket det når jeg koblet opp igjen min gamle, skrantende tv. Det er en helt annen smell/dybde i crt bildene fortsatt. Fullstendig utklassing i forhold til Sonyen som skal ha noe av det beste svartnivået på markedet. Og jeg ser i grunnen ikke poenget i å ha større tv om bildet blir så mye dårligere.
    Nå skal det sies at plasma tydeligvis fortsatt er mye bedre enn lcd, og at de ikke er så langt unna crt-nivå. (men der er jeg desto mer plaget av denne regnbue-effekten...)

Det eneste problemet med bruktkjøp er at jeg bor litt utenfor allfarvei og de er ikke akkurat lett å sende disse gamle kolossene. Hadde jeg bodd i Oslo-området hadde det vært mange gode kjøp!!
    Det er akkurat slik jeg tenker også. Nå har ikke jeg hatt noen form for regnbue effekt, men har selv gått tilbake til den gode gamle crt tv'en. Fremdeles har den bedre sortnivå og kontrast enn både plasma og lcd. Når det er sagt så er både plasma og lcd i full fart fremover! De kommer nok til å danke ut billedrøret om ikke så alt for lenge, men da er nok billedoppdateringen, oppløsningen og kontrasten så god at regnbue problemet ditt vil være borte

Når det gjelder bruktkjøp så kan du jo vurdere enn lengre biltur ned til hovedstaden for tv kjøp. Det er også en del av disse tv'ene på finn.no som også befinner seg et stykke på allfarvei.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Må bare si at den regnbue effekten har jeg lagt merke til på CRT også, på en Samsung 32 tommer(100HZ). Er vanlig analogt signal. Er ikke det bare normalt da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •