Bildeprosessering component vs HDMI/DVI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildeprosessering component vs HDMI/DVI

Har akkurat sett Chirldren of men på DVD. Det er spesielt fremtredende i den siste sekvensen hvor Kee og Theo sitter i prammen. Det er mye tåke rundtomkring. Bevaremegvel, tåken er jo i alle regnbuens farger, og det er helt klare fargefelter over hele skjermen. Flere andre steder i filmen har frakken til Theo kun to farger, mørkebrun og svart, og man ser helt tydelig overgangen mellom brun og svart.

Overføringen fra DVD-spiller til TV går på component, og den er kalibrert etter beste evne med DVE.

Har denne graderingen sammenheng med dårlig bildebehandling eller AD-konvertering av bildet? Vil dette forsvinne hvis jeg skaffer meg en DVD-spiller med HDMI?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, prøver med ny tittel.

Spørsmålet gjelder bildeprosessering. Jeg kjører componentoverføring mellom DVD-spiller og TV, og opplever at det blir ende graderinger i fargene, dvs. at fargepaletten på skjermen ikke er sømløs, men fargeovergangene kan fremstå som belter eller felter med forskjellig farge. Dette er selvsagt mest synlig der det er små forskjeller i farge eller lysintensitet, f.eks. i tåke eller hvis kameraet panorerer over himmelen.

Skyldes dette dårlig prosessering i TV-en slik at dette forsvinner hvis man har DVD-spiller med HDMI?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Vanskelig å si. Hva slags modell er tv'n og DVD spilleren din.
    Regner med det er en orginal DVD film, og ikke noe nedlastet matriale av dårlig kvalitet du ser dette på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en Daewoo HDD-opptaker, ikke all verdens beste spiller, og nei, det er ikke nedlastet film. Dette var aldri synlig på den gamle CRT-TVen så jeg går egentlig ut fra at det har noe med konverteringen fra analoge videosignaler til digitalt som jo må til for å vise det på panelet.

Det gjelder egentlig alle filmer, men jeg la spesielt merke til det på Children og men, tåkesekvensen på slutten.

TV-en er en Panasonic TH37PV45.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •