Plasma vs LCD, hva er mest behagelig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vs LCD, hva er mest behagelig?

Blåser i alt teknisk.

Det eneste som betyr noe er hva som er minst anstrengende for øyene å se på over tid og gir minst slitasje på synet subjektivt sett.

Jeg har en mistanke om at LCD slår Plasma på komfort selv om bildekvaliteten er lavere.

Rett eller feil?

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plasma

Newcomer CV-sether sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er mest behagelig synes jeg..

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma synst eg og er mest behagelig. LCD har en tedens til å vere for lyse og gromsete.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma ja takk; hadde en såkalt bra lcd i en måned holdt på å bli skrullete

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Hei...

Sitat Opprinnelig postet av BjarneBob
    Plasma ja takk; hadde en såkalt bra lcd i en måned holdt på å bli skrullete
    Da er vi i samme båt. Jeg hadde 3 bra lcd'er i hus på under 4 uker. Jeg holdt også på å gå fra forstanden.
    Nå er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre, men den nye plasmaen til Pioneer virker lovende. Prisen er riktignok skyhøy, men det er jo bare å spare en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nysgjerrig på hva som gjorde at dere holdt på å bli gal?

Har sjøl en LCD, og fremdeles med mine fulle fem.

FC

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du bare tror du er det.

Jeg merker ingen nevneverdig forskjell mellom plasma og LCD på det området.

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er som oftest mye mer lyssterke og kan være mer slitsomme for øynene i lengden dersom du ser film i et mørkt rom.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hm...

Sitat Opprinnelig postet av vito
    LCD er som oftest mye mer lyssterke og kan være mer slitsomme for øynene i lengden dersom du ser film i et mørkt rom.
    De hakker en del også... Særlig i store bevegelser...
    Motion Blurring er heller ikke noe de har tatt helt knekken på...
    Så er det dette med baklyset som er fryktelig når rommet er mørkt...
    Sortnivået har også et stykke igjen før det er akseptabelt...

Jeg hadde to Samsunger og en Sony hjemme før jeg ga opp. Av disse tv'ene var nok Samsung m87 den jeg var mest komfortabel med, men den var full av bugs og det analoge tv bildet var ikke noe kult i det hele tatt, selv med dekoder.

Sonyen hadde et bra tv bilde, men sviktet på vanlig dvd. Sortnivået var heller ikke så bra desverre. Blu-ray var fett... Det skal være sagt!
    det blir også veldig harde bilder... Det hadde faktisk vært bedre om de var softere. Bevegelse og håndholdt kamera blir ekstremt markant nå tv'en har et slikt bilde.

Min konklusjon er at det skjedd utrolig mye de to siste årene. Forskjellen på fjorårets topp modeller og årets er enorm, men det skal mer til før dette kan kalles skikkelig gode tv'er. Jeg er spent på hva som dukker opp på nyåret...

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har sett fleire lcd tv`er, men berre en plasma, PX70.. Må berre seie at det er mykje meir slitsomt å sjå på en LCD. Eit eksempel var når eg såg film med en kompis som nettop hadde fått seg ny LCD.. Ganske so bra bildekvalitet var det, men av en eller annen merkelig grunn syns eg bilde blei irriterende og slitsomt å sjå på men skjønte ikkje koffor.. Men stemmer og med det at dei blir ofte alt for lyse, sjølv i bra lyse rom.. At det hakker trur eg er mest på litt billigere LCD tvèr etter mi erfaring.. For min del er plasma mest behagelig..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hum...

Sitat Opprinnelig postet av thoslags
    Eg har sett fleire lcd tv`er, men berre en plasma, PX70.. Må berre seie at det er mykje meir slitsomt å sjå på en LCD. Eit eksempel var når eg såg film med en kompis som nettop hadde fått seg ny LCD.. Ganske so bra bildekvalitet var det, men av en eller annen merkelig grunn syns eg bilde blei irriterende og slitsomt å sjå på men skjønte ikkje koffor.. Men stemmer og med det at dei blir ofte alt for lyse, sjølv i bra lyse rom.. At det hakker trur eg er mest på litt billigere LCD tvèr etter mi erfaring.. For min del er plasma mest behagelig..
    Det er min erfaring også. Lcd bildet blir slitsomt å se på, men jeg tror det har med blant annet hakking å gjøre. Det er også mulig det har med selv billed prosesseringen. Noe er det iallefall... Jeg merker det særlig ved store bevegelser og håndholdt kamera.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er mest behagelig tror jeg kan være litt individuellt. Men både plasma og lcd er mer behagelige enn crt.

Plasmaer har litt mer realistiske fargegjenngivelse og gir et litt "dusere" bilde.
    Lcd'tver gir et skarp og tydelig bilde. Begge deler har sine fordeler.

På begger teknologier er det viktig at de har god bildebehandling. Hakking, flimmer, og skjenerende fargestikk er ubehageligheter man vil unngå. Unaturlig høyt mettede farger kan også bli litt slitsomt i lengden.

Og på disse punktene er nok plasmatv'er de beste. På et generelt grunnlag selvsagt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med de andre her. Plasma gir et litt mer behagelig bilde. Litt for diffust bilde for meg, så jeg endte opp på lcd. Har Samsung LE46m87. Vanlige tv-sendinger er helt greie, med dekoder blir de ganske bra. Men som nevnt tidligere er lcd-skjermer mer lyssterke, og jeg måtte justere litt før jeg fikk et bilde som var både behagelig og bra.

Slik som skjermen er nå er den helt fantastisk. PS3 bildene er sylskarpe og blu-ray og hd-dvd er helt rått. Hakking er det null av og jeg er sensitiv for horisontal panoreringshakking!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Ok...

Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Må si meg enig med de andre her. Plasma gir et litt mer behagelig bilde. Litt for diffust bilde for meg, så jeg endte opp på lcd. Har Samsung LE46m87. Vanlige tv-sendinger er helt greie, med dekoder blir de ganske bra. Men som nevnt tidligere er lcd-skjermer mer lyssterke, og jeg måtte justere litt før jeg fikk et bilde som var både behagelig og bra.

Slik som skjermen er nå er den helt fantastisk. PS3 bildene er sylskarpe og blu-ray og hd-dvd er helt rått. Hakking er det null av og jeg er sensitiv for horisontal panoreringshakking!
    Jeg hadde en 32" M87. Den blurret en del når det var mye bevegelse. Dette var mye bedre på 42". Det kan være 32" er litt treg rett og slett...
    Den var utrolig fet på x-box 360 og funket bra med dvd så lenge jeg brukte component.
    Hdmi gjorde slepet overtydelig og bildet ble alt for hardt, selv etter noe brutale runder med kallibrering. Sortnivået på tv'en er noe av det beste jeg har sett på en lcd, men etter at jeg så en demonstrasjon av Pioneer sin nye plasma så er det ingen tvil om at plasma er best. Både på sortnivå og bevegelse. Til spill og slike ting kan jeg se for meg at lcd er bedre...

Når det er skrevet så har jeg ikke sjekket pioneer grundig nok.
    Jeg har ikke sett hvordan den takler dekoder tv signaler og dvd'en jeg så var Return Of The King, riktignok en 4,5 gb dvd-r, men uansett. Filmen er så full av cgi at den funker på selv de billigste tv'ene man finner. Filmen har også en noe nedtonet fargepalett som skjuler en del av tv'ens virkelige fargespill...
    Spørsmålet er om den takler en runde med en tidelig dvd release av James Bond eller rett og slett noe britisk skitten realisme. Det er da man ser hva disse tv'ene virkelig duger til... Skulle man gå enda lenger så er det nok lurt å teste en tidelig Peter Greenway film også, da ser man iallefall om fargene funker

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Byttet Sony D3000 i Panasonic PV70 og har ikke angret et sekund. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal beholde PV70 eller bytte i en dyrere/større modell, men å gå tilbake til LCD blir uansett uaktuelt

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Ok!

Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Byttet Sony D3000 i Panasonic PV70 og har ikke angret et sekund. Har ennå ikke bestemt meg for om jeg skal beholde PV70 eller bytte i en dyrere/større modell, men å gå tilbake til LCD blir uansett uaktuelt

Gir Panasonic'en mye slep på tv sendinger med dekoder. Hvordan ser dette ut i forhold til D3000?
    Hvordan er sortnivået på den?
    Takler den litt eldre dvd filmer?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hva som er mest behagelig tror jeg kan være litt individuellt. Men både plasma og lcd er mer behagelige enn crt.
    Dette er i grunn et minst like interessant spørsmål. Hvordan er plasma og lcd i forhold til crt?

Personlig synes jeg crt er mer behagelig enn plasma i alle fall. Kjøpte en plasma på prøve for en tid tilbake, og den ble jeg både svimmel og kvalm av. Det var noen med bildet ble laget på tror jeg. Det ble for flytende/ustødig for meg + at jeg opplevde noen "gule blink" i kontrastrike scener. (Etter en sjekk på nett så viser det seg er at den effekten er litt i slekt med regnbueeffekten på dlp og noen få opplever det.)

Når det gjelder crt vs lcd, så vet jeg ikke da jeg ikke har testet lcd-tv`er ennå. Har imidlertid som de fleste andre lcd-skjerm til pc`en, og opplever i alle fall at den er mer behagelig enn crt-skjermen jeg hadde før. Men det er jo pc-skjermer så for tv-skjermer kan det selvsagt være helt annerledes.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Dette er i grunn et minst like interessant spørsmål. Hvordan er plasma og lcd i forhold til crt?

Personlig synes jeg crt er mer behagelig enn plasma i alle fall. Kjøpte en plasma på prøve for en tid tilbake, og den ble jeg både svimmel og kvalm av. Det var noen med bildet ble laget på tror jeg. Det ble for flytende/ustødig for meg + at jeg opplevde noen "gule blink" i kontrastrike scener. (Etter en sjekk på nett så viser det seg er at den effekten er litt i slekt med regnbueeffekten på dlp og noen få opplever det.)

Når det gjelder crt vs lcd, så vet jeg ikke da jeg ikke har testet lcd-tv`er ennå. Har imidlertid som de fleste andre lcd-skjerm til pc`en, og opplever i alle fall at den er mer behagelig enn crt-skjermen jeg hadde før. Men det er jo pc-skjermer så for tv-skjermer kan det selvsagt være helt annerledes.
    Jeg har sett at noen nevner regnbue effekt på plasma. Er dette noe man opplever over tid eller ser man det med en gang? Hva er DLP? Det er noe med video kanon? Dette kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Hvordan funker det?

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DLP er en projektortype der en del blir plaget av at de ser regnbuer (fargeoppbrytinger). Dette kan gi hodepine og kvalme for de som er utsatt for det.

Når det gjelder plasma så er det mitt inntrykk at færre blir rammet av det der, men at det likevel er en del som får problemer. Det er heller ikke helt presist av meg å kalle det regnbueeffekt når det gjelder plasma da det ikke arter seg helt som for dlp-projektorer. Det blir bare kalt regnbue-effekt da det er et kjent problem som mange har sett, og vet konsekvensene av. På plasma arter det seg mer som gule/grønne "blitser" i kontrastrike områder (lyst mot svart bakgrunn og motsatt). For min del utløste det veldig hodepine (nærmest migreneliknende anfall), og det er derfor jeg nå prøver meg med lcd i håp om at det passer meg bedre samt at billedkvaliteten er god nok.

Jeg vi kanskje ikke si at det nødvendigvis sees med en gang. Jeg så det ikke i butikken før jeg kjøpte min plasma, og det vistes mye bedre på film (regner med at kontrastene er sterkere der) enn på tv-sendinger. Problemet er at når du først ser det så vil øynene bli dratt mot disse blinkene enten man vil det eller ikke.

Men som sagt; det store flertall merker heldigvis ikke noe til det....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •