Plasma vs LCD, hva er mest behagelig? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hm...

Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    DLP er en projektortype der en del blir plaget av at de ser regnbuer (fargeoppbrytinger). Dette kan gi hodepine og kvalme for de som er utsatt for det.

Når det gjelder plasma så er det mitt inntrykk at færre blir rammet av det der, men at det likevel er en del som får problemer. Det er heller ikke helt presist av meg å kalle det regnbueeffekt når det gjelder plasma da det ikke arter seg helt som for dlp-projektorer. Det blir bare kalt regnbue-effekt da det er et kjent problem som mange har sett, og vet konsekvensene av. På plasma arter det seg mer som gule/grønne "blitser" i kontrastrike områder (lyst mot svart bakgrunn og motsatt). For min del utløste det veldig hodepine (nærmest migreneliknende anfall), og det er derfor jeg nå prøver meg med lcd i håp om at det passer meg bedre samt at billedkvaliteten er god nok.

Jeg vi kanskje ikke si at det nødvendigvis sees med en gang. Jeg så det ikke i butikken før jeg kjøpte min plasma, og det vistes mye bedre på film (regner med at kontrastene er sterkere der) enn på tv-sendinger. Problemet er at når du først ser det så vil øynene bli dratt mot disse blinkene enten man vil det eller ikke.

Men som sagt; det store flertall merker heldigvis ikke noe til det....
    Det er jo litt kjipt at man kan få slike symptomer av en skjerm.

Man kan jo undres på om det kan skade øynene til de som ikke ser det også.
    Plasma stråler en del har jeg hørt, noen slags form for elektromagnetisk stråling? Om dette er verre enn det vi omgir oss med til daglig er jo vanskelig å si, men litt kjipt er det jo.
    Flatskjermen er en forholdvis ny teknologi og eventuelle skader på øyne, og kropp vil ikke vise seg før om 30 år, uansett.
    Jeg drar litt i alle rettninger for tiden...
    Lcd er helt klart det mest populære formatet. Det betyr at dette bare vil bli bedre og bedre og bedre. Sånn sett så er jeg tilbake på gjerdet... Det er ikke noe problem for meg å vente et år, men helst ikke så mye mer enn det

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dudeeven
    Gir Panasonic'en mye slep på tv sendinger med dekoder. Hvordan ser dette ut i forhold til D3000?
    Hvordan er sortnivået på den?
    Takler den litt eldre dvd filmer?
    I påvente av at Get skal komme med en ny digital PVR-dekoder med HDMI så kjører jeg uten dekoder (dvs dårlig analogt signal rett i tv'en). Kan ikke si jeg har opplevd noe merkbart slep på noen av skjermene. Fikk forresten inn noen ukodede digitalkanaler med Sonyen og i det store og hele så virket bildet da veldig bra.

Sortnivået opplever jeg vel som nogenlunde likt, men baklyset til Sonyen skinner litt gjennom det svarte når man sitter i dempet belysning noe som irriterte øynene mine. Opplever plasmaen som mye mer behagelig i dempet / helt mørkt rom. På den annen side *må* man nesten dempe belysningen hvis man skal se en film med mørke scener på PV70, hvis ikke blir refleks et problem.

Plusser og minuser slik jeg har opplevd det

Plasma (PV70):
    + mer naturlige farger og en rikere fargepalett.
    + generelt mer behagelig bilde å se på (skyldes sannsynligvis i stor grad punktet over)
    + bedre å se på i dempet belysning/mørke
    + bedre pris/ytelse-forhold

- ikke like skarp som LCD. Personlig synes jeg dette kun er et problem hvis man skal bruke Tv'en som dataskjerm.
    - blank skjermflate gir reflekser som kan være plasgsomme i enkelte tilfeller. Vanligvis ikke noe problem med "vanlig" tv-titting (som stort sett består av sterke og fargerike bilder), men kan være et problem i mørke scener.

LCD (D3000):
    + matt skjermflate gjør den nærmest immun mot reflekser
    + godt egnet til databruk (så sant skjermen støtter 1:1 pixelmapping slik som D3000)

- en del fargeforskjeller ble overtydelige. Dette var spesielt merkbart på TV-sendinger hvor lyssetting ofte varierer fra bilde til bilde. I det ene øyeblikket var bildet ok, men når kameraet skifte, man byttet kanal, e.l. så så bildet plutselig rart ut. Dette gjorde at jeg veldig ofte ble sittende å justere instillingene.
    - selv om sort ikke nødvendigvis var så mye mindre sort enn på plasmaen så hadde detaljene i de mørke områdene en tendens til å forsvinne. Man får "sorte hull". Et større problem med TV enn film, dog.

I tillegg opplevde jeg litt ugjevnt baklys og litt gulstikk i enkelte farger men dette er vel spesifikt knyttet til den skjermen jeg hadde og ikke LCD generelt.

Har ikke opplevd noen problemer med innbrenning/retention på plasmaen, men dette kan muligens variere fra produsent til produsent.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått med meg at LCD holder lengre, bruker mindre strøm, og ikke er så utsatt for inn brenning.

Hvordan er det med det miljøgifter i disse produktene. Plasma paneler inneholder en slags gass. Er det noe som blir en "miljøbombe" om 10 år, eller er det andre forskjeller på plasma og lcd som går på miljø, eller HMS. Jeg fikk jo med meg om at det var snakk om å forby flatskjermer på grunn av miljøgifter, så jeg regner med at det kanskje er forskjeller på LCD og plasma her?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge har en oppgitt levetid på ca 60000 timer. Mer enn nok med andre ord.
    Reelt sett bruker begge teknologiene like mye strøm.
    Innbrenning er ikke noe stort problem hvis man velger rett merke ( Pana og Pio )

Lcd er kanskje mest miljøvennlig. Sony D3000 fikk forresten årets miljøpris av EISA. Men hva de har lagt vekt på i bedømmelsen vet jeg ikke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •