HDTV, primært til PS3-spilling!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb HDTV, primært til PS3-spilling!

Hola, godtfolk! :-D

Er en gutt på 21 år som har planer om å bytte ut min gamle 21" TV som jeg har hatt siden jeg var 13 år. Har ikke så veldig stor peiling på alt dette tekniske rundt TV, så synes det er best å høre med dere som forhåpentligvis vet hva dere snakker om. Skal primært bruke den til PS3-spilling, men den bør jo fungere greit med TV også. Har ingen TV-signal kilde for øyeblikket (!) men ender nok opp med digital parabol, når jeg får rotet meg til å fikse det.

LCD vs. Plasma

Har hørt/lest at LCD er best når det gjelder spill. True or False? Faren til en kamerat kjøpte seg en ny og dyr Samsung 42" plasma i fjor (husker ikke modell) men han har allerede fått innbrenning. Stort problem på plasma?

Size does matter?

Siden min nåværende TV er på 21" så vil alt over virke større, hehe, men ser for meg noe rundt 42" +/-. Si 37"-42".

15 000,-

Er student med studentøkonomi, men har da noen kroner, så makspris settes til 15 000,-. (Men kommer noen med noe veldig bra som er bittelitt dyrere så kan det selvfølgelig vurderes)

HD-Ready vs. Full-HD

Har jo spilt PS3 i Full-HD, og det var en fryd. Vil gjerne gjøre det litt oftere, men ikke for enhver pris. Veldig mye dyrere med Full-HD? Og hvordan er dette med tanke på TV (digital parabol) og Blu-Ray?

Sikkert noe jeg har glemt nå, men det får holde foreløpig.

Håper på gode svar!

Mvh

Qwertypablo

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD vs. Plasma
    Til film, tv og sportsendinger er det nok plasma tv'er som gir deg best bilde for pengene såfremst man har litt lyskontroll i rommet. Husk å kjør på litt lave kontrast innstillinger i begynnelsen, og unngå statiske bilder de første 200 timene. Etter dette er faren for innbrenninger kraftig redusert og man kan stort sett gjøre som man vil.

LCD tv'er med matt skjermflate fungerer best i lyse omgivelser, da de er ganske lyssterke og ikke plaget av sjennerende reflekser. Men de leverer ikke like godt svartnivå og realistiske farger som en god plasma i dempet belysning.

Begge teknologiene takler tvspill godt. Men en plasmaskjerm av dårlig kvalitet liker nok ikke statiske bildeelementer. De nyeste skjermene fra Pioneer og Panasonic er ikke særlig plaget av dette. Mange her på forumet som bruker Panasonic PX70 og PS3. De virker svært fornøyde

Size does matter?
    Ja. Størrelsen teller. Man blir fort vandt til et stort bilde, og dette er ganske vanedannende. Mye vil fort ha mer... Men hvor stor tv du ønsker kommer jo også litt an på hvor langt unna du vil sitte fra tv'n.

15 000,-
    Beste plasmaskjerm til under 15000,- er nok uten tvil Panasonic PX70. Finnes i størrelsene 37,42, og 50"

Beste LCD til under 15000,- er nok Sony 40D3000. Ønsker du fullHD panel er Samsung 40M86/87 en god kandidat hvis man får en av de nyproduserte modellene slik at man slipper alle bug'sene den har vært plaget med.

HD-Ready vs. Full-HD
    Ikke så veldig viktig spør du meg. Det er så mange andre elementer som er viktigere for å oppnå høy bildekvalitet at 1920x1080 i oppløsning ikke er så viktig på størrelser under 50".

Håper dette var til litt hjelp. Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Så litt på Samsung 40M86/87 nå. Hva er forskjellen på de to? Synes alt som stod i teksten var helt likt jeg. Forskjellen fant jeg i prisen, hvor M86 var litt over en tusenlapp dyrere enn M87 (13 398 vs. 12 337)...

Jeg har HDMI-utgang på den bærbare PC-en min. Best å koble den til en LCD eller plasma?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er samme tv. Ingen spesifikkasjonsmessige forskjeller. Kun designet som er litt forskjellig. M87 har en sølvlist nederst på tv'n.

Jeg har HDMI-utgang på den bærbare PC-en min. Best å koble den til en LCD eller plasma?
    Lcd skjermer er litt mer pc vennlige, da de fungerer fint sammen med statiske bilder ( eks. windows miljøet ) .
    Det beste er om tv'n støtter 1:1 pikselmapping. Og det gjør M86/87

Active vito sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    321
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter å ha sett Samsungs LE52M86 i butikklokale (som er overflomma med lys) så var sortnivået genialt hvis du planlegger å spille mest, da kan lyset være på i rommet og du får en god skjerm til en god pris (tenker nå på 46", det var 52" jeg så på).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en sølvfarget list er den eneste forskjellen på de to, så tror jeg muligens at jeg går for den uten den sølvlisten, altså LE40M86, selv om den er dyrere. Hvis valget faller på Samsung da...

LE52M86 og LE46M86 var nok litt for dyre for meg, hehe. Får vente til jeg er ferdig med utdannelsen :-D

Og jeg har ikke peiling på hva 1:1 pikselmapping er for noe

Når vi først er inne på piksler, er det noe stort problem med døde piksler på nye modeller nå for tiden eller? Har en død piksel på den lille TV-en min nå, som alltid har vært der, og den irriterer meg grønn hver gang det er mye hvitt på skjermen, for da ser jeg den svarte prikken :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelt forklart betyr 1:1 pikselmapping at hver piksel som kommer fra pc'n havner på tilsvarende plass på tvskjermen. Da slipper man overscan (at noe av bildet ikke får plass på skjermen). Dette sikkrer også at man får et skarp og godt pcbilde.

Noe stort problem er ikke døde eller faste piksler. Men det fårekommer fremdeles en og annen gang.

Samsung tror jeg har veldig god garanti mot pikselfeil, men det er mulig jeg husker feil, så det må nesten noen andre svare på...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hmm

Nå har jeg finlest listen med spesifikasjoner på Samsung LEM86/87 og funnet følgende forskjeller:

(Spesifikasjonene er hentet fra Samsungs egne sider)

M86 har følgende som M87 IKKE har:

Digital Comb Filter - CCFL
    Integrert CAS
    AAA batterier til fjernkontroll :P

M87 har følgende som M86 IKKE har:

Barnelås :P

-----

Barnelås driter jeg i, men synes det virker rart at de har det på en modell og ikke en annen. Kan jo være skrivefeil på den siden. Og jeg lurer jo også på hva Digital Comb Filter og Integrert CAS er for noe :P

M86 Specs: http://www.samsung.com/no/products/t..._series_no.pdf

M87 Specs: http://www.samsung.com/no/products/t..._series_no.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •