Svart, svartere, svartest... blir "aldri" bra nok :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Svart, svartere, svartest... blir "aldri" bra nok :)

Jeg kjøpte etter maaasse styr og undersøkelse en Samsung LE40M87 for ca 2 mnd siden. I utgangspunktet er jeg kjempefornøyd med TV'en, har ikke hatt noen av problemene som mange beskriver (MoviePlus f.eks.), den har fungert tipp topp fra første stund.

Kjøpte den først og fremst pga. det gode sortnivået alle snakket om, og etter at jeg har fått den har jeg blitt bare mer og mer opptatt av dette og hvor viktig det er med svartnivå. Denne skal være den LCD-TV med best sortnivå på markedet idag (sånn roughly), og i et godt opplyst rom vil jeg faktisk påstå at svartnivået kan måle seg med Pioneer 428/508-plasmaene (mange vil sikkert være uenig, men ser slik ut på meg når man ser på de side om side i butikk).

Når mørket senker seg derimot, f.eks. i et helt mørklagt rom er det klart at M87'en sliter litt mer. Sitter man RETT på, og ikke for høyt ift. til TV-en ser det ganske bra ut med Energy Saving på High og Backlight på 0. Men man mister litt sprut i de lyse områdene da, pluss at bekksvarte bilder fortsatt blir litt grå. Generelt må jeg vel si at den ikke er "svart nok" for meg i dempet belysning, spesielt hvis jeg sitter med en tanke skrå innsynsvinkel. (20-30 grader max), og selvsagt enda værre jo lengre ut til siden man kommer.

Etter at jeg fikk denne TV'en har det gått opp for meg at mine krav har økt ekstremt mye. Syntes min gamle CRT var god når jeg hadde den, men M87'en har faktisk omtrent like godt svartnivå, som jeg altså nå synes er for dårlig. Har faktisk vurdert å bytte den i en Pioneer 428XD, men der kommer oppløsningen inn i bildet. 1024x768 er for lavt for meg, har sett en del på den i butikk og synes man ser pikslene altfor tydelig. Jeg sitter vel forholdsvis nærme, max 2,5 meter. 50-tommer blir litt vel stort, ihvertfall for lommeboka.

Så per dags dato har jeg mer eller mindre slått meg til ro med at det ikke finnes noen TV på markedet idag som er 100% bra nok, i passende størrelse. Av de som finnes synes jeg M87 nok er av de aller best, av alle de jeg har studert (som nå begynner å bli ganske så mange), så jeg beholder nok den en god stund enda.

Er det flere som kjenner seg igjen her? Irriterer meg litt over at mine egne krav har økt såpass, ellers ville jeg vært superfornøyd med min M87 (er forsåvidt ganske godt fornøyd også da, men...).

Men, er det da noen av dere guruer som tror/vet om det kommer noen TV som har 1080p oppløsning, er mellom 40-46 tommer og er en "killer" på svartnivå i løpet av, la oss si, et års tid? Helst LCD, men Plasma kan funke.

Min drøm er å ha en TV som viser svart så godt at man ikke ser forskjell på den pianoblanksvarte ramma på TV'en og det svarte i bildet, i et helt mørkt rom, uansett innsynsvinkel. Samtidig må den være så skarp og klar at piksler er umulig å se over 2 meters avstand og ingen detaljer forsvinner i mørke områder. Jakten på TV'en med perfekt svartnivå har for min del begynt, men jeg er redd den kommer til å var noen år enda....kanskje for alltid

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både Panasonic, Pioneer, og Samsung kommer med Plasmaskjermer med 1920x1080 pikslers oppløsning nå til høsten. Kanskje dette er noe for deg.
    Om man får de i 42" husker jeg ikke. Alle disse merkene er blandt de beste på svartnivå.

Sony's nye LCD tv'er har et imponerende svartnivå. Tipper nok at deres nye toppmodeller X3000/X3500 kommer til å sette en ny standard innenfor bildekvalitet på LCD tv'er. Disse modellene kommer til høsten

Uansett. Pio's 428/508 er nok kongen av svart foreløpig. Men om et par uker kommer LX serien med 1080P, som mest sannsynlig har minst like godt svartnivå.

Alle modellene jeg har nevnt blir nok verdt å sjekke ut.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Både Panasonic, Pioneer, og Samsung kommer med Plasmaskjermer med 1920x1080 pikslers oppløsning nå til høsten. Kanskje dette er noe for deg.
    Om man får de i 42" husker jeg ikke. Alle disse merkene er blandt de beste på svartnivå.

Sony's nye LCD tv'er har et imponerende svartnivå. Tipper nok at deres nye toppmodeller X3000/X3500 kommer til å sette en ny standard innenfor bildekvalitet på LCD tv'er. Disse modellene kommer til høsten

Uansett. Pio's 428/508 er nok kongen av svart foreløpig. Men om et par uker kommer LX serien med 1080P, som mest sannsynlig har minst like godt svartnivå.

Alle modellene jeg har nevnt blir nok verdt å sjekke ut.
    Det er nok sånn at man får det man betaler for. Ofte en gylden regel som har unntak

Men å gå fra 15k som en 40M87 i dag koster til X3000/3500 som ryktene skal ha det til koster rundt 40k er vel litt drøyt? Det er vel ingen som har endelig pris for noen av dem.

Må si sortnivå for meg er svært avhengig av kilden. RiksTV f.eks sliter med en del gråtoner. Sjekk selv ved å sette på letterbox i dekoderen. DVD spilleren min fra Denon har supre farger og sortinivå er meget imponerende. Og jeg må nesten slenge meg på trådstarter sitt argument om at M86/87 har såpass godt sortinivå at det måler seg fint med Pioners plasma varianter. Det sier jo litt i grunn.

En ting jeg har funnet ut, er at jo mer lesing jeg gjør om HiFi og spesielt TV aparater, så ser jeg at jeg er blitt svært kresen. Det man ikke vet, har man ikke vondt av... Så det er på godt og vondt at man er opplyst om teknologi som både kommer og er på markedet. Derav dette med at man aldri blir helt fornøyd, fordi det alltid kan bli bedre.

Nå er vel Samsung M86/87 serien allerede blitt "dinosaurer" på markedet være seg teknologi og paneler. Spent på å se hva Sony kan klare med sine nye skjermer.

Intermediate dudeeven sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Vel...

Sitat Opprinnelig postet av andylove
    Det er nok sånn at man får det man betaler for. Ofte en gylden regel som har unntak

Men å gå fra 15k som en 40M87 i dag koster til X3000/3500 som ryktene skal ha det til koster rundt 40k er vel litt drøyt? Det er vel ingen som har endelig pris for noen av dem.

Må si sortnivå for meg er svært avhengig av kilden. RiksTV f.eks sliter med en del gråtoner. Sjekk selv ved å sette på letterbox i dekoderen. DVD spilleren min fra Denon har supre farger og sortinivå er meget imponerende. Og jeg må nesten slenge meg på trådstarter sitt argument om at M86/87 har såpass godt sortinivå at det måler seg fint med Pioners plasma varianter. Det sier jo litt i grunn.

En ting jeg har funnet ut, er at jo mer lesing jeg gjør om HiFi og spesielt TV aparater, så ser jeg at jeg er blitt svært kresen. Det man ikke vet, har man ikke vondt av... Så det er på godt og vondt at man er opplyst om teknologi som både kommer og er på markedet. Derav dette med at man aldri blir helt fornøyd, fordi det alltid kan bli bedre.

Nå er vel Samsung M86/87 serien allerede blitt "dinosaurer" på markedet være seg teknologi og paneler. Spent på å se hva Sony kan klare med sine nye skjermer.
    Jeg hadde en M87 32" en stund, men byttet den til en Sony KDL D3000 på grunn av film+ bug.
    M87 hadde et langt bedre sortnivå enn hva Sony hadde, iallefall etter en runde med vanlig kallibrering. Nå har jeg lært at man kan stille gråtone skalaen i service menyen til KDL slik at sortnivået kommer enda mer ned. Skulle gjerne sett den med det... Da hadde jeg kanskje hatt et annet syn på saken.
    Jeg sjekket Return Of The King på både Sony og Samsung.
    Sony var den tv'en som produserte det mest kunstige bilde. Dette til tross for Samsungs litt overdrevne farge palett.
    Til slutt leverte jeg tilbake Sonyen også, rett og slett p.g.a sortnivået. Nå er det gamle billedrøret tilbake i stua og slik blir det nok noen måneder til. Lcd nærmer seg noe som er bra, men de er ikke helt der enda.
    Sort skal være sort...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fint av deg å nevne signalkilden, andylove. Det glemte jeg jo helt.

Her er det store variasjoner. Mange bytter tv i håp om å få et bedre svartnivå, mer detaljer og mindre støy i mørke filmscener ol, når det kanskje faktisk er signalkilden som er problemet. Kanskje tv'n ikke er "the weakest link" ?

Denons DVD spillere de siste årene har hatt et meget godt svartnivå. Mange andre spillere blir rett og slett litt blass i forhold.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jupp...

Veldig fint av deg å nevne signalkilden, andylove. Det glemte jeg jo helt.

Her er det store variasjoner. Mange bytter tv i håp om å få et bedre svartnivå, mer detaljer og mindre støy i mørke filmscener ol, når det kanskje faktisk er signalkilden som er problemet. Kanskje tv'n ikke er "the weakest link" ?

Denons DVD spillere de siste årene har hatt et meget godt svartnivå. Mange andre spillere blir rett og slett litt blass i forhold.
    Det har nok også en del å si ja...

Neste gang jeg kjøper tv så skal jeg nok slenge med en Denon spiller også.
    Var inne på Samsung.no nettopp. Det ser ut som de har lagt ut to nye serier med tv'er. F8 med 100hz, full hd og 25000:1 i kontrast ser jo ut som en liten lekkerbisken.
    Det er kanskje denne de vil at folk skal kjøpe til jul...
    Er det noen som vet noe om den?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye Samsung modellene virker spennende ja. Men jeg regner med at denne oppgitte dynamiske kontrasten ikke er reel ved normal bruk. Jeg vet iallefall ikke om noen tv'er enda som man faktisk kan bruke dynamisk kontrasten på med godt resultat. Men det er jo lov å håpe...

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Hm, den PZ700 så jo ikke så dum ut! Jeg får lete og se om jeg finner noen tester av denne. Kvaliteten hva sortnivå og kontrast angår bør vel være minst like god som PX70, kanskje enda bedre? Oppgitt kontrast ser jeg er 5000:1, som virker noe lavt, men om det er reell panelkontrast (ved "sjakkbrett-bilde") så er det kanskje ikke så ille?

F8-serien til Samsung høres jo rimelig god ut, men hvor blir det av den annonserte 71/81-serien med 100 000:1 i kontrast?

Signalkilde har selvsagt en del å si, og jeg er klar over at man ikke alltid kan skylde på TV'en for at et bilde har dårlig sortnivå/ser blasst og grått ut. Men på min HD-E1 som nå brukes som DVD/HD DVD-spiller så synes jeg den får det like svart i filmer som når TV'en står på uten signal inn. Og det er ikke svart nok, hehe, så da er det jo TV'en som må ta skylda...

Sony synes jeg priser sine LCD for høyt i forhold til konkurrentene, av det jeg har sett er de ikke tilsvarende bedre på bilde som prisen burde tilsi (enda ihvertfall, har jo ikke sett X3500/3000, kun X2000).

Men takk for tips om hvilke modeller jeg kan holde et øye med, blir spennende å se hva som dukker opp! Jeg er nå 100% rammet av "AV-forbannelsen" (med vekt på Video for tiden), så mens jeg venter/ser så er det vel bare å spinke og spare så man har midler når drømmeutstyret dukker opp

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hÆ?

De nye Samsung modellene virker spennende ja. Men jeg regner med at denne oppgitte dynamiske kontrasten ikke er reel ved normal bruk. Jeg vet iallefall ikke om noen tv'er enda som man faktisk kan bruke dynamisk kontrasten på med godt resultat. Men det er jo lov å håpe...
    Jeg forstår ikke hva du mener. Dynamisk kontrast funker jo som bare det... Perfekt for de som liker litt psykedelisk rockevideo look på film og tv. Samsung sin funket faktisk på m87. Det var iallefall ikke et problem å ha den på...
    Har sett lcd hvor den kan dimme opp og ned i samme bilde. Særlig hvis en person går fra lyst til mørkt eller motsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det bare er meg som ikke liker et psykedelisk rockevideo look på film og tv, hehe. Uansett. Jeg tror nok at de aller fleste slår av denne funksjonen da den kan virke ganske forstyrrende.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Jepp...

Kanskje det bare er meg som ikke liker et psykedelisk rockevideo look på film og tv, hehe. Uansett. Jeg tror nok at de aller fleste slår av denne funksjonen da den kan virke ganske forstyrrende.
    Jeg var ironisk i mitt forrige innlegg. Dynamisk kontrast er en svært uvennlig funksjon. Det er rart at de ikke heller jobber mer med de faste kontrast innstillingene. At tv selv skal korrigere hver scene og hvert bilde selv er helt meningsløst. Det må på en eller annen måte være plagsomt for folk som ikke vet så mye om det heller. Jeg vil tro at det gir en inntuitiv følelse av uro.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ironi, ja. Det forklarer jo det jeg syntes var litt merkelig, hehe.
    Har jo fått med meg hvor kresen du er, så her var det noe som ikke stemte

Er den dynamiske kontrasten slått av eller på som standard ?

I enkelte butikker ser jeg at den er slått på ved enkelte modeller. Tv'ene står der å blinker som om de tror at de er en spilleautomat... Mens andre ganger har de slått den av, slik at bildet blir mer behagelig og ikke like forstyrrende å se på.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Hm...

Ironi, ja. Det forklarer jo det jeg syntes var litt merkelig, hehe.
    Har jo fått med meg hvor kresen du er, så her var det noe som ikke stemte

Er den dynamiske kontrasten slått av eller på som standard ?

I enkelte butikker ser jeg at den er slått på ved enkelte modeller. Tv'ene står der å blinker som om de tror at de er en spilleautomat... Mens andre ganger har de slått den av, slik at bildet blir mer behagelig og ikke like forstyrrende å se på.
    Den har vært på i standard settingen på de tv'ene jeg har hatt hjemme.
    De skryter jo svært av denne dynamiske kontrasten, men spør du meg så tror jeg dette er en funksjon som enten må bli mye bedre eller rett og slett helt borte.
    Personlig så sklir jeg mot den nye plasmaen til Pioneer. Den hadde et utrolig bra bilde. Om den funker som vanlig tv vet jeg ikke, men til hjemmekino så er jeg ikke i tvil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på hvor god bildebehandlig de forrige gen. Pioneer skjermene hadde, er nok også denne blandt de aller beste på vanlig tv signaler !

Ihvertfall så lenge man har lyskontroll i rommet tv'n skal så i

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Ah!

Med tanke på hvor god bildebehandlig de forrige gen. Pioneer skjermene hadde, er nok også denne blandt de aller beste på vanlig tv signaler !

Ihvertfall så lenge man har lyskontroll i rommet tv'n skal så i
    Si ikke det!

http://www.pioneer.no/files/no/2007whathifipdp508xd.pdf

Les!

Active Kimi sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    415
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonics PZ700 får litt pepper for dårlig lysstyrke (lav kontrast, som også de oppgitte tallene indikerer) i diverse tester, slik at den funker nok ikke så bra i lyse rom (som stua mi). Om kvelden er den sikkert super, men kjedelig om TV'en blir for mørk på dagtid.

Frister denne 8. generasjonen til Pioneer, ihvertfall når full HD-modellene kommer. Prisen blir vel et eget kapittel da, for oss "vanlige dødelige" ihvertfall. Men man får vel det man betaler for... *leve på vann og tørt knekkebrød i et halvår for å spare*

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1,096
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Joda...

Sitat Opprinnelig postet av Kimi
    Panasonics PZ700 får litt pepper for dårlig lysstyrke (lav kontrast, som også de oppgitte tallene indikerer) i diverse tester, slik at den funker nok ikke så bra i lyse rom (som stua mi). Om kvelden er den sikkert super, men kjedelig om TV'en blir for mørk på dagtid.

Frister denne 8. generasjonen til Pioneer, ihvertfall når full HD-modellene kommer. Prisen blir vel et eget kapittel da, for oss "vanlige dødelige" ihvertfall. Men man får vel det man betaler for... *leve på vann og tørt knekkebrød i et halvår for å spare*
    Den koster flesk...
    26-28 000 laken koster herligheten. Jeg er absolutt en av de dødelige, men smører jeg meg med middels tålmodighet og sparer litt så har jeg den om ikke så alt for lenge.
    Det jeg har lært av min jakt etter en god tv er at kvalitet koster og det er kvalitet man må ha.
    Film, tv og spill skal nytes og ikke forstyrres av diverse plagsomme detaljer som trekker ned all kosen og får potetgullet til å sette seg i halsen.
    Pioneer er et hode foran de fleste med sine skjermer, det er verd å vente litt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •