tette striper og ruter i film blir grøtete og rart

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tette striper og ruter i film blir grøtete og rart

som tittelen sier så har jeg et problem. på filmer der folk går med f.eks. dressjakker med tette striper eller små ruter, blir hele gressjakken "glinsende" og rar. meget venskelig å forklare men jeg tror noen forstår hva jeg mener.
    utstyret jeg bruker er:
    marantz dv4610 dvdspiller
    sony 32" crt tv
    fullkoblet scart i mellom (tror jeg får utnyttet rgb-signalet, men har aldri sett direkte at det er det)

håper noen vet hva dette skyldes, og hva som evt. kan gjøres med det...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du opplever det som kalles "banding". Det skjer fordi det blir veldig "intense" kontraster i det analoge signalet og signalet ikke klarer å svinge som det skal.
    Bedre kabler kan hjelpe en del.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke helt enig i forklaringen din, bove.

Når man prater om banding i tv sammenheng, så er det ikke snakk om problemer med intense kontraster. Snarere tvert imot.
    Med banding mener man problemer med små graderinger. Også kalt falske konturer i digital sammenheng. Her skiller man gjerne mellom posterization og solarization. Med CRT skjermer er betegnelsen fargegraderinger mer brukt.

Her er et eksempel på et bilde med for lav fargebredde noe som fører til synlige graderinger :

Vedlegg 23015

Hei, sigvald. Skjønner ikke helt forklaringen din men forslaget til bove om å bytte til bedre kabel kan kanskje hjelpe. Hvis det er slik at du kjører bildet over kompositt, så har du mye å hente ved å velge komponent. De fleste tv'er har ikke et godt nok "CombFilter" til å behandle kompositt signaler på en tillfredstillende måte ( skille chrominance og luminance fra hverandre ) . S-Video og komponent-video går utenom tv'ns CombFilter.

Men som sagt. Kan hende jeg har missforstått forklaringen din helt her, hehe.
    Hvis du med glinsende f.eks mener flimmrende, så kan det være de-interlace problemer. Prøv å veksle mellom å sette DVD spilleren din til å sende enten 576i eller 576P. Dvs. slå av eller på progresiv scan på DVD spilleren, og se hva som gir best resultat.
    Ved dårlig deinterlacing blir man også ofte plaget av sagtann effekten :

Vedlegg 23016

Kom gjerne tilbake med en litt mer nøyaktig/utfyllende forklaring av problemet.
    Vet som sagt ikke om jeg har missforstått deg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye for svar.
    som sagt så har jeg problemer med å formulere det jeg ser her, men det stemmer at det flimmrer på en måte, og det danner seg striper på det rutete eller stripete området, som liksom beveger seg i en retning. det jeg bruker nå er som sagt fullkoblet scart av type dyreste fra biltema. som sagt så er jeg usikker på om denne bare brukes til å overføre kompisitt-signal, eller rgb..

skal prøve å gjøre som du sier å slå av/på progressiv scanning...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er nå sikker på at jeg bruker rgb-signaler over scart. prøver å lete etter filmscener hvor dette dressjakke-fenomenet skjer. det var mange av dem i goodfellas, men den har jeg ikke til rådighet akkurat nå..

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på moirémønster?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At jeg ikke tenkte på det, jfinneru. Helt klart at dette kan vært fenomenet.

Hei, sigvald. Jeg skal prøve å forklare, selv om jeg kanskje ikke er så god til akkurat det å si det på en forstålig måte, hehe :

Moiré er en inferens som blir synlig på bildet i spesielle situasjoner på finere detaljer i bildet. Eks to linjer som skulle vært paralelle, men istedet krysser hverandre. Kan også oppså som et bølgete mønster.

Her er noen eksempler som slik at du kjenner igjen fenomenet :

Uten Moiré :
    Vedlegg 23030

Med Moiré :
    Vedlegg 23031

Her er et eksempel på hvordan Moiré kan oppstå ved vrtikale og horisontale linler :
    Vedlegg 23032

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det, tror det er dette som skjer ja. hva kan gjøres for å motvirke, fjerne dette? veldig irriterende hvis du først begynner å se etter det

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ganger skylles dette kameraet eller utstyret under produksjon. Andre ganger distribusjonen eller sluttbruker. Med tanke på dagens filmkameraer og behandlig av det ferdige kildematerialet, så er nok ikke dette den mest sannsynlige grunnen. Men jeg er ikke helt sikker på dette.
    Problemer med bildekvaliteten ligger som oftest hos distributøren (CD, GET, osv) eller sluttbrukers utstyr. I dette tilfellet en eller flere av dine komponenter.

Her er noen tips du kan forsøke :

Hvis dette er tilfellet kan man begynne med å plassere komponentene litt fra hverandre, for å unngå inferens. Dvs ikke sette dvd spilleren rett oppå tv'n ol.
    Prøve med en bedre kabel (unngå kompositt !).
    Prøve å kople signalkilden til en annen inngang på tv'n.
    Prøve en annen/bedre signalkilde.
    Prøve den signalkilden du har på en annen tv.

Hvis ingenting av dette hjelper burde jo kildematerialet ( eks. selve DVD filmen) være problemet. Dårlig produksjon eller lignende.

Kan jo hende at noen andre her har litt bedre tips enn de jeg nå har postet.

Lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Moiré pattern - Wikipedia, the free encyclopedia

Moiré patterns are commonly seen on television screens directly when a person is wearing a shirt or jacket of a particular weave or pattern, such as a houndstooth jacket, due to sampling problems in the television camera. As the person moves about, the Moiré pattern is quite noticeable.

Taking a picture of a TV screen with a digital camera often produces severe moiré patterns.
    Nrk benytter visstnok tester av dresser og andre plagg med striper for å se om de gir irriterende moire-artefakter.

Siden videokamera normalt ikke etterlever Nyquist så får man i større eller mindre grad speiling av høye frekvenser, i motsetning til CD-spillere som har slik filtrering.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Ser det jo ganske ofte på nyhetsendinger ol når de må ta ting litt på sparken. Det kommer det jo fort et interjuv objekt som har valgt å stillle opp i gråstripet dress, hehe.

Men på spillefilmer er de nok litt nøyere på dette. I tillegg har de jo mulighet til postprosessering av bildet, slik at man får det bildet regissøren ønsker å formiddle.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Men på spillefilmer er de nok litt nøyere på dette. I tillegg har de jo mulighet til postprosessering av bildet, slik at man får det bildet regissøren ønsker å formiddle.
    Spillefilmer er jo tradisjonelt analog film, og uten dette problemet.

Når de scanner filmrullene for digitalisering tror jeg det er vanlig å benytte høyere oppløsning enn utgangsfrmatet slik at man kan tilfredsstille nyquist.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker igjen for svar
    avstand mellom tv og spiller burde ikke være noe problem, da tven står oppå en høy benk hvor spilleren står i bunnen.
    å prøve en annen inngang på tven tror jeg ikke er lurt, da det bare er den jeg bruker nå som støtter rgb, hvis ikke blir det vel kompositt.
    kabel har jeg mine tvil om kan forårsake dette, og det er uaktuelt å bruke massevis av hundringser på en scartkabel.

tven tror jeg skal være en litt skikkelig modell, som kostet endel dengang den var ny.

hvis noe er dårlig så er det i såfall dvdspilleren. tror ikke jeg vil kjøpe ny av det heller, da jeg må opp i et par tusen for å få en som er merkbart bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke ønsker å gå igjennom hele sekvensen jeg nevnte over, så kan du jo ta med filmen du ser disse moiré effektene på, å spille scenene av hos noen du kjenner på utstyret de eier. Ser du ikke de samme artefaktene hos de, ligger jo problemet hos deg. Prøv helst hos flere du kjenner.

Har de også samme problem, er det nok innspillingen av materialet som ikke holder høy nok standard.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •