Forbud mot bla. flat tv og kamera...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbud mot bla. flat tv og kamera...

Noen som har noen kommentarer eller noe mer utfyllende om denne saken?

Det er jo bare typisk Norge dette.. Må bare få handlet inn i en fei!:

VG Nett - Teknologi

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir aldri å skje. Er for mye penger inne i bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikke håpe det nei!
    Da blir det SERIØS svartebørs på meg jaffal!

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør de i alle fall vente til jeg får meg 50" fullHD plasma!

Miljøgifter i forbrukerelektronikk er selvsagt svært uheldig og bør unngås i størst mulig grad. SFT har rikignok sagt at hvis grenseverdiene blir så lave at de skaper unødig mye brydderi så vil de kunne justere de. Slik jeg tolker det vil det bli innstramminger og kun de mest miljøvennlige produsentene vil overleve. Noe som jeg forsåvidt syntes er greit nok.
    Poenget er i alle fall at artikkelen krisemaksimerer problemstillingen, det blir neppe noe forbud men sansynligvis innstramminger.

Edit:
    Fant igjen sitatet fra SFT:
    Inger Grethe England i Statens forurensningstilsyn stiller seg uforstående til påstandene om at forbudet vil resultere i tomme butikkhyller.
    - Poenget med en høring er nettopp å få alle sider av saken belyst, og skulle det vise seg at grenseverdiene er for lave, eller at det ikke finnes gode nok alternativer, så må vi selvsagt vurdere endringer, sier England

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...- Poenget med en høring er nettopp å få alle sider av saken belyst, og skulle det vise seg at grenseverdiene er for lave, eller at det ikke finnes gode nok alternativer, så må vi selvsagt vurdere endringer, sier England

Hva vil egentlig det si ?!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sier bare det at noen har for lite å gjøre, så da slenger de bare ut noe svada uten mål å mening. kommer ikke til å bli noe forbud

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok bare en ekstra miljøavgift på de produktene det gjelder...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er SV sure fordi de gjorde det dårlig i valget at vil markere seg med en miljøsak så velgerne virkelig skal se hva dette partiet står for?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om 4 år:

"Pressemelding fra SV:
    partiet kommer ikke til å stille lister i noen kommuner eller fylkeslag. Grunnen er at våre PC'er ikke lenger fungerer og vi får ikke kommunisert med våre lokallag, ei heller får vi skrevet og redigert et partiprogram. Våre skrivemaskiner finnes det ikke reservedeler eller fargebånd til. Det finnes ikke nye PC'er å få kjøpt grunnet et lovforbud av 2007."

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som tror det kan bli totalforbud mot flatskjermer og kameraer her eller?
    Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Men det kan vel ikke være negativt at produkter som eventuelt inneholder helsefarlige eller miljøfarlige materialer blir forbudt? Slik tvinges produsentene til å benytte andre materialer. Alternativer finnes som regel, eller det utvikles alternative løsninger. Jeg kan tenke meg at dette har med blydirektiver å gjøre. Jeg synes ikke det er urimelig at konsumentelektronikkindustrien skal overholde RoHS direktivene slik all øvrig industri nå er pålagt.

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Er det noen som tror det kan bli totalforbud mot flatskjermer og kameraer her eller?
    Det kommer selvfølgelig ikke til å skje. Men det kan vel ikke være negativt at produkter som eventuelt inneholder helsefarlige eller miljøfarlige materialer blir forbudt? Slik tvinges produsentene til å benytte andre materialer. Alternativer finnes som regel, eller det utvikles alternative løsninger. Jeg kan tenke meg at dette har med blydirektiver å gjøre. Jeg synes ikke det er urimelig at konsumentelektronikkindustrien skal overholde RoHS direktivene slik all øvrig industri nå er pålagt.
    Den saken her er bare blåst opp av media. Ingen med vettet i behold er dum nok til å tro at det plutselig blir slutt på salg av forbruker-elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De blir vel sikkert å skru opp miljøavgiften på slike produkter. Kommunistregjeringen elsker jo avgifter, slik at vi kan sette enda mer penger på bok...

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe forbud er jo ytterst tvilsomt, men mer avgifter er skal vi ikke se bort i fra.

Tross alt Norge vi bor i....

Active MF24 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    De blir vel sikkert å skru opp miljøavgiften på slike produkter. Kommunistregjeringen elsker jo avgifter, slik at vi kan sette enda mer penger på bok...
    Så sant, og samtidig så trist....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men det kan vel ikke være negativt at produkter som eventuelt inneholder helsefarlige eller miljøfarlige materialer blir forbudt? Slik tvinges produsentene til å benytte andre materialer. Alternativer finnes som regel, eller det utvikles alternative løsninger. Jeg kan tenke meg at dette har med blydirektiver å gjøre. Jeg synes ikke det er urimelig at konsumentelektronikkindustrien skal overholde RoHS direktivene slik all øvrig industri nå er pålagt.
    Bly er en av stoffene som i følge forslaget skal reduseres til 1/10 av det ROHS direktivene har bestemt. Da vil tinn inneholde 0,01% bly mens ROHS godtar 0,1% bly. Med så lave verdier som forslaget til de særnorske reglene krever, risikerer man at det oppstår noe som kalles tinnpest ved temperaturer fra +13 grader og lavere. Når det oppstar har man et alvorlig problem.

Det er tilsammen 18 stoffer som omfattes av forslaget, og dette er i tillegg til ROHS/alternativt strengere enn ROHS.

Andre stoffer som er uønsket er blant annet endel såkalte bromerte flammehemmere som er miljøskadelige, men de er samtidig med på å hindre at varme lett fører til brann i elektroniske apparater. Og en brann hjemme hos meg vil i alle fall føles som miljøskadelig for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo Sony's D3000 blitt kåret til årets miljøTV av EISA, så da synes jeg regjeringen kan sponse de som velger denne modellen, siden de hjelper dem som ønsker å fyre med pellets istedet for olje ol. Skal vi si 5000kr

Hva er tinnpest ?

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På jobben lager vi bl.a. tennere til artillerigranater. Et sluttprodukt som fører meg seg ganske mye elendighet. Men ett krav har vi: Vi får ikke lov å bruke bly i produksjonen av miljømessige hensyn.. Lenge leve logikken!

Newcomer sage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En bra artikkel som tar for seg denne saken og andre tabloide nyheter media er så opptatt av. Snart bare se&hør hele media...
    blogg

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Om 4 år:

"Pressemelding fra SV:
    partiet kommer ikke til å stille lister i noen kommuner eller fylkeslag. Grunnen er at våre PC'er ikke lenger fungerer og vi får ikke kommunisert med våre lokallag, ei heller får vi skrevet og redigert et partiprogram. Våre skrivemaskiner finnes det ikke reservedeler eller fargebånd til. Det finnes ikke nye PC'er å få kjøpt grunnet et lovforbud av 2007."
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Den var bra, asvaberg

Nå har det jo vært litt tull med den elektroniske opptellingen av stemmene til kommune og fylkestingvalget i år.

Partiene tror vel sikkert at dette skylles et miljøproblem på det elektroniske telleutstyret...?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •