Hei, har et periodisk problem med min Pioneer flatskjerm. Jeg har Alternativ -> Auto-størrelse satt til . 4:3-modus under samme meny er satt til BRED. Oftest fungerer dette som forventet, med at widescreen sendinger automatisk får FULL SKERM visning, mens 4:3-sendinger vises som BRED.

Periodisk fungerer ikke dette som forventet. Når jeg slår på TV står den da alltid i visning BRED, selv om det som vises er i widescreen. Må da manuelt bytte til FULL SKERM visning, men da beholdes FULL SKERM visning fast videre uavhengig av hva som vises. Jeg hadde denne situasjonen for noen måneder siden, men så oppførte auto-størrelse seg normalt en periode igjen. Nå for noen dager siden oppdaget jeg at auto-størrelse ikke fungerer igjen.

Jeg har Lyse bredbånd, og mistenker at de sender ut "feil signal" enkelte ganger slik at TV'n ikke "forstår" hva som sendes i wide og hva som sendes i 4:3 (uten at jeg vet det, så må vel TV-signalet på hver kanal inneholde noen form for info om det sendes i wide eller 4:3?).

Sitter akkurat nå og ser på Jericho på TV2, som sendes i wide. Hvis jeg nå tvinger TV i FULL SKERM visning, slår TV av og på, er den tilbake til BRED visning igjen :evil: Når jeg videre bytter kanal, beholdes BRED uansett.

Det er akkurat som om TV tolker alle sendinger som 4:3 og går derfor i BRED siden jeg har Auto-størrelse satt til .

Håper noen kan utdype dette .... jeg blir sprø i nøtta snart, irriterer meg grønn på teknologi som ikke oppfører seg som forventet

mvh
Jan Inge