Ny TV, valget mellom LCD og plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV, valget mellom LCD og plasma

Jeg var og så på TVene hos en lokal Expert butikk, og det som slo meg var at Panasonic PX70 var mye mer behaglig å se på enn sony d3000 på vanlig signal. Jeg fikk derfor satt på en DVD, med likt signal til begge to. Nå skal det sies at ingen av skjermene var kalibrert, men tilbakestilt til fabrikkinnstillinger.

Synes PX70 er bedre på bevegelse, og ser rett og slett bedre ut.

Jeg tror jeg derfor skal gå for plasma i stedet for lcd tv.

Jeg sitter 3.5 m unna, og har i dag en 32" (les 30" bildeflate) philips CRT TV. Blir det ikke for stort med 42"?

37"en er en del skarpere enn 42"en. Er det mange her som har ansett som et problem at det er så "lav" oppløsning på 42" (1024x768 ) (faktisk mister man bildeinformasjon på 720P).

Newcomer tunamgu sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har 50" på 3,5m,og synes snart at den blir for liten...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har akkurat samme problem\situasjon som meg.
    Sitter 3,5meter fra, har røten 32"crt den dag idag.
    Fant ut at jeg skulle ha plasma.
    Enten pana 37" el 42"
    Redd 42" blir for stort.
    Også tenkt litt på det med oppløsning,
    er det noe grunn til bekrymring?

ringte egentlig akkurat å holdt av 42" da jeg måtte vente 2 uker på 37".
    Men er nesten så jeg ringer å avbestiller igjen. herregud

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42 er ikke for lite eller for stort med 3m sitte avstand.
    Egentlig vil du ikke henge deg opp i det.
    Når det gjelder oppløsning er det blandt de siste kriteriene for ett godt bilde på en TV. Med andre ord: No worries, Buy TV's" ^^

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt større avstand enn trådstarter, 4-4,5 m. Til vanlig tv-titting, se på nyheter og serier osv, synes jeg 37" er passe, det er jo grenser for hvor stor Gislefoss du ønsker inn i stua di. Men til film ville jeg gjerne hatt større skjerm, 42 eller 50". Men dette kommer jo helt an på personlige preferanser. Jeg synes at skjermer fra 42" og oppover blir veldig dominerende i en vanlig stue, og når man ser på tv-kanaler med litt varierende bildekvalitet, så blir nok den dårlige kvaliteten mer fremtredende jo større skjerm man har.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 84" på 3,5 meter, men da ser jeg mest film, og det er litt annerledes enn å få neseborene til Anne Grosvold oppetter veggen.

Skal man se film kan det liksom ikke bli for stort, omtrent.

TV-programmer kan bli litt slitsomme, men ikke på en 42" på 3,5 meter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse på TV er en vanesak, og tro meg, man blir fort godt vant. Hvis man går i fra en 28" widescreen CRT til en 40" flatskjerm så vil den sikkert umiddelbart virke enorm uansett hvor langt unna man sitter. Personlig oppfatter jeg ikke min 40" som spesielt stor i det hele tatt med 3-4 meters sitteavstand.

Når det gjelder ideell sitteavstand så har jeg funnet ut at for å få maks utbytte av (full)HD på min TV så bør jeg faktisk ikke sitte mer enn 1-1,5 meter unna for å få med meg alle detaljene i bildet. Jeg sitter imidlertid, som nevnt, vanligvis 3-4 meter unna og det funker jo helt fint det også, men da forsvinner jo mye av HD-effekten ut i luften. Og med 3-4 meters sitteavstand så kunne jeg sikkert hatt 70" før bildet hadde blitt plagsomt stort, forutsatt god oppløsning. Bare tenk hvor stort bilde de har på kino. Selv om bildet er svært så har jeg aldri tatt meg selv i å ønske at bildet var litt mindre. Mitt råd er derfor å kjøpe så stor TV du føler du har råd til.

Men så er det jo dette med at TVen for de fleste er et møbel som skal harmonere med omgivelsene. En enorm TV i ei lita stue vil jo se snålt ut uansett om det praktisk sett fungerer greit. Men har du 3-4 meter sitteavstand og god økonomi så ikke kjøp 37" fordi du frykter at 40" blir for stort.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wellwell, ble 42" PX70, henter den imorra. Blir morro å si til dama at det er 37", fikk streng beskjed om å ikke kjøpe større. Men hu har jo ikke snøring når den først kommer opp i stua og jeg brenner embalasjen.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 42" på 3,5 meter. Kunne godt vært større. Blir nok 50" eller større neste gang

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av weener
    wellwell, ble 42" PX70, henter den imorra. Blir morro å si til dama at det er 37", fikk streng beskjed om å ikke kjøpe større. Men hu har jo ikke snøring når den først kommer opp i stua og jeg brenner embalasjen.
    Hehe. Meget bra. Best å brenne embalasjen, da ja Men den kan være kjekk å ha, hvis man angrer på kjøpet...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •