Vise foto på TV, hva bør jeg tenke på

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vise foto på TV, hva bør jeg tenke på

Hei

Jeg er ingen feinschmecker på TV-fronten, men jeg kunne ønske meg muligheten til å bruke TV'en som en bildefremviser. Bildene henter jeg fra direkte fra PC'en min.

Det jeg lurer på er om det å vise bilder på TV'en er noen god ide i det hele tatt? Dersom det er det så er jo oppfølgerspørsmålet om jeg da må ha Full HD?

Er det videre noe stort problem å forutsette HDMI-kobling fra PC til TV, eller er det andre måter å koble seg fra PC til TV som er bedre/enklere?

Til slutt lurer jeg på om jeg kan få sendt lyden fra TV'en til PC'en?

Ja, jeg avslører vel at jeg ikke er helt inne i dette, håper noen av dere kan avhjelpe kunnskapsmangelen min.

På forhånd takk
    Morten Simonsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Prøve å svare på noen av spørsmålene dine:
    Må ikke ha full hd tv går fint med vanlig hd tv.
    Ikke alle TVer støtter 1:1 pixel mapping over hdmi/dvi derfor er ofte vga greiere til dette formålet.
    Lyden kan du sende dette gjøres som oftes med en jack (3,5 mm) til 2 x phono plugger (f.eks denne på komplett) puttes i høytaler/hodetelefon uttak på pcen også på audio inn på tven. Noen tver har bruker en jack inngang i tven istede og du bruker da en slik.
    Utenom dette har jo en mange enheter som støtter å vise bildene på tven utenom å bruke pcen direkte (PS3, XBOX 360, AppleTV osv)

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til AVF, hyggelig med nye nicks :-)

Lyd fikser du med en slik:
    Vedlegg 22474

Bilde, mange muligheter :-) Her er noen:

Har du denne på PC:
    Vedlegg 22478
    ...men TV kun har scartinngang, bruk en slik:
    Vedlegg 22477
    Sett bryteren på IN.

Har du denne på PC (det har du helt sikkert :-) )
    Vedlegg 22479
    ...forutsetter at du har samme inngang på TV

Har du denne på PC:
    Vedlegg 22480
    ..så kan du bruke samme inngangen på TV, eller kjøpe en overgang til HDMI
    Vedlegg 22476
    om din TV har dette.

HD ikke nødvendig for å få en flott bildevisning på TV.

Dette var noen av mulighetene. Som det nevnes her så er det et hav av muligheter til å få billedvisning på TV. Har du tenkt å bruke PC opp i mot TV så har du nå i hvertfall noen muligheter.

Lykke til...flere spørsmål?.....shoot...det er mange kvalifiserte brukere her inne :-)

Kobling og kabling er gøy :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bare en liten oppklaring

Hei Rune og takk for svar.

Når det gjelder VGA så virker det muligens litt bakvendt. VGA er jo en analog overføring av data, som da må konverteres om til LCD som jo opererer "digitalt", dvs. punkt for punkt. Kan dette da virkelig bli bedre enn å bruke HDMI? Det kan godt være at du har rett, jeg regner med at du har testet noe?, men det virker ikke helt logisk sett fra et teoretisk ståsted (det er jo der jeg står.

Når det gjelder lyden, så ønsker jeg å sende den fra TV til PC'en. Slik som du svarer så kunne det virke som om du trodde det var omvendt? Jeg har nemlig koblet opp et trådløst stereoanlegg fra min PC (Logitech Wireless DJ), så derfor kunne det jo vært litt morsomt å spille fra TV'en over til dette anlegget (med mindre det blir forsinkelse inn i bildet (det siste i dobbel forstand)

Kult hjemmekino-anlegg du hadde forresten. Ville aldri fått lov å sette opp noe slikt i min stue..hehe.

mvh
    Morten Simonsen

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd fra TV til PC:

Audiokabel:
    Vedlegg 22481

Adapter inn mot PC (Line in)
    Vedlegg 22482

Vipps...lyd fra TV til PC. Psst.....Forutsetter Line OUT (Audio OUT) bak på TV

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En foreløpig konklusjon

Hei

Jeg konkluderer så langt med at jeg for mine formål ikke trenger Full HD, med line out på TV for lyd, samt at det kan være vanskelig å avgjøre hvorvidt HDMI er best egnet til å vise bilder fra PC.

Hvis jeg legger til opplysningen om at jeg er Get-kunde og at jeg ikke har tenkt veldig mye på å kjøpe Blu-ray DVD-spiller e.l., så er det vel nærliggende å ende opp med en HD-ready TV med 1366x768, 2 HDMI/DVI? + AUDIO OUT som et utgangspunkt for søket etter TV. I tillegg må det være 42" og billigst mulig (jeg er jo ikke feinschmecker!).

Ender kanskje opp med Toshiba REGZA 42" LCD-TV 42C3000P da (Komplett.no - Toshiba REGZA 42" LCD-TV 42C3000P 1366x768, 3500:1, HDMI, HD-ready. Ser jo at max oppløsning på bildet ikke overraskende er 1360x768, men lurer likevel litt på om ikke dette ville blitt bedre med Full HD?

mvh
    Morten Simonsen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mosimons
    Hei Rune og takk for svar.

Når det gjelder VGA så virker det muligens litt bakvendt. VGA er jo en analog overføring av data, som da må konverteres om til LCD som jo opererer "digitalt", dvs. punkt for punkt. Kan dette da virkelig bli bedre enn å bruke HDMI? Det kan godt være at du har rett, jeg regner med at du har testet noe?, men det virker ikke helt logisk sett fra et teoretisk ståsted (det er jo der jeg står.

Når det gjelder lyden, så ønsker jeg å sende den fra TV til PC'en. Slik som du svarer så kunne det virke som om du trodde det var omvendt? Jeg har nemlig koblet opp et trådløst stereoanlegg fra min PC (Logitech Wireless DJ), så derfor kunne det jo vært litt morsomt å spille fra TV'en over til dette anlegget (med mindre det blir forsinkelse inn i bildet (det siste i dobbel forstand)
    Det med VGA er bare til å prøve, har som sagt med om TVen støtter 1:1 pixelmapping via DVI/HDMI. Dersom ikke, så klarer du ikke fylle hele tven, eller værste fall få et merkeligt bilde.

Dersom du skal kjøre lyden trådløst via en annen løsning en bilde så er faren for forsinkelse i bildet i forhold til lyden et problem ja.

Sitat Opprinnelig postet av mosimons
    Kult hjemmekino-anlegg du hadde forresten. Ville aldri fått lov å sette opp noe slikt i min stue..hehe.
    Takk får lov siden stuen er min og ingen andre har noe dem skulle sagt, fordelen med at eg det er eg som eier:?

Lykke til med jakten på ny tv, film er mye mer moro med stor TV:-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •