Oppløsning på LCD TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Oppløsning på LCD TV

Har kjøpt meg en Scansonic 32"LCD, forøvrig min første flatskjermTV, og har koblet denne til PC via VGA porten.
    Via VGAporten "må" den ha 1024x768 oppløsning, men dette er jo et 4:3 aspekt? Har forsøkt å sette "moderoppløsningen" på 1366x768, men får da et sort område i tillegg til 1024x768 feltet på skjermen.
    Men det står altså i manualen at det er "riktig" med 1024x768 på VGA inngangen, mens den kjører 1366x768 oppløsning ellers...! er ikke dette litt merkelig? eller er det bare meg som er fersk og naiv her..?
    hvorfor lager man en TVpanel/skjerm med div innganger hvor den ene kun kan motta 1024x768 når dette er et bildeforhold som ikke stemmer overens med skjermens aspekt(16:9)?

Men har forøvrig også sett det samme fenomenet i spec'sene på andre flat-TVer også.. synes det er litt rart når man kjøper f.eks en LG 42" plasma, så er oppløsningen 1024x768..(Komplett.no - LG 42" Plasma-TV 42PC1RR 1200 cd/m2 10.000:1 1024x768 80GB Harddisc)

Kan noen gi meg noenlunde forklaring på dette, så er jeg mer enn interessert i å høre og lære!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen LCD TV'er fungerer bra med PC (kan kjøre 1:1 pixelmapping) og andre ikke. Din gjør det tydligvis ikke. Dette er noe en må ta hensyn til ved kjøp da det ikke er mulig å fikse dette etterpå.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har kjøpt en billig-tv, og må ta konsekvensene av dette, det er ikke alt de er gode til .

Plasma har avlange piksler, så 1024x768 er helt normalt der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det er helt hull i hodet at man ikke kan kjøre den native oppløsnigen på mange av tv'ne via daten. Akkurat som om de ikke vil at du skal kjøre daten på tv'n--

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - så det jeg må tenke på når jeg skal kjøpe meg nytt LCD tv er at den har 1:1 pixelmapping? da vil jeg få "riktig" oppløsning i forhold til skjermen 16:9 aspekt? og ikke en "4:3 oppløsning"?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det har historisk vært mye tull med diverse TV'er og PC kompabilitet. Noen ganger står det at en må benytte VGA inngang og ikke HDMI for PC. Og ofte står det at PC oppløsningen som støttes er en helt annen enn LCD panelet. Slikt er selvsagt helt uakseptabelt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •