Dagens flatskjermer..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens flatskjermer..

Hei,

Jeg har en gammel og god Pan CRT 32". Har noen penger på bok og har lyst på en større skjerm, er jo ingenvei utenom flatskjermer lenger, Hadde først bestemt meg for en LCD (40d3000) men så har plutselig plasma fattet interesse, det er umulig å bestemme seg. Ser mye fotball. Leser daglig på dette forumet, og uansett hvilke tråd jeg ser på så er det problemer... Pan og Pio di beste plasmaene, men begge med sine irriterende sykdommer, når jeg leser noen som har brukt +20k for ett tv og må la det stå på snø hele natta for å få vekk innbrenning så skjønner vel alle at det ikke er sånn det skal være, om noen år kommer vel alle til å le av de som kjøpte flatskjerm i 2007. Teknologien LAAANGT fra ferdig? Jeg begynner å lure, en har jo null garanti for å bli fornøyd med ett tv til titalls tusen, når en går fra gammle stabile CRT skjermer som ikke vet hva "sykdommer" er...
    Hvor lenge må jeg vente før jeg kan få kjøpt meg ett tv jeg kan nyte lenge, uten alle nevnte irrirerende feil? For nå så har jeg gitt opp..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner deg jævelig godt,ikke enkelt detta! Sliter ENORMT selv med hva jeg skal velge. Tenkte å kjøpe meg en i høst,men detta er nesten håpløst! Så mye meninger å erfaringer om alt,og alt er på kryss og tvers av hverandre-så ikke lett å skjønne hva som er bra og ikke. Ser i butikken på div skjermer og der står heller ikke 100hz/full HD eller ikke i stil med hva du ser heller(selv på samme merke!!). Man vet jo heller ikke om skjermene er innstilt ideelt heller(noen dem mest sannsynelig ikke er). Regner med kjedene justerer slik at de selger mest av det dem tjener mest på... Håpløst!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er mer safe imo. Kan ikke be om bedre bildet enn det jeg har på min hvertfall

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik det er med teknologi nå for tiden tror jeg du må vente lenge før du får tak i noe som ikke er overgått i løpet av kort tid. Led baklys og oled skjermer osv er på vei inn. Selskapene sloss om å overgå hverandre i kontrast, bevegelsesutjevnere og størrelse, samtidig går prisene ned på gårsdagens teknologi som fortsatt er oppegående. Jeg sliter selv, men hører hver dag om noe nytt som kommer om et par mnd, eller som er utviklet men ikke klar for produksjon.

Jeg har personlig bestemt meg for å gå for Panasonic PX70 42" siden den gi mest bang for bucks akkurat nå ettersom jeg har forstått. Føler å betale over 10-11 lapper for noe akkurat nå er å kaste penger ut vinduet siden alt blir overgått i løpet av kort tid. Men tror på sikt at LCD kommer til å overgå plasma, før LCD ganske kjapt igjen blir overgått av feks OLED eller noe annet nytt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På generelt grunnlag vil jeg anbefale plasma hvis sport og film er primærbruken. Permanent innbrenning er nesten et ikketema. Så ved normal bruk trenger man ikke bekymre seg for det. CRT tv'r kan jo også bli skadet ved uaktsomt bruk, men de fleste har vel ikke tenkt på den tanken..

Panasonic er jo et meget godt valg, når det kommer til holdbarhet, innbrenningsresistans, produksjonskvalitet og mest av alt : Bildekvaliteten man får for pengene !

Selv kommer jeg nok til å kjøpe LCD tv, siden jeg ønsker å benytte den til et mediasenter. Avspilling av musikk, nettradio, internett, bilder ol. statiske oppgaver. Nå kan man jo bruke en plasmaskjerm til dette også, men da blir det nok litt plagsomt i lengden å måtte kjøre skjermvask i tide og utide. Og hvis man skulle være så uheldig å ende opp med en permanent innbrenning, blir de ikke dekket av garantien. Derfor må jeg nok velge en LCD tv, selv om jeg setter filmopplevelsen svært høyt. Dessverre.

Personlig liker jeg best bildet fra en plasmaskjerm. Har enda ikke sett en LCD tv med like godt bilde som en god plasmaskjerm, så jeg er ganske redd for at mitt kjøp ender i katastrofe (jeg er svært kresen, og henger meg lett opp i selv meget små feil).

Sony's D3000 serie er den eneste LCD tv'n jeg føler kanskje kan gi meg en god nok bildekvalitet innenfor mitt budsjett på 15000kr. Panasonic's LCD tv'er holder også høy kvalitet, men finnes ikke i riktig størrelse til meg.
    Siden jeg kunne ha tenkt meg en 42" plasma, velger jeg nok å kjøpe en 46" LCD. De 4" extra hjelper nok litt på filmopplevelsen, slik at jeg også forhåpentlig vis blir fornøyd :-?

Dette var nå mine tanker om valgets kvaler. Håper kanskje noen ble litt klokere av mine små ord

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i samme situasjon som trådstarter. Man kan lese seg totalt forvirret her på forumet. Tidligere hadde jeg en Sony Trinitron 29" og var egentlig meget fornøyd med bildet, og kunne hvertfall slå meg litt på brystet i forhold til naboens nye LCD av ukjent opphav.

Men så kom det noen penger på konto, penger som rett og slett truet med å svi hull. Jeg endte opp med en utstillingsmodell 37" Pana plasma av forrige generasjon, PV45. Og jeg kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd, den gamle Sonyen havnet i kjelleren. Jeg ser ikke behov for å bytte med det første. Den kunne selvsagt vært hakket større, men da hadde kona steilet.

Mitt bruk er vanlig TV-titting, filmer og serier, null sport.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må nok også melde meg inn i klubben som har seriøse problemer med å bestemme seg. Er ganske teknofrelst så jeg liker å vite at det jeg kjøper holder mål og vil vare i noen år (spesielt når det gjelder dyre tv'er/pc osv). Har snust litt på M87-serien til Samsung, men siden det virker at firmware og slikt kan by på småproblemer har jeg sett litt på den nye W3000-serien til Sony som er rett rundt hjørnet.

Skal ikke være lett nei! ;D

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt beste tips er i hvert fall å kjøpe TV enten på nett eller fra butikker som tilbyr åpent kjøp i x antall dager. Man får selvfølgelig et inntrykk av TVen i butikken eller gjennom tester, men det er ikke før man får den opp i stua og får fiklet litt seriøst med den under ulike lysforhold at man finner ut om den fungerer tilfredsstillende eller ikke.

Til den gjennomsnittlige TV-titter med en god CRT-skjerm som fungerer bra så vil jeg imidlertid anbefale å ikke føle noe hastverk. Hvis en ikke nettopp har kjøpt Playstation, Xbox eller har tilgang på HD-materiale fra andre kilder så har en ikke mye utbytte av en ny HD-skjerm likevel. Jeg kjenner flere som i all sin uvitenhet har blitt revet med av HD-hypen og dratt på Elkjøp for å handle fjorårets flatskjerm på tilbud. Flere av dem har blitt skuffet når de kommer hjem.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for min egen del er jeg ikke revet med av HD-hypen, har ikke umiddelbare planer om hverken HD-DVD, Blu-Ray eller HD-pakken til Canal Digital. Foreløpig synes jeg at gammel SD holder i massevis til vanlig TV-titting. HD er riktignok lekkert, men foreløpig er det andre ting jeg vil prioritere høyere.

Jeg har sett flere flat-TVer hjemme hos folk i det siste, kun LCD riktignok, og både "Noname", Grundig av ukjent modell og Panasonic PV60. Den gjengse bruker har dessverre ikke vett på å stille om fra butikkinnstilling når de får den hjem i en dunkel stue, og det ser helt ille ut. Når jeg så spør om jeg kan få lov til å skru litt, så blir jeg møtt med et stort -Jasså, ern ikke bra nok for deg???

Her i huset er TV-en koblet til satelitt med scart-RGB, og kalibrert med DVE (i den grad det er mulig, litt mangelfulle menyer dessverre). Og selvsagt har den svakheter, men på kontrast (snakker nå om lampeopplyst stue på kveldstid) og ren og skjer skarphet mener jeg den slår min gamle CRT på flekken. En annen ting er at bildet virker mer rolig enn på den gamle CRT-en.

Det virker sikkert som om jeg prøver å forsvare kjøpet, det er ikke tilfelle. Den har helt klart svakheter, kan nevne i fleng; dårlig lysstyrke i dagslys, sjenerende reflekser fra vinduene om dagen, ganske klare fargegraderinger i gråskalabilder (f.eks. når kameraet panorerer over en stor gråmarmorert flate), og hvis man av en eller annen grunn må ta inn dårlige signaler fra damp-antenna blir resultatet sørgelig. Nå ser vi lite TV på dagtid, og fargegraderingene har jeg ganske enkelt akseptert pga prisen. Men alt i alt er jeg meget fornøyd og anser dette som en soleklar oppgradering.

Men det er fortsatt mye dritt som sendes på TV...

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 32" HD-ready Samsung LCD (32R87) og litt eldre Panasonic 37" plasma (ikke HD).

Plasma'en er den jeg foretrekker - DVD'er og Xbox spill sitter som skudd! LCD'en blir jeg liksom aldri ferdig med å justere på for å prøve å få like godt bilde... uten å bli helt fornøyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser mye bra i denne tråden.
    Kort fortalt fra min side,
    det er veldig vanskelig å gjøre ett dårlig kjøp om du går for plasma fra Panasonic og Pioneer.
    Sitter her med en PV70, strålende TV.
    Veldig enkelt å få ett fint bilde, som var viktig for meg. Kjipeste følelsen enn kan ha er å sitte med sin nye TV og lure på om den er kalibrert riktig.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter først å ha prøvd 40D3000 har jeg nå falt ned på Panasonic plasma. Dette på tross av at det er et krav for min del å også kunne bruke skjermen til surfing o.l. via pc'en. Etter min mening er videobildet såpass mye bedre at det veier opp for et dårligere pc-bilde og litt overscan når pc'en kobles til via HDMI.

I utgangspunktet var jeg skeptisk til plasma pga blank skjerm som gir refleks og faren for retention/innbrenning. Etter å ha hatt skjermen i stuen i litt over en uke er min konlusjon at begge disse problemene er til å leve med.

Jeg ser vanligvis film kun på kveldstid og da går det greit å dimme ned lyset i rommet slik at evt refleks forsvinner. Vanlige TV-bilder er vanligvis så lyse at det overdøver refleksen selv i et normalt opplyst rom. Min konlusjon er at hvis du ikke sliter med refleks fra CRT-TV vil du heller ikke oppleve det som noe problem med plasma.

Har opplevd litt retention én gang, men 5 - 10 min med snø fjernet det. Det var såpass svakt at det ikke var synlig fra sofaen, kun når man kom tett på skjermen. I etterkant har jeg ikke sett noe mer til det, og det på tross av at skjermen både har stått lenge på samme kanal, samt blitt brukt til spilling og surfing i lengre perioder.

Det er imidlertid fordeler og ulemper med både LCD og plasma, så det må bli opp til den enkelte å finne ut hva man vil legge vekt på og hva man evt. kan overse av feil. Og det er ikke alltid så lett...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med det du sier, Wodger. Man må nesten gjøre seg opp en mening med hva som betyr mest, og hva man ønsker å unngå. Et kompromiss. Er nok ikke så lett å få i både pose og sekk (:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dem som lurer så kan jeg vel skrive at jeg har handla, Det ble en Pana Px70 og for ett tv! Er veldig overaska over bilde, gikk over all forventing, klarer ikke sette fingeren på noe negativt. Brukte mye tid på tv kjøp selv om pengene klødde i lomma. Den gamle solide 32"crt også pana er satt i kjelleren, kosta 10k for noen år siden, idag sikkert umulig å få solgt. Noen der ute som ikke har peil på flatskjerm og er i tvil/ikke orker å engasjere seg så vil jeg anbefale Panasonic Px/Pv serien. Skal ikke snakke dritt om andre merker, men det er mye rart der ute, uten å nevne navn, med pana kommer den minimale problemer. Ringte også Panasonic og hørte forskjeller på Px70 og Px700, bilde er helt likt! Forskjellen ligger i bedre lyd og fler koblingsmuligheter i sistnevnte. Lyden bruker jeg fra stereoen uansett, så en px70 ble det uten tvil.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •