Sitteavstand og ny TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Sitteavstand og ny TV

Hepp!

Har planer om å bytte ut den gamle kasse TV-en med en flatskjerm nå som jeg flytter inn i ny leilighet. Tingen er at fra vegg til vegg er det litt over fem meter avstand. Jeg lurer på om dette er for langt for en 40"? Stuen er bare 27 kvadratmeter, så jeg vil ikke ha en TV som tar for mye av stuen. Men har vurdert 50" pga sitteavstanden. Hvis noen har bilder av en 50" i en liten stue så hadde det vært toppers!

Hvor langt sitter dere ifra TV-en?

Og hvilken TV bør jeg kjøpe? Har sett på Samsung sin M86, men jeg har lest mye at det er lite poeng med full HD når du sitter langt ifra TV-en. Kommer til å bruke TV-en hovedsaklig til spilling og film, men vil også bruke Windows Media Center til musikk og da er jeg litt redd for at bildet skal brenne seg fast hvis jeg går for plasma.

Maks pris er 20.000, men jeg dør ikke om det er billigere

Takk for svar!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter ca. 3,5-3,7m fra en 50", og synes det er greit. Hender jeg sitter og halvsover i en stol ca 6m unna også, og ser brukbart da også. Men du blir fort vant til størrelsen, til film kunne jeg nesten tenkt meg noe større ;-)
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Jeg sitter å funderer på om det blir 40" eller 50" nå. Skal på mellombefaring i leiligheten på tirsdag og tror jeg skal måle litt ting opp. Forhåpentligvis trenger jeg ikke større enn 40" med fem meter avstand fra TV-en for det tror jeg hadde passet best til leiligheten og lommeboken min.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt 6m unna 28" for noen år siden, og syntes det var helt OK dengang ;-) Er mye hva en venner seg til dette...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    453
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv er litt som ved båt man venner seg til en 20 fot, men man vil gjerne ha 22 fot båt neste gang . Begynte med 37 plasma, har nå 50 og ønsker meg 60

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jakv: Seks meter fra en 28"?! Da bør det vel holde med 40" for min del. Forhåpentligvis blir jeg fornøyd til slutt.

simen02: Ah, 3-fots-syken som det heter på sjømannsvis Har nå hatt en 32" i seks år og føler ikke at jeg trenger noe større egentlig. Men når sitteavstanden blir såpass stor må jeg nok investere i noe større.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sigve
    jakv: Seks meter fra en 28"?! Da bør det vel holde med 40" for min del. Forhåpentligvis blir jeg fornøyd til slutt.
    Det var den gangen ingen hadde hørt om flatskjerm, og det var stort med TekstTV ;-) Mulig jeg så noe bedre og dengang

Newcomer zedarix sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klippet og limt fra Hjemmekino.no:

Dagens skjermer finnes i størrelse fra ca 15" til over 80". Valg av bildestørrelse avhenger mye av egen preferanse og desverre ofte hva kona/samboeren tilater inn i stua. En god regel er at man sitte slik at man har en sitteavstand som er 5 x høyden av bildet på dagens TV-sendinger. Dette gir en passe avstand for dagens oppløsning på TV-sendinger. Ved HDTV sendinger kan man sitte en god del nærmere da man har en mye større oppløsning og mindre støy. En vanlig tabbe er at man kjøper for liten TV, og husk om selv forskjellen på en 32" og en 40" bare er 8" er faktisk selve bildet hele 56% større og det merkes godt på filmopplevelsen. Nedenfor vises en tabell over anbefalte skjermstørrelser.

Størrelse Høyde/bredde Bildeareal Sitteavstand
    26" 57,6/32,4 cm 1864 cm2 161 cm
    32" 70,4/39,8 cm 2822 cm2 199 cm
    37" 81,9/46,1 cm 3744 cm2 230 cm
    40" 88,6/49,8 cm 4410 cm2 249 cm
    42" 93,0/52,3 cm 4863 cm2 262 cm
    46" 101,8/57,3 cm 5833 cm2 286 cm
    50" 110,7/62,2 cm 6891 cm2 311 cm
    61" 135,7/76,0 cm 10257 cm2 380 cm
    70" 155,0/87,2 cm 13508 cm2 436 cm

Her er link til siden: http://www.hjemmekino.no/guide/tv_funksjoner.asp

Helt hva de legger til grunn for disse avstandene skriver de ikke, men jeg personlig syns mye av dette blir veldig nært.

Jeg har ca. 270cm fra min 40" og syns det er utmerket. Skulle jeg sittet 5m unna ville jeg nok vurdert 50". Smak og behag selvfølgelig. Men som det sies her, man blir fort vant til størrelsen.

Må du sette sofaen helt inntil veggen da?

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg sitter ca. 3,5-3,7m fra en 50", og synes det er greit. Hender jeg sitter og halvsover i en stol ca 6m unna også, og ser brukbart da også. Men du blir fort vant til størrelsen, til film kunne jeg nesten tenkt meg noe større ;-)
    Sitat Opprinnelig postet av simen02
    Tv er litt som ved båt man venner seg til en 20 fot, men man vil gjerne ha 22 fot båt neste gang . Begynte med 37 plasma, har nå 50 og ønsker meg 60
    Helt enig i dette. Jeg sitter ca 3m unna min 37". Da jeg byttet ut min gamle 28"crt var 37" stort. Nå er det lite... Neste gang blir det minst 46".
    Til filmbruk og "special events" har jeg 92". Da sitter jeg 4m unna. Det er helt passe:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt 37, 42 og nå 50" alle på samme avstand-maks 2.8 m og alle har fungert bra! Men mye vil ha mer-ikke kjøp for liten skjerm 50" under 3 m går bra på DVD men er i grense land på tv signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zedarix: Takk for listen! Ser ut som jeg må gå for 80" hvis det skal være optimalt Vurderer en 50" nå Og ja, jeg må desverre sette sofaen helt inntil veggen. Er en stor vannbåren ovn der som er utrolig stygg.

Kanskje Panasonic 50PX70 som det er PowerBuy på nå hadde vært noe? Eller Samsung sin 46M86 hadde kanskje gjort susen. Men er stygt redd for at 50" blir for drøyt og det ser virkelig jalla ut med for stor TV i forhold til rommet den skal være i.

Fryktelig vanskelig dette her. Skal på mellombefaring i leiligheten på tirsdag, så da skal jeg skjære ut et par papp-plater i størrelsen til 40" og 50". Hadde fint klart meg med 40" og det passer lommeboken min best.

Er det ingen som sitter fire meter ifra TV-en her?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Panasonic 50PX70, og er godt fornøyd :-)

Har jeg hatt behov for den TVen nå hadde jeg gått for PowerBuy, uten tvil. Jeg "måtte" ha TV i juni, og betalte noe mer enn den PB prisen iallefall ;-)

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optimal avstand avhenger av oppløsning slik det antydes i zedarixs innlegg. Den oppgitte tabellen gjelder for 720p, i hvertfall stemmer det overens med tester BBC har gjort. Med 1080p kan man faktisk gå så høyt som 67" på 2,7 meters avstand uten at linjene blir synlige og irriterende :-)

Newcomer linsti sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter +/- 4 m fra min tv som er 42", har ei stue som er i samme størrelse som din. Synes at 42" er perfekt, 50" blir etter min smak litt for stort.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 3,5m fra en 42". Når 'tilvenningsfasen' fra min 29" gikk over ble også denne ett hakk for lite. Hadde ikke mukket med å kjøpe 50" idag...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et poeng er i hvert fall at dersom man 'investerer' mye penger i en middels stor flatskjerm og skal se film i 720/1080p så forsvinner jo hele effekten om man sitter for langt unna. På min 40" full-hd lcd-skjerm så har jeg seriøse problemer med å se forskjell på vanlig dvd og 1080p på fem meters avstand.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det er altså ikke noe stort poeng med full HD for meg?

Var hos en venn og sjekket ut en 42". Målte litt og fant ut at jeg går for en 46" eller 50". Blir vel vandt med størrelsen til slutt

Takk for all hjelp!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm dette stod på sony sine sider :

Plassering av TV-en
    For å få en optimal surroundgjengivelse bør du plassere venstre og høyre høyttaler på hver sin side av TV-en, og senterhøyttaleren over eller under TV-en (du finner mer informasjon under Den perfekte plasseringen av høyttalere nedenfor). Ikke plasser TV-en foran et vindu, da kan du risikere å måtte anstrenge øynene dine for å se, for ikke å snakke om at bildekvaliteten blir dårligere. Pass på at du har en komfortabel avstand til TV-en. Dette er ideelle avstander i forhold til skjermstørrelsen:

• Under 27 tommer : 1,5 til 2,5 m
    • 28 til 32 tommer : 2,5 til 3 m
    • 33 til 42 tommer : 3 til 3,5 m
    • Over 42 tommer : 3,5 m +

... Eg har 2,9meter fra vegg til vegg .. og så går det vekk ca 25cm til tv (vegg front) så litt med sofa og hode.. så si 2,5met
    er fra øyne til front på en 40" ... hmm blir det vondt for øya eller ??

Kan nå vell farsken isje kjøpe mindre enn 40" :\

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som ikke vil at TV`n skal vises noe særlig i stua: Vi sitter jo timesvis foran den hvert eneste døgn og er hovedbeskjeftigelsen i fritida for mange. Hvorfor skal den da gjemmes bort og helst ikke vises? Nei, kjøp en med pent design, gjerne i kombinasjon med et pent møbel og VIS den fram istedet. Men gjør det så elegant som mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha wtf :P har ingen planer om å gjømme den i et skap .. men fan da 2,50 fra øyne til tv må vell funke da.. sitter på 20" pc skjerm og sitter 40cm fra den :+0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •