Innstillinger Til Pdp-508xd - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 205
    Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Venter spent på dine resultater på hdmi inngangene
    Da er vi i alle fall to som venter spent. Heia J.Haugen !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi 3... :roll:

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poster mine innstillinger her etter som de ble spurt etter i Pioneers 8. generasjon tråden.
    Disse er kalibrert via HDMI(Inngang 3), i fargerom 2 etter REC709 og PAL. REC709 fargene passer godt til REC601 SDTV så bruk de om hverandre. Som dere så så fra 8.gen. tråden, endte jeg opp med ett godt resultat med fargene, men særlig rød og magenta ble litt undersaturerte.
    I fargerom 1 er fargespekteret bredere og rød og magenda er mer mettet, men her vil til gjengjeld noen av de andre fargene bli oversaturerte. Det blir altså en kompromiss om man vil ha mere korrekte farger i følge standard hvor noen farger er litt undersaturerte, eller ett bredere fargespekter hvor rød og magenta er bedre mettet, men hvor fargene er oversaturerte i følge standard. Inntil jeg får et godt resultat i fargerom 1, holder jeg meg til fargerom 2.

AV ALTERNATIV: FILM
    Kontrast: 39 (for maks dynamikk i bildet)
    Lysstyrke: 0
    Farge: 0 (-2 mest riktig, opp til +6 for å kompensere for rød. Opp til deg selv og velge hva som er best)
    Fargetone: 0
    Skarphet: -9 (sett etter egen smak eller kalibrering)

Bilde Detalj:
    DRE: Av
    Sort Nivå: Av
    ACL: Av
    Forstørrer Modus: 2
    Gamma: 2

Fargerom: 2

FARGEKONTROLL:
    REC709 og 601:
    R 0
    Y 0
    G -4
    C 0
    B 0
    M -1

PAL
    R 0
    Y 0
    G +5
    C 0
    B 0
    M 0
    (Bruk standarden som passer best for deg)

Fargedetalj: Manuell (Hold knappen nede i 3 sek.)
    Farge Temp
    R-høy +5
    G-høy -6
    B-høy +5
    R-lav -2
    G-lav 0
    B-lav -2

EDIT: Har oppdatert innstillingene etter ny kalibrering.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler dine innstillinger med oss Frøy!!

Det var da voldsomt med endringer siden sist du la ut sist innstillinger i denne tråden..
    Alle de andre bildemenyene du ikke har tatt med nå,er de idetiske med de du la ut sist?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du deler dine innstillinger med oss Frøy!!
    Det var da voldsomt med endringer siden sist du la ut sist innstillinger i denne tråden..
    Bare hyggelig;-).
    Ja, det er på grunn av at jeg brukte fargefilteret sammen med DVE for å stille inn fargene før. Det viser seg at det ikke er brukbart for plasma, fargene blir alt for oversaturerte. Leste på AVS forum at dette ikke fungerte og nå ser jeg jo at det stemmer. Det var en av grunnene til at jeg kjøpte meg målerutstyr.
    Alle de andre bildemenyene du ikke har tatt med nå,er de idetiske med de du la ut sist?
    Ja, de er vel de samme skulle jeg tro. Har bare tatt med endringene jeg har gjort i fargeinnstillingene. Skarphet har jeg også endret, men det går mye ut på smak bare du ikke overdriver det. Bruker også skarphet på -13 og Forstørrer Modus: 1.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk skal du ha, Frøy :-)

Edit: Har testet innstillingene dine, og jeg synes bildet ble MYE bedre. Kanskje er det en aning for mye rødt sett med mitt blotte øye, men det kan jo også skyldes at jeg ikke har vent meg til de nye innstillingene ennå. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Bare hyggelig;-)

Ja, de er vel de samme skulle jeg tro. Har bare tatt med endringene jeg har gjort i fargeinnstillingene. Skarphet har jeg også endret, men det går mye ut på smak bare du ikke overdriver det. Bruker også skarphet på -13 og Forstørrer Modus: 1.
    Gleder meg selv til å prøve disse innstillingene i kveld
    Enten ved dvd(dv 989) eller Blu ray(pl 3) begge med hdmi direkte til skjerm

Hva syntes du selv er den store forskjellen i forhold til de innstillingene du gjorde før?
    Nå er vel bilde mye mer `riktig`?

Bruker du de nye innstillingene til alle kilder eller kun hdmi?
    Og hva er innstillingen din på pure cinema?
    Føler at denne innstillingen gir en del forskjell i bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

428xd

Takk for at du deler dette Frøy!

Jeg har selv 428xd - tror du jeg skal kunne bruke dine innstillinger, eller blir dette noe helt annet?

Takk igjen!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg selv til å prøve disse innstillingene i kveld
    Enten ved dvd(dv 989) eller Blu ray(pl 3) begge med hdmi direkte til skjerm

Hva syntes du selv er den store forskjellen i forhold til de innstillingene du gjorde før?
    Nå er vel bilde mye mer `riktig`?
    Ja, jeg synes det ble mange reiser bedre enn det jeg hadde før. Mye mer riktig som du sier. Dessuten ser jeg mere detaljer i mørke scener, siden gammakurven jeg har fått er såpass bra selv ved lave IRE.
    Bruker du de nye innstillingene til alle kilder eller kun hdmi?
    Bruker de til alle kilder jeg nå. Kommer jo sikkert til å kalibrere fargene osv. på bruker innstillingene på de ulike inngangene etterhvert, men nå bruker jeg altså disse.
    Og hva er innstillingen din på pure cinema?
    Føler at denne innstillingen gir en del forskjell i bilde
    Ved NTSC DVD(480i) og 1080i HD materiale bruker jeg Kjørmodus 3 og Fremrykning. Da får du bilder i 24fps i 72Hz. På Pal DVD(576i) bruker jeg kjørmodus 1 og Standard. Da får du bilder i 25fps i 75Hz. Ved Pal DVD kan du også bruke kjørmodus 2 og få 100Hz isteden.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nortor
    Takk for at du deler dette Frøy!

Jeg har selv 428xd - tror du jeg skal kunne bruke dine innstillinger, eller blir dette noe helt annet?

Takk igjen!
    Hei:-).
    Vet ærlig talt ikke om det er store forskjeller på 508 og 428, men i utgangspuktet skal de jo være like bortsett fra størrelse og oppløsning, så jeg tror ikke det skader å prøve.
    Man bør vite at selv om de målingene jeg får ser bra ut i f.eks. et CIE diagram e.l. etter kalibrering her hos meg, er det veldig små sjanser for at målingene vil se akkurat like ut hos andre, selv med samme utstyr og oppsett som jeg har. Men at farger og fargetemperatur osv. vil se mye mer riktig ut -og være i nærheten av de resultatene jeg har fått, er det vel ikke tvil om.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bopp
    Takk skal du ha, Frøy :-)

Edit: Har testet innstillingene dine, og jeg synes bildet ble MYE bedre. Kanskje er det en aning for mye rødt sett med mitt blotte øye, men det kan jo også skyldes at jeg ikke har vent meg til de nye innstillingene ennå. :-)
    Det var jo bra;-). En aning for rødt, mener du i fargetemperatur? Du får gi det litt tid til å synke inn. 6500K kan vel virke litt rødlig hvis du er vant med ett bilde med mye blått i seg, men man venner seg fort til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Det var jo bra;-). En aning for rødt, mener du i fargetemperatur? Du får gi det litt tid til å synke inn. 6500K kan vel virke litt rødlig hvis du er vant med ett bilde med mye blått i seg, men man venner seg fort til det.
    Ja, jeg mener fargetemperatur. Har forsøkt å endre R-høy ned til +10, men synes IKKE det ble bedre, bl.a. m.h.p. hudtoner.
    For å forsøke å være litt mer presis: Jeg synes at det som skal være helt hvitt, har et lite "rødskjær" i seg, sånn at hvitt oppleves som en smule "offwhite".

Det kan jo tenkes at dette er en konsekvens av skjerm til skjerm variasjon, slik at dine innstillinger ikke blir helt korrekte på min TV, men mest sannsynlig er det kanskje at dette er uvant for meg. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt bilde ble også bedre med innstillingene til Frøy . Men hvitt er blitt offwhite. Skal det være sånn? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoem
    Mitt bilde ble også bedre med innstillingene til Frøy . Men hvitt er blitt offwhite. Skal det være sånn? :???:
    Prøver selv disse innstillingene til mine digitale innganger og med en gang syntes jeg rød var for dominerende..
    Men hvit hos meg ble oxo offwhite..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Kjører SCART fra STB (fiber) til 508, samt Scart fra DVD til 508.

Noen tips om instillinger i påvente av HDMI ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bopp
    Ja, jeg mener fargetemperatur. Har forsøkt å endre R-høy ned til +10, men synes IKKE det ble bedre, bl.a. m.h.p. hudtoner.
    For å forsøke å være litt mer presis: Jeg synes at det som skal være helt hvitt, har et lite "rødskjær" i seg, sånn at hvitt oppleves som en smule "offwhite".

Det kan jo tenkes at dette er en konsekvens av skjerm til skjerm variasjon, slik at dine innstillinger ikke blir helt korrekte på min TV, men mest sannsynlig er det kanskje at dette er uvant for meg. :-)
    Det er fargetemperaturen 6500K som gjør det, det er slik det skal være. Har alle mine skjermer kalibrert til 6500K nå. Vil du ha et hvitere bilde må du ha mere blått, det er riktig. 7500K er vel det folk flest ville trodd var mest riktig, men det er alstså feil etter standardene som finnes ved film.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fargetemperatur

Noen linker om fargetemp og kalibrering.
    ISF Video Calibration
    Color Temperature

Frøy har rett i at 6500 er kalibreringspunktet som er standardisert for filmopptak og TV-produksjon, til bl.a. NTSC - kalles også D65.
    Men nå er det også vanlig med langt høyere kalibreringspunkt pga. showroom konkurranse mellom produsenter.

Syntes selv at Frøys innstillinger ble for røde i det hvite, og på min skjerm ble det for diffust med den skarpheten han anbefalte. Jeg liker et mer crisp bilde -- men dette kan også delvis skyldes at jeg har scart fra Get-boksen til 508XD.

Via HDMI fra DVD-avspiller får jeg et utrolig klart og fint bilde.

For dem som ønsker å se hva denne skjermen faktisk kan, anbefaler jeg at dere kjøper Basic Instinct på vanlig DVD. (Den første filmen, ikke nummer 2).
    Denne er å få kjøpt billig på Platekompaniet. Fantastisk flott ny scan, må være rett fra kopinegativet. Satt sammen med noen venner (vi holder alle på med film) og så denne på min 508XD. Vi var fra oss av begeistring over hvor godt bildet stod på skjermen.

Og så er det i tillegg en temmelig god film - om det er lenge siden du har sett den får du et bra gjensyn.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes selv at Frøys innstillinger ble for røde i det hvite, og på min skjerm ble det for diffust med den skarpheten han anbefalte. Jeg liker et mer crisp bilde -- men dette kan også delvis skyldes at jeg har scart fra Get-boksen til 508XD.
    Neida. Det er full mulig å få et skarpt og crispt bilde, og samtidig ganske nærme D65. Men 7500 kelvin blir for blått. Hva med en mellomting, 6800-7000 kelvin? Jeg skal prøve å hjelpe dere med dette, men da trengs det proff-kalibreringsutstyr og det koster dessverre 25 000.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Jeg opplever også bildet som noe diffust og med rødlig hvitfarge med Frøys innstillinger, både på scart fra Get-boksen (inngang 1) og komponent fra dvd/harddiskopptaker (inngang 2).

Jeg er temmelig novise når det gjelder kalibrering og plasma, men vil ikke instillingene være en individuell sak for hver skjerm? Hvis ikke kunne de jo vært ferdig kalibret på f.eks. film-modus rett ut fra boksen(?).

Uansett - en veldig stor takk til dere som kommer med gode råd og kalibreringstips!! :-D Jeg håper jo å få et best mulig bilde fra en skjerm jeg har betalt 28k for.

Newcomer stylar sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt meg en Crystalio II videoprosessor. Alle bildekilder går nå igjennom den og ut til 508 og projektor.
    Etter at jeg koblet til den kan jeg bare velge mellom AV Standard og Bruker.
    Muligheten for å gå inn på "Pro adjust" er også borte.
    Litt kjipt å ikke få prøvd disse innstillingene som ligger her...

Når jeg går inn på de andre inngangene med HDMI aktivert er alle valgmuligheter tilgjengelige.
    Bruker input 1 til Crystalio`n.
    Crystalio`n er satt opp til å gi ut et bilde med 1365 x 768.
    Før jeg kjøpte Crystalio`n brukte jeg HD dekoderen fra CanalDigital på input 1, og da hadde jeg alle valgmuligheter inntakte.

Noen som vet hva dette kommer av?

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •