Macroblock...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Macroblock...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Macroblock...

Jeg sliter en del med macroblocking på min dvd -> plasmaskjerm kombinasjon (bruker HDMI til DVI). Har søkt litt her på forumet og ser at Faroudja-chippen stadig trekkes frem som årsaken til problemet med macroblocking.

Nå har det seg slik at det sitter en Faroudja-chip i BÅDE dvdspilleren og plasmaskjermen min. Jeg vet ikke om det er den samme i begge, men det er ikke usannsynlig siden begge er ca like gamle.

Mine spørsmål er derfor:
    1. Vil problemet forsvinne dersom jeg bytter til komponentkabel mellom spiller og skjerm?
    2. Vil problemet forsvinne dersom jeg bytter til en dvdspiller med en annen chip?
    3. Er jeg screwed uansett siden det sitter en Faroudja i skjermen som som vil innføre macroblocking på alt jeg mater inn? (Alternativ formulering: Må jeg ha ny skjerm)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker en annen spiller, og kjører ferdig skalert signal til skjermen unngår du bruken. På den annen side har jeg bare hørt at det er et problem i kilder, ikke display med Faroudja.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo prøve å kjøre 576i ut fra dvdspilleren, og la tv'n ta seg av resten... kan jo være verdt et forsøk.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvis du bruker en annen spiller, og kjører ferdig skalert signal til skjermen unngår du bruken. På den annen side har jeg bare hørt at det er et problem i kilder, ikke display med Faroudja.
    Skjermen min vet hva slags signal den får inn, den viser nemlig 576p, 720p eller 1080i på OSD avhengig av hva jeg mater den med. Kan dette tyde på at problemet ligger i spilleren og ikke i skjermen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Kan jo prøve å kjøre 576i ut fra dvdspilleren, og la tv'n ta seg av resten... kan jo være verdt et forsøk.
    576i (eller var det p?) er default ut på HDMI så lenge denne utgangen er aktivert. De øvrige valgene er 720p -> 1080i -> OFF. På OFF får jeg naturlig nok ikke noe bilde i det hele tatt. Det jeg er redd for er at skaleringen foregår uansett så lenge man bruker HDMI utgangen på dvdspilleren. Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    576 er DVD-oppløsning, da er det ingen skalering i spilleren, men muligens de-interlacing. kan du sette 576 på utgangen, og deaktivere progressive et sted i menyen? Kan være verd et forsøk...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, det skal jeg prøve så snart jeg får opp anleget igjen (forhåpentligvis til helga). Ellers kjenner jeg at jeg blir litt fristet av denne billige Toshiba HD-DVD spilleren. Noen som har testet denne mot Denon 1920 på vanlig DVD materiale?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja sorry, ser nå hva utstyr du har. Denne spilleren gir nok ikke 576i over hdmi nei, men det gjør den nok over component. Har faktisk akkurat samme tv'n selv, og jeg har hatt akkurat de samme problemene selv. Elektronikken i denne tv'n er mildt sagt svak sammenlignet med dagens tv'er. Min løsning ble en DVDO iScanHD fra bruktbørsen og 576i over component fra dvdspilleren, samt alle "bildeforbedrings-prosesser" i tv'n slått AV.
    Du kan jo begynne med å sjekke at alt på tv'n er slått av, og se om det blir noe bedre.(husker ikke helt, men tror det heter DCDi, XD e.l

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Ja sorry, ser nå hva utstyr du har. Denne spilleren gir nok ikke 576i over hdmi nei, men det gjør den nok over component. Har faktisk akkurat samme tv'n selv, og jeg har hatt akkurat de samme problemene selv. Elektronikken i denne tv'n er mildt sagt svak sammenlignet med dagens tv'er. Min løsning ble en DVDO iScanHD fra bruktbørsen og 576i over component fra dvdspilleren, samt alle "bildeforbedrings-prosesser" i tv'n slått AV.
    Du kan jo begynne med å sjekke at alt på tv'n er slått av, og se om det blir noe bedre.(husker ikke helt, men tror det heter DCDi, XD e.l
    Interessant at du har samme skjermen. Og ikke minst enda mer interessant at du fant en løsning på problemet! XD-engine er vel navnet på dette bildeforbedringssystemet til LG, mens DCDi er noe jeg forbinder med Faroudja... Husker du om det er noe mer jeg må skru av?

Har du testet andre dvdspillere med HDMI-utgang på denne skjermen uten å få macroblocking?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Samsung engang som hadde scalering til nettopp x768, som tv'n har, og mente at denne var omtrent som den jeg har nå, kanskje litt bedre. Litt av problemet er at de aller fleste dvdspillere ikke har mulighet til å scalere til annet enn 720 osv, dermed må tv'n likevel scalere. Etter kjøpet av dvdo'n ble det en helt annen verden i bildekvalitet! Bruker en Pio 696 med 576i inn på denne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du skalerer 576i fra komponent til 1024x768? Bruker du komponentinngangen eller DVI-inngangen på tv'en?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Så du skalerer 576i fra komponent til 1024x768? Bruker du komponentinngangen eller DVI-inngangen på tv'en?
    Bruker component fra dvdspiller til dvdo, og dvi fra dvdo til tv.
    Merk at min dvdo er av en litt eldre type, og denne har ikke deinterlacing på dvi-inngangen, derfor component for min del. Kjøpte Pio 696 som har muligheten for 576i over hdmi, slik at jeg fortsatt kan bruke denne når lottoen slår til og en nyere dvdo kan kjøpes inn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •