DVE, blir bilde perfekt etter kalibrering ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVE, blir bilde perfekt etter kalibrering ?

Hei !

Tenkte jeg skulle teste ut DVE for å få mest mulig ut av min Sony 46v2000.
    Er det slik at bildet så å si blir det beste TVn klarer å prestere hvis man klarer
    å følge instruksene ?

Skulle egentlig bruke en kopi av DVE til kalibrering, men er det slik at det er med briller som man er nødt til å bruke for å få greiene kalibrert rett ?

Gi lyd hvis noen har brukt DVE å selge meg !

Disse greiene bruker vel man bare en gang.

mvh
    Tore

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKKE bruk noe kopi av denne. Da lurer du bare deg selv. Ja. Brillene trenger du for å stille inn fargene.
    Det finnes selvsagt langt bedre kalibreringsutstyr enn DVE, men ikke for en normal penge. Og ja. Man kommer ganske langt på vei, til et optimalt kalibrert bilde med DVE, selv om det ikke er noe "referanse" verktøy på alle punkter.

De fleste fåretrekker nok DVE, fremfor f.eks The Calibrator v.2 ol andre programmer..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Deter med filter som du skal se gjennom. Derfor er det greit å ha originalen.

300 kr er ikke mye å spandere om en kjøper TV til 15-20 000...

Er greit om man er en kameratgjeng som kjøper sammen,evt. om man får låne. Min har vært litt på utlån iallefall, får låne en film eller to i gjengjld så det er greit.

Bildet blir bra om du tar deg tid, og det er stortsett nok å bruke den en gang.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer Futurama sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det at det er svært lite for folk me LCD med denne DVDen og at det
    ikke følger med instruksjoner ??

er DVE vanskelig å bruke/forstå ?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her for fullstendig manual (er ikke med i boksen) Order Digital Video Essentials
    og en enkel versjon her http://avforum.no/forum/kalibrering-...lp-av-dve.html
    Tar ikke lang tid å sette seg inn i dersom du følger light versjonen til Gorm, har ikke lest nok avhele manualen enda til å si noe om resten.
    Tror nok fint at du kan bruke den på LCD...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For all del ikke forvent en revulusjon med denne DVE.
    Praktisk 0% forbedret bilde på 2 stk Hitachi TX300.
    Fulgte Gorm's guide.
    Kan hende vi var grise heldige med våres 2 TX300.
    Etter kalibrering var bildet nesten det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok dere da var heldig. PX70 er også svært godt fabrikkinstillt.
    Men de fleste LCD og plasmaskjermer krever en del kalibrering, og da er DVE et billig og fornuftig valg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg prøvde på min 40v2500 og fekk eit dårligere sort nivå etter eg kjørte den enn før , før så brukte eg noen innstillinger anbefalt av andre her inne.

så eg kuttet ut hele kalibreringen og pakket vekk disken
    dessuten er dve usedvanlig tungt bygd opp synes eg..
    tok nesten 40 min før eg kom til gorms lette calibrering. ordet før dvd spilleren med plate fekk ein flytur ut vindue

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går man gjennom hele DVE får man et relativt finkalibrert bilde i forhold til de lysforhold man har i rommet under kalibreringen. Jeg endte opp med ett oppsett for kveld, altså når jeg er meget nær kunne blokkere alt av lys forruten projektoren, og ett "dagslysoppsett" som fungerer langt bedre midt på dagen når jeg med nåværende grad av lyskontroll ikke så blokkert alt av lys utenfra. Uansett var bildekvalitetet i forhold standardoppsettene i projektoren langt bedre på alle felt, men man trenger ikke gå gjennom hele disken. Hurtigløsningen som Gorm har snekret sammen bringer en veldig langt, men for de siste prosentpoengene er det definitivt verdt det å gå gjennom hele platen. Blir nesten litt dumt å bruke mang en tusenlapp på dvd-spiller og flatskjerm/projektor, og så ikke koste på seg 200kroner og en times arbeid for å få det beste ut av det. Ja, bedre løsninger og mer avansert utsyr finnes, men i forhold til pris er DVE stor sjef.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt spørsmål, hvis en har helt ny plasma skjerm bør en da kjøre skjermen inn før en foretar kalibrering eller vente?

Har ikke kjøpt meg skjerm ennå, men regner med å hoppe på toget innen kort tid :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips ,på hvordan man best stiller inn fokus på prosjektor.
    Har DVE er det noen stillbilder.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg prøvde på min 40v2500 og fekk eit dårligere sort nivå etter eg kjørte den enn før , før så brukte eg noen innstillinger anbefalt av andre her inne.
    Sannsynligvis fordi du da ser alle detaljene du skal se. Den "kopierte" innstilligen har garantert for lav brightness.

Forøvrig er det ingen grunn til å forvente en revolusjon etter kalibrering med DVE, men man sikrer likevel at bilde er riktig balansert mtp. farger, samt at sortnivå og kontrast blir satt korrekt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som nødvendigvis ikke trenger å bli rett (etter bruk av DVE) er fargetemperatur, fargemetning og gamma. Får å få orden på disse parametre trenger en måleutstyr.

Som AK skriver er det ingen sak å få bedring i "absolutt sort", det er bare å justere brightness for lavt. Ulempen er at alt av detaljer i de mørkeste områdene også forsvinner. Da er det kanskje bedre å bare skru av TV'n og lukke øynene, da oppnår du nemlig maksimalt sortnivå. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sannsynligvis fordi du da ser alle detaljene du skal se. Den "kopierte" innstilligen har garantert for lav brightness.

Forøvrig er det ingen grunn til å forvente en revolusjon etter kalibrering med DVE, men man sikrer likevel at bilde er riktig balansert mtp. farger, samt at sortnivå og kontrast blir satt korrekt.
    Det er nok helt sikkert riktig. For å få "bedre sortnivå" klipper mange bildet i det mørke (inkludert standardinnstillinger, godt hjulpet av "dynamisk kontrast"). Skal man se hele bildet slik det var ment får man et tilsynelatende mindre sort bilde, men det er fordi det er meningen at man skal se det som foregår også i mørke områder.

Angående DVE, så er det vel ikke sånn at alle TVer/projektorer har så mye flere innstillingsmuligheter enn de som dekkes? Det hjelper jo ikke så mye å få generert en tilpasset gammakurve hvis det ikke lar seg gjøre å laste den inn i TVen. Jeg synes DVE er knall jeg. Det er minst like mye en opplærings-DVD som noe annet, og når jeg bruker den nå går jeg bare rett til de få testbildene jeg skal bruke. Den kunne vært lagt opp litt mer brukervennlig, siden det ikke er så greit å forstå hva som skjer i begynnelsen, men les den destillerte bruksanvisningen her på forumet, så går det fint. Den er kjekk å ha utover første gang man bruker den også. Bruk den på hytta, hos venner, når du har fått nye gardiner, eller når vinteren kommer og det blir mørkt. Forholdene forandrer seg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg opplever som et lite problem er innstillinger av TV inngangen (RF).

Fra DVD går det reltivt greit, men hvilke innstillinger jeg skal bruke på TV signalene er verre.

Prøver å stille omtrent som på HDMI inngangen jeg bruker til DVD, men det blir ikke helt bra. Så der blir den mest på "feelingen" hva som er best.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående DVE, så er det vel ikke sånn at alle TVer/projektorer har så mye flere innstillingsmuligheter enn de som dekkes? Det hjelper jo ikke så mye å få generert en tilpasset gammakurve hvis det ikke lar seg gjøre å laste den inn i TVen. Jeg synes DVE er knall jeg. Det er minst like mye en opplærings-DVD som noe annet, og når jeg bruker den nå går jeg bare rett til de få testbildene jeg skal bruke. Den kunne vært lagt opp litt mer brukervennlig, siden det ikke er så greit å forstå hva som skjer i begynnelsen, men les den destillerte bruksanvisningen her på forumet, så går det fint. Den er kjekk å ha utover første gang man bruker den også. Bruk den på hytta, hos venner, når du har fått nye gardiner, eller når vinteren kommer og det blir mørkt. Forholdene forandrer seg.
    Det er nok dessverre slik at det er mange innstillinger DVE ikke kan brukes til å justere (direkte). Av disse kan jeg nevne gråskala (fargetemperatur), fargerom (metning og fargetone) på primær og sekundærfargene, gamma etc. Dette er svært viktige parametre når en skal gjøre en fullverdig kalibrering, og krever måleutstyr.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Det er nok dessverre slik at det er mange innstillinger DVE ikke kan brukes til å justere (direkte). Av disse kan jeg nevne gråskala (fargetemperatur), fargerom (metning og fargetone) på primær og sekundærfargene, gamma etc. Dette er svært viktige parametre når en skal gjøre en fullverdig kalibrering, og krever måleutstyr.
    Og hva heter disse tingene i menyene på projektoren min? For jeg tror ikke jeg har så mye mer enn lysstyrke, kontrast og rgbcmy, og tre predefinerte gammakurver. Jeg forstår at det enkle fargefilteret i DVE ikke kan måle seg med noe ordentlig måleutstyr, men det jeg antar det er bedre enn ingenting, og jeg får justert fargene så det ser bra ut gjennom filteret.

Så, snakker vi servicemeny her? RS-232?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •