Hva har skjedd på 2 år?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har skjedd på 2 år?

Rundt disse tider i det herrens år 2005 (som jo tross alt er en teknologisk mannsalder siden) bladde jeg opp 20000 surt oppsparte kroner for en LG MZ-42PM12x plasmaskjerm.

Nå kjenner jeg det begynner å klø litt i oppgraderingsmuskelen igjen og siden jeg stort sett er fornøyd med resten av oppsettet mitt er det nå bildesiden som står for tur.

Jeg har egentlig vært veldig fornøyd med skjermen min, men er nyskjerrig på hva man får for f.eks. 15 lapper i disse dager og om forskjellen eventuelt er stor nok til å ta seg bryet og kostnaden med å skifte. Det jeg er minst fornøyd med på dagens skjerm, er at svart aldri blir ordentlig svart og at (dvd)filmer får en litt "clay"-aktig effekt.

Jeg leser mye bra om Panasonic TH42PX70 her på forumet og ser også at prisen er overkommelig. Jeg bruker skjermen hovedsaklig til spilling (XBox 360) og film og vil nok etter hvert kaste meg på HD-bølgen.

Så hva sier panelet?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panelet sier nok gå for PX70 eller 428XD, alt etter hvilken prisklasse...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen her som har eid mer enn en plasmaskjerm som kan si litt om forskjellene på dagens modeller kontra de som var i skuddet for et par år siden? Er det stor forskjell på bildekvaliteten (les verdt å bytte)?

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    Er det ingen her som har eid mer enn en plasmaskjerm som kan si litt om forskjellene på dagens modeller kontra de som var i skuddet for et par år siden? Er det stor forskjell på bildekvaliteten (les verdt å bytte)?
    jeg personlig nekter å tru at det er vits å bytte om du ikke skal opp i størrelse...42" er jo ganske bra egentlig..
    et søskenbarn av meg har en 42" plasma også..kjøpt for 2-3 år siden den også..heilt ok bilde på!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du legger noen kroner oppå de 15k så får du en Panasonic 50PX70...

Hva med kalibrering, klarer du å gjøre noe med det bildet du har? Litt dumt å bruke så mye penger om forbedringen ikke er stor.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen jeg kjenner har en Panasonic TH-37PA30 (2004/5 modell) og den holder fortsatt koken. Så, mitt råd til ditt spørsmål er at dersom du ikke er spesielt kresen (i.e. må ha det siste) så ser jeg ikke noe poeng i å bruke 15-20.000 kroner på en ny flatskjerm i samme størrelse som den du har

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hva med kalibrering, klarer du å gjøre noe med det bildet du har? Litt dumt å bruke så mye penger om forbedringen ikke er stor.
    Takk for responsen.

Jeg har kalibrert med DVE og mener å ha fått det beste ut av skjermen min. Jeg er som sagt ikke misfornøyd med bildet, men lurte på om det kunne bli enda bedre og om det eventuelt er verdt kostnaden. Basert på responsen så langt virker det som om svaret på det er NEI.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT:

Ville vel tro at det er på LCD fronten de største skrittene fremover er tatt de to siste årene. Eller har jeg feil?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du skulle lagt pengene i PJ og lerret i stedet?

Til TV bruk har du LG og til DVD/HD materiale 100" med bilde...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye funksjoner kommer hele tiden

Eksempel: 10 bit farger i skjermen og støtte for 24 Hz film.
    Ikke mange skjermer med 100 Hz og 1080 p som har det.

kW

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en Panasonic TH42PA30 i 2004 og har vært utrolig fornøyd med bildet etter jeg fikk kalibrert den skikkelig. Har nå kjøpt en Pioneer PDP-508XD og forskjellen er relativt stor. Fargene og sortnivået er av en helt annen klasse. Bildet er fantastisk klart.
    Jeg mener en oppgradering er på plass hvis man investerer i siste generasjon Pioneer. På en annen side har min gamle Panasonic holdt ritt med alle flatskjermer jeg har sett utenom Pioneer'en.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har byttet ut min LG 42 PM10 med en nyere LG 42PC56 og kan ikke si at det er altfor mye å hente på denne(vet at den ikke er best i test akkurat). Sortnivået er noe bedre, og litt klarere bilde, litt bedre på vertikal scrolling, men alt i alt, så er det fortsatt ikke HDMI fra kabel-tv inn hos meg og signalene er ikke gode nok for tv'en. Kjører oppskalering via en HD-recorder som gir meg 720p inn på tv'en og det var ganske bra bilde på den gamle også.

Var rundt og kikket på en del andre tv'er før jeg kjøpte og var ikke voldsomt imponert over noen av de i forhold til den gamle.

Hadde det ikke vært for at TV'en røyk under et tordenvær og jeg fikk dekket mye av den på forsikringen, så hadde jeg ikke byttet ut min nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk folkens. Det ser ut til å være bred enighet om at dette prosjektet bør skrinlegges, ihvertfall så lenge det ikke er snakk om å gå for "the latest and greatest" innen plasma.

PJ frister veldig og der regner jeg med det har skjedd en del siden min PT-AE300 ble solgt i 2004.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havard_johan
    PJ frister veldig og der regner jeg med det har skjedd en del siden min PT-AE300 ble solgt i 2004.
    Oh yes. Kjøp heller en projektor og se film på den. Da har du både flatskjerm til TV, og stort bilde til film / spill. Mye bedre disponering av de 15-20.000 kronene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •