LE40M71 + HTPC - Noen spørsmål om tilkobling (VGA vs. HDMI).

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LE40M71 + HTPC - Noen spørsmål om tilkobling (VGA vs. HDMI).

Hei!

Jeg har en Samsung LE40M71 og har nylig bestilt litt deler til en HTPC. Løsningen jeg har i dag er en 5m VGA kabel kjøpt på Elkjøp for under 200 kroner og dette fungerer ikke helt optimalt, hvertfall når det kommer til videoavspilling og da spesielt HD-materiale (720p). Merker noe hakking i bildet. Mistenker at dette kan være grunnet dårlig kabel og/eller lengden på den. PCen er ikke problemet da denne er mer enn god nok. TVen ble kjøpt i mars i år og kom vel så og si direkte fra Samsung (TVen var jo utsolgt i nesten alt som var av nettbutikker), dermed burde ikke den trenge noen firmware oppgradering (mener å ha lest at dette var ett problem på tidlige modeller, men en firmware oppgradering løste dette). Jeg har noen spørsmål jeg håper på å få svar på, men først oppsettet til HTPCen:

Hovedkort: MSI 945GM3
    Prosessor: Intel Core 2 Duo E4400
    Skjermkort: MSI Radeon HD 2600 XT 512 MB
    RAM: Apacer HighValue Series 2x1024MB DDR2-667
    Kabinett: Antec Fusion EC
    Harddisk: Samsung P80 S-ATA 80GB

Jeg har ikke noe behov for TV-kort enda og dermed heller ikke opptaksmuligheten ved dette, derav valget av disk. Alt media vil bli hentet fra filserveren. Skjermkortet ble valgt ettersom dette skulle være meget godt på HD-dekoding. Dette kortet har 2xDVI og støtter HDMI via en DVI->HDMI adapter. TVen min støtter ikke 1:1 pixelmapping over HDMI og dette fører dermed til følgende spørsmål:

Spørsmål 1: Er det noen som har testet Radeon HD 2600 XT på Samsung LE40M71 med HDMI? I såfall, hvordan ble bildet? Eller testet HDMI fra PC i det hele tatt?

Ettersom jeg begynte å tenke på dette begynte jeg å fundere på om jeg heller burde gå for å kjøre HTPCen på VGA-kontakten på TVen. I tillegg tenker jeg at i såfall må investere i en bedre kabel, for eksempel en MonsterCable.

Spørsmål 2: Er det vits i å investere i en dyr kabel med en DVI->VGA-adapter som følger med skjermkortet?

Spørsmål 3: Kan noen eventuelt anbefale meg en god nok DVI->VGA-adapter, samt VGA-kabel. Jeg er villig til å bruke litt penger på dette, men ikke flerfoldige tusen.

Jeg ønsker aller helst å kjøpe en DVI->HDMI-adapter (eller DVI->HDMI-kabel) og bruke dette på TVen, men jeg vil vel få best bilde av å bruke VGA.

Spørsmål 4: Noen andre løsninger på dette?

På forhånd tusen takk for alle svar!

Mvh
    Lars

EDIT: La til litt på spørsmål en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bare en liten innstikker.. En vanlig VGA kabel klarer fint 720p,1080i og1080p.
    Det er ikke dette som er problemet, kan fin fint kjøre 1920 × 1200 og over på en vanlig VGA kabel.. selvsagt er det foretrukket med hdmi eller DVI. Søk på Wikipedia for mer info om kabler.. står mest på dvi.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •