Forstyrret TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forstyrret TV?

Har ett Philips CRT-TV, toppen 2-3 år gammelt, som fungerer veldig fint på kabel og parabol, når jeg kjører DVD via scart (Monster) på denne TV'en oppstår det innimellom noe som kan minne om andre kanalers "skyggebilder" bølger over skjermen. I filmer med store, ensfargede flater flimrer ofte konturer svakt over skjermen, noen ganger mener jeg også at jeg kan se antydning av tekstfelt rulle skrått over skjermen. Er dette signaler fra en annen dimensjon eller er det andre ting som kan slå inn slik? Det kan tyde på at enten TV'en eller scart'en plukker opp saker og ting som den ikke skal?

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1....Finn ut om du har apparater i nærheten av tv'en som kan skape interferens. Prøv å slå av en etter en for å finne feil. 2....Noen kabler, bla komponent, kjøres bare en vei. Se etter piler på kabel. 3.....Prøv å benytte en annen scart inngang, evt prøv s-vid kabel, hvilket uansett vil resultere i bedre bilde. 4....Er dvd spiller stilt inn på rgb? Er tv'ens scart inngang kompatibel? Dette ville jeg prøvd. Vet egentlig ikke om dette hjelper, men verd et forsøk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan beroe deg at det ikke er ailiens som ønsker å kontakte deg. Hehe.

Mange tv'er er plaget med dette, hvis jeg har forstått hva du forteller.
    Disse forstyrrelsene kalles signalblødnig, og kommer av enten dårlig designede kretskort, evt. feil på kretskort, eller feil på scartkontakt. Muligens også ved kabeldefekter og jording ?

Ved å skifte kanal på tv'n, mens du ser på DVD filmen gjennom scartkontakten, kan du nok oppleve at forstyrrelsene forsvinner/blir redusert alt etter hvilken tvkanal du er på.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    1....Finn ut om du har apparater i nærheten av tv'en som kan skape interferens. Prøv å slå av en etter en for å finne feil. 2....Noen kabler, bla komponent, kjøres bare en vei. Se etter piler på kabel. 3.....Prøv å benytte en annen scart inngang, evt prøv s-vid kabel, hvilket uansett vil resultere i bedre bilde. 4....Er dvd spiller stilt inn på rgb? Er tv'ens scart inngang kompatibel? Dette ville jeg prøvd. Vet egentlig ikke om dette hjelper, men verd et forsøk?
    TV'en står jo med "alt" det andre så sjansen for interferens som du sier er nok en mulighet (dvd-spiller,dekoder,tuner,receiver osv) Skal forsøke å sette spilleren for seg selv å se om det hjelper.. Takk for input'en :-)

Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Kan beroe deg at det ikke er ailiens som ønsker å kontakte deg. Hehe.

Mange tv'er er plaget med dette, hvis jeg har forstått hva du forteller.
    Disse forstyrrelsene kalles signalblødnig, og kommer av enten dårlig designede kretskort, evt. feil på kretskort, eller feil på scartkontakt. Muligens også ved kabeldefekter og jording ?

Ved å skifte kanal på tv'n, mens du ser på DVD filmen gjennom scartkontakten, kan du nok oppleve at forstyrrelsene forsvinner/blir redusert alt etter hvilken tvkanal du er på.
    Om kretskortet er problemet har jeg ett problem, da må evnt. spilleren byttes. Kan jordingsfeil også slå slik ut?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å gjort som jeg sier ?

Du kan jo prøve å låne en annen DVDspiller for å utelukke feil i den du har.

Eller gjør som jeg sa i forrige post :
    Dette forutsetter at du er plaget med forstyrrelsene når du har analogkabel eller tvantenne tilkoplet tv'n.

Kjør DVD via scart som før. Når du ser på filmen prøv å skift tvkanaler med fjernkontrollen til tv'n (trykk på 1,2,3 osv.).
    Hvis du da ved enkelte kanaler opplever at forstyrrelsene forsvinner, så skylles feilen mest sannsynlig signalblødning. Enten pga av kontaktfeil i scartutgangen på tv'n, eller annen feil på tv'n (f.eks kretskort ol.).

Hvis dette ikke hjelper kan du prøve å kjøre DVD via scart som før, men denne gangen kopler du bort paraboltuneren. Hvis dette hjelper så er det snakk om signalblødning mellom tilkoplingskontaktene på tv'n.

Jording kan også fungere som signalleder. Ved å stikke f.eks en kabel eller din egen finger inn i antenneinngangen på tv'n kan man oppleve å plukke opp svake tvsignaler, men ikke prøv på dette...

Håper dette var til hjelp

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde akkurat slikt problem for noen år siden, med en vanlig SCART kabel. Åpnet dekslet på den enden som plugges inn i TVen og klippet av utgangssignalene (pin 7, 11, 15), det hjalp umiddelbart.
    Scart Connector

Kanskje slike dyre Monster kabler er oppskrytt?

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Det er litt kjekt med en fullkoblet da. Kanskje tv'en ikke kan bruke denne typen. Kan være han bør endre signal type i dvd oppsettet, hvis scart inngangen på tv ikke støtter rgb.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    Vel. Det er litt kjekt med en fullkoblet da. ...
    Hva skal man med signal fra TV'en til en DVD spiller?

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    han skal ikke ha signal til dvd spilleren. hallo... På de fleste dvd spillere kan man endre hvilke signaltyper som skal sendes til tv bla via scart. Man kan velge kompositt, svhs osv. ( til tv ) Dersom dvd spilleren hans er stilt inn på å levere RGB signal, og tv ikke kan ta i mot dette signalet på scart inngangen han bruker, så vil det bli feil. Men Ratata, har du funnet ut av det?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Hva skal man med signal fra TV'en til en DVD spiller?
    Tror nok emoll76 mente at han ikke burde begynne med å klippe istykker kabelen. Hehe... Eller ?

Får du til, Ratata ? Kanskje vi har flere tips på lager vettu

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig, Andy
    Kanskje Monster kabelen kommer til nytte når det andre er ordnet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •