Trenger råd/veiledning ang. Ny "Student" Tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger råd/veiledning ang. Ny "Student" Tv

Litt merkelig topic kanskje. Spesielt iogmed at jeg ikke er student per i dag.

Sitter på en eldre 32" CRT..
    Ønsker nå å skaffe meg noe bedre og større?

Bruksområder:
    - Se på vanlig TV
    - Se på vanlig DVD
    - Spill-konsoller som PS2/X360 (Og PS3 når jeg senere kjøper dette)

Har per i dag vanlig kabel-tv, ikke noe parabol/digital tv. Ingen HD/BR spillere.
    M.a.o. ingen høyoppløselige kilder annet enn vanlig dvd og 360 spill.

TV kan ikke bli for stort da det skal kunne passe de neste årene uansett hva slags leilighet jeg havner i enten det er under studier eller annen jobb.

37" føles som en for liten oppgradering fra 32" så 42" høres jo artig ut kanskje?
    Men hva har skjedd? før virket det som det bare var 32", 37", 42" og 50" som fantes.. og nå kommer alt mulig annet som f.eks: 40", 46" osv annet. Alt føles bare enda mer frustrerende :P

Jeg liker å ha "det beste" og betaler ofte mer enn jeg strengt tatt behøver. Betaler for funksjoner jeg ikke trenger eller ikke bruker.

Dette skal være en tv som skal vare ut min "ungkarstid" til jeg får etablert meg bedre og har et sted å plassere all herligheten.

Trenger jeg Full HD nå da? Har litt lyst på det. Men til mitt bruk, holder det med HD ready tv? For så bruke denne til "soveroms-tv" og kjøpe ny om 5år+ hva synes du/dere?

Har planer om å bruke mellom 10-20k på TV i den nærmere tiden, og skal med all sannsynlighet kjøpe TV'n på Elkjøp da jeg får kjøpt alt til innkjøpspris der.

Vil ha en bra tv, vil heller bruke noen tusen ekstra på et bilde som ser bra og smooth ut enn å spare noen tusen og få noe kornete.

Hva vil du/dere anbefale meg i størrelse, oppløsning osv andre funksjoner jeg ikke er så kjent med? Og da veldig gjerne konkret på merker/modeller.
    Og en viktig ting til. Plasma eller LCD? Blir fortalt LCD hvis jeg skal bruke spill konsoller og evt koble pc til tv pga plasma kan brenne bildet. Men gjelder dette like mye fortsatt? Eller er det folk som snakker om ting de ikke vet noe om, men baserer det på hvordan det pleide å være?
    Hva ville du valgt?

Takker på forhånd for alle svar. Og beklager et kanskje vanskelig innlegg, om det er noe du lurer på så bare spør, kommer til å svare relativt kjapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mange muligheter

Er i omtrent samme situasjon som deg, så jeg hiver meg på denne tråden jeg hvis det er greit...

Til et forbruk som du nevner her (samme som meg) så er det nok plasma som stort sett gjelder, da de er bedre på "dårlige kilder" som analog kabel-tv.

Det høres jo ut som du har litt penger å bruke på en ny skjerm, så da kan du sikkert velge mellom mye bra. Skal ikke gi meg ut på noen anbefalinger, men selv har jeg siklet etter Panasonic 42PV70 / PX70 en stund. Folke-plasmaen

bare synd at denne ligger litt i overkant av mitt budsjettak på 10 000... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte noen timer etter jobb i går og i dag i to elkjøp butikker (en i byen hvor jeg jobber og en der jeg bor.)
    Kjenner de fleste ansatte i begge butikker (ja, jeg er litt for ofte innom) så får da lettere ekstra hjelp/sørvis.
    Og jeg brukte endel timer hjemme i går kveld og i dag på å lese på avforum.no, avforums.com og andre sider.

Men, går fortsatt fram og tilbake på plasma og LCD. har 100% bestemt meg for plasma 2 ganger nå så langt.. men er fortsatt usikker.. har dog ikke 100% bestemt meg for LCD enda hvertfall

Tror kanskje jeg dropper full HD i denne omgang da det virker som SD signaler blir altfor dårlige da ofte. Men er fortsatt ikke helt bestemt.
    Alle har forskjellige meninger, og elkjøp ansatte er ikke spesielt mer opplyste enn de fleste andre. Tar hva de sier med en klype salt.

For å komme til saken, dette er de 3 tv'r jeg vurderer i nåværende øyeblikk:

Panasonic TH-42PX70 42" HD Ready PLASMA
    Pris: ca 11.700kr.

LG 47LY95 47" Full HD LCD
    Pris: ca 15.000kr.

Pioneer PDP-4280XA 42" HD Ready PLASMA
    Pris: ca 19.000kr

Det skal nevnes at jeg er veldig glad i spill. Er en temmelig aktiv gamer så det er en av hovedgrunnene til at jeg ønsker en ny tv, denne høsten bringer mange glimrende titler på konsoll. men jeg har også et hav av dvd jeg enten ikke har sett før eller ønsker å se igjen når jeg skaffer meg en bra tv.

Hadde nesten 100% bestemt meg for plasma da eneste grunnen noen mente LCD var bedre var spilling/koble til PC.
    Vel jeg så egentlig ingen grunn til at konsoll skulle være bedre på LCD og det at det var høyere oppløsning på LCD for pc tok jeg for å være enklere/billigere tilgang på full hd oppløsning.

Helt til noen i dag forklarte meg om runde og firkantede pixel.
    Det med at pc vil trives bedre med LCD da dens signaler er bygget opp rundt firkantede pixler som LCD har. Og at grunnen til at Plasma ser bedre ut på vanlig tv osv har med at det er runde pixler.
    Han mente at jeg burde gå for LCD. Spesielt siden jeg får den 47LY95 modellen med full hd til 15k

Har per i dag ikke brukt tv til å koble pc til, men dette kan jo fort endre seg da jeg får en "ordentlig" tv. (planlegger å legge 12-20k i en ny pc i høst også :P) Har også lekt med tanken på å ordne meg en HTPC etter å ha snakket med flere som har dette og anbefaller.

Er veldig i tvil på hva jeg vil nå.
    Den nye pioneer'n har fått veldig mye skryt. Men panasonic har fått ganske gode anmeldelser den også, og bildet i butikken ser ganske bra ut på SD. Med en prisforskjell på 7.3k er det en ps3 og endel tilbehør. Vil jeg bli så veldig mer fornøyd med pioneer 8G enn panasonic sin PX70. Vet ærlig talt ikke, 4280/5080 har fått -veldig- mye skryt da men.

Der TV står i dag får jeg nok ikke plass til større enn 42", og da blir det alikevel trangt. Taket skrår nedover i dette rommet og er på det laveste ikke mer enn rundt 60-70 om jeg ikke husker helt feil. Samt en dør på samme vegg. målte meg fram til at 47 tommeren måtte begynne rundt 35cm fra bakken for å få plass. Og da tok jeg ikke høyde for høytaler (har bare noen tynne små)
    Men da vi nylig fikk vite at huseier ønsker å selge huset må vi mest sannsynlig flytte i løpet av noen måneder så dette burde ikke være en avgjørende faktor. Kanskje heller vente litt med kjøpet (eller snu om på hele rommet.. blir da dårlig feng shui men.. )
    Kanskje jeg skal gå for den LCD skjermen (eller en annen LCD).. Da jeg tror signalet i butikken og konfigurasjonen av tv'n var relativt under par.
    Men må innrømme at jeg har blitt veldig keen på 4280XA.. Eller som jeg nevnte.. gå for 42PX70 da denne er ca 2/3 av prisen og bl.a. vunnet en nylig test mellom denne og en LG og Samsung (forbruker.no)

Jeg har hvertfall klart noe jeg er god på. Skrive mye og bable.

Om noen klarer å tråle gjennom teksten så setter jeg veldig pris på innspill og tips. Takk for titten

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Runde og firkantede pixler, og på det grunnlaget anbefaler fyren deg LCD? Har lest mye tull på forumet (innbrenning av kjøleribber i fullmåne, for å nevne noe), men dette var direkte imponerende. Gjør deg selv en tjeneste og ikke hør på vedkommende angående sånne ting igjen.

Kort og greit, hovedforskjellen er at med LCD for du høyere oppløsning per krone, samt at de er mer egnet for bruk i fullt dagslys, mens med plasma får du bedre kontrast/sortnivå. Velg det som er viktigst for deg. Til tekst og andre ting som krever pinling nøyaktighet i bildet (ie. PC-bruk) vil da LCD være bedre, men til film og video har plasma definitivt overtaket. Når det gjelder spill er meningene delt, men personlig setter jeg kontrast langt høyere enn oppløsning på dette området også. Smak og behag. Innbrenning er ikke noe å bry seg om, klarer min to år gamle Panasonic fjorten timer Final Fantasy XII, med hvit HUD, klarer definitivt nyere modeller seg uten problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris på 42PX70

Får du Panasonicèn til 11 700,- på Elkjøp?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nok gått for Panasonicen. Jeg synes den er såpass bra at jeg tror forskjellene opp er slike som man må ha dem side ved side for å skjelne. Men hvis du skal spille mye så kan være et moment, selv om det skal være mye mindre slikt nå til dags.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se tråden om lyslekasje. Det det der handler om er Lg's LY95. Der får du link videre så du kan se hva du kjøper. styr unna sier jeg. Pioneer er dyr, men bra. Jeg sier en ting, og er helt enig med cybervision, gå for Panasonic px/pv70. Her får du en tv verd mye mer enn de krever for den, og som stiller alle dine behov.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba REGZA 42X3030D < er en flott tv til god pris.. 12995,- hos komplett.no på tilbud denne uken. hvis det ikke er for dyrt

-1080p
    -1:6000 kontrastforhold
    -2x HDMI, komponent,
    -1:1 pixel.....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg leste det om LG'n etter at jeg postet den siste posten...

Vurderer nå bare de 2 plasma skjermene.. (men kjenner jeg meg selv rett kommer jeg til å finne andre alternativer å vurdere innen jeg har kjøpt.)

Haraldo; ja jeg får den til 11.7. Men tror ikke du bør satse på å få den prisen med mindre du kjenner de som jobber der veldig godt.

Grunnen til at jeg vurderer pioneer'n så sterkt var fordi alle de som hadde fått den på avforums.com var så innmari positiv til 8 generasjon.
    Det at den har veldig mye bedre svartfarge.
    Veldig lite gjenskinn på skjermen, nesten i LCD klasse
    Skal visstnok håndtere konsoller mye bedre enn tidligere pioneer modeller (og andre merker antar jeg.)
    Mye bedre kontrast osv, osv.

Dette er det som står på forum og pioneer sine egne sider da. Om det stemmer så mye i realiteten er jeg ikke sikker på.

Den lokale elkjøp butikken får inn 4280 til uka så jeg skal se på den da med SD og diverse annet. (den andre butikken har bare 5080 så langt.. og den ser jo bra ut, men de hadde kun dvd koblet til den)

Men med panny'n får jeg jo ps3, hd drev til 360 og litt spill/filmer for prisen av pioneer. jeg får vurdere det i løpet av denne og neste uke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du skrev noe om at "Så kan jeg kjøpe meg en ordentlig TV senere?"
    Hehe, alle TV'ene du nevnte er skikkelige TV'r, no worries.

Dette med LCD vs Plasma tullet.
    - Plasma fungerer fint i lyst bruk, lcd er hakket bedre. (LCD eller Plasma, dirkete solys er ubehagelig på skjermen uansett)
    - Plasma er likebra som LCD med konsoll, bare tull alt annet.
    - Plasma er best til FILM, men det finnes enkelte LCD modeller som begynner å nerme seg(SONY)
    - Liker du fotball? (sport) Plasma!!!
    - LCD er best til PC, men du kan bruke Plasma fint(etter du har kjørt inn TV'en)
    - Resolution er det siste du ser etter i en god TV. (er en del faktorer før det, så lenge den er HD-Ready)

Jeg kjøpte meg PV70 og angrer ikke 1 sekund. Nydelig TV.
    Hadde jeg hatt penger ville valgt Pioneer sin G8, men som deg ville jeg ha ps3 etc.
    Det med kontrast er ikke lett når det ikke finnes en felles standar eller regler på hvordan dette skal måles, selv fra Pioneer og Panasonic bør dette tas med en klype salt.
    Uansett, lykketil

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Ordentlig" TV vil i mine øyne bli en 50"++ som jeg kler med et ordentlig hjemmekino anlegg

Hadde bare en gammel pakke med dvd spiller og 5.1 pakke uten muligheter til å koble til noe annet. Bedret dette nå nylig ved å kjøpe en kamerat's pent brukte anlegg for 2k. Yamaha 5.1 sett (husker ikke navnet her og nå..) kostet visst 8k for 2år siden, han slang også med en dvd spiller som kosta 1k for halvt år siden. Dette er ikke store greiene men en stor forbedring fra hva jeg hadde samt en god pris, nå kan jeg i det minste få mer lyd på vanlig tv og konsoller, noe jeg ville ha lenge. (fikk det forrige settet til jul for noen år siden etter at jeg hadde bedt om start på hjemmekino pakke. Det hadde vært en utstillings modell så var stress å bytte det eller no.. dreit i det og bare forbannet meg over dum far og stemor (stemor som jobber på elkjøp og bør ha litt peiling hvertfall )
    (med fare for å høres ut som en drittunge så er jeg nesten det 21..)

Jeg var faktisk mindre interesert i fotball i en del år.. har kanskje sammenheng med at det ble veldig mye rot i slutten på fotball laget jeg spillte på.
    Men forrige sesong var jeg veldig interesert igjen. Hver gang jeg ser canal+'s reklame for Premier League start i disse dager er jeg ekstremt fristet til å bestille en fotball pakke fra de Får se hvor lenge jeg motstår fristelsen. Kjøper jeg ny tv snart er det godt mulig jeg ikke holder ut så altfor lenge.

Heia Norge, Man U, Rosenborg og Notodden!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, med andre ord du sier at jeg nettopp brukte 12k på en ny TV, og den er ikke "ordentelig" engang grrrrr jk

Jeg bestilte pakken igår, GO United!
    (btw, tror de har kampanje nå så slipper du dekoder avgift/leie til 69kr mnd)
    hint hint =D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg slang innom den lokale elkjøp butikken etter jobb i dag for å hente noe annet. Tok da samtidig en kjapp tur innom tv avdelingen for å kikke. Så en av de andre jeg ikke hadde pratet med om TV enda og siden han var ledig spurte jeg hvilken TV han ville valgt hvis han skulle kjøpe i dag.

Nei han hadde tenkt seg den LG 47LY95 fordi den hadde han andre fyren på elkjøp sagt at han burde kjøpe.
    Jeg sa at jeg vurderte Panasonicen og pioneer 8g. Han sa da at han skulle hvertfall ikke ha plasma. Hvorfor ikke spurte jeg, jo fordi han skulle spille. Han skulle ikke koble pc til tv, men konsoll.
    Kom ikke på tale at han skulle ha plasma fordi da kunne man aldri sette på pause. Jeg visste ikke hva jeg pratet om fordi de hadde en rimelig ny pioneer tv som hadde fått innbrent national geographics logon oppe i hjørnet.
    Dettan hadde han peiling på, kom ikke på tale at han skulle ha LCD.

(Pratet med en bekjent på lageret litt senere som fortalte meg at omtalte pioneer hadde fått "innbrenning" etter å ha blitt satt ut og rett på SD national geographics uten innstillinger/innkjøring... Og at såkallte innbrenning forsvant kjapt ved å kjøre litt snø på tv'n.)

Jeg digger det at folk som ikke har peiling skal anbefalle andre om hva slags tv de må ha.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.

De som eide den TV'en satte sikkert TVen på DYNAMISK 100% kontrast og lot det stå til med stilbilder og gud bedre vet hva annet :P

Det med konsoll og Plasma funker fint det, min Wii har innebygd innbrennings hjelp. Dvs etter 3-5min litt usikker, så blir hele skjermen veldig mørk. Dessuten har Panasonic'en en slik funkjson også.

Har snart passert 150t og 0.1% tegn til Retention så langt
    Før jeg legger meg setter jeg tv'en til 20min med snø, sånn for å være helt 100% sikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går fikk lokale elkjøp endelig inn pio 4280 i butikken.. Når jeg var innom før i dag var den fortsatt ikke koblet opp men. Og den er plassert et sted hvor de bare har dvd signaler å mate på tv'n. Hadde håpet å se den på SD signaler før jeg bestemte meg. Men vi får se.

Har tilbrakt de to siste kveldene oppe hos min far da han har en Pio 507. (med harman/kardon forsterker og infinity 5.1 system diverse.. lydpakka hadde visst kostet 32k direkte fra leverandør)
    Han har dog liten peil på tv og har ikke gjort noe for å kalibrere.. så den tv'n kan nok bli mye bedre. Men, Apocalypto på DVD i går og Greys Anatomy, CSI samt litt diverse sport og annet i dag. Helt NYDELIG. Men nå kan jeg ikke sammenligne vanlig tv med mitt hjemme da de har fått bredbåndstv med altibox osv gjennom lokale strømleverandør (fortsatt ikke bygget ut for dette der jeg bor.)

Også skal 8gen være endel bedre enn 7gen, samt kalibreringsbiten. Er jo et riktig pent tv da.

Hjertet mitt sier full throttle, gå for pio. Men etter å ha gått gjennom diverse finanser i går sier lommeboka at jeg kanskje bør bremse og gå for panny om jeg vil ha ps3 osv også.. Så jeg slipper å vente til altfor lenge i høst med å bygge ny pc. panny'n er jo under 2/3 av kostnaden.. Er kanskje ikke vits å bruke altfor mye penger på (med fare for å banne i kjerka) "bare" en TV

Om jeg ikke hadde kjent de som jobbet på elkjøp så godt så hadde jeg vært frekk å kjøpt panasonic'n, og hvis jeg var misfornøyd levere tilbake innen 30 dager for så kjøpe pio'n... (vet at det kan være et ******* for de å selge brukte varer (spesielt så store varer.))

Jaja, valgets kvaler. Hadde ikke vært vondt å hatt en TV på plass innen helga, og siste dagen elkjøp kjører ut er Torsdag. (har liten bil :P).. Får se da om jeg klarer å bestemme meg relativt raskt. Det ville i såfall vært noe nytt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir uansett litt av en "student" tv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Student" som per i dag jobber og ikke klarer å bestemme seg for noen studier han ønsker å gå enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg var innom elkjøp idag hadde de fått koblet opp Pio 4280XA.. Men selvfølgelig bare til en HD DVD spiller Kikket litt på Miami Vice og synes natt/mørk/brun fargene ble litt kornete (så det f.eks godt på huden til mørkhudede på nattlige scener) Men ble fortalt fra en jeg kjenner at det var den dårlige Toshiba HD spilleren sin skyld. Ellers virka tv'n grei, men vanskelig å dømme da jeg ikke har sett noen andre tv'r koblet til en hd dvd spiller.
    Og den gode nyheten var at nå var de utsolgt for Pana 42PX70.. får ikke inn igjen før uti septemeber. Han kunne bestille opp PV70 for meg fra itegra dog, tar noen dager fra jeg sier ifra, men jeg får den for 10250. Og fra det jeg skjønner er eneste forskjell på PX og PV hva slags tuner som er med, men dette spiller ingen rolle da ingen vil "fungere" i norge. Så 1450kr billigere enn PX er det vel en grei deal.

Men.. om jeg skal ha en tv i hus før helgen og søndagens Man U kamp på tvnorge så må jeg velge Pio'n til 19k. Jeg som egentlig kanskje begynte å helle litt mot Pana'n.. Synd at jeg ikke får sett Pio'n på SD osv.. samt ikke får sett begge tv'r i butikken samtidig med mindre jeg venter 2-4uker.
    Må si jeg nesten heller mot Pio akkurat nå før jeg tusler i seng, siden den kan jeg få i hus i morgen kveld om jeg ønsker Men med bytte fra PX til PV70 er prisforskjellen nå ca. 8800kr. Nesten dobbelt så mye.

(fant foresten ut at Game har sluttet å selge Ps3 til 5200kr, nå 5890kr. Temmelig likt alle andre.. Har noen sett noe tilbud på linje med Game's tidligere? Så at elkjøp har helt fjernet ps3 fra deres nettsider nå..)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke spilleren, det er filmen. Miami Vice er filmet på DV og har et merkbart kornete bilde. Ikke spesielt egnet som testmateriale.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •