Lys lekasje

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Lys lekasje

Newcomer PantZman sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lys lekasje

Noen som har erfaringer/opplevd "lys lekasje" i en LCD TV?

Jeg sendte inn en TV som har store lyse plagsomme flekker i bildet når det er mørkt.
    Disse flekkene kan jeg flytte på ved å tørke skjermen med fiberklut (eller enkelt og greit ta på TVen).

Litt vanskeligt å forklare hvordan det ser ut.

Verkstedet mener det er vanlig på LCD skjermer men jeg har aldri sett slikt før. Jeg har vært innom butikken der den var kjøpt og sett på samme typen TV, der var det helt fint. Ingen verdens snurt av problemet.

Melding jeg fikk fra verkstedet:

"Koblet opp og kontrollert app. Ingen feil.
    Skygger som vises på vedlagte bilder er "lyslekkasjer" fra bakbelysningen som kun vil vise ved mørke bilder når det er mørkt i rommet. Dette er normalt for LCD paneler.

Funksjonskontroll dekkes ikke av leverandør og belastes derfor butikken."

Hva kan gjøres når verken de eller leverandøren vil fikse problemet. Har jeg ikke rett på å få en TV som fungerer like godt som andre?

Kan komme med et bilde av TVen om dere vil se hva jeg mener.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange billige LCD skjermer (også dyre) har lyslekkasjer. Dette fenomenet kalles "clouding".. Ikke noe feil med tv'n, bare dårlig bildekvalitet pga for dårlig baklysteknologi.
    Hva heter TV'n ? Post gjerne et bilde av problemet, så man er sikker.
    Kanskje andre her med annen oppfatning av problemet.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en LG 42LY95 og den var nok ikke så billig. Derfor det svir mest.
    Kan komme med et bilde litt senere da jeg sitter på jobb nå.

Kan umulig være meningen det skal være så gale.

Hadde jeg visst den TVen jeg fikk skulle bli seende slik ut hadde jeg nok valgt en annen.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et bilde.

Ser det spesielt godt langs venstre kanten og nede i høyre hjørnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da. Men jeg må nok dessverre fortelle deg at dette er helt normalt på denne LG modellen. Sad but true

Her er en test av tv'n der vi ser nøyaktig det samme som på bildet du har postet :

Stødig men blass

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det faktisk er slik at den som står utstillt ikke har dette problemet, så vil jeg sitere forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen
    a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
    b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
    c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
    d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
    Dersom tven IKKE følger disse punktene, så har den en MANGEL. Mangel har du rett til å få utbedret enten ved reparasjon av tven eller omlevering til vare uten mangel. Kan ingen av delene gjennomføres har du krav på prisavslag eller heving av kjøp dersom mangelen ikke er uvesentlig.

Jeg ville dratt tilbake med disse paragrafene, vist til at utstillingsmodellen ikke har de samme problemene og krevd reklamasjon. Verkstedet mener det er en vanlig feil, men du har reklamasjonsrett mot selgeren ikke mot produsenten. Når du kan vise til at i butikken så står en tv uten feil, vil jeg si at "D" i aktuell lov er rimelig krystallklar.

Håper du får ordnet dette, selv har jeg ingen slike problemer med min 42LY95.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Huff da. Men jeg må nok dessverre fortelle deg at dette er helt normalt på denne LG modellen. Sad but true

Her er en test av tv'n der vi ser nøyaktig det samme som på bildet du har postet :

Stødig men blass
    Det er ikke sortnivået i seg selv jeg klager på det er at på et bilde som skal ha et jevnt sortnivå så er det ikke det. Ser du det med egne øyne kan du se at det strekker seg egentlig over hele flata.

Ser du på bildet jeg la til over så ser du et tydlig sterkt lys langs venstre side og hjørne nede til høyre.

Den TVen jeg så hos butikken (som var en LG 37LY95") hadde et jevnt og perfekt sortnivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PantZman
    Her er et bilde.

Ser det spesielt godt langs venstre kanten og nede i høyre hjørnet.
    Det der er dårlig kundebehandling og elendig service. Jeg hadde det samme problemet på en Grundig Fine Arts, og Grunding/expert tok tilbake TV'n uten å mukke, og ersattet den med M87-40"'ern jeg har i dag.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg hadde levert tilbake tv'en med henvisning til kjøpsloven. De fleste oppererer med 30 dagers åpent kjøp, hvis du kommer innenfor fristen der. Tror nok hele forumet forventer bedre kundeservice enn det du opplever nå. Håper det ordner seg for deg. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at lyslekkasje/clouding er nesten umulig å oppdage på en utstillingsmodell i et godt opplyst butikklokale. Det er først når man kommer hjem og mørket senker seg i stua at dette fenomenet i mange tilfeller blir svært synlig. Nå vet jeg ikke hvordan du har kommet frem til at utstillingsmodellen er strøken, kan jo hende du har bedt butikken om å dempe belysningen, men jeg ville bare nevne det.

Når det gjelder problemet konkret så støtter jeg deg 100%. Dette er en vesentlig feil. Omtrent "alle" filmer har en vesentlig andel scener som foregår i mørke rom/ om natten etc. Og da er ikke baklysblødningen til å unngå å legge merke til. Dette står i hvertfall i sterk kontrast til produsentenes skryt om glitrende sortnivå osv. Bra sortnivå er jo ikke verdt en fjert dersom det ikke er jevnt oven hele flaten. Så lenge det er et faktum at noen skjermer har mer lyslekkasje enn andre så mener jeg uten tvil at dette er reklamasjonsgrunn.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et opplyst butikklokale blir det vanskelig å se cloudingen. Den oppdager man når sola går ned bak våre høye fjell, og natta kommer krypende.

Clouding er ikke en produktionsfeil i seg selv, men snarere et resulltat av de feilmarginer det kan være ved produksjonen av LCD paneler. Om din tv ligger innenfor produentens tolleranser eller ikke må de svare for selv (og det har de vel allerede gjort, siden du fikk avslag).

Men siden så mange her på forumet mener du har krav på bytte evt. pengene tilbake, kan jeg jo tilslutt si meg ening i det. Når alt kommer til alt stiller jo forbrukere ganske sterkt i forbrukerkjøpsloven, så det er jo lurt å prøve på nytt.
    Dette er jo toppmodellen til LG, så litt streng til produksjonsresulltatene brurde de være (f.eks at de best produserte panelene brukes i toppmodellene, slik man ofte ser hos Sony).

PS. Har du sett på bildene de hadde på linken jeg postet, PantZman ?
    Var heller ikke selve sortnivået jeg tenkte på (selv om det mildt sagt er dårlig), men nettopp hvor uhomogent baklyset er. Bildet du har tatt og bildet de har tatt er svært like..

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for støtten.
    Det er ikke butikken jeg kjøpte TVen av jeg klandrer da de har prøvd å rette feilen ved å sende den på verksted. Verkstedet igjen har sagt den skal være slik og belaster butikken for "Funksjonskontroll" (står mer i første posten).

TVen har stått som "Status: Under arbeid" siden mandag og ifølge arbeidsbeskrivelsen så var det ikke noe galt med TVen. Så da vet jeg ikke hva de har brukt 3 dager på.

Skal ta meg en tur innom verkstedet og HFC i morgen og høre hvordan det går.

PS. Har du sett på bildene de hadde på linken jeg postet, PantZman ?
    Var heller ikke selve sortnivået jeg tenkte på (selv om det mildt sagt er dårlig), men nettopp hvor uhomogent baklyset er. Bildet du har tatt og bildet de har tatt er svært like..
    Ser det nå, så nesten dårligere ut der. Jeg synest sortnivået på denne typen TV er ok, men på den jeg fikk så det ut som en grøt med svart og grått.

Jeg klandrer ikke HFC Ålesund da TVen var første de fikk inn og den var ikke åpnet før jeg fikk den. HFC var også rask med å få den sendt på service. Problemer ligger da hos verkstedet eller LG vil jeg tro.

Jeg kan ikke se at jeg eller HFC har gjort noe gale.

Edit:
    I et opplyst butikklokale blir det vanskelig å se cloudingen. Den oppdager man når sola går ned bak våre høye fjell, og natta kommer krypende.
    Jeg synest det viser ganske godt så lenge TVen står på. Om det er natt eller dag i rommet har ikke mye å si.

Sitat Opprinnelig postet av Kilronan
    Nå vet jeg ikke hvordan du har kommet frem til at utstillingsmodellen er strøken, kan jo hende du har bedt butikken om å dempe belysningen, men jeg ville bare nevne det.
    Jeg så på TVen (37LY95) da jeg gikk tilbake for å "klage". Prøvde både film og med helt svart skjerm på den de hadde utstillt. Belysningen var moderat.
    Da jeg så TVen fikk jeg bekreftet til meg selv at det var noe gale med min egen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krev kjøpet hevet, og stå på krava, sie rnå jeg. Det verkstedet er jo helt klart inkompetent.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke bare HFC Ålesund bytte tv'en da. Gi deg utstillings modellen i bytte eller noe, siden den virket bedre. De bør nesten gi deg bytte rett på den, synes jeg. Hvis ikke... hør på skullerud, hev kjøpet, og finn en ny butikk for fremtiden.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke snakket med HFC siden jeg leverte den inn hos verkstedet. Jeg vil tro verkstedet har kontaktet HFC siden de skriver "Funksjonskontroll dekkes ikke av leverandør og belastes derfor butikken.". Kan hende de ikke er enige med hverandre da HFC sendte den inn som en garanti sak. Får komme tilbake til dette i morgen da jeg kanskje vet litt mer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det nok stor sannsynlighet for at du får en ny modell med cloudingplager hvis du får byttet til ny tv. Håper det går i orden. Lykke til !

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har noe personlig mot LG når du skriver slik. Hvorfor skal jeg gå fra en TV med et problem til en TV med samme problemet. Dette er ikke noe som er på "Alle" TVer i LY serien såvidt jeg vet.

Høres ut som det er noe 50/50 sjangs å få en TV som funker som den "skal".

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Andy er inne på noe. Jeg kjøpte en gang en samsung plasma, QH7, modellen. Den ga fra seg noen irriterende blink i hytt og pine og jeg gikk tilbake med den. Samsung support mente det var en defekt. Fikk med meg hjem en helt ny, lik modell... samme dritten på den og, og samsung support kunne ikke forklare... leverte selvfølgelig inn den også, brukte åpent kjøp regelen til experts irritasjon senere noterte jeg meg at på Vestkanten i Bergen (et kjøpesenter) henger det en helt lik tv som den jeg hadde, og tror du ikke den oppførte seg slik også? Nå er samsung de med flest service innleveringer, men dette underbygger litt det Andy sier. Glem LG, de er i forsøks fasen med denne skjermen, og langt unna pioneer og panasonic enda. Du får helt sikkert med deg en pioneer til samme prisen som plaster på såret, for dine ubehag

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    Nå er samsung de med flest service innleveringer
    Jeg lurer litt på om det kan ha med å gjøre at Samsung istedet for å sende ut en tekniker for å oppdatere firmware for å bli kvitt bugs som Movieplus-buggen i M86/M87-serien, heller henter inn TV'n til verkstedet, og betaler et transportbyrå for å kjøre TV'n frem og tilbake (som de vil gjøre med min nå)?

Nå ble jo dette helt off topic, men for å kompensere for det, kan jeg jo legge til at jeg er helt enig i konklusjonen om å levere inn problemTV'n og ta ut en pioneer eller panasonic plasma istedet.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken med samsung opplevelsen er den at expert tok tv'en inn igjen uten noe ekstra tull. Samsung hadde den ikke inne til rep. mens den var mitt eie. De måtte sikkert se på saken når butikken sendte den tilbake som defekt. Dette kunne godt din butikk også gjort for deg, mener nå jeg. Håper det ordner seg for deg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •