Innbrening,hva gjør jeg nå ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrening,hva gjør jeg nå ?

Jeg har nylig kjøpt en Samsung PS50q7HX som har vært litt brukt.
    Butikken lovte meg på tro og ære at TV hadde vært i forrige eiers varetekt under 14 dager.
    Jeg fikk et godt kjøp da den forrige kunde hadde levert den tilbake fordi den støyet i panelet.
    Da dette TV primært er kjøpt inn som kjellerstue TV kan jeg leve med litt sus fra panelet.
    Men over til problemet.

Når jeg startet opp TV første gang så stod kontrasten på 100% da jeg har lest at dette er langt fra bra ble den satt ned til 60% umidelbart.
    Så stillte jeg inn tv på gefylen ca 50-60% på de andre parametrene.
    Da så jeg ingen ting galt og ungene har brukt det noen timer.

I dag tenkte jeg å få kalibrert tv skikkelig så jeg kjøpte kalibrerings DVD fra Monster.
    Nesten umidelbart inn i justeringen ser jeg konturene av innstillingsmenyen til TVn på skjermen.
    Kjenner jeg blir litt varm da forrige eier leverte tilbake TVn med 100% kontrast.
    Jeg synes nesten ikke jeg kan gå å klage på det etter 1 uke.
    Butikken vil sikkert hevde jeg har gjordt det selv.

Det er eget signalmønster i menyen for i fjerne innbrenning.
    I bruksannvisningen står det at denne funksjonen skal stå på i en time.
    Gjenntas ved behov.
    Etter 2 X 1 time har det bare blitt litt bedre.
    Da har jeg kommet til poenget med tråden.

Kan panelet ta skade av å kjøre dette signalmønstret i mere en 1 time ?
    Kunne tenke meg å prøve over natten.

Virker en kanal med snø bedre ?
    Synes dette signalmønstret ser litt beskjedent ut.

Bør man stille opp kontrasten til 100% når man prøver å fjerne innbreningen ?

Råd og tips om veien videre mottas med takk

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd i dag også med det innbygde programmet for å fjerne innbrening.
    Jeg har holdt meg til boken å slått av etter 1 time.

Siden det var "umulig" å få et eneste svar her inne så får vi følge mageføelsen.

I natt blir det 7-8 timer med signalmønster så for vi se i morgen.
    Hjelper ikke det så blir det snø på skjermen neste natt.
    Er vi like langet så kjører jeg på med 100% kontrast og tar en runde til.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at ved å kjøre et slikt bilde for å fjerne innbrenning vil gjøre at alle pixlene på monitoren blir bleket! Altså at det blir dårligere sortnivå over hele linja!

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her må jo HåkonN eller A|ex ha noe å si...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jhafeld
    Mener at ved å kjøre et slikt bilde for å fjerne innbrenning vil gjøre at alle pixlene på monitoren blir bleket! Altså at det blir dårligere sortnivå over hele linja!

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?
    ja. Man må slite ut resten av bildet så at det blir like slitent som "innbrenningen"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dagens plasma har stort sett en levetid på mellom 30 000-60 000 timer. Det er tiden det tar før lysstyrken når halve nivået av det den opprinnelig startet med, og panelet blir modent for utskifting. Det vil si at jo sterkere kontrast/lysstyrke en bruker på sin plasma, desto raskere vil lyststyrken falle (=lavere levetid). Lavere lysstyrke vil selvfølgelig også føre til lavere kontrast, men ikke dårligere sortnivå. Dog, 60 000 timer er vel ganske mange timer hver dag i 20år, så uansett er neppe det et problem. Jeg kjenner ikke "signal-mønster" programmet på din Samsung, men jeg kan neppe tenke meg det på noen som helst måte skal klare å "bleke" sortnivået.

De første 100-300 timene er derimot da panelet er på sitt aller sterkeste, og derfor bør man holde seg til relativt lav kontrast i begynnelsen for å slippe midlertidig innbrenning/retention, og i aller værste fall innbrenning (uopprettelig skade på fosforet). Hva som har skjedd hos deg (evn. hos tidligere eier), blir bare spekulering, men jeg gjetter på et kraftig tilfelle av retention siden du hevder å se en bedring.

Innbrenning tilhører unntaket fremfor regelen på dagens plasma, og så fremt det ikke er noe feilproduksjon på panelet, skal det mye til før du er så uheldig.

Selv ville jeg ha prøvd snøbilde over natta, der du setter på alt som øker kontrasten, lysstyrken og "smellet" i bildet. Ser du kun en bedring, kjører du en runde til. Om alt blir borte, setter du deretter ned kontrasten til et lavt nivå og bruker TV`en en god stund før du setter det opp igjen (minst 100 timer). Vær forstiktig med statiske bilder. Om snøbilder ikke hjelper ville jeg ha tatt kontakt med butikken som solgte deg skjermen, og forklare problemet ditt og hva du har prøvd. Det er greit at de får vite om dine problemer før det går for lang tid. Kommer du ikke så mye lenger med butikken, ringer du Samsung og får avklart med de. Kanskje de ønsker at du skal kjøre signalmønsteret over natta, men ikke gjør noe mot det som står i brukermanualen før du har sjekket med de. Jeg er ganske sikker på at det ikke har noe å si, men et par tellerskritt koster lite i dag.

Har lest om et tilfelle av en Pioneer skjerm om så helt totalt ødelagt ut. Kunden testet "alt" og tok kontakt med Pioneer, da han var overbevist om at det var innbrenning. Pioneer stusset på dette, og kom ut til han. De tok med seg skjermen, og kjørte alle mulige skjermvask ganske hardt over noen dager....problemet borte. Kunden var naturligvis ikke spesielt fornøyd, men sannsyneligvis var dette et stygt tilfelle av høy kontrast og langvarige statiske bilder under skjermens første 200 timer.

Lykke til!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Her må jo HåkonN eller A|ex ha noe å si...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kjørt signalmønstret i hele natt med vanelige innstillinger.
    Jeg kan med glede ikke finne så mye som et fnugg av skjermmenyen som har hengt med noen dager.
    Jeg kan også ambefale kaliprerings DVDn fra Monster.
    Nå ble det vesentlig bedre bilde på begge plasmaskjermene.
    Kontrasten på Samsunge ble 61% og det må den tåle selv om det er i innkjøringsfasen synes jeg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å høre at det ordnet seg....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det löste seg!

Jeg anbefale DVE fremfor Monster-DVD'en. Mye greiere å justere etter.

Ellers gjör det sikkert ingenting å kjöre denne skjermvasken/signalmönsteret noen timer om natten. Vet ikke helt hvordan dette fungerer på din TV, men på Pioneer 508XD går den i 1 og ½ time for så å slå av Tv'en automatisk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vet ikke helt hvordan dette fungerer på din TV, men på Pioneer 508XD går den i 1 og ½ time for så å slå av Tv'en automatisk.
    Bra å høre at det er en slik funksjon på 508XD. På 506XDE eksisterer den ikke, der er det snø noen timer med DYNAMISK innstilling som gjelder.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min LG plasma er det en "hvitvask"funksjon i menyen. Er det noe som kan være greit å kjøre innimellom eller?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr2chris
    På min LG plasma er det en "hvitvask"funksjon i menyen. Er det noe som kan være greit å kjøre innimellom eller?
    Ikke nødvendigvis noe behov for det. Det kommer veldig ann på bruket. Ser du mye på en kanal som stort sett har en statisk og sterk logo på hele tiden, kan det være greit å variere litt (les: for eksempel Discovery). Du merker også om du er plaget med retention/midlertidig innbrenning.

Disse funksjonene er jo for å "vaske" bort et problem. Om du har det problemet ser du lettest når skjermen viser et helt hvitt og/eller grått bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vises når jeg f.eks. ser på mørke filmer som har sterk hvit teksting. Virker ikke som det er så mye som skal til for at det henger igjen litt. Er nok med et litt mørkt bilde og jeg pauser filmen (sånn at pausesymbolet henger igjen på skjermen), skal ikke mer enn få minutter til før man ser at pausesymbolet henger igjen i det man fortsetter filmen. Men det forsvinner jo igjen etter en stund.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja etter 2 timer med film i Letterbox (der teksten ligger i det svarte feltet), ser jeg også svake lyse graderinger en kort tid etterpå når det er mørke scener. På slike ting som går bort raskt av seg selv, er det ingen vits for å gå grundigere til verks IMO.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om man skulle få retention.
    Kontrast 100% - Snø - 1t?

Vet noen om PV70 har en slik skjermrens? "har ikke lest gjennom hva den kan enda "

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det ordna seg.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Janeszku. Pv har ikke slike funksjoner. Du kan midlertid finne forskjellige "wash" programmer som du brenner på dvd, og kjører på den måten. Disse kan by flere alternative måter. Tviler likevel, hvis du følger HåkonN's kloke ord, på at du noen gang vil oppleve dette marerittet. Godt det ordnet seg, SL500.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •