Er Pioneer 508 så mye bedre enn 507??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er Pioneer 508 så mye bedre enn 507??

Jeg skal ha et tv til rundt 20. Ser at 507 ligger på 23000 noen steder.

Men bør jeg heller vente til 508 blir litt billigere? Er dette så mye bedre at det er verdt de 10 000?

Alternativet er kanskje å kjøpe et 428, istedenfor 507.

Eller så mener noen at 42" til pioneer er bedre enn 50", da du bare skal se tv, vanlig film osv (gjelder ikke for HD).

Hva hadde dere gjort?

Tven blir brukt til 80 % kabel tv og 20 % dvd

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på hvor nøye du er med sortnivået. Der er det til dels store forskjeller! 507 blir "grå" i sammenligning... 508 er også mye bedre på bevegelser. Om det er verdt 10" ja si det.. for min del var det verd det definitivt!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Kommer ann på hvor nøye du er med sortnivået. Der er det til dels store forskjeller! 507 blir "grå" i sammenligning... 508 er også mye bedre på bevegelser. Om det er verdt 10" ja si det.. for min del var det verd det definitivt!
    Og fargene er enda bedre.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asaf
    Eller så mener noen at 42" til pioneer er bedre enn 50", da du bare skal se tv, vanlig film osv (gjelder ikke for HD).
    Hvorfor skal "alle" ha 508 (50") her på Forumet? Har knapt sett sett en eneste kommentar på 428 (42"), som etter min mening må være en mer fornuftig størrelse til stuebruk. All den tid man ikke skal innrede kinorom eller kanskje store stuer. Er det så stor forskjell på 428 og 508?

:???:

Newcomer alfalfa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

50

Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    Hvorfor skal "alle" ha 508 (50") her på Forumet? Har knapt sett sett en eneste kommentar på 428 (42"), som etter min mening må være en mer fornuftig størrelse til stuebruk. All den tid man ikke skal innrede kinorom eller kanskje store stuer. Er det så stor forskjell på 428 og 508?

Tror at entusiastene kjøper større og større. Om 2 år så er det vel 60 som gjelder.
    Meridian 861.v8. Meridian 621. Aerial Lr 5. Cc 5. Meridian Md 600. Chord spm 12000. Chord Mezzo 140. Pioneer bdp 91. Jl Gotham. Paradigm Sub2.Theta compli blue 3D. Teac P 70. Oppo 83. Meridian M33 x 4. PS3. X-Box. JVC 750. Pioneer 508. PS Audio P10.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alfalfa
    Tror at entusiastene kjøper større og større. Om 2 år så er det vel 60 som gjelder.
    Ja, vi har jo alt blitt vant til 42". Det er ikke stort lenger.. :-) Så nå vil vi ha 50". ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk

Neida, men det er vel som nevnt under her. Entusiastene (og spesielt de som ikke har prosjektor), går vel får det største lommeboken tillater. 50" (508xd) selges også til en kjempepris via Powerbuy på forumet, så det drar vel litt opp det også.

Så vidt jeg har skjønt så er det ikke mye forskjeller på 428 og 508 annet enn ekstra 8". Noe endringer i kontrast blir det nok, men neppe spesielt merkbart.

Til trådstarter:
    506 og 507 var mer eller mindre samme TV, der den største forskjellen var at 507 fikk innebygget tuner. "Ingen" oppgraderte ved det modell-byttet. 508XD har så store forbedringer i bildebehandling, refleksjoner og kontrast, at den rett og slett fremstår som en ny tv. Nå ligger det en rekke 506 og 507 på bruktmarkedet! Farger er også mer korrekte, og det er dukket opp flere valg på menyen. En rekke andre forbedringer også, men sortnivå (som skaper en helt ny dybde i bildet), er vel den folk legger først merke til.

Selv skal jeg nok beholde min 506XDE til soverommet, men det er ikke tvil om at 8.generasjon er en solid oppgradering.

Om du ikke er 100% avhengig av 50", og 508 (27500,- på powerbuy), blir i overkant av hva lommeboken ønsker, så ville jeg ha gått for en 428.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns 50" er alt for lite til film. Til film er det 100"+ som gjelder...:grin:
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Jeg syns 50" er alt for lite til film. Til film er det 100"+ som gjelder...:grin:
    Helt enig:-)
    50" passer til "24", "Lost" og "Frustrerte Fruer"...:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere er håpløse hele 508-gjengen asså :roll:

Noen som vet om det er powerbuy på 428 også?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen her sa: "Alt under 50" er reisetv" :-)

(Mulig det var under 42")

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må vel tåle sånne kommentarer...hehe. Jeg overbeviste jo selv om at en kompis måtte bytte ut frimerket sitt (32" CRT) med en 50"....

Men det er ikke alle som har et lyskontrollert rom eller plass/mulighet for prosjektor. Og en skikkelig plasma gir et vanvittig bra bilde. I allefall på Frustrerte Fruer...

Powerbuy på 428 kommer sikkert, men så vidt jeg forstod var ikke tilgjengeligheten på topp enda.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jalla66
    Som noen her sa: "Alt under 50" er reisetv" :-)

(Mulig det var under 42")
    Alt under 90" er reisetv:lol:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Alt under 90" er reisetv:lol:
    Dere må ha noen enorme reise-TV`er der oppe i finnmark......

Nei, folk som ikke har minst en flatskjerm på 50" eller større i huset vil jeg kalle for kjerringer.....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dere må ha noen enorme reise-TV`er der oppe i finnmark......

Nei, folk som ikke har minst en flatskjerm på 50" eller større i huset vil jeg kalle for kjerringer.....
    Hehe, kaller vel heller de som ser på "Frustrerte Fruer" for kjerringer noe OT
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hehe, kaller vel heller de som ser på "Frustrerte Fruer" for kjerringer noe OT
    Veldig off-topic ja. Faktisk har jeg aldri sett en eneste episode av frustrerte fruer. Men jeg skal vurdere å ta en titt når denne sesongen kommer i HD:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    506 og 507 var mer eller mindre samme TV, der den største forskjellen var at 507 fikk innebygget tuner. "Ingen" oppgraderte ved det modell-byttet.
    Du har en tendens til å glemme innbrenningsproblematikken med 6. generasjon, håkon...

Greit, er man påpasselig er det sikkert ikke noe problem, men faktum er nå at mange som ikke var det slet med tildels store innbrenningsproblemer på 6. gen. Det er jeg selv vitne til...Dette har vært et ikke-tema på 7. gen.

Forøvrig er jeg enig i at selve bildekvaliteten ikke gjorde noe kvantesprang fra 6. til 7., men hele panelet var jo splitter nytt så forskjellene var der..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Du har en tendens til å glemme innbrenningsproblematikken med 6. generasjon, håkon...

Greit, er man påpasselig er det sikkert ikke noe problem, men faktum er nå at mange som ikke var det slet med tildels store innbrenningsproblemer på 6. gen. Det er jeg selv vitne til...Dette har vært et ikke-tema på 7. gen.

Forøvrig er jeg enig i at selve bildekvaliteten ikke gjorde noe kvantesprang fra 6. til 7., men hele panelet var jo splitter nytt så forskjellene var der..
    Jeg skjønner at du nå skal selge din 507 til en "hyggelig" pris...

Først må du lære deg forskjellene mellom retention og innbrenning/burn-in. Google er din bestevenn, jeg har forklart det alt for mange ganger før. For det andre har jeg selv sett retention på 507, og jeg har også en PM fra et forum-medlem som "bekymret" lurer på om han har innbrent sin 507. Sikkert blitt bedre, men ikke-tema er å strekke det langt. Uansett har jeg ikke store problemer med dette, og bruker TV`en for alt den er verdt. En plasma er til for å brukes, og kan den ikke det er det ut av vinduet. Så enkelt er det faktisk.... :-D

Og dersom ikke retention er et problem, skjønner jeg ikke hvorfor du påpeker hvor forsiktig du har vært med kontrast i din 507-salgsannonse...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner at du nå skal selge din 507 til en "hyggelig" pris...

Først må du lære deg forskjellene mellom retention og innbrenning/burn-in. Google er din bestevenn, jeg har forklart det alt for mange ganger før. For det andre har jeg selv sett retention på 507, og jeg har også en PM fra et forum-medlem som "bekymret" lurer på om han har innbrent sin 507. Sikkert blitt bedre, men ikke-tema er å strekke det langt. Uansett har jeg ikke store problemer med dette, og bruker TV`en for alt den er verdt. En plasma er til for å brukes, og kan den ikke det er det ut av vinduet. Så enkelt er det faktisk.... :-D

Og dersom ikke retention er et problem, skjønner jeg ikke hvorfor du påpeker hvor forsiktig du har vært med kontrast i din 507-salgsannonse...
    Nå er 507'en til din orientering solgt, og det til en hyggelig pris for kjøper om jeg så får si det, og når det gjelder kontrastbruken føler jeg at det er verdt å påpeke da mange innbiller seg at høyt kontrastnivå skaper innbrenning alene...forøvrig er det jo slik at om man til enhver tid kjører et høyt kontrastnivå på en plasmaskjerm minsker det levetiden, selvom det skal noen år til..

Jeg kan også forsikre deg om at jeg er minst like godt klar over forskjellene på de ulike terminologiene du refererer til iforbindelse med det som på godt norsk kalles innbrenning - midlertidig eller permanent. Jeg har sett mang en butikkutstilt 506 med innbrenning av den siste sorten - 507 derimot, har jeg aldri erfart det på. Det er sikkert ikke umulig, men mye verre å få til.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er 507'en til din orientering solgt, og det til en hyggelig pris for kjøper om jeg så får si det, og når det gjelder kontrastbruken føler jeg at det er verdt å påpeke da mange innbiller seg at høyt kontrastnivå skaper innbrenning alene...forøvrig er det jo slik at om man til enhver tid kjører et høyt kontrastnivå på en plasmaskjerm minsker det levetiden, selvom det skal noen år til..
    Ja. Håper det var hyggelig, for forlangende pris var i allefall ikke langt i fra det 507 dumpes ut av butikken for i disse dager.

Flott at du påpeker kontrasten pga "levetiden". Jeg så i den første annonsen at du kun hadde brukt litt over 20 i kontrast, mens du på forumet skrev i en diskusjon med meg at du kun brukte DYNAMISK (høy kontrast/alt PÅ) på din skjerm da det ble best bilde....

Men det overrasker meg ikke at du tenker på kundens beste, Alex. Det var ikke så lenge siden du solgte din siste LG skjerm, der du skrev i annonsen at den var HD-klar. Og når jeg på en høflig måte påpekte at det var en lavoppløst skjerm slik at ingen skulle bli lurt/misforstå, slettet du raskt meldingene mine da det "ødela salget ditt".... :roll:

Jeg kan også forsikre deg om at jeg er minst like godt klar over forskjellene på de ulike terminologiene du refererer til iforbindelse med det som på godt norsk kalles innbrenning - midlertidig eller permanent. Jeg har sett mang en butikkutstilt 506 med innbrenning av den siste sorten - 507 derimot, har jeg aldri erfart det på. Det er sikkert ikke umulig, men mye verre å få til.
    Den norske oversettelsen er dårlig da den er veldig lett å misforstå, derfor bruker jeg den engelske. (glad du endelig har forstått termologien, for dette har vi diskutert før..) Og hvordan vet du at det er den siste sorten du har sett? Flere har trodd dette etter langvarige statiske bilder, men en natt på DYNAMISK og snøbilde pleier å gjøre underverker på slike tilfeller. Selv har jeg hverken sett eller hørt om en 506 eller 507 med innbrenning enda, men det betyr selvfølgelig ikke at det er umulig.

Retention kan oppleves på de fleste plasma, men du har helt rett i at problemet blir bedre for hver generasjon. Innbrenning er det lenge siden jeg har sett en tråd om...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •