Fra plasma til LCD. Fornøyd ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra plasma til LCD. Fornøyd ?

Finnes det noen her som har eid en god plasmaskjerm, for så å gå over til en god LCDskjerm og er fornøyd med bildekvaliteten (sortnivå, kontrast, farger osv) ??

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tvilsomt... ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei så langt kommer jeg aldri....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plausibelt spørsmål, men jeg tviler på at reelle eksempler finnes.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skiftet fra Pioneer PDP-436XDE til Sony KDL-46X2000 og angrer ikke på det. Bedre sortnivå på Sonyen untatt hvis du sitter i helt mørkt rom (noe jeg aldri gjør). Dessuten har den like bra farger og bildebehandling og har ett skarpere bilde enn Pioneeren hadde, som var mer "uklar". Ikke noen problemer med etterslep eller lignende. Full HD oppløsningen er heller ikke noen ulempe når du ser på Blu-ray!
    Hadde det ikke vært for de midlertidige innbrenningene som 436 serien slet med så hadde jeg sikkert hatt den fortsatt og vært fornøyd med den. Kommer sikkert til å vurdere Pioneers nye full HD skjermer som kommer utpå høsten eller Sonys kommende X-serie som skal ha ett kontrastnivå på 16 000:1.
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Trond B. Tusen takk for en interesant og utfyllenede erfaring. 436 og 437 har jeg forstått er nesten like når det kommer til bildekvalitet, så dette var flott info.
    Flere med noen erfaringer på dette området ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Hei, Trond B. Tusen takk for en interesant og utfyllenede erfaring. 436 og 437 har jeg forstått er nesten like når det kommer til bildekvalitet, så dette var flott info.
    Flere med noen erfaringer på dette området ?
    Ingen flatskjerm-teknologier er perfekte. Derfor er det så viktig å vurdere hva man vektlegger når man ser etter ny TV. Blant annet Pioneer har flere modeller som sliter noe med retention, det er helt riktig selv om de fleste ikke bryr seg nevneverdig om dette så lenge det er av moderat karakter. Plasma vil heller ikke fremstå som så skarp som LCD pga pixlenes utforming. Høyere oppløsning (1080P) er heller ikke så vanlig på plasma enda, og 1:1 pixelmapping ved PC-bruk tilhører unntaket fremfor regelen. Plasma er generelt også mindre lyssterk enn LCD. Levetid og innbrenning er forøvrig ikke lenger et tema om man holder seg til en av mer kjente merker. Det er hovedsakelig de største argumentene MOT den teknologien.

LCD har dårligere responstid, ofte oppgitt på 8ms (mens realiteten kan være enda værre). Alle som har prøvd å scrolle et word-dokument eller en internet side fort på en PC-skjerm har sett fenomenet. LCD har også dårligere sortnivå, og på mange skjermer er faktisk det absolute sortnivået og detaljer i sortnivået så dårlig at for eks. en sort frakk mister detaljer som lommer/konturer etc. Sortnivået blir ikke noe bedre på dagtid, men det kan virke bedre siden rommet ikke er så mørkt at øynene ikke har noe referanse å sammenligne med. I tillegg har LCD dårligere innsynsvinkel enn plasma. Dvs. at om du sitter langt til siden av skjermen, kan du risikere veldig blast bilde. Den korrekte fargebalansen ser også ut til å være vanskeligere å få til på LCD, men jeg kjenner ikke til målinger som viser hvor stort eller lite problem dette er.

Så hvilken teknologi er best? Vel, LCD står ofte i butikkene med et nesten statisk HD 1080P bilde av en fargeglad blomst som svaier, gjerne med en enorm lysstyrke og uten noen som helst referansepunkter i bildet til sort (eller i butikken). Står man 1 meter unna skjermen er det klart dette blir utrolig skarpt og imponerende (det er ikke tilfeldig at de velger slike demo-bilder). Når man som forbruker ser at skjermen i tillegg har 1080P, mens tilsvarende priset plasma kun har 720P, sier det seg selv at LCD teknologien stiller sterkt. Den har jo fått vist sine beste sider. Å sette en plasma ved siden av med samme blomste-bilde vil være en tapt kamp omtrent før man skrudde på TV`en. En uvitende velger ofte LCD nettopp på bakgrunn av dette, og fordi de tror 1080P er ensbetydende med godt bilde (oppløsningshysteriet kjent fra digitale kameraer er en paralell ofte brukt).

Så hvorfor velger mange entusiaster plasma da? Litt frekt svar vil være "fordi vi ikke skal sitte 1m fra skjermen i et opplyst butikklokale for å se på statiske blomster som svaier". Vi sitter min 2-3m fra skjermen, ergo trenger man ikke 1080P for å få et skarpt bilde. Vi viser ikke statiske bilder, vi skal se film/TV og vil at ting skal flyte smertefritt over skjermen. Og aller viktigst skal vi sitte i en delvis/helt mørk stue, slik av vi trenger det aller beste sortnivået vi kan få. Er sortnivået dårlig, oppleves sort (i mørket) som grått, detaljer i de mørke tingene på skjermen forsvinner og generelt mister vi masse dybde i bilde. Lysstyrke er heller ikke så viktig i en vanlig stue, selv om det selvfølgelig kommer til sin rett dersom det er et veldig lyst miljø. Video-entusiaster er også pripne på korrekt fargebalanse, og strekker seg ofte langt for å kalibrere dette korrekt (gresset skal ikke være blåaktig osv). En litt artig side-note er at Sony har vel kanskje laget den største LCD-killer demoen som noen gang har blitt vist i butikker. Det er en demo med en masse fargede baller som hopper nedover en gate (San Fransisco?), problemet er bare at alle ballene har en tendens til å hakke ekstremt på de fleste LCD-TV, også mange av Sony sine. Jeg og mitt reisefølge fikk sjokk da jeg var på det største kjøpesenteret i Polen, og så sikkert 30 LCD-TV`er som kjørte den demoen samtidig! Alle disse tingene er helt vesentlig for en som skal se på film, og det er vel en av grunnene til at tråden din ikke har fått den enorme tilbakemeldingen du kanskje håpet på.

Begge teknologier forbedrer seg for hvert år/generasjon, og det som før var alpha/omega mellom de 2 typene, har nå mer eller mindre blitt til smak og behag så fremt man kjøper en skjerm av litt kvalitet. Dette er de grunnleggende kjennetegnene til skjermene, og de aller viktigste per i dag å ta hensyn til. I tillegg må man selvfølgelig vurdere ting som den interne bildebehandlingen som varierer mye, innganger/utganger, PC-tilkobling, høyttalere, etc etc. Nei, det skal ikke være lett å ta et valg....

Selv er jeg en rendyrket plasma-gutt, noe som sikkert kom frem på sist (noe kortere) innlegg....

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et veldig informativt innlegg

Men i mitt bakhode har jeg enda den testen som ble gjort i en svensk avis hvor de fleste (70% + ) foretrakk en lcd skjerm foran plasma.......
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En litt artig side-note er at Sony har vel kanskje laget den største LCD-killer demoen som noen gang har blitt vist i butikker. Det er en demo med en masse fargede baller som hopper nedover en gate (San Fransisco?), problemet er bare at alle ballene har en tendens til å hakke ekstremt på de fleste LCD-TV, også mange av Sony sine. Jeg og mitt reisefølge fikk sjokk da jeg var på det største kjøpesenteret i Polen, og så sikkert 30 LCD-TV`er som kjørte den demoen samtidig!
    Har du litt mer informasjon om denne demoen? Dette kunne være én av flere scener som kunne vært interessant og brent ut på en DVD og tatt med til nærmeste butikk neste gang en skal kjøpe TV.

For øvrig ekstremt bra innlegg HåkonN! Av og til er det veldig synd det ikke er mulig å gi karakterer på innlegg her.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hatt plasma så det kan jeg ikke uttale meg om. Men nå er det viktig å prøve å sammenligne på riktig grunnlag. Har man en 3-4 år gammel plasma og kjøper en splitter ny lcd er nok ikke forskjellen stor. Fikk selv Sony D3000 idag å imponeres over sortnivået sånn ved første blikk.

Jeg sitter 4m unna på en 40" passer meg midt i blinken. At plasma er bedre til film i mørket tviler jeg ikke ett sekund.
    Men 42/50" er litt for lite gitt. Holder meg til 8720'n min til sånt

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra skrevet HåkonN.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

Men i mitt bakhode har jeg enda den testen som ble gjort i en svensk avis hvor de fleste (70% + ) foretrakk en lcd skjerm foran plasma.......
    Jeg leste også den artikkelen, da den var postet her på forumet i en eller annen tråd..

Takk for innlegget HåkonH. God oppsumering til de som lurer på de vanligste forskjellene mellom plasma og lcd.

Selv er jeg ganske godt kjent med forskjellene, men ønsker å høre litt om hva våre forumbrukere har på hjertet. Finnes jo mange her med en masse egene erfaringer av forskjellig art. Og dermed muligens forskjellige meninger om emnet:?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det er snakk om undersøkelser er det vel naturlig å paste denne http://www.plasma-lcd-facts.co.uk der det er helt motsatt resultat og plasma kommer ut som klar favoritt. Det store problemet med denne undersøkelsen er jo at den er betalt for av panasonic og pioneer. Så selv om den er utført av et annerkjent selskap så er vel de fleste litt skeptiske bare på grunn av det. Et annet problem med slike undersøkelser er jo at vi som ikke har vært med ikke har noe anelse om hvordan disse TVene er innstilt.

Noe som jeg hvertfall tror er et faktum er at folk som ikke har peiling automatisk tror at LCD er best. Da jeg først begynte å se etter ny TV som var for noen måneder siden var jeg overbevist om at LCD og 1080P var veien å gå. Etter masse research og lesing så blir det til slutt plasma jeg velger. Jeg nevnte for min søster at jeg skal kjøpe meg plasma, og det første hun sier er "Hvorfor det? LCD er jo mye bedre". Jeg vet ikke hvor denne almenne oppfatningen om at LCD er bedre kommer fra, men jeg vet at den ikke har noe rot i virkeligheten, siden min søster ikke har noe som helst erfaring med det ene eller det andre.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reite
    Noe som jeg hvertfall tror er et faktum er at folk som ikke har peiling automatisk tror at LCD er best. Da jeg først begynte å se etter ny TV som var for noen måneder siden var jeg overbevist om at LCD og 1080P var veien å gå. Etter masse research og lesing så blir det til slutt plasma jeg velger.
    Haha, du traff iallefall meg der Gjorde akkurat det samme. Etter masse titting, lesing og testing endte jeg opp med plasma.

1080p på så små skjermer (42") er oppskrytt. MPEG komprimering gjør at du uansett aldri får utnyttet dette til film.
    Sortnivå/farger oppleves som bedre (i hvertfall på det jeg har sett).
    Det er billigere.
    Responstid eksisterer ikke.

Og jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha LCD skjerm en laaang periode.
    Skulle jeg brukt TVen mere til spill og PC hadde jeg kanskje vurdert LCD.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Reite
    når det er snakk om undersøkelser er det vel naturlig å paste denne http://www.plasma-lcd-facts.co.uk der det er helt motsatt resultat og plasma kommer ut som klar favoritt. Det store problemet med denne undersøkelsen er jo at den er betalt for av panasonic og pioneer. Så selv om den er utført av et annerkjent selskap så er vel de fleste litt skeptiske bare på grunn av det. Et annet problem med slike undersøkelser er jo at vi som ikke har vært med ikke har noe anelse om hvordan disse TVene er innstilt.

Noe som jeg hvertfall tror er et faktum er at folk som ikke har peiling automatisk tror at LCD er best. Da jeg først begynte å se etter ny TV som var for noen måneder siden var jeg overbevist om at LCD og 1080P var veien å gå. Etter masse research og lesing så blir det til slutt plasma jeg velger. Jeg nevnte for min søster at jeg skal kjøpe meg plasma, og det første hun sier er "Hvorfor det? LCD er jo mye bedre". Jeg vet ikke hvor denne almenne oppfatningen om at LCD er bedre kommer fra, men jeg vet at den ikke har noe rot i virkeligheten, siden min søster ikke har noe som helst erfaring med det ene eller det andre.
    Hei, samme oppfatning sitter jeg med. Tiden var inne for min første flatTV og LCD var svaret. Endte opp med en plasma fra panasonic
    Alle jeg har sagt det til har samme oppfatning: "LCD er bedre".
    Lurer også på hvor dette kommer fra?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock

altså.. den testen der ble utført i et belyst butikklokale og testen omhandlet kun LG skjermer. så at 70% foretrekker LG LCD foran LG Plasma er vel den eneste konklusjonen vi kan trekke av den testen der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    altså.. den testen der ble utført i et belyst butikklokale og testen omhandlet kun LG skjermer. så at 70% foretrekker LG LCD foran LG Plasma er vel den eneste konklusjonen vi kan trekke av den testen der.
    Nei, lyset var faktisk dempet til en typisk "stuebelysning".

Men du kan jo ha rett i at LG lager bedre lcd skjermer enn de lager plasma.

Er litt overasket over at flere her har "hørt" at lcd skulle være tingen. Selv har jeg bestandig hørt at plasma var suveren på film.

Det er derfor denne testen overasket meg stort.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ball-scenen til Sony, let 'em bounce:

Sony BRAVIA - The Advert

Denne er også verdt ett klikk:

http://www.bravia-advert.com/paint/thead/

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Her er ball-scenen til Sony, let 'em bounce:

Sony BRAVIA - The Advert

Denne er også verdt ett klikk:

http://www.bravia-advert.com/paint/thead/
    HåkonN skrev:
    En litt artig side-note er at Sony har vel kanskje laget den største LCD-killer demoen som noen gang har blitt vist i butikker. Det er en demo med en masse fargede baller som hopper nedover en gate (San Fransisco?), problemet er bare at alle ballene har en tendens til å hakke ekstremt på de fleste LCD-TV, også mange av Sony sine. Jeg og mitt reisefølge fikk sjokk da jeg var på det største kjøpesenteret i Polen, og så sikkert 30 LCD-TV`er som kjørte den demoen samtidig! Alle disse tingene er helt vesentlig for en som skal se på film, og det er vel en av grunnene til at tråden din ikke har fått den enorme tilbakemeldingen du kanskje håpet på.

Kjørte den filmen på min 4 år gamle lcd-pc-skjerm (19") - ingen hakking, perfekt bilde. Er det forskjell på på pc skjerm og lcd-tv kanskje? Skal prøve den samme testen på lcd-projen og fortelle om resultatet senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint at du linket til denne siden, Ratata. Alltid bra med litt krevende testscener. Uheldig vis var denne i det elendige quicktime formatet...

Vanskelig å stole på disse plasma vs lcd testene. For det første er de arrangert på oppdrag fra produsentene. Dessuten kommer det jo også mye ann på hva de viser av demo/test materiale, siden både lcd og plasma har sine svake og sterke sider.

Noen flere som har erfaringer som de vil dele ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •