Ny LCD TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Ny LCD TV

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny LCD TV

Hei!

Jeg er en kar som ikke har så innmari peiling på teknologi, men liker jo at det skal være ok kvalitet på produktene jeg kjøper, selv om jeg i tillegg ikke ønsker å tømme bank-kontoen min.

Jeg skal snart gå til innkjøp av ny LCD TV og tenkte å høre med dere entusiaster som har peiling på hvilket TV jeg bør se etter.

Jeg ønsker meg størrelse 40-42"
    Prisen bør ikke ligge på noe mer enn mellom 10-15.000,- NOK. Vet jeg ikke får top-of the pops TV for denne prisen, men det finnes kanskje gode alternativer?

Jeg har jo også en frøken som er opptatt av at TV'en skal se designmessig bra ut og vi liker selvsagt Samsung sin design.

Er det noen som har tips, råd forslag til TV vi bør se etter og eventuellt hvor de selger TV'er til god pris?

På forhånd takk for alle svar:-)

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden du klarer å starte en ny tråd klarer du sikkert å søke litt på forumet også.....der er ENDEL tråder rundt dette temaet........panasonic pv 70,pioneer plasmaer.. samsung m86 ..osv. det er masse å lese på forumet..lykke til:roll:

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det er LCD du vil ha og ikke plasma? Panasonic PV70 er et meget godt kjøp. Den er og penere enn PV60 som jeg har. Skal du derimot bruke skjermen til PC så er nok LCD et smartere valg. Jeg har ikke noe peiling på LCD egentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEg er igrunnen ikke sikker, men har tenkt at LCD er ett greit alternativ siden jeg da får muligheten til å bruke PC.

Dette er derimot ikke noe must, og jeg mottar gjerne tips på Plasma skjermer i tillegg. Er det stor forskjell i bilde på LCD og Plasma?
    Hva er hovedforskjellene og hvorfor bør en velge den ene kontra den andre?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forkjellene blir mindre og mindre.

Noen vil hevde at innbrenning er et problem med plasma, men dette er stort sett ikke lenger noe problem. Noen vil og hevde at LCD har et problem med etterslep/tregheter. Dette er heller ikke noe problem lenger ettersom skjermene blir raskere og raskere. Fotballkamper blir særlig avslørende ifht etterslep.

Når det gjelder bruk av PC er jeg litt usikker. Jeg har ikke helt fått det til på min plasma, men det er et spørsmål om oppløsning først og fremst tror jeg. Ellers er jo LCD VELDIG utbredt til databruk, og det er vel ikke uten grunn. Fint om noen med litt mere erfaring enn meg kan utdype dette litt. Er litt nysgjerrig selv.

Ellers er vel plasma noe billigere enn LCD enn så lenge?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en link LCD vs Plasma:

Slik velger du riktig flatskjerm

Her er en annen:

Hjemmekino.no - Guide - TV guide - Råd og tips

Denne var veldig bra å lese:

http://www.plasma-lcd-fakta.no/home/

Jeg har fått inntrykk av at hvis noen skal kjøpe en Plasma TV bør man ha litt erfaring evt skaffet seg litt kunnskaper om teknologien. Man bør vite at den trenger ca 200t på litt lavere innstillinger for å "kjøre" inn TV'en.
    At Plasma kan få innbrenning evt midlertidlig innbrenning, men heldighvis er dette et ikke-tema fra de største produsentene idag.
    At Plasma ikke er best ved PC bruk, men best til film.
    Mange mener at LCD er best til Konsoll og lyse stuer med vinduer rett bak.

Hvis du skal lage slike tråder som dette bør du bruke tråden til å vise behovet ditt. Fortelle oss om bruksområde i %. feks 0-100%
    Tenker da på DVD, Vanlig TV Analog/Digital etc.

Jeg har samme budsjett som deg, og har lenge lurt på hvilken TV. Det blir en Panasonic PV/PX70 på meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar.

Litt uerfaren her på forumet, så fint at jeg fåt tips om hva som er viktig å få frem og hva som er unødvendig informasjon:-)

Prosentvis bruk for min del er vel følgende:
    TV-titting 80%
    DVD 15%
    PC 5%

Jeg har forøvrig 2 gigantiske vinduer (250cm i høyde og 190cm bredde) som står på høyre side (sett fremfra) av hvor TV skjermen skal stå. Disse slipper jo inn mye lys. Er det da LCD TV som fungerer best med slike lysforhold?

Noen spesiell "skjermteknologi" som håndterer disse forholdene bedre enn andre?

Ett annet tilleggsspørsmål jeg har. Jeg lkøpte for ett par måneder siden Samsung sitt Surroundanlegg som heter Samsung HT-P1200. Kan se det ved å følge denne linkenSamsung HT-P1200 HJEMMEKINOSYSTEM prisoversikt og produktinfo

Vil det ha noe å si kvalitetsmessig om jeg velger en annen skjerm enn en Samsung skjerm, eller vil det være en fordel å velge sn Skjerm fra samme merke?

Takk for svar nok en gang:-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med PV60 er litt blandede. Den har en glassplate foran skjermen som gir ganske mye reflekser. Dette tipper jeg du ønsker å unngå. Usikker på hvordan PV70 er der. Om LCD er noe bedre enn plasma ifht reflekser vet jeg ikke mye om.

Det er det samme om du velger skjerm av et annet merke enn hjemmekinosystemet. Det eneste måtte være å muligens slippe en fjernkontroll ekstra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, htrafoss. Hvis du ønsker å kjøpe en plasmaskjerm, er nok Panasonic 42PV70 et svært godt valg. Hvis man ser mye på samme kanal i flere timer, kan man nok oppleve at f.eks tvkanallogoen blir middlertidig innbrent på de fleste plasmaskjermer. Spesiellt i løpet av de første 200 timene. Dessuten har de fleste plasmaskjermene blank skjermflate.
    Siden du har svære vinduer i stuen, er nok en tv med matt skjermflate best.
    Derfor vil jeg anbefale deg å kjøpe en LCD-tv av god kvalitet og med matt skjermflate. En svært god 40" LCD-tv i prisklassen 15000kr er Sony Bravia 40D3000. Dette er en tv som vinner nesten alt av tester i de fleste fagpresser verden over. Det er en tv som passer både de som er glad i å se på tvsendinger og film. Har gode tilkoplingsmuligheter og er veldig fremtidsrettet med tanke på alle signalkilder den støtter (HMDI 1.3 1080P/24). Bildekvaliteten på denne tv'n er i den absolutte toppklasse, spessiellt med tanke på hvor godt den takler bevegelige bilder uten at det hakker eller "mister fokus" noe mange tv'er sliter med.

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du denne tv'n selv? Leser mye positivt jeg også, og håper jeg har gjort ett riktig valg. Har ikke sett det, men får det usett om noen dager. Vurderte lenge PV70, men dette med at jeg ser tv i dagslys gjorde at jeg gikk for LCD igjen.

Bruker tv mest til fotballsendinger. Etter det kommer nyheter. Blir nok litt PS3 til vinteren og dvdfilmer når jeg ikke gidder å trekke ned lerretet
    Blir sikkert uansett bedre enn dagens Viewell 32"..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke eid hverken D3000 eller PV70, men vurderer hvilken av de jeg skal kjøpe. Har tenkt å bruke ca. 15000kr, og da er nok dette blandt de beste skjermene man får tak i. Vet det finnes mange her inne på forumet som eier en av modellene.
    Begge tv'ene vinner jo alt av tester i sin prisklasse, og kundene virker svært fornøyd. D3000 er vel nesten den eneste LCD tv'n som blir rost opp i skyene over hvor godt den takler bevegelige bilder av både god og og dårlig kvalitet.

Phillips og Grundig er også gode på bevegelige bilder, men de har alt for høy feil statestikk. Jeg holder meg til merker som Sony, Panasonic, og Pioneer. De har gjennom en årrekke levert bunnsolid kvalitet, nesten uten produksjonsfeil.

Selv er jeg litt "lei" av plasmaskjermer, da de er litt mindre brukervennelig.
    Men de nyeste fra Panasonic og Pioneer har deffinitivt blitt bedre med tanke på innbrenninger, midlertidige innbrenninger, tiden det tar å fjerne disse, pc-kompabilitet, skjermreflekser ol.
    Fotball er nok en drøm å se på med en tv som D3000 hvis du får stillt inn fargene, da spessiellt grønnfargen nogenlunde riktig ( vet ikke hvor følsom du er på dette punktet?)..
    Kansje det er flere her inne på forumet som har noen meninger, da det alltid er godt å høre hva "forbrukermassen" har å si

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du sier der, og ser ut som du har endel av samme "problematikken" (i den grad det kan kalles ett problem ) å velge mellom modellene. Sjelden jeg har lest så mye positivt om ett LCD tv som D3000 (selv om den ikke har 1080p som mange tror automatisk er det feteste som finnes).
    Var selv der at neste tv skulle(!) ha 1080p, men ettersom det sikkert drøyer 10år før vi får 1080p på vanlige tvsendinger, og 40" ligger akkurat i grenseland for om man trenger 1080p kontra 720p valgte jeg D3000.

I min betraktning så sitter/ligger jeg ca 4m unna tv, og tror jeg skulle fått store problemer med å skille mellom 720p/1080p.
    Har lest ytterliger mer i kveld på minhembio.com og de som har fått denne modellen virker veldig fornøyde. Tror ikke prisforskjellen på 40" og 46" er så stor i Sverige, og Sony opplyser at 46" skal være utsolgt og ikke på plass igjen før i midten av september. Selvfølgelig har noen denne på lager i butikk, men fra produsent virker den å være tom. Krysser bare fingrene for at den sendes i morgen så jeg får sett litt hva den er god for. Gleder meg som en unge (tidlig julaften i år)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, poppiuz. Kom med tilbakemeldinger på dette forumet når du har fått tv'n i stua/rommet. God jul !!

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva man skal velge er ikke lett. Begge (LCD og plasma) har fordeler og ulemper. Når det gjelder fargegengivelse så er det ingen tvil om at plasma er best.

Når det gjelder LCD så viser det seg at de med full HD har for lite prosessorkraft innbygget til å vise en oppskalert SD kilde, dermed kommer mange av de HD ready TV'ene like bra ut her.

En god måte å finne ut om hvor bra en billedbehanlingen er på TV'en er å få selger til å spille av starten på Star Wars III.

Husk at det kommer til å være SD kilde i mange år ennå, så ville ha valgt en TV som er god til å vise SD kilde.

Lykke til med valget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •