120Hz flatskjermer, 24p input, etc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    120Hz flatskjermer, 24p input, etc

    Årets trend etter at "1080p-racet" har lagt seg er tydeligvis 24p. Sony, Samsung, Philips konkurerer om å tilby "ekte" 24p inngang som skal gi den ultimate kino-lignende opplevelsen for materiale som opprinnelig er filmet for kinosalen. Dessuten tilbys gjerne forskjellige forbedrende teknologier som skal nyttiggjøre seg et display som kan oppdateres 100/120ggr pr sekund ved å "gjette" seg fram til mellomliggende bilder som ikke eksisterer. Det er noe uenighet om dette siste forbedrer eller forverrer filmskaperens intensjon, og derfor kan man som regel velge å slå av funksjonen.

    Jeg har skrevet et innlegg på AVS Forum - Home som kanskje har interesse også her:

    It just seems strange (and stupid) that now after finishing the war of "TRUE 1080p HD", they have started focusing on the temporal aspects of video by introducing /24p and 120Hz panels, but they left out the possibility of showing 24p video as even-timed 24p/48p/72p/96p/120p. Especially with a source that is sampled at a critically low sampling frequency, I claim that there is good reason not to fiddle with the sampling times.

    1) 50Hz ticks
    2) 60Hz ticks
    3)240Hz ticks
    4) time [s]
    5) Movie camera timings
    6) Cinema projector timings (48fps)
    7) "NTSC" 60i timings
    8 ) "NTSC" 60p de-interlaced timings
    9) "NTSC" 60p IVTC timings
    10) These "bad" 24p->60p->120p display timings
    11) Proper 24p->120p display timings
    12) "PAL" 24p->50p display timings

    FRC = Frame Rate Conversion (digital or mechanical changing the period between frames). Could be integral (eg 25p->50p) or non-integral (eg 24p->60p)
    IVTC = Inverse Telecine: Recreating an original 24p sequence from a 50i/60i delivery
    deInt = Deinterlacing: lines lost in an interlaced delivery
    Kode:
    Source:
     1  | 2  |  3  |    4     | 5  | 6  | 7  | 8  | 9  | 10 | 11 | 12 |
    ####|####|#####|##########|####|24p |24p |24p |24p |24p |24p |24p |
    
    Delivery format:
    ####|####|#####|##########|####|reel|60i |60i |60i |60i |60i |50i |
    
    Processing steps:
    ####|####|#####|##########|####|FRC | no |de- |IVTC|IVTC|IVTC|IVTC|
    ####|####|#####|##########|####|    |    |Int |    |FRC |120 |50  |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |60  |    |    |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |FRC |    |    |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |120 |    |    |
    
    Physical display/capture rate:
    ####|####|#####|##########| 24 | 48 | 60 | 60 | 60 |120 |120 |50  |
    
    
    Presentation/Capture timing:
     1  | 2  |  3  |    4     | 5  | 6  | 7  | 8  | 9  | 10 | 11 | 12 |
    -------------------------------------------------------------------
     0  |  0  |  0  | [0/1200]| 1  | 1  | 1  | 1  | 1  | 1  | 1  | 1 |   
        |     |     | [1/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [2/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [3/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [4/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |  1  | [5/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [6/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [7/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   |  
        |     |     | [8/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     | [9/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |  2  |[10/1200]|    |    |    |    |    | 1  | 1  |   |       
        |     |     |[11/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   |  
        |     |     |[12/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[13/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[14/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |  3  |[15/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[16/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[17/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[18/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[19/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |   1 |  4  |[20/1200]|    |    | 1  | 1  |  1 | 1  | 1  |   |       
        |     |     |[21/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[22/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[23/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
     1  |     |     |[24/1200]|    |    |    |    |    |    |    | 1 | 
        |     |  5  |[25/1200]|    | 1  |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[26/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[27/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[28/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[29/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |  6  |[30/1200]|    |    |    |    |    | 1  | 1  |   |        
        |     |     |[31/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   |  
        |     |     |[32/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[33/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[34/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |  7  |[35/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[36/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[37/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[38/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[39/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |  2  |  8  |[40/1200]|    |    | 1  |1/2 |  1 | 1  | 1  |   |        
        |     |     |[41/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[42/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[43/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[44/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   |   
        |     |  9  |[45/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   |  
        |     |     |[46/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[47/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
     2  |     |     |[48/1200]|    |    |    |    |    |    |    | 2 | 
        |     |     |[49/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 10  |[50/1200]| 2  | 2  |    |    |    |  1 | 2  |   |      
        |     |     |[51/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[52/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[53/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[54/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 11  |[55/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[56/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[57/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[58/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[59/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |  3  | 12  |[60/1200]|    |    | 2  | 2  | 2  | 2  | 2  |   |     
        |     |     |[61/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[62/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[63/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[64/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 13  |[65/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[66/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[67/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[68/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[69/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 14  |[70/1200]|    |    |    |    |    | 2  | 2  |   |     
        |     |     |[71/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
     3  |     |     |[72/1200]|    |    |    |    |    |    |    | 2 | 
        |     |     |[73/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[74/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 15  |[75/1200]|    | 2  |    |    |    |    |    |   |  
        |     |     |[76/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[77/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[78/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[79/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |  4  | 16  |[80/1200]|    |    | 2  |  2 | 2  | 2  | 2  |   |     
        |     |     |[81/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[82/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[83/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[84/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 17  |[85/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[86/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[87/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[88/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[89/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 18  |[90/1200]|    |    |    |    |    | 2  | 2  |   |        
        |     |     |[91/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[92/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[93/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[94/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     | 19  |[95/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
     4  |     |     |[96/1200]|    |    |    |    |    |    |    | 3 | 
        |     |     |[97/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[98/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |     |     |[99/1200]|    |    |    |    |    |    |    |   | 
        |  5  | 20  |[100/1200]|3  | 3  | 3  | 3  | 3  | 3  | 3  |   |    
    ...
     
    Source:
     1  | 2  |  3  |    4     | 5  | 6  | 7  | 8  | 9  | 10 | 11 | 12 |
    ####|####|#####|##########|####|24p |24p |24p |24p |24p |24p |24p |
    
    Delivery format:
    ####|####|#####|##########|####|reel|60i |60i |60i |60i |60i |50i |
    
    Processing steps:
    ####|####|#####|##########|####|FRC | no |de- |IVTC|IVTC|IVTC|IVTC|
    ####|####|#####|##########|####|    |    |Int |    |FRC |120 |50  |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |60  |    |    |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |FRC |    |    |
    ####|####|#####|##########|####|    |    |    |    |120 |    |    |
    
    Physical display/capture rate:
    ####|####|#####|##########| 24 | 48 | 60 | 60 | 60 |120 |120 |50  |
    Notes:
    Note the difference between "proper" 24p->120p and the "improper" 24p->60p->120p at the 50/1200 timing (bold): The second FRC cannot know that sourceframe#2 is now the current source-frame since that information is concealed by the first FRC producing a seemingly valid frame equal to sourceframe#1 for that time.

    The bad approach simply leaves with a 6:4 cadence @120fps that looks just like a 3:2 cadence @60fps for constantly lit (ie LCD) displays. One possible exception to this is if their motion-compensated FRC is able to smooth out some errors, but it is still a seemingliy totally unnecessary degradation.

    The good approach gives us a 5:5 approach, a 120fps display that is as jerky as 24p ought to be, but not more. (This also depends on the display technology, a plasma screen or some other "flash"-based display will probably give a temporal perception close to that of a cinema projector for correct 5:5 120fps).

    The PAL/50Hz column does not produce a cadence in sync with the (original) source, instead it is constantly shortening the frameperiod by ~24/25 resulting in a slightly shorter movie without the time-base artefacts that the US people have.

    -k

  2. #2
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bakgrunn:

    http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post672770


    Official Sony KDL-40V3000 & KDL-46V3000 thread - AVS Forum
    24p True Cinema (24p Input Capability)
    Many movies are filmed at 24 frames per second (fps) and prime time TV programs are video taped at 24p. Seizing on an opportunity, some studios are taking a purist approach and encoding high definition video content such as Blu-ray Disc™ in 24p. Sonywisely takes advantage of this by including 24p output capability on their BDP-S1 Blu-ray Disc player. It makes sense that select 2007 BRAVIA TVs will include 24p input capability. The benefit? Images are smooth and natural looking. Once you experience 24p video it will be hard to view video without it.
    Talked to a knowledgeable sales rep at the Sony Store last week and he mentioned the V and W series still require 3:2 pulldown for 1080p24 signal. He is not 100% sure the XBR4 does a 5:5 pulldown or not for 1080p24 signal.
    24p True Cinema means it is capable of accepting 1080p 24 and 60 signals.

    It means it will still do a 3:2 pulldown and convert the 1080p 24 signal to 1080p 60.
    What benefit does 24p input capability have when you still use 3:2 pulldown?
    Real confused by the V2500, V3000 & W3000 offerings? Main difference i can make out.....................

    V2500, V3000, W3000
    1080P panels, same backlighting, same panel, all accept 1080P.

    V3000 additional benefits (add $500 or so premium over V2500)
    Accepts 1080:24P, 10 bit addressing for increased contrast ratio's.

    W3000 additional benefits (add $1000 or so premium over V2500)
    V3000 improvements PLUS HDMI v1.3 for increased color pallette, Has 120hz motion.
    Er europeisk D3000 i slekt med amerikansk W3000 da? Eller hvordan henger modellene sammen?


    List of 120Hz LCD Sets - AVS Forum

    I'm trying to make a list of all the 120hz LCD sets available right now. I've written this article , on my website, and I think I have all of them covered, but if I'm missing any sets, I'd appreciate it if you could point them out. I'm in the market to buy one soon, and I know many other people in these forums are also interested in the sets, so I'd like to keep a running list. I haven't been able to find a comprehensive list anywhere else. Here's what I have so far:
    1080p Sets
    ...
    Sony Bravia 32" KDL-32XBR4 <--- haven't been able to confirm larger models
    5:5 Pulldown: ?
    Pros: N/A
    Cons: N/A
    ...
    720p Sets
    ...
    LCD TVs that support 1080p @ 24fps input - AVS Forum

    Can you guys clarify if they actually display 1080p24 or simply accept 1080p24 (presumably converting to native 1080p60 for display).
    I would hope that all displays that accept 1080p24 only update their screens 24 times a second instead of doing the standard 2:3:3:2 (or whatever pattern you want) to display at 1080p60. But your right, that may not be the case.
    It doesn't have to display it at 24Hz. It just has to be a multiple of 24Hz. 120Hz is a good refresh rate because 60Hz goes into it as well as 24Hz. Unfortunately the current 120Hz sets don't display 24Hz content with a 5:5:5 pattern.
    Yes, at this is precisely what I meant. I suspect some of these sets are 60hz sets that are accepting a 1080p24 signal, but ultimately converting it to 1080p60 for display which puts you right back at square one.
    This seems to indicate Sony's 24p input support, like Toshiba's, means 24p->60p->120p.
    The LCD Samsung M86/M87 (65/66 US) can accept a (forced) 1080p24 signal from a HTPC and display it at 24Hz without judder according to the following thread:
    Blu-ray/PS3 and 24p-problems/experiences with the M86/87 - AV Forums
    ...this is the edid of a other samsung buyer:
    ...
    1920 x 1080p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV (Native)
    1920 x 1080p at 50Hz (16:9) - HDTV
    1280 x 720p at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV
    1280 x 720p at 50Hz (16:9) - HDTV
    1920 x 1080i at 59.94/60Hz (16:9) - HDTV
    1920 x 1080i at 50Hz (16:9) - HDTV
    720 x 480p at 59.94/60Hz (16:9) - EDTV
    720 x 576p at 50Hz (16:9) - EDTV
    1920 x 1080p at 23.97/24Hz (16:9) - HDTV
    1920 x 1080p at 25Hz (16:9) - HDTV
    1920 x 1080p at 28.97/30Hz (16:9) - HDTV
    ...
    This have the 1920 1080 23.97- 24 hz and in fact goes to 24p with ps3...



    For å runde det hele av:

    Sorry if this has been dealt with to death already, but is there any word on which TV's do OR will be released that will be able to display 24Hz content with a 5:5:5 pattern?
    As far as I know, none.
    So this whole "accepts 24fps" thing is just marketing BS

    I guess next year will bring new LCDs with the "accepts 24fps and actually does something with it" feature.
    Hard to say... A lot of projectors accept and display 24Hz content at some multiple of 24Hz, so that technology will probably trickle down to LCD sets.
    -k

  3. #3
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant innlegg !

    Jeg er helt enig med deg i at 120Hz paneler har mindre for seg dersom vi ikke kan opprettholde den originale 24Hz timingen i videosignalet. Som du skriver, vil en 5:5 matrise være det optimale.
    Sony reklamerer jo for sine 120Hz paneler i forhold til at de skal minimerer motion blur, som sikkert er tilfelle. Men det har egentlig lite med videosignalet å gjøre, men heller med de fysiske egenskapene til panelene.

    Når det gjelder teknologiene som skal "fylle" inn bilder mellom de originale 24 bildene, har jeg lite tro på at det er et fungerende konsept. Jeg tror nok resultatet vil kunne bli "ok" med de beste systemene, men det blir likevel umulig å unngå innføring av nye artefakter. For å skjule disse, vil produsentene mest sannsynlig gjøre bildet en anelse uskarpt.

  4. #4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    _Veldig_ interessant innlegg. Men nå gidder jeg ikke vente lenger, blir LCD-tv til høsten uansett hva..

  5. #5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei, knutinh.
    W3000 kommer ut i europa til høsten. D3000 har allerede kommet ut, og er "lillebroren" til W3000. Dvs. modellen under W3000. I USA heter D3000 for V3000. Sony's V2000 og V2500 er fjorårets modeller og heter det samme i både europa og USA.

    Jeg har nevnt i en annen post at i Lyd og Bilde nr. 5/2007 så nevnte de at D3000 støtter 1080P/24, og vil vise de i 96Hz. 4x24Hz=96Hz (4:4 Pulldown).
    Dette er noe de skrev i en nyhetsartikkel, så om man kan stole på at det er riktig vet jeg ikke. Time will show.

  6. #6
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg innser at diagrammet i første post er noe tung lesing for de fleste. Vedlagt ligger litt grafikk som sammenfatter de fleste poengene.



    Noen forklaringer:
    Tidsaksen er nedover i bildet. Hver boks symboliserer starten på en frame, lengden på en frame er varierende og derfor vist som en uttonende gradient. I praksis vil nok f.eks kameraet ha lengre lukketid enn antydet i grafen for å slippe "choppy" bevegelser (nærmere opp mot Nyquists samplingsteorem).

    Jeg har sett helt bort ifra "smart" frame-dobling som baserer seg på motion-kompensering. Her er det bare primitiv frame-insert og frame-delete. Dette bør uansett ikke ha betydning for timing-aspektet, men heller maskering av (for) store avstander i tid.

    Kino-film og kino-projektorer opererer med 24 frames/sekund som base, og grunnen til at projektoren "dobler" dette til 48fps er nok:
    1. Hvert enkelt "flash" må ha begrenset lengde for å lure hjernen til å tro at det er bevegelse
    2. Ved å "flashe" bare 24 ggr pr sekund får man irriterende flimring

    Med "good" 60p så mener jeg at 24fps strømmen har blitt konvertert til 60i ved hjelp av telecine-prosessen, korrekt detektert ved mottaker og inverse telecined tilbake til 24p, før apparatet utfører enkel frame-insertion for å oppnå framerate tilpasset panalet. Dette gir ujevne bevegelser (sammenlign frame-progresjonen mellom kilden og "good" 60p-kolonnen).

    Med "bad" 60p så mener jeg at mottakeren ikke har forstått at dette er telecine, men tror at det er vanlig 60i video. Dette kan lett skje dersom f.eks tv/dvd-produsenten editerer materialet og ikke tar hensyn til sekvensen. Derfor utfører den også vanlig de-interlacing og avhengig av hvor man treffer i sekvensen kan man få miksing av to frames som tilhører separate tidspunkt. Jeg er ikke helt sikker på detaljene i hvordan dette gjøres og hvor i sekvensen feilene vil inntreffe. Dette kan gi kam-artefakter og periodiske feil.

    Legg merke til at "bad" 120p i praksis inneholder akkurat samme endringer i frame-sekvens som "good" 60p. Dette er naturlig siden 120p bare er en framedobling av 60p i dette tilfellet, og på konstant belyste skjermer som LCD har ren frame-dobling lite for seg. Dette er imidlertid dårlig utnyttelse av et panel som er i stand til 120fps.

    For "good" 120p har ingeniørene endelig fått det rett, og videostrømmen presenteres akkurat ved samme tidspunkt som de skal.


    50p (Som er det vanligste her i europa) slipper på mange måter unna de verste problemene. Så lenge de-interlacingen foregår fra de rette to fieldene så er sekvensen ganske rett fram, og man bør få til god rekonstruksjon med den eneste artefakten at filmen blir et par prosent kortere enn i USA. Det er fremdeles spennende å se i hvor stor grad produsentene der ute tar hensyn til lille europa, jeg tror at 25p var noe som ble tillatt i siste liten i HD-DVD formatet.

    Spørsmålet er hva som skjer når vi her i Norge plugger den blanke nye HD-DVD/Blu-Ray spilleren til den skinnende nye 100Hz/120Hz flatskjermen, velger "24p" i avspilleren og lener oss tilbake. Vil det sendes en 25p-strøm, en 24p strøm inni en 60i container, eller noe annet rart? Den jevne bruker har neppe noe behov for å sette seg inn i disse begrepene, og dermed må sannsynligvis vi som ER interessert "dekode" gui-valgene for å finne de som passer best.

    Jeg har forøvrig forstått det slik at de fleste displayer som skryter av "ekte 24p" utelukkende kan motta det i inni 60i så da er vi egentlig i samme situasjon som amerikanerne uansett (hvis det er 24p materiale vi har tilgang på)

    -k

  7. #7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet ikke om jeg henger helt med, men er det slik at de bare "speed'er" opp avspillingen av alt materiale som er filmet når det skal vises i et PAL format (576i/p) ??
    Skjønner at dette er den enkleste og mest problemfrie løsningen, men hvor mange prosent fortere kan man vise film/tv materiale uten at man legger merke til at det går for fort ?
    Jeg har forstått det sånn at nesten alle filmer blir skutt (tatt opp) med 24 bilder pr sek. Men hva med tvkameraene i et tvstudio (f.eks dagsrevyen), eller videokameraet man har liggende hjemme ?

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Vet ikke om jeg henger helt med, men er det slik at de bare "speed'er" opp avspillingen av alt materiale som er filmet når det skal vises i et PAL format (576i/p) ??
    ftp://ftp.ksl.stanford.edu/pub/KSL_R.../KSL-05-08.pdf

    "The length of a movie
    could vary due to film cuts for different countries, or new
    scenes inserted for DVD release. Many other explanations
    are also possible. For example, the frame rate of PAL
    (European DVD format) is 4% faster than the US format;
    thus PAL movies are typically 4% shorter in length."

    Skjønner at dette er den enkleste og mest problemfrie løsningen, men hvor mange prosent fortere kan man vise film/tv materiale uten at man legger merke til at det går for fort ?
    Jeg har forstått det sånn at nesten alle filmer blir skutt (tatt opp) med 24 bilder pr sek. Men hva med tvkameraene i et tvstudio (f.eks dagsrevyen), eller videokameraet man har liggende hjemme ?
    Strømnettet er desverre 60Hz i Usa og Japan, og 50Hz i Europa. Av praktiske årsaker valgte man å la tv-nettet følge samme frekvens (dette kan ha noe å gjøre med konstruksjon av kamera/tv og flimring fra belysning å gjøre). Inntil nylig var tv-er CRT-basert og kunne forventes å fungere bare på enten 50Hz eller 60Hz. Siden folk vil ha slike tv-er minst 20-30 år fram i tid, må vi ha et system i norge som er kompatibelt en stund.

    Derfor filmes "video", dvs tv-sendinger og tv-serier ofte i 50fps i Europa og 60fps i Usa/Japan. Dersom en norsk serie skal sendes i Usa eller motsatt må den konverteres, og hvis en flm skal sendes noen av stedene så må man enten innføre en såkalt "3:2-kadens" (60Hz) eller øke hastigheten med 4% og vise hver frame to ganger (50Hz). Jeg tror at det siste er å foretrekke for de fleste siden det gir jevne bevelgelser og hastighetsøkningen er såpass liten.

    Merk at man må øke hastigheten på lyden også, som enten kan gjøres ved å bare "spille den av fortere" som gjør at folk får litt lysere stemme, ved å gjøre time-stretching (som ikke endrer tonehøyden), eller kanskje litt intelligent opphakking av lyder og endring i pausene mellom.

    Det er også mulig å benytte samme teknikk som for 60Hz, 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:3 hvor hver 12. film-frame blir til 3 frames/fields, mens de resterende 11 blir til to. Dette gir rett lengde og hastighet men på samme måte som 3:2 får man "hakking" i stedet.
    Telecine - Wikipedia, the free encyclopedia

    -k

  9. #9
    Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det eller kommer det noen 1080p LCD skjermer som gjør dette riktig?

    Skal ha ny TV og er villig til å betale en del for den "rette" skjermen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •