Sortnivå på plasma kontra crt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sortnivå på plasma kontra crt

Hei. Plasma og lcd har jo som kjent slitt med sortnivå lenge. Men hvordan er sortnivået på de aller beste plasmaene nå i forhold til en god gammel crt tv.

Jeg har en gammel toshiba 32" crt tv og sortnivået på den er helt sinsykt. Det er svart som natta. Hadde sortnivået på benq PE8720 vært i nærheten av det toshibaen kan skilte med hadde jeg vært overlykkelig.

Hvis jeg kjøper en plasma,la oss si at sortnivået er det eneste som teller for meg blir jeg da skuffet?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en 10 år gammel Panasonic CRT-TV som jeg byttet ut med en PV70 for en liten stund siden... Det ble sinnsvakt mye bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå var det først og fremst plasma du spurte om, men jeg kjøpte en Sony 40W2000 som skulle være så fantastisk bra på sort, i hvert fall ifølge What Hi-Fi. Jeg er, for å være ærlig, ikke helt fornøyd

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spurte etter plasma er fordi lcd generelt ligger ett stykke bak plasma på sortnivå. Gode lcd tver har jo bra sortnivå de også. Spørsmålet jeg lurer på er om lcd/plasma etter såpass mange år klarer å knuse crt når det gjelder sort, eller om de fremdeles henger etter.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Grunnen til at jeg spurte etter plasma er fordi lcd generelt ligger ett stykke bak plasma på sortnivå. Gode lcd tver har jo bra sortnivå de også. Spørsmålet jeg lurer på er om lcd/plasma etter såpass mange år klarer å knuse crt når det gjelder sort, eller om de fremdeles henger etter.
    Min erfaring er helt klar,det er klart at plasma knuser sortnivå på crt tv.Jeg har hatt flere plasma bare i løpet av få år og sitter nå med en heftig samsung 50 tommer
    PS-50Q7H|Plasma-TV - TV - Samsung Norge

Med de rette kabler og hdmi er dette apparatet helt toppers.Jeg har sliti litt med sortnivå fra fabrikkinnstillingene, men med kalibrering og en tur innom på servicemeny for og justere litt her og der ,er sortnivå helt rått og nydelig.

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mening er nå at plasma ennå ikke har oppnådd CRT sort. Sitter selv på en Pioneer 507XA, hvor sorten er ganske bra, men ennå ikke opp mot CRT nivå. Hadde en gang en Panasonic 36" CRT (husker ikke modell betegnelsen), og har ennå ikke sett noe i plasma eller LCD sjanger som kommer opp imot hva den presterte i sort. Men det er ikke dermed sagt at sort nivået på plasma er dårligt. Er egentlig ganske fornøyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken innstillinger man burde bruke, er nok ganske induviduellt. Dette varierer jo ganske mye alt etter lysforhold og hvem sitt øye som ser.
    Proffesjonellt kalibreringsutstyr, og bred erfaring hjelper til å jevne ut "subjektiviteten". Å ha muligheten til å se på skjermene ved siden av hverandre, hjelper mye når man f.eks skal se forskjell på "meget bra" og "bra".
    Induviduellt sett er nok Samsungen meget bra den, men setter man PV70 ved siden av, blir nok forskjellene framtredende.
    Det er nok ikke uten grunn at Pana'en i så og si alle fagpresser verden over blir kalt for "sortere enn sort", "kongen av sortnivå" og "kontrastmesteren".
    Sortnivået på plasma er nok i samme klasse som crt. Og med en plasma på 50", er jo filmopplevelsen langt bedre enn en crt med bare 32" !!

Newcomer Costanza sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svartnivå

Det er ikkje berre forskjell mellom plasma og crt. Kjem veldi ann på kva crt ein sammenlignar med. Brukte lenge ein Nokia FX 4:3 tv. Det er det beste bilde eg har sett på crt uansett. Svart nivået er vanvittig bra med gode signalkilder, og fantastisk kontrast. Einaste som var litt problem var "sløring" med sterke raude og blå fargar. Tidlig 100HZ uten noko serlig kopensering for slikt. Sammenligna denne med ein Pillips 32" 16:9. (hugsar ikkje ka modellserie)
    Denne tv en sto i to dagar !! Svart nivået var omtrent som på ein god vhs. Fargar og kontrast var jo og der etter. Hadde og eit lite grønn skjer i svart. Det verste var vel horisontal panorering. Ved raskt horisontalt kamera føring kunne ein likå godt snu seg vekk. Fekk ikkje med meg noko alikevel !!
    Med dette sagt, generell sammenligning av crt, plasma, lcd kjem veldi ann på signal kilde, prisklasse og personlig smak, auga som ser !

Men ein skikkelig god crt skal ikkje undervurderast !!:-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mr samsung
    Min erfaring er helt klar,det er klart at plasma knuser sortnivå på crt tv.
    Knuser er vel å ta i? En bra korrekt kalibrert crt vil jo i prinsipp være "helt" sort i de partier som katodestålen ikke treffer.

Noe man kanskje ikke tenker på er at plasmaskjermene har et kontrastglass som er sotet, ikke alle crt har dette. Crten vil derfor i et opplyst rom se "mørkt grå" ut i forhold til plasmaens "sorte" skjerm.

Derimot så matcher (eller er bedre) en god plasma crt på kontrast.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8.generasjon av Pioneer skal vel være et stort fremskritt når det gjelder sortnivå. Disse har såvidt begynt å komme i butikkene.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme skulle 7. generasjonen være, og 6. generasjonen, osv . Ting blir nå iallefall bedre og bedre.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Det samme skulle 7. generasjonen være, og 6. generasjonen, osv . Ting blir nå iallefall bedre og bedre.
    Det er forskjell på 4000:1 og 16.000:1/20.000:1 som siste generasjon Pioneer har. De har selvfølgelig forbedret kontrast og sortnivå på hver generasjon, men det er jo nå de har tatt spranget opp til 16.000:1, noe som er et gigantisk sprang. Svart er så og si nesten helt svart på denne generasjonen, men det er før en skikkelig kalibrering. Jeg regner med at dette kan forbedres enda mere med en ISF-kalibrering.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det er forskjell på 4000:1 og 16.000:1/20.000:1 som siste generasjon Pioneer har. De har selvfølgelig forbedret kontrast og sortnivå på hver generasjon, men det er jo nå de har tatt spranget opp til 16.000:1, noe som er et gigantisk sprang. Svart er så og si nesten helt svart på denne generasjonen, men det er før en skikkelig kalibrering. Jeg regner med at dette kan forbedres enda mere med en ISF-kalibrering.
    Hvordan står dette seg mot oppgitt kontrast på for eksempel denne lcd tven ( 25.000:1 ):

http://avforum.no/forum/pressemeldin...-lcd-tver.html
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Hvordan står dette seg mot oppgitt kontrast på for eksempel denne lcd tven ( 25.000:1 ):

http://avforum.no/forum/pressemeldin...-lcd-tver.html
    Umulig for meg å si da jeg ikke har sett Samsung'en. Men jeg vil poengtere at Samsungen opererer med dynamisk kontrast, noe som ikke er det samme som skjermkontrast som Panasonic og Pioneer opererer med. Jeg tipper samsungen har en skjermkontrast på maks ca 2500:1.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Umulig for meg å si da jeg ikke har sett Samsung'en. Men jeg vil poengtere at Samsungen opererer med dynamisk kontrast, noe som ikke er det samme som skjermkontrast som Panasonic og Pioneer opererer med. Jeg tipper samsungen har en skjermkontrast på maks ca 2500:1.
    Ok, regnet selv med at det var tilfelle.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en PV60, og etter et par grundige runder med dve må jeg si at jeg hadde forventet meg bedre sortnivå etter overskrifter som "kongen av sort" og lignende. I et mørkt rom er det langt til crt-nivå om vi snakker skikkelig kalibrerte apparater.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det er nok enda et lite stykke til at budsjettplasmaene nyter det gode sortnivået til de mange gode crt skjermene.
    Denne plasmaen ser jo derrimot ut til å holde mål :

http://avforum.no/forum/tv-apparater...h-50pz750.html

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneers nye kontrast betyr bare at de har bytta regnemåte. Selvfølgelig er den litt bedre enn fjorårets, men det finnes omtrent like mange regnemåter for kontrast som det finnes tv-produsenter.

IKKE SE DERE BLINDE PÅ SPECS!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Pioneers nye kontrast betyr bare at de har bytta regnemåte.
    Nei, det betyr det ikke. Se TV'ene på siden av hverandre, så skjönner du hva jeg mener. Forskjellen er veldig stor. Fjorårets ser ut som en LCD i forhold til årets.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder spesifikasjoner på tv'r er stort sett alt untatt oppløsning, innganger og hva de støtter bare tull markedsavdelingen har kommet opp med.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •