1:1 pixelmapping over VGA på Samsung R82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1:1 pixelmapping over VGA på Samsung R82

Ja, har nå endelig fått min Samsung LE32R82 og lurer nå på hvordan jeg skal få til 1:1 pixelmapping over VGA? 1366x768 er ingen standardoppløsning i WinXP så hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg får til å velge 1024x768 og det fungerer greit men skulle helst ha utnyttet oppløsningen TV'en støtter fullt ut.

Håvard

Newcomer Zaynt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Ja, har nå endelig fått min Samsung LE32R82 og lurer nå på hvordan jeg skal få til 1:1 pixelmapping over VGA? 1366x768 er ingen standardoppløsning i WinXP så hvordan skal jeg gjøre dette? Jeg får til å velge 1024x768 og det fungerer greit men skulle helst ha utnyttet oppløsningen TV'en støtter fullt ut.

Håvard
    Du bruker oppløsningen 1360x768, da vil du få tre rader med pixler på begge sider av skjermen som er inaktive, men det er likevel 1:1 pixelmapping. Såvidt meg bekjent er det ikke mulig å få oppløsning på 1366x768 gjennom analoge signaler så den beste løsningen vil altså være 1360x768 evt. 1368x768, men hos meg funker det best med 1360x768. For å få til oppløsningen må du sannsynligvis bruke et program slik som powerstrip hvis du ikke har et nvidia kort med de nyeste driverne, de har som regel støtte for HDTV oppløsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Ja, leste litt i brukermanualen nå og som du sier ser det ut til at 1360x768 er den mest egnede oppløsningen. Jeg har nVidia-kort, men hadde visst ikke nyeste driver. Tar og oppdaterer driveren nå så får vi se hvordan det går.

8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått skjermen tim å kjøre fint på 1360x768, men har støtt på et annet problem; når jeg spiller av en 720p-video på pc'n og kjører "clone" så vil ikke filmen spilles av på tv'n. Filmen ruller og går på pc-skjermen, men på tv'en ser jeg bare et svart vindu der filmen skulle vært avspilt. Noen som kan tenke seg hva problemet er?

Skal jeg forresten kjøre tv'en på 50- eller 60Hz?

Newcomer Zaynt sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du må sette tv'en som førsteskjerm, filmen vil bare vises på skjermen som er angitt som førsteskjerm selv om du kjører clone. Hvis problemet bare eksisterer når du kjører 720p video og ikke annet videomateriale virker det rart...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Ok. Takk for opplysningen.

Et annet irriterende moment med "klone" er at jeg må kjøre samme oppløsning på begge skjermene. Utrolig irriterende med såpass lav oppløsning på pc-skjermen. Er det ikke mulig å kjøre forskjellig oppløsninger på de 2 skjermene og samtodog vise det "samme" bildet?

Et alternativ til "klone" kunne vært funksjonen "full screen video" fra nVidia som lar all video som blir avspilt på pc'en blir kjørt på sekundær skjerm. Dette har fungert før med en crt-skjerm, men vil ikke la seg gjøre nå med denne lcd-tv'en uten at kloning er aktivert. På tv-skjermen står der "modus støttes ikke" når jeg prøver full screen video uten kloning aktivert.

Håper på et noen flere svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stedet for clone må du bruke "extend desktop". Da kan du ha forskjellig oppløsning på skjermene. Selv kjører jeg en PC-skjerm med 1920x1200 og en Samsung LE40R71 med 1360x768 oppløsning og det funker bra.

Den enkleste måten å gjøre det på er å ikke gå inn i kontrollpanelet til NVIDIA men heller gjøre det fra Settings-tab'en i Display Properties dialogen.

mvh Hans

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe "extend desktop" som valgmulighet under "instillinger for skjerm". Mulig å aktivere dette på en annen måte?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut av det. Men "extended desktop" vil bare fungere ved 1280x768 i oppløsning ikke 1360x768. Hva kan dette skyldes? Skal jeg sette instillingene til 50 eller 60Hz ved 1360x768?

EDIT: Ved å sette 72Hz ved 1360x768 ser det ut til å fungere perfekt.

Tusen takk for all hjelp og inspill Zaynt og hlok.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •